Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pakotetaanko lapsesi koulussa lukemaan kirjoja -useita?

Vierailija
20.02.2019 |

Onko tämä lapseni koulun käytäntö tavallinen ja normaali? Muksu on neljännellä luokalla, kuulemma kevään aikana lapsen pitää lukea kahdeksan kirjaa. Kun tuo nyt lukee vuodessa hyvä jos sen kahdeksan kirjaa, kun paljon leikkii kavereitten kanssa niin tuo kahdeksan on nyt sitten aiheuttanut jo etukäteen itkua ja pelkoa. Opettaja kai vielä jotenkin kontrolloi että kirjat on luettu. Tavallistako?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miten koulukohtaista koska en nähnyt lukevan muuta kuin aku ankkoja. Lohdutukseksi niille joiden lapset ei halua lukea niin poika kirjoitti äikästä tosin vaan E:n mutta luonnontieteet sujui paremmin kuten enkkukin. 

Vierailija
62/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva tässä ketjussa osaa yhtään asettua lapsen asemaan. Eikä näköjään opettajatkaan kun antavat lapsille liian isoja projekteja. Miten opettaja voi lätkäistä oppilaalle kerralla tuollaisen määrän tehtäviä. Pitäisi nyt tajuta antaa pieni määrä kerralla eikä hirveää määrää kerralla.

Ei ihmekään kun ei lapset enää sosiaalisesti leiki keskenään, kun kaikki aika menee kotona pänttäämisen. Lapsi ja niin myös aikuinenkin väsyy liialliseen tiedon tulvaan kerralla. Osalla lapsista on jo burn outin oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lukutaito pitää hankkia jo alakoulun aikana. Yläkoulussa tippuu auttamatta kelkasta, jos lukutaito ja varsinkin luetun ymmärtäminen on heikkoa. Puutteet lukutaidossa ovat tärkein yksittäinen syy yläkoululaisten oppimisen ongelmiin.

Lapsi on pakotettava lukemaan, jos hän ei vapaehtoisesti lue. Yritykset ja toisen asteen oppilaitokset ovat törmänneet tilanteeseen, jossa melkoinen osa ei ymmärrä lukemaansa.

Vierailija
64/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä se asenneongelma on heti otsikossa, pakottaa lukemaan.

Meillä muksu palauttaa kirjan seuraavana pöivänä kouluun ja kysyy mitämseuraavaksi luetaan. Nyt ei ole hetkeen käyty kirjastossa, kun lpasesta tuntuu että siellä ei ole mitään uutta, pitäis jaksaa mennä kaupunkiin ja isompaan kirjastoon välillä.

Mutta joo asiaan, 1-3lk tekivät lukudiplomia ja 4-5lk ovat lukeneet 4-5kirjaa vuodessa.

Ap lapsi joutuu lukemaan parikymmentä kirjaa kolmessa kuukaudessa, joten sun lapsen 4-5 kirjaa vuodessa on lastenleikkiä siihen nähden. Mutta kohtuus kaikessa eli tuo 4-5-kirjaa vuodessa kuulostaa  oikein hyvältä määrältä.

Joutuu? Toinen asenneongelmainen ;)

Mun lapsi veti 3. luokalla 10 kirjaa viikossa ja sitten tuo lähikirjasto olikin luettu loppuun. Aina se myös osasi vastata kysymyksiin lukemastaan kirjasta ihan järkevästi, eli oli vain nopea ja innostunut lukija.

Mun muksu varmaan viihtyisi ap:n lapsen luokalla, nyt se lähinnä turhautuu odotteluun kun mikään asia ei etene kun kaikki koulutehtävät on parin äänekkään vastarannankiisken mielestä pakottamista, joutumista ja en tee... ja näiden äidit (ihme kyllä ei isät) komppaa.

Tasokurssit takaisin, kiitos

Vierailija
65/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä se asenneongelma on heti otsikossa, pakottaa lukemaan.

Meillä muksu palauttaa kirjan seuraavana pöivänä kouluun ja kysyy mitämseuraavaksi luetaan. Nyt ei ole hetkeen käyty kirjastossa, kun lpasesta tuntuu että siellä ei ole mitään uutta, pitäis jaksaa mennä kaupunkiin ja isompaan kirjastoon välillä.

Mutta joo asiaan, 1-3lk tekivät lukudiplomia ja 4-5lk ovat lukeneet 4-5kirjaa vuodessa.

Ap lapsi joutuu lukemaan parikymmentä kirjaa kolmessa kuukaudessa, joten sun lapsen 4-5 kirjaa vuodessa on lastenleikkiä siihen nähden. Mutta kohtuus kaikessa eli tuo 4-5-kirjaa vuodessa kuulostaa  oikein hyvältä määrältä.

Joutuu? Toinen asenneongelmainen ;)

Mun lapsi veti 3. luokalla 10 kirjaa viikossa ja sitten tuo lähikirjasto olikin luettu loppuun. Aina se myös osasi vastata kysymyksiin lukemastaan kirjasta ihan järkevästi, eli oli vain nopea ja innostunut lukija.

Mun muksu varmaan viihtyisi ap:n lapsen luokalla, nyt se lähinnä turhautuu odotteluun kun mikään asia ei etene kun kaikki koulutehtävät on parin äänekkään vastarannankiisken mielestä pakottamista, joutumista ja en tee... ja näiden äidit (ihme kyllä ei isät) komppaa.

Tasokurssit takaisin, kiitos

Sun lapset ei ole kaikki lapset. Eli toisin sanoen lapsia on erilaisia. Riittääkö sulla ymmärrystä muita lapsia kohtaan?

Vierailija
66/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko kasvattaa lapsestasi tyhmän? Onneksi opettaja on järkevämpi.

Vierailija
67/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni on "pakollista"; voiko vanhempi kieltää arvojensa nojalla?

Minä en ole innostunut ajatuksesta, että ihminen pakotetaan lukemaan kaiken maailman illuusioita... Kirjat saa sentään itse valita.

Vierailija
68/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsilla enää lapsuutta? Kaikki aika menee jossain totisissa harrastuksissa mielyttääkseen vanhempia ja opiskelut vielä siihen päälle. Onko aikaa enää leikeille ja kavereille? En välttämättä haluaisi olla tämän päivän lapsi.

Vierailija
69/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetaanko siis kaikissa alakoulun luokissa parikymmentä kirjaa kotiläksynä muutamassa kuukaudessa?  Kyse siis vähintään n. 50 sivuisista, ei kuvallisista kirjoista.

Ap

No ei kai sentään, tuo olisi jo ihmisen vapaa-ajan röyhkeää hyväksikäyttöä. Joku ruotu siihen, mitä lapselta voi vaatia kouluajan ulkopuolella.

Vierailija
70/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetaanko siis kaikissa alakoulun luokissa parikymmentä kirjaa kotiläksynä muutamassa kuukaudessa?  Kyse siis vähintään n. 50 sivuisista, ei kuvallisista kirjoista.

Ap

Muutama on 2-3 eikä 5.

Ja se lukudiplomi tehdään kyllä lukuvuoden aikana. Lapsesi on tainnut vähän valehdella.

Ja 50 sivuahan on vihkonen.

50 sivua neljäsluokkalaiselle ei ole vihkonen. Sitä voi verrata aikuisten 1000 sivuiseen kirjaan ja niitä lukee harva, tiedän koska itse luen sellaisia kirjoja eikä kukaan tajua minua, tai miksi luen niin pitkiä kirjoja. Olen opettaja ja kyllä se on opettajasta kiinni milloin antaa lukudiplomin tehtäväksi.

Opettajana pakko myös puuttua tuohon että jos ap lapsi on juuri saanut nuo tehtävät niin lukukautta on jäljellä enää käytännössä kolme kuukautta.  Toukokuussa pari viimeistä viikkoa ei enää ole täyttä opiskelua, silloin aletaan jo antaa numeroita, joten asiat käytännössä vaaditaan tehtäväksi aika lailla toukokuun puoliväliin mennessä. Kyllähän tuossa sitten yli kirja täytyy lukea viikossa. On liian kova urakka. Kirja kuukaudessa kuulostaisi järkevämmältä.

LOL

Vierailija
71/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsilla enää lapsuutta? Kaikki aika menee jossain totisissa harrastuksissa mielyttääkseen vanhempia ja opiskelut vielä siihen päälle. Onko aikaa enää leikeille ja kavereille? En välttämättä haluaisi olla tämän päivän lapsi.

Niinpä, ei riitä enää että tekee läksyt, pitää lukea jotain hikisiä satuja. Ei ihme, että nössöjä on yhä enemmän ja enemmän...

Vierailija
72/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmiä sivistyneitä av-mammoja linjoilla. Faktatieto ja tunne eivät kohtaa toisiaan. Tärkeintä elämässä on menestyminen. :(

Vierailija
73/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei kirjoitti:

Onneksi meillä ei 80-luvulla tuollaista käytäntöä ollut. Gulp! Olisi meinaa jäänyt lukematta.

Juurikin 80-luvulla yläasteella meillä oli pakollisia, koulun valitsemia kirjoja luettavana. Olin lukutoukka ja jokunen hyvä kirja oli joukossa, muuten klassikoita, jotka olivat puuduttavia.

Parempi minusta se että nyt on valinnan varaa paljon enemmän kuin silloin.

Meillä molemmat lapset lukee paljon, sekä suomeksi että englanniksi, sanavarasto heillä ollut ikätasoa edellä ja sen on sanottu johtuneen siitä että olemme lapsille aina lukeneet iltasatuja heidän ollessa pieniä.

Hyvä vain että koulussa kannustetaan lukemaan👍

Vierailija
74/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko kahdeksan kappaletta noin 50 sivuista kirjaa useamman kuukauden ajaksi jaettuna on liikaa nelosluokkalaiselle? Ja oikeastiko noinkin lyhyitä ei-kuvakirjoja on olemassa?

En nyt ala retostelemaan omalla lukutaidollani, se on typerää koska ikäero lapseesi on melkoinen. Oma poikani 17 vee on perinteinen teini, karttaa kaikkea lukemiselta vähänkin haiskahtavaa kuin ruttoa. Silti onnistuu kuolussansa vaaditut 200-400 sivuiset kirjat lukemaan opintojensa, kavereidensa ja pleikkansa ohessa noin viikossa.

50 sivua on 50 sivua, riippumatta siitä lukiko sen likka, mamma tai mumma.

Vierailija
75/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan lapsilla on enemmän vapaata aikaa, kuin koskaan lapsilla on ollut. Miten te kehtaatte valittaa, kun joku haluaa varmistaa lapsellenne hyvän tulevaisuuden! Joka  kahdeksannella peruskoulusta pääsevällä pojalla on liian huono lukutaito toiselle asteelle ja työelämään. Teknisesti osaavat kyllä lukea, mutta eivät ymmärrä lukemaansa heikon sanavaraston takia.

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/4016662-tyonantajat-huolestuivat-nuorten-lukutaidosta

Vierailija
76/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse luin neljännellä luokalla ensimmäisen Potterini (Liekehtivä pikari, joku 700 sivua). Myös Tuija Lehtisen Mirkka ja Masa-kirjat luin useaan kertaan n. 10-vuotiaana, on kai niissäkin joku parisataa sivua per kirja. Eikä tämä nyt mitään ihmeellistä ole, muut luokallani lukivat ihan samoja kirjoja.

Jos muksusi lukee yhden (noin) 50-sivuisen kirjan viikossa, eihän hänen tarvitse lukea kuin 10 sivua päivässä. Näin saa luettua 8 kirjaa kahdessa kuukaudessa, eli maalis-huhtikuun aikana.

Vaikka kirjassa olisi 100 sivua, se jaettuna esim. viidelle päivälle on 20 sivua. Kai neljäsluokkalainen pystyy lukemaan 20 sivua päivässä?

Vierailija
77/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mun eskari-ikäinen lukee joka ilta ennen nukkumaan menoa itse yhden luvun tuollaista yli 50 sivuista(joko suomeksi tai englanniksi), ei kuvallista kirjaa eteenpäin. Muutamassa viikossa on yksi kirja luettu. Tai nopeamminkin, jos ei ole kohtaa lukua. Sen lisäksi minä luen hänelle toista kirjaa sen yhden luvun joka ilta. Luettuja/kuunneltuja kirjoja tulee vuodessa paljon, eikä tuo teidän neljäsluokkalaisen määrä kuulosta yhtään miltään.

Meillä lapselle on luettu joka ilta siitä asti, kun tulimme synnäriltä kotiin. Kirjat on ollut aina osa elämää eikä ehkä siksi tuollainen määrä lukemista kuulosta mitenkään urakalla.

Ihmiset arvostavat erilaisia asioita. Mun lapsi sai olla vauva kun tuli synnäriltä, itse en alkanut häntä muokata sellaiseksi kuin halusin. Edelleen saa olla sellainen kuin haluaa.  Nyt hän on lapsi joka leikkii päivät, kuuntelee joskus satua, joskus ei halua. Lukee toisinaan, toisinaan tekee jotain muuta. Vaikka itse rakastan kirjoja, annan lapseni valita oman tiensä.

Nää on aina yhtä hauskoja. Vauva ei saa olla vauva, jos sille luetaan ja riimitellään. Vähän samaa sarjaa kuin se, ettei lapsi saa olla lapsi, jos sille opetetaan tilanteen mukaista pukeutumista ja hyviä käytöstapoja.

Lukemisella on ihan valtava merkitys lapsen tulevaisuuden kannalta. Ne lapset, joille luetaan paljon erottuvat jo päiväkodissa. Heillä on suurempi sanavarasto, he jaksavat keskittyä tylsäänkin tekemiseen ja ymmärtävät kuulemaansa paremmin. Mitä vanhemmiksi lapset tulevat, sitä enemmän erot kasvavat. Lukeminen ja leikkiminen eivät sulje toisiaan pois. Molemmat ovat yhtä tärkeitä eikä toista kannattaisi suosia toisen kustannuksella. 

Vierailija
78/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut aikoinaan pakottaa. Piti vähän jarrutella, että muistivat välillä nukkuakin.  Esikoinen oppi lukemaan omia aikojaan nelivuotiaana, ensin telkkarin tekstityksiä ja sitten sanomalehteä ylösalaisin (koska vanhempi luki sitä pöydän toisella puolella). Kuopus oli vähän hitaampi ja alkoi lukea viiden vanhana.

Heille luettiin satuja jo vauvana, joten vaivattomasti saatu ysin keskiarvo koulussa ei ollut varsinaisesti yllätys. Varhaislapsuudessa saatu runsas sanavarasto antaa uskomatonta etua koulunkäyntiin ja elämään.

Vierailija
79/80 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harva tässä ketjussa osaa yhtään asettua lapsen asemaan. Eikä näköjään opettajatkaan kun antavat lapsille liian isoja projekteja. Miten opettaja voi lätkäistä oppilaalle kerralla tuollaisen määrän tehtäviä. Pitäisi nyt tajuta antaa pieni määrä kerralla eikä hirveää määrää kerralla.

Ei ihmekään kun ei lapset enää sosiaalisesti leiki keskenään, kun kaikki aika menee kotona pänttäämisen. Lapsi ja niin myös aikuinenkin väsyy liialliseen tiedon tulvaan kerralla. Osalla lapsista on jo burn outin oireita.

Kaunokirjallisuuden lukeminen ei ole ”tietotulva”.

Se on nimenomaan keino ehkäistä burn outia, tarjota rentoutusta ja nautintoa, kehittää mielikuvitusta ja antaa lapselle työkaluja hallita ”tietotulvaa”.

Nää puheenvuorot on kuin suoraan jostain keskiajalta.

Vierailija
80/80 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapsena vanhemmilta paljon kehuja lukemisesta ja kannustamista esim. sanomalehtien lukemiseen. Minulle kehittyi hyvä luku-ja kirjoitustaito, joista on ollut uskomaton hyöty ja etu varsinkin opiskellessa! Peruskoulu ei vaatinut paljon vaivaa, joten sain ysin keskiarvolla olevan todistuksen melko pienellä vaivalla.

Hyvä lukutaito auttaa todella monessa asiassa kouluaineiden lisäksi. Luetun ymmärtämiseen vaaditaan enemmän, kuin kirjaimelliseen lukemiseen. Olen nähnyt liikaa surullisia tapauksia, joissa ihminen ei ymmärrä asioita, vaikka ne olisi kirjoitettu nettisivuille, sähköpostiin tai kirjeeseen aivan selvästi. Joillain nuorilla menee aivan yli ymmärryksen esimerkiksi korkeakoulujen hakuohjeita tai esivalintoja, koska he eivät yksinkertaisesti kykene sisäistämään lukemiaan ohjeita. Luetun ymmärtämistä tarvitaan työelämässäkin todella moneen asiaan. Arkielämässäkin on pakko ymmärtää paljon kirjallista informaatiota.

Jos perheessänne ei arvosteta lukemista ja minkäänlaista "nörtteyttä", niin teette pahaa lastenne tulevaisuudelle. Lapsuudessa lukiessa kieli tarttuu aivoihin kaikkein helpoiten. Ei kielitaitoja enää yläkoulun ja lukion äidinkielessä opi, jos ei ole lapsena oppinut perusteita. Lukeminen ei vaadi paljon. Lukekaa sarjakuvia, sanomalehtiä, nuorten kirjoja, fantasiaa, ihan mitä vaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi