Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lasten koulunkäynti sekavaa

Vierailija
22.02.2019 |

onko kenelläkään muulla tunnetta että lasten koulunkäynnistä (alakoulu) on alkanut tulla rasite vanhemmille? Lasteni koulussa on jos mitäkin projektia tavallisten koulutuntien lisäksi. Läksyt on myös lisääntyneet viimeisen parin vuoden aikana huimasti, kun on tavallisia läksyä, projekteihin tai urakoihin liittyviä läksyjä ja ties mitä vielä.
Välillä ei ole omia pulpettipaikkoja ja opettajatkin ovat vähän väliä tekemässä jotain muuta kuin opettamassa ja on sijaisia jotka nekin vaihtuvat. En enää pysy perässä tässä hommassa. Sitten omat lapseni ovat väsyneitä, kun koulussa on sekavaa ja osa oppilaista reagoi riehumalla (ne jotka ennen olivat ihan rauhallisia).

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Sen lisäksi vielä ne sotkut kun koko ajan mietitään että mikä se koulupiiri onkaan ja mihin painotus viskataankaqn jne

Vierailija
2/7 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella oli ainoa sekava vaihe jossain 4-5. luokan vaiheilla. Kaikkien kirjojen piti olla koulussa, ainostaan ne kirjat joista tuli läksyä tulivat kotiin. Jos oli kipeänä, niin osa kirjoista oli sitten koulussa. Opettaja vaihteli tunteja kesken päivän niin, että lukujärjestys ei pitänyt yhtään paikkaansa ja lapset olivat ihan sekaisin mitä aihetta milloinkin käsitellään. 

Sitten vaihtui opettaja ja selkeys palautui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut, osa opettajista ei taida yhtään miettiä tai osata edes arvioida ettei viidesluokkalaiselle voi antaa läksyksi urakkaa johon kuuluu kymmenen kappaletta oppikirjasta tehtävineen ja sitten sanoa lapselle että teepä tämä tässä kevään aikana, jaksota ja tee vaikka eri viikkoina tehtävät.

NÄyttää myös siltä että osa opettajista käyttää nyt hyväkseen uutta opetussuunnitelmaa. Oppitunneilla ei tarvitse opettaa entiseen malliin, sen kun antaa vain urakoita, joita oppilaat tekevät sekä tunneilla että kotona ja sitten ope voikin juoda opettajan huoneessa kahvia sillä aikaa kun oppilaat urakoivat. Tämä ihan todellinen esimerkki koulusta, kun satuin hakemaan pienempää lastani päiväkodista ja päätin ajaa koululle ja hakea isomman sisaruksen (kolmasluokkalaisen) samalla hieman aikaisemmin koulusta. Siellä ne oppilaat keskenään teki urakkaa ja opettajan löysin kahvihuoneesta kahvittelmasta toisen opettajan kanssa (kun piti käydä kertomassa että lapsi lähtee aikaisemmin).

Vierailija
4/7 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli mukavan helppoa tuo lasten koulunkäynti, oli tietyt aineet joista jostakin tuli kotiläksyjä sopivasti jne. Nyt on useamman aineen yhteisiä urakoita, joista tulee kotiläksyjen lisäksi kotitehtäviä, kun ei niille urakoille kuitenkaan ole koulussa varattu juuri mitään aikaa.

En tiedä opettaako se opettaja enää koulussa mitään, kun kuulemma on aika vähän luokassa paikalla.

Vierailija
5/7 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekavaa on. Opettajat syyttävät opetussuunnitelmaa, mutta itsehän he opettavat, ei opetussuunnitelma.

Vierailija
6/7 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on sekavaa meilläkin. 6. luokkalaisella todella kummallisia läksyjä erilaisista projekteista. En enää pysy perässä.

Matikkaa ei ole opetettu LAINKAAN joulun jälkeen, vaan kukin oppilas on saanut tehdä kirjaa eteenpäin omassa tahdissa. Tämä on johtanut nyt siihen, että joka tiistai ja keskiviikko puolikas luokkaa istuu tukiopetuksessa saadakseen edes jotain opetusta. Osa vanhemmista on jo laittanut vihaisia viestejä Wilmaan.

Työskentelen koulunkäyntiavustajana ja pystyn siksi onneksi auttamaan tytärtäni matikassa ja muissa hänen mielestään hankalissa aineissa kotona koulun jälkeen. Itselle tämä toki on vähän niinkuin toinen työpäivä ensimmäisen perään.

Eräs äiti puolileikillään jo kyseli, että ottaisinko hänenkin lapsensa meille tukiopetukseen pientä korvausta vastaan. Tässähän voisi jo alkaa tienata ylimääräistä, kun koulunkäynti luisuu aina vaan sekavammaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän uuden opsin myötä hirveästi painotetaan ilmiöoppimista ja oppiainerajat ylittävää otetta oppimiseen, ja usein se tarkoittaa projekteja. Sitten kun vielä painotetaan tieto-ja viestintätekniikan käyttöä, oppilaiden vastuun lisäämistä oppimisesta sekä itsearviointia pusketaan joka väliin, niin onhan se sekavaa.   Ei siinä yksittäisellä opettajalla hirveästi ole varaa vastaan laittaa, jos ylemmällä tasolla on päätetty että nyt tässä koulussa opetetaan ja tehdään näin. Itse onneksi olen saanut työskennellä paikoissa, missä on ollut mahdollisuus edetä perinteisemmällä ja selkeämmillä linjoilla. Tuovat mielestäni oppilaan elämään ja kouluarkeen varmuutta ja turvallisuuden tunnetta, kun on selkeämmät rutiinit. Uusia juttuja tottakai on tärkeä myös ottaa opetukseen mukaan ettei jämähdetä vanhoihin toimimattomiin tapoihin, mutta sen ei tulisi olla itse tarkoitus, mikä nykyään tuntuu usein olevan. Koko ajan tulee joku trendi mikä otetaan mukaan koulumaailmaan, eikä sen vaikutuksia oppimiseen vielä edes todella tiedetä. Hyvä esimerkki avoimet oppimisympäristöt, ettei ole esimerkiksi luokkia tai on pelkät sermit/verhot seininä juuri sen takia että niitä kaikenmaailman projekteja ym. on helpompi tehdä. En ole ollut yhdessäkään koulussa missä kyseinen ratkaisu olisi ollut parempi kuin perinteiset luokkahuoneet. Mutta meitä opettajiakin on moneen junaan. Terv. vastikään valmistunut opettaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi