Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko 36-vuotiaana liian vanha yrittämään esikoislasta?

Vierailija
22.02.2019 |

Kuinkahan todennäköistä raskautuminen enää on? Entä riskit? Olen tähän asti ollut vela, kunnes yllättäen elämäntilanteen vihdoin tasaannuttua iskikin vauvakuume.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski vammaiseen lapseen kasvaa mitä vanhempana yrittää. Yli 35veenä on jo korkeampi riski saada down-lapsi kuin nuoremmilla.

Kuinkahan paljon tämä riski kasvaa, onko kenelläkään tietoa? Onko kyse oikeasti merkittävästä riskistä?

-Ap

Merkityksetön.

Paljon enemmän tulee kehitysvammoja synnytyksissä, eikä niillä ole mitään tekemistä iän kanssa.

Noi kromosomihommat ovat niin pienillä luvuilla eniveis, ettei sillä oikeasti ole merkitystä.

Kehitysvammoilla ei ole mitään tekemistä synnnytyksen kans 😂

Takaisin peruskouluun siitä. Synnytyksen aikainen hapenpuute aiheutti jossain vaiheessa jopa suurimman osan kehitysvammoista.

Tämän hetken tilannetta en tiedä.

Vierailija
42/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski vammaiseen lapseen kasvaa mitä vanhempana yrittää. Yli 35veenä on jo korkeampi riski saada down-lapsi kuin nuoremmilla.

Kuinkahan paljon tämä riski kasvaa, onko kenelläkään tietoa? Onko kyse oikeasti merkittävästä riskistä?

-Ap

Merkityksetön.

Paljon enemmän tulee kehitysvammoja synnytyksissä, eikä niillä ole mitään tekemistä iän kanssa.

Noi kromosomihommat ovat niin pienillä luvuilla eniveis, ettei sillä oikeasti ole merkitystä.

On tietenkin. Synnytyksen yhteydessä voi tapahtua jotain, joka aiheuttaa kehitysvamman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että lapsivesipunktioon sisältyy aina pieni keskenmenoriski.

Silti se kannattaa mieluummin tehdä kuin jättää tekemättä.

Miksi kannattaa? En minä ainakaan ottaisi riskiä keskenmenosta.

Vierailija
44/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Merkityksetön.

https://verneri.net/yleis/kehitysvammaisuuden-syyt

Vierailija
45/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap.

Olen samassa tilanteessa kuin sinä eli nyt 36-vuotiaana alan yrittää ensimmäistä lasta. Se ei aiemmin elämässä olisi ollut mahdollista syistä, joita en tässä voi kertoa.

Pidetään meille peukkuja!

Vierailija
46/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riski on edelleen todella pieni ja abortti on keksitty eikä kaikkia edes down-lapsi haittaisi, osa ottaisi sen ilomielin vastaan.

Vierailija
47/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole, joskushan niitä tulee vahingossakin. 

Vierailija
48/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai iän karttuessa hedelmällisyys heikentyy, mutta samaan aikaan se että raskaudut on kuitenkin todennäköisempää kuin se että et.

Tuntuu että nykyään jopa liikaa radikalisoidaan sitä kuinka ikä vaikuttaa hedelmällisyyteen. Monilla on käsitys että 30 vuoden jälkeen naisten munasarjat on jo hautausmaa tavaraa ja vaikea tulla raskaaksi. Totuus on se että 30 vuotiaana hedelmällisyys alkaa vasta hieman laskea ja puhutaan vain muutamista prosenteista. Toki 35 vuoden jälkeen lasku on jyrkempää, mutta ei me naiset maagisesti hedelmättömäksi tulla yhdessä yössä. Tottakai ihanteellista on jos ei tarvitsisi odottaa sinne lähemmäs 40 vuoden ikää, mutta samaa aikaa kaikki myös tietää, että elämä ei aina mee kuten haluaa. Monet ei ole edes löytäny vielä sitä oikeaa kumppania 30 vuotiaana.

Joten rennosti vain yrittämään! Älä ota asiasta liikaa stressiä, koska se ei auta asiaa ollenkaan. Tuossa tilanteessa ovistikkujen käyttö on järkevää.

Vierailija
49/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kromosomitestiin pääset ikäsi perusteella. Onnea vaan yritykseen. Itse sain lapsen 42-vuotiaana monen keskenmenon jälkeen ja hyvin jaksoin. Ei ole kuin yksi elämä eli yritä vain lasta ettet kadu myöhemmin.

Vierailija
50/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni sai esikoisensa 37-vuotiaana, Downin syndroomaisen tytön. En koskaan kysynyt että tiesikö vammaisuudesta etukäteen. Sai pari vuotta myöhemmin terveen tytön.

Vierailija
51/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kumppanisi on sinua nuorempi, mahdollisuutesi paranevat.

Vierailija
52/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole. Tuon ikäisellä on vielä noin 15 vuotta hedelmällistä ikää edessä.

t. esikoisen 36-vuotiaana saanut

Vierailija
53/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tarvinnut edes yrittää. Tuli yllätyksenä.

Olimme olleet kahdeksan vuotta naimisissa, ja tiesimme että en voisi saada lasta. Nuorena sairastettu munasarjatulehdus tuhosi munatorvet ja niitä yritettiin avata. Toinen täysin pilalla ja toinenkin tuomittiin toimimattomaksi. Siksipä emme käyttäneet ehkäisyä.

Niin vain kävi, että minä jonka piti olla mahdoton saada lasta, tulin yllättäen raskaaksi! Lääkärini sanojen mukaan; koskaan ei saa sanoa ei koskaan.  Minulta kysyttiin haluanko pitää lapsen, ja halusin. Mieheltä en edes kysynyt, ja niinhän se sitten selvisi ettei hän halunnutkaan. No, ei se mitään. Erottiin ja kasvatan tyttöni yksin. Isä ei halua edes nähdä. 

Koulussa minulla oli kaveri jonka äiti oli ollut 49 kun hän oli suntynyt, terve tyttö ja fiksu. Tosin ei ollut ensimmäinen, veli hänellä 26-vuotias! Niin kauan kun kuukautiset jatkuvat, on mahdollista tulla raskaaksi jos mitään muuta estettä siihen ei ole. 

Vierailija
54/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti sai kaksoset kun oli 41. Sisko sai esikoisen kun oli 42. Joillakin se biologinen kello on väännetty pidemmälle ja joillakin se tikitys loppuu aikaisemmin.

Vierailija
55/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olet. Kukaan bylsi noin vanhoja.

Vierailija
56/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdistöneuvos Anna Laine odottaa esikoistaan, vaikka on jo 45-vuotias

Vierailija
57/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu, ootko 36-vuotiaana liian tyhmä yrittämään esikoislasta. Mistä tollasen kelan saa edes päähänsä.

Oman tuttavapiirin esikoisten äitien iät: 38, 38, 41, 44, 36.

Jokainen lapsi terve ja rakastettu.

Vammaisia lapsia syntyy myös nuorille, se ei ole mitenkään niin, että vanhempi äiti saa niitä ja nuorempi äiti ei missään tapauksessa saa.

Vierailija
58/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuule tänä vuonna 38v ja silti aloitetaan vielä yritys. Niistä ovisteistä olisin halunnut sen verran sanoa, että ei kannata niiden kanssa kovin alkaa sähläämään ja hermoilemaan. Minäkään en ole ikinä saanut täysin selvää ovisplussaa, vaikka miten tiuhaan olen testaillut. Silti olen plussia saanut raskaustesteihin. Voi myös mennä vähän suorittamiseksi koko homma.

Vierailija
59/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että lapsivesipunktioon sisältyy aina pieni keskenmenoriski.

Silti se kannattaa mieluummin tehdä kuin jättää tekemättä.

Ei punktioita tehdä ilman pätevää syytä. Ovat vähentyneet muutenkin, kun käytössä on verikoe (NIPT) joka korvaa osan punktioista.

Vierailija
60/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole. Tuon ikäisellä on vielä noin 15 vuotta hedelmällistä ikää edessä.

t. esikoisen 36-vuotiaana saanut

15 vuotta?! Ennemminkin 10 vuotta, jos sattuu olemaan pitkään hedelmällisenä säilyvää sorttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi