Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiinistä kysymys

Vierailija
20.02.2019 |

Olen nuori nainen ja kärsinyt jo koko teini- ja aikuisikäni oireista, joihin kuuluu mm. väsymystä, palelua, hiusten lähtöä ja kognitiivisia ongelmia. Olen jo n. 10 vuotta valitellut oireita eri lääkäreille, jotka lopulta vain keskittyvät verikokeiden viitearvoihin ja lopulta laittavat oireet stressin/masennuksen piikkiin. Lukioikäisenä kävin terapiassa, mutta en kokenut saavani siitä hyötyä. Keskityttiin vain mielialoihin, joissa ei ollut pahemmin ongelmaa ja siitä tuli vain olo että tässä vain laitetaan ämpäriä vuotavan katon alle keskittymättä itse oireisiin.

Ferritiinistä on kirjoitettu nykyään paljon ja olen ymmärtänyt, että raudanpuutetta voi olla vaikka hemoglobiini olisi normaalin rajoissa. On puhetta siitä, että ferritiinin mittaus paljastaisi raudanpuutteen ja puute olisi paha jos arvo on alle 30. Huomasin että oireeni sopivat raudanpuutteeseen täydellisesti.

Kävin siis lääkärissä ja kysyin, jos ferritiinin voisi myös mitata. Ilmeisesti raudanpuute viittaa suoraan anemiaan ja se näkyisi hemoglobiinissa, eikä ferritiiniä tarvitse mitata, koska se on vain muotia. Muut veriarvot mitattiin, eivätkä ne selittäneet edelleenkään oireita.

Kävin kuitenkin mittauttamassa ferritiinin ilman lähetettä ja arvoksi tuli 20. Kävin toisella lääkärillä näyttämässä arvoa ja hän oli sitä mieltä, että raudasta ei ole puutetta. Olenko ymmärtänyt ferritiini asian jotenkin väärin? En oiken enää tiedä mitä tehdä.

Kommentit (81)

Vierailija
81/81 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenkuvassa tutkitaan yleensä aina muutakin kuin vain hemoglobiini ja ferritiini. On eri asia, onko rauta-arvo matalalla sen vuoksi, että punasoluja on vähän kuin että niitä on riittävästi mutta ovat pieniä tai koko vaihtelee. Jos olet lääkärissä käynyt, niin kyllä nämä on katsottu. 

Apteekin rautakuurin saa kuitenkin ostaa ilman reseptiä, ei siitä yleensä suurempaa haittaakaan ole, mitä nyt voi vähän ummetusta aiheuttaa, mutta ei tosin välttämättä hyötyäkään. Kannattaa jutella farmaseutin kanssa, on myös vatsaystävällisiä rautatabletteja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla