Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiinistä kysymys

Vierailija
20.02.2019 |

Olen nuori nainen ja kärsinyt jo koko teini- ja aikuisikäni oireista, joihin kuuluu mm. väsymystä, palelua, hiusten lähtöä ja kognitiivisia ongelmia. Olen jo n. 10 vuotta valitellut oireita eri lääkäreille, jotka lopulta vain keskittyvät verikokeiden viitearvoihin ja lopulta laittavat oireet stressin/masennuksen piikkiin. Lukioikäisenä kävin terapiassa, mutta en kokenut saavani siitä hyötyä. Keskityttiin vain mielialoihin, joissa ei ollut pahemmin ongelmaa ja siitä tuli vain olo että tässä vain laitetaan ämpäriä vuotavan katon alle keskittymättä itse oireisiin.

Ferritiinistä on kirjoitettu nykyään paljon ja olen ymmärtänyt, että raudanpuutetta voi olla vaikka hemoglobiini olisi normaalin rajoissa. On puhetta siitä, että ferritiinin mittaus paljastaisi raudanpuutteen ja puute olisi paha jos arvo on alle 30. Huomasin että oireeni sopivat raudanpuutteeseen täydellisesti.

Kävin siis lääkärissä ja kysyin, jos ferritiinin voisi myös mitata. Ilmeisesti raudanpuute viittaa suoraan anemiaan ja se näkyisi hemoglobiinissa, eikä ferritiiniä tarvitse mitata, koska se on vain muotia. Muut veriarvot mitattiin, eivätkä ne selittäneet edelleenkään oireita.

Kävin kuitenkin mittauttamassa ferritiinin ilman lähetettä ja arvoksi tuli 20. Kävin toisella lääkärillä näyttämässä arvoa ja hän oli sitä mieltä, että raudasta ei ole puutetta. Olenko ymmärtänyt ferritiini asian jotenkin väärin? En oiken enää tiedä mitä tehdä.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin rautainfuusio tiputukseen, kun ferritiini oli 7 ja hb 120, mutta minulla löyty selkeä syy siihen, joten ottivat tosissaan.

No mikäs se syy oli?

Bakteerin aiheuttama verenvuoto. Nyt sitten korjaillaan arvoja kuntoon.

Vierailija
22/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten suurin syy raudanpuutteeseen on runsaat kuukautiset. Onko sinulla?

Ei ole, silti ferrtitiini ei ole noussut 6kk:n rautakuurilla kuin 4->6. Ei tullut edes lähetettä infuusioon vaan määrättiin syömään vielä 2kk lisää rautaa. Suoraan sanoen ketuttaa ja pahasti.

Mitä rautaa syöt ja koska otat sen? Et kai vain Maltoferiä?

Mikä vika Maltoferissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten suurin syy raudanpuutteeseen on runsaat kuukautiset. Onko sinulla?

Ei ole, silti ferrtitiini ei ole noussut 6kk:n rautakuurilla kuin 4->6. Ei tullut edes lähetettä infuusioon vaan määrättiin syömään vielä 2kk lisää rautaa. Suoraan sanoen ketuttaa ja pahasti.

Mitä rautaa syöt ja koska otat sen? Et kai vain Maltoferiä?

Mikä vika Maltoferissä?

Maltofer nostaa ferritiiniarvoja vain 5 %:lle, lopuille 95 %:lle potilaista ei nosta pätkääkään.

Minä kuuluin siihen 95 %:iin, vedin 3 kk ajan joka ikinen päivä Maltoferiä ja ferritiini mitattiin ennen ja jälkeen. Ferritiini ei noussut yhtään. Ei siis pykälääkään.

Hukkaan meni sekin 3 kk. 

Vierailija
24/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin rautainfuusio tiputukseen, kun ferritiini oli 7 ja hb 120, mutta minulla löyty selkeä syy siihen, joten ottivat tosissaan.

No mikäs se syy oli?

Jossain suolistossa vai?

Vierailija
25/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko äidilläsi raudanpuutetta? Olet voinut jo syntyä raudanpuutteisena. Lisäksi kasvu ja murrosikä vievät paljon sitä varastorautaa. 

On olemassa kahdenlaista raudanpuutetta.

Raudanpuuteanemia = sekä hemoglobiini ja ferritiini alhaiset.

Piilevä raudanpuute = raudanpuute ilman anemiaa = hemoglobiini normaali, mutta ferritiini alhainen.

En ole varma sillä asiaa ei ole tutkittu, mutta ei se varmaan mahdotonta ole. Äidillä on kilpirauhasen vajaatoiminta ja ilmeisesti ainakin jonkin verran väsymystä, ja on myös nyt itse harkinnut ferritiini arvojen mittausta. En tiedä millä tavalla syntymästä asti oleva raudanpuute voisi näkyä tai mikä tilanne oli silloin.

Vierailija
26/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla maltofer toimi. Mutta vaihdoin sen toiseen edullisempaan rautalääkkeeseen.

Vierailija
27/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli syöpähoitojen jälkeen alhainen ferritiini. Ensin luku oli 19 ja seuraavissa mittauksissa 18. Suolistomagneetissa ei onneksi löytynyt mitään, koska minulla ei ole kuukautisia. Sain reseptin kolmen kuukauden Obsidan-kuurille.

En vielä tiedä uusia arvoja, mutta suolistossa toimiva rauta sekoittaa vatsan. 

Vierailija
28/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikäs se syy oli?

Jossain suolistossa vai?

Joo

Vierailija
29/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko äidilläsi raudanpuutetta? Olet voinut jo syntyä raudanpuutteisena. Lisäksi kasvu ja murrosikä vievät paljon sitä varastorautaa. 

On olemassa kahdenlaista raudanpuutetta.

Raudanpuuteanemia = sekä hemoglobiini ja ferritiini alhaiset.

Piilevä raudanpuute = raudanpuute ilman anemiaa = hemoglobiini normaali, mutta ferritiini alhainen.

En ole varma sillä asiaa ei ole tutkittu, mutta ei se varmaan mahdotonta ole. Äidillä on kilpirauhasen vajaatoiminta ja ilmeisesti ainakin jonkin verran väsymystä, ja on myös nyt itse harkinnut ferritiini arvojen mittausta. En tiedä millä tavalla syntymästä asti oleva raudanpuute voisi näkyä tai mikä tilanne oli silloin.

Jos syntyy pienemmillä varastoilla, sitä nopeammin se varasto hupenee kasvun ja kuukautisten myötä.

Lapsilla ja nuorilla raudanpuute ei ole mitenkään harvinaista.

Vierailija
30/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla maltofer toimi. Mutta vaihdoin sen toiseen edullisempaan rautalääkkeeseen.

Paljon oli ferritiini ennen ja jälkeen Maltoferin? Kauan vedit? Ihan mielenkiinnosta kysyn, sillä mulla ei toiminu yhtään. Arvo ei noussut yhtään Maltoferillä.

Vierailija
31/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttärellä kokeiltu anemiaan ja varastoraudan eli ferritiinin puutokseen pienenä kaikki lääkkeet, ei imeydy. se rautamehu, floradix oli ainoa mikä imeytyi suoliston kautta, suosittelen, ei tarvitse reseptiä, eikä esim värjää hampaita siniseksi niinkuin osa lääkärin määräämistä..

Vierailija
32/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä ystävälläni oli elimistössään ameeba joka söi varastoraudat häneltä. Löytyi bioresonanssiterapiassa. Koululääketiede ei koskaan olisi löytänyt sitä, eivätkä kyllä tutkineetkaan kunnolla. Hän kävi "tankkauksessa" sairaalassa pari kertaa, jossa hänelle annettiin rautaa.

Vierailija
33/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaako tässä oikeasti tehdä niin, että syö rautalisää ja sitten itse menee mittauttamaan hemoglobiinin ja ferritiinin ja tulkitsee arvot itse? Kannattaako jotain muitakin arvoja testauttaa? Lääkäri sanoi kuitenkin transferriinireseptorin kertovan raudan tilanteesta paremmin kuin ferritiini ja ilmeisesti lasko olisi hyvä mitata. Onko niiden mittauttaminen oikeasti järkevää tässä vaiheessa? Lisäksi varoitteli jostain raudan kertymisestä. Kokeilen kuitenkin nyt rautalisää. Pelkään myös jos rautalisä ei auta tai sitä ei pysty syömään. Muutenkin ibs vaivaa.

Eikö rautavaje pitäisi myös tutkia, jos rautakuuri ei auta? En kyllä tiedä kuka sen voisi tehdä kun lääkäreidän asenne on mitä on. Rauta suoraan suoneen kuulostaa nopealta avulta, mutta myös aika rajulta.

Ap

Vaihda lääkäriä sellaiseen, joka tästä asiasta jotain tietää. Sisätautilääkäri tai hematologi on oikea osoite tässä tapauksessa. Naisilta, joilla erittäin runsaat kuukautiset, ei yleensä tarvi heti tutkia raudanpuutteen syitä - kuukautiset ovat se ilmeisin syy. Rautakuurin lisäksi täytyy minimoida vuoto eli ottaa vuodon aikana caprilon-lääkettä.

Jos epäilet jotain sairautta tai vaivaa, varaat ajan lääkärille ja lääkäri laittaa lähetteen erikoistuneelle lääkärille jos epäilee jotain. Siinä saa taas odotella. Ei kaikilla ole varaa omasta pussista varata suoraan aikaa yksityiselle tai tiettyyn alaan erikoistuneelle lääkärille, valitettavasti. :/

Off topic, mutta mielestäni olisi fiksua, että vaikkapa Kela myöntäisi tukea yksityisiin lääkärikäynteihin jos katsottaisiin niille olevan tarvetta julkisella puolella. Täten säästettäisiin paljon valtiolle tulevissa kuluissa, kun ihminen saataisiin hoitoon ennen kuin mahdollinen sairaus tai vaiva etenee pidemmälle. 

Vierailija
34/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli just labratulokset ja ferritiini 8. Mistähän syistä se voi olla noin alhainen? Menkat mielestäni normaalit, en ole synnyttänyt. Syön aika vähän lihaa, mutta esim. pähkinöitä ja muuta rautapitoista menee kyllä.

Vierailija
35/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan syömishäiriötä ja masennusta, joten kaikki oireet on helppo laittaa niiden piikkiin. Epäilen itsekin - kuten moni ystävä myös - että saatan kärsiä raudanpuutteesta. Se ei olisi mikään ihme vuosien huonon syömisen sekä runsaiden kuukautisten seurauksena. Välillä kuukautiseni jäivät pois, mutta kun ne tulevat, ovat todella runsaat.

Hoitava lääkärini sanoi, että katsotaan ensin hemoglobiini ja jos se on kunnossa, ei tarvitse epäillä alhaista ferritiiniä. En ymmärrä, kuinka lääkäri voi olla noin pihalla - eihän hemoglobiini kerro koko totuutta siitä missä tilassa kehon rauta-arvot ovat. Jos siis hemoglobiini on ok verikokeissa, joudun kai vaan elämään näiden oireiden kanssa sillä minulla ei todellakaan ole varaa maksaa itse verikokeita. :( Kyseessä ei välttämättä ole monenkaan mielestä suuri summa rahaa, mutta minulle se on sitä, sillä hoito, lääkkeet ja eläminen muutenkin syö todella paljon pienestä eläkkeestä. 

Vierailija
36/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tosiaan käsitä, miten lääkärit ovat ennemmin diagnosoimassa masennusta, paniikkihäiriötä ja muita psyykkisiä tauteja ja lätkimässä resepteille näille lääkkeitä, mutta eivät suostu kuuntelemaan potilasta, joka on varma, että oireet johtuvat jostain fyysisestä. Oman ystäväni kohdalla lääkäri ei suostunut ottamaan ferritiiniarvoja, väitti, että ystäväni on masentunut. On aina ollut erittäin aktiivinen, kuntoilee paljon, syö terveellisesti ja oikein elämäniloa täynnä. Kolmen lääkärin jälkeen vasta löytyi lääkäri, joka otti epäilyn raudanpuutteesta tosissaan, huolimatta siitä, että hemoglobiini oli lähes normaali. Rautakuureja oli tätä ennen takana useita, mutta eivät vaikuttaneet. Lopulta sitten ferritiini mitattiin ja arvo järkyttävän alhainen. Oikea rautavalmiste löydettiin ja koko ruokavalio jouduttiin rakentamaan tämän ympärille. 

Vierailija
37/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo raudasta tehdyt valmisteet ovat monesti liian jytyjä elimistölle eikä se suostu vastaanottamaan. Lisäksi rauta otetaan vain kerran vuorokaudessa. Liian usein otettuna elimistö pitää portit jatkuvasti kiinni.

Minulla hyvin imeytyneet Superior Source Just woman iron ja Floravital-juoma on myös hyvä ylläpitoon.

Syy voi olla ihan vaan ibs:ssä. Jos suolisto ei toimi oikein, ei elimistö pysty hyödyntämään ravinteita. Esim. Jatkuva ripuli.

Vierailija
38/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastan syömishäiriötä ja masennusta, joten kaikki oireet on helppo laittaa niiden piikkiin. Epäilen itsekin - kuten moni ystävä myös - että saatan kärsiä raudanpuutteesta. Se ei olisi mikään ihme vuosien huonon syömisen sekä runsaiden kuukautisten seurauksena. Välillä kuukautiseni jäivät pois, mutta kun ne tulevat, ovat todella runsaat.

Hoitava lääkärini sanoi, että katsotaan ensin hemoglobiini ja jos se on kunnossa, ei tarvitse epäillä alhaista ferritiiniä. En ymmärrä, kuinka lääkäri voi olla noin pihalla - eihän hemoglobiini kerro koko totuutta siitä missä tilassa kehon rauta-arvot ovat. Jos siis hemoglobiini on ok verikokeissa, joudun kai vaan elämään näiden oireiden kanssa sillä minulla ei todellakaan ole varaa maksaa itse verikokeita. :( Kyseessä ei välttämättä ole monenkaan mielestä suuri summa rahaa, mutta minulle se on sitä, sillä hoito, lääkkeet ja eläminen muutenkin syö todella paljon pienestä eläkkeestä. 

Lisään vielä, että ei ole myöskään varaa ravata eri lääkäreillä saamassa lausuntoja jotka siltikin saattavat olla aivan yhtä tyhjän kanssa. :/ - sama

Vierailija
39/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että ei ole myöskään varaa ravata eri lääkäreillä saamassa lausuntoja jotka siltikin saattavat olla aivan yhtä tyhjän kanssa. :/ - sama

Säästä tai lainaa ja käy verikokeissa. Ei maksa montaa kymppiä yksityisellä käydä mittaamassa.

Vierailija
40/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli just labratulokset ja ferritiini 8. Mistähän syistä se voi olla noin alhainen? Menkat mielestäni normaalit, en ole synnyttänyt. Syön aika vähän lihaa, mutta esim. pähkinöitä ja muuta rautapitoista menee kyllä.

Ai ai. Tarviit hoitoa tuohon ja laita ruokavalio kuntoon myös.