Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko 36-vuotiaana liian vanha yrittämään esikoislasta?

Vierailija
22.02.2019 |

Kuinkahan todennäköistä raskautuminen enää on? Entä riskit? Olen tähän asti ollut vela, kunnes yllättäen elämäntilanteen vihdoin tasaannuttua iskikin vauvakuume.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos huojentavista kommenteista, toki ymmärrän että ei se lapsi sieltä välttämättä enää tule, mutta eipä olisi tullut 100% varmasti 22-vuotaanakaan. Ovulaatiotestejä sitten vain ostamaan ja yritys päälle :)

-Ap

Vierailija
22/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 38 ja suunnittelen esikoisen hankkimista itsellisesti tänä vuonna. Toivon tosiaan, että ei ole liian myöhä. Minulla on käynyt huono tuuri parisuhteissa, niin näin nyt sitten meni, jos joku tuomitsee. Eli anna mennä siskoseni. Isoäitini sai esikoisensa 42-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski vammaiseen lapseen kasvaa mitä vanhempana yrittää. Yli 35veenä on jo korkeampi riski saada down-lapsi kuin nuoremmilla.

Kuinkahan paljon tämä riski kasvaa, onko kenelläkään tietoa? Onko kyse oikeasti merkittävästä riskistä?

-Ap

Todennäköisyys muuttuu äidin iän myötä. 35-vuotiaalla riski saada Downin syndroomaa sairastava lapsi on noin 1:250. Tuon ikävuoden jälkeen riski alkaa kasvaa, ja 40-vuotiaalla riskiluku on jo 1:100. Edellinen Down-raskaus nostaa myös riskiä aavistuksen, vaikka kyseessä ei olekaan perinnöllinen taipumus.

Vierailija
24/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski vammaiseen lapseen kasvaa mitä vanhempana yrittää. Yli 35veenä on jo korkeampi riski saada down-lapsi kuin nuoremmilla.

Kuinkahan paljon tämä riski kasvaa, onko kenelläkään tietoa? Onko kyse oikeasti merkittävästä riskistä?

-Ap

Merkityksetön.

Paljon enemmän tulee kehitysvammoja synnytyksissä, eikä niillä ole mitään tekemistä iän kanssa.

Noi kromosomihommat ovat niin pienillä luvuilla eniveis, ettei sillä oikeasti ole merkitystä.

Kehitysvammoilla ei ole mitään tekemistä synnnytyksen kans 😂

Vierailija
25/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Merkityksetön.

Paljon enemmän tulee kehitysvammoja synnytyksissä, eikä niillä ole mitään tekemistä iän kanssa.

Noi kromosomihommat ovat niin pienillä luvuilla eniveis, ettei sillä oikeasti ole merkitystä.

Nyt on taas joku älykkö kommentoimassa 😂

Vierailija
26/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin ihan oman tuttavapiirin kokemuksella sanoisin, että ihan hyvät on mahdollisuudet. Itsekin tulin raskaaksi heti toisella yrittämällä juuri 36-vuotiaana, vaikka olin kaiken pelottelun myötä ihan stressaantunut ja varma, ettei tässä iässä nyt enää raskaaksi voi tulla tai ainakaan saada lasta, jolla ei olisi jotain trisomiaa. Ja mulla oli sitä ylipainoakin se 15 kg.

Vierailija
27/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35.vuotialla keskenmenonriski lapsivesipunktiossa on esimerkiksi tilastojen mukaan yli kaksi kertaa suurempi suurempi kuin riski saada down-lapsi. Riskikerroin on suht sama 39-vuotiaana. Sen jälkeen riksi kassvaa ja kasvu jyrkkenee 42-43 vuoidesta eteenpäin.  Nämä kaaviot minulle esiteltiin sikiöntutkimusyksikössä Naistenklinikalla. 40-vuotiana pelkästään iän mukaan laskettu riski on 1 / 82 raskautta kohden.

Sain esikoisen 38 v. iässä ja kävin lapsivesipunktiossa.

Vierailija
28/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut urpot pelottelee noilla kromosomiriskeillä; ne kuitenkin tutkitaan nykyään aika hyvin ja yksityiseltä puolelta voi ostaa parempia testejä jos kovasti pelottaa.

Ja miksi et tuossa iässä yrittäisi, paljonhan meitä "vanhempia" äitejä on nykyään. Yrittämällä se selviää ja ehdit hyvin vielä hedelmöityshoitoihinkin jos sikseen tulee.

Vierailija
29/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan todennäköistä raskautuminen enää on? Entä riskit? Olen tähän asti ollut vela, kunnes yllättäen elämäntilanteen vihdoin tasaannuttua iskikin vauvakuume.

Jos asiaa mietit, ehkä olet. 36-vuotias jolla on esim. epäsäännölliset kuukautiset, voi olla hedelmättömämpi kuin yli 40-vuotias joka hyvässä kunnossa. 

Vierailija
30/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että lapsivesipunktioon sisältyy aina pieni keskenmenoriski.

Vierailija
31/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 38 ja suunnittelen esikoisen hankkimista itsellisesti tänä vuonna. Toivon tosiaan, että ei ole liian myöhä. Minulla on käynyt huono tuuri parisuhteissa, niin näin nyt sitten meni, jos joku tuomitsee. Eli anna mennä siskoseni. Isoäitini sai esikoisensa 42-vuotiaana.

Älä ota tuntemattoman nörttirunkun spermaa. Täytyy tietää, kenen kanssa lisääntyy.

Vierailija
32/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spermanluovutukset pitäisi lailla kieltää.

Vierailija
33/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisyys down-raskauteen tosiaan kasvaa iän myötä, mutta yllättäen suurin osa yllätyksenä syntyvistä down-lapsista syntyy alle 30-vuotiaille, joiden ikäriski on niin pieni, etteivät jää seuroissa kiinni. 35-vuotiaalla pelkkä ikään perustuva suhdeluku on niin iso, että jos jotain on vialla, suhdeluku yleensä ylittää hälytysrajan.

Vierailija
34/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuroissa=seuloissa

Vierailija
35/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa! Mulla sama tilanne, tosin olen 36 ja yksi teini on jo. Haluaisitko kirjoitella ja tai tutustua?

Vierailija
36/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisyydet ovat varmasti puolellasi. Itselläni kävi huonommin, 36-vuotiaana alkanut yritys ei tuottanut tulosta, ja gyne totesi munasarjojen vetelevän viimeisiään. Onneksi mulla on yksi lapsi tehtynä jo nuorempana. Toivottavasti et kuulu tähän joukkoon. Tsemppiä!

Vierailija
37/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa olet 36 ja tekstissä 38. Osaatko päättää kumpi oikeasti olet?

Vierailija
38/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että lapsivesipunktioon sisältyy aina pieni keskenmenoriski.

Silti se kannattaa mieluummin tehdä kuin jättää tekemättä.

Vierailija
39/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa olet 36 ja tekstissä 38. Osaatko päättää kumpi oikeasti olet?

Miksi alapeukku?? Tottahan tää on ja siksi feilki-ap ei kehtaa enää vastata 😁

Vierailija
40/91 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukutuksista huolimatta tämä on tieteellinen tosiasia. https://i2.wp.com/www.downsyndromeprenataltesting.com/wp-content/upload…

Kuitenkin en näe syytä miksi aloittaja ei voisi lasta yrittää. Osa tulee tuossa iässä nopeasti raskaaksi osa ei. Nykyään lapset tehdään aika myöhään, joten aloittaja ei juuri poikkea valtavirrasta. Nykyään katsotaan kaksikymppisiä äitejä pahemmalla kuin kolmikymppisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän