Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiinistä kysymys

Vierailija
20.02.2019 |

Olen nuori nainen ja kärsinyt jo koko teini- ja aikuisikäni oireista, joihin kuuluu mm. väsymystä, palelua, hiusten lähtöä ja kognitiivisia ongelmia. Olen jo n. 10 vuotta valitellut oireita eri lääkäreille, jotka lopulta vain keskittyvät verikokeiden viitearvoihin ja lopulta laittavat oireet stressin/masennuksen piikkiin. Lukioikäisenä kävin terapiassa, mutta en kokenut saavani siitä hyötyä. Keskityttiin vain mielialoihin, joissa ei ollut pahemmin ongelmaa ja siitä tuli vain olo että tässä vain laitetaan ämpäriä vuotavan katon alle keskittymättä itse oireisiin.

Ferritiinistä on kirjoitettu nykyään paljon ja olen ymmärtänyt, että raudanpuutetta voi olla vaikka hemoglobiini olisi normaalin rajoissa. On puhetta siitä, että ferritiinin mittaus paljastaisi raudanpuutteen ja puute olisi paha jos arvo on alle 30. Huomasin että oireeni sopivat raudanpuutteeseen täydellisesti.

Kävin siis lääkärissä ja kysyin, jos ferritiinin voisi myös mitata. Ilmeisesti raudanpuute viittaa suoraan anemiaan ja se näkyisi hemoglobiinissa, eikä ferritiiniä tarvitse mitata, koska se on vain muotia. Muut veriarvot mitattiin, eivätkä ne selittäneet edelleenkään oireita.

Kävin kuitenkin mittauttamassa ferritiinin ilman lähetettä ja arvoksi tuli 20. Kävin toisella lääkärillä näyttämässä arvoa ja hän oli sitä mieltä, että raudasta ei ole puutetta. Olenko ymmärtänyt ferritiini asian jotenkin väärin? En oiken enää tiedä mitä tehdä.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastan syömishäiriötä ja masennusta, joten kaikki oireet on helppo laittaa niiden piikkiin. Epäilen itsekin - kuten moni ystävä myös - että saatan kärsiä raudanpuutteesta. Se ei olisi mikään ihme vuosien huonon syömisen sekä runsaiden kuukautisten seurauksena. Välillä kuukautiseni jäivät pois, mutta kun ne tulevat, ovat todella runsaat.

Hoitava lääkärini sanoi, että katsotaan ensin hemoglobiini ja jos se on kunnossa, ei tarvitse epäillä alhaista ferritiiniä. En ymmärrä, kuinka lääkäri voi olla noin pihalla - eihän hemoglobiini kerro koko totuutta siitä missä tilassa kehon rauta-arvot ovat. Jos siis hemoglobiini on ok verikokeissa, joudun kai vaan elämään näiden oireiden kanssa sillä minulla ei todellakaan ole varaa maksaa itse verikokeita. :( Kyseessä ei välttämättä ole monenkaan mielestä suuri summa rahaa, mutta minulle se on sitä, sillä hoito, lääkkeet ja eläminen muutenkin syö todella paljon pienestä eläkkeestä. 

Lisään vielä, että ei ole myöskään varaa ravata eri lääkäreillä saamassa lausuntoja jotka siltikin saattavat olla aivan yhtä tyhjän kanssa. :/ - sama

Jännä juttu. Kyllä minä satsaisin omaan terveyteen sen verran, että kävisin muutamassa verikokeessa selvittää mahdollisia ongelmia.

Vierailija
42/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät ole aiheesta pihalla kuin lumiukko. Miten voisivatkaan olla kun asiaa toitotetaan joka tuutissa ja potilaita lappaa vastaanotoille samojen ferritiini kysymysten kanssa vauvasta vaariin. Lääkärit vain ovat erimielisiä asiasta. Eräät ferritiiniasioissa pinnalla olleet yksityislääkärit tienaavat näillä välttämättömillä väsyneiden naisten rautainfuusioilla ihan mukavasti ja tietysti julistavat asian tärkeyttä. Tämä ferritiini kohu on verrattavissa mm. hiivasyndroomaan, käänteisiin kilpirauhasen vt oireisiin ja väsyneeseen lisämunuaiskuoreen. Aina tulee joku uusi juttu joka selittää epämääräisiä oireita. Nämä muoti-ilmiöt menevät ohi ja vaihtuvat uusiin parissa vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastan syömishäiriötä ja masennusta, joten kaikki oireet on helppo laittaa niiden piikkiin. Epäilen itsekin - kuten moni ystävä myös - että saatan kärsiä raudanpuutteesta. Se ei olisi mikään ihme vuosien huonon syömisen sekä runsaiden kuukautisten seurauksena. Välillä kuukautiseni jäivät pois, mutta kun ne tulevat, ovat todella runsaat.

Hoitava lääkärini sanoi, että katsotaan ensin hemoglobiini ja jos se on kunnossa, ei tarvitse epäillä alhaista ferritiiniä. En ymmärrä, kuinka lääkäri voi olla noin pihalla - eihän hemoglobiini kerro koko totuutta siitä missä tilassa kehon rauta-arvot ovat. Jos siis hemoglobiini on ok verikokeissa, joudun kai vaan elämään näiden oireiden kanssa sillä minulla ei todellakaan ole varaa maksaa itse verikokeita. :( Kyseessä ei välttämättä ole monenkaan mielestä suuri summa rahaa, mutta minulle se on sitä, sillä hoito, lääkkeet ja eläminen muutenkin syö todella paljon pienestä eläkkeestä. 

Lisään vielä, että ei ole myöskään varaa ravata eri lääkäreillä saamassa lausuntoja jotka siltikin saattavat olla aivan yhtä tyhjän kanssa. :/ - sama

Jännä juttu. Kyllä minä satsaisin omaan terveyteen sen verran, että kävisin muutamassa verikokeessa selvittää mahdollisia ongelmia.

Ei se ole satsaamisesta kiinni, jos rahaa ei vain ole.  Satsaan terveyteeni jatkuvasti yrittämällä tehdä itselleni mieluisia asioita, terapia, lääkkeet jne. Tuet eivät ole kovin suuret ja siitä pitää maksaa myös vuokra, vaatteet, ruoka ja laskut. Sen jälkeen ei jää paljon. No mutta toisaalta en jaksa edes vaivautua selittämään asiaa sellaiselle, joka ei sitä alun alkaenkaan tunnu ymmärtävän. -sama

Vierailija
44/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten suurin syy raudanpuutteeseen on runsaat kuukautiset. Onko sinulla?

Ei ole, silti ferrtitiini ei ole noussut 6kk:n rautakuurilla kuin 4->6. Ei tullut edes lähetettä infuusioon vaan määrättiin syömään vielä 2kk lisää rautaa. Suoraan sanoen ketuttaa ja pahasti.

Mitä rautaa syöt ja koska otat sen? Et kai vain Maltoferiä?

Mikä vika Maltoferissä?

Maltofer nostaa ferritiiniarvoja vain 5 %:lle, lopuille 95 %:lle potilaista ei nosta pätkääkään.

Minä kuuluin siihen 95 %:iin, vedin 3 kk ajan joka ikinen päivä Maltoferiä ja ferritiini mitattiin ennen ja jälkeen. Ferritiini ei noussut yhtään. Ei siis pykälääkään.

Hukkaan meni sekin 3 kk. 

Kiinnostavaa, en ollut kuullutkaan.  Kiitos vastauksesta. :)

Vierailija
45/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten suurin syy raudanpuutteeseen on runsaat kuukautiset. Onko sinulla?

Ei ole, silti ferrtitiini ei ole noussut 6kk:n rautakuurilla kuin 4->6. Ei tullut edes lähetettä infuusioon vaan määrättiin syömään vielä 2kk lisää rautaa. Suoraan sanoen ketuttaa ja pahasti.

Mitä rautaa syöt ja koska otat sen? Et kai vain Maltoferiä?

Mikä vika Maltoferissä?

Maltofer nostaa ferritiiniarvoja vain 5 %:lle, lopuille 95 %:lle potilaista ei nosta pätkääkään.

Minä kuuluin siihen 95 %:iin, vedin 3 kk ajan joka ikinen päivä Maltoferiä ja ferritiini mitattiin ennen ja jälkeen. Ferritiini ei noussut yhtään. Ei siis pykälääkään.

Hukkaan meni sekin 3 kk. 

Kiinnostavaa, en ollut kuullutkaan.  Kiitos vastauksesta. :)

Tuo mustattu on siis ihan erikoislääkärin itsensä sanomaa, ei omaa keksintöäni.

Vierailija
46/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Minulta julkisella puolella mitattiin ferritiini arvo joka oli 16 ja sain sairaalassa rautaa suoneen. Pussi sitä ainetta maksaa n. 550 euroa!

T: Mies 32v.

Vierailija
47/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla maltofer toimi. Mutta vaihdoin sen toiseen edullisempaan rautalääkkeeseen.

Paljon oli ferritiini ennen ja jälkeen Maltoferin? Kauan vedit? Ihan mielenkiinnosta kysyn, sillä mulla ei toiminu yhtään. Arvo ei noussut yhtään Maltoferillä.

12 ja kolmen kuukauden jälkeen 36

Vierailija
48/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika maltoferissa on? Ainoa, mitä saan alas.

Vierailija
49/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät ole aiheesta pihalla kuin lumiukko. Miten voisivatkaan olla kun asiaa toitotetaan joka tuutissa ja potilaita lappaa vastaanotoille samojen ferritiini kysymysten kanssa vauvasta vaariin. Lääkärit vain ovat erimielisiä asiasta. Eräät ferritiiniasioissa pinnalla olleet yksityislääkärit tienaavat näillä välttämättömillä väsyneiden naisten rautainfuusioilla ihan mukavasti ja tietysti julistavat asian tärkeyttä. Tämä ferritiini kohu on verrattavissa mm. hiivasyndroomaan, käänteisiin kilpirauhasen vt oireisiin ja väsyneeseen lisämunuaiskuoreen. Aina tulee joku uusi juttu joka selittää epämääräisiä oireita. Nämä muoti-ilmiöt menevät ohi ja vaihtuvat uusiin parissa vuodessa.

Voi luoja että mulla nousee tatti otsaan joka kerta kun kuulen/luen ferritiinin ja muoti-ilmiön samassa.

Kun ei ole muoti-ilmiö. Vaan käsittämätön aivopieru lääkäreiltä että tuijotetaan vain ja ainoastaan niitä viiterajoja. Se ferritiinin viiteraja kun on saatu niputtamalla iso joukko naisia ja sieltä sitten lasketaan ne rajat. Ja kun todella monilla useita synnytyksiä/vuosikausia runsaista menkoista kärsineillä naisilla on todella matalat arvot, viiterajatkit painuvat alhaisiksi. Sitten verrataan sitä vastaanotolla olevaa raudanpuutteista naista niihin muihin raudanpuutteisiin naisiin, eii sun tilanne ole vielä katastrofaalinen ja arvotkin on justjust vielä samat kuin näillä muilla, kotiin vaan kärsimään, apua saa sitten vasta kun olet täysin toimintakyvytön. Ehkä. Ihan sama homma kun otettaisiin sokeriarvot porukalta jossa on paljon diagnosoimattomia diabeetikkoja ja sitten tuijotettaisiin vaan niitä vääristyneitä viiterajoja kun potilas tulee vastaanotolle diabetesoireineen... Että ei sulla nyt mitään diabetestä ole vaikka sokruarvot paukkuu viidessätoista ja olosi on kamala, ihan viiterajoissa ollaan...

Ferritiini on poikkeuksellinen noiden viiterajojensa osalta ja siitä onkin ollut puhetta että niihin tulee muutosta kun lääkärit tuijottavat vain niitä eikä voida myöntää että ongelma on ollut jo vuosia ja on edelleen, että näin perustavanlaatuista asiaa ei ole monikaan lääkäri tajunnut. Viiterajat on ihan eri juttu kun suositeltavat arvot! Raudan puute kun ei todellakaan ole mikään pikku juttu vaan raudan puute voi pahimmillaan olla hengenvaarallista. Siinä vaiheessa kun ferritiini on niin matala että hemoglobiinikin lähtee laskuun on keho toiminut jo pitkään huonosti. Ja vasta sitten tässä tilanteessa nykyisin saa hoitoa. Aivan älytöntä.

Vierailija
50/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vouhotus taitaa olla yhden bloggaajan vouhotusta, joka syö lihaa mutta ei silti "saa tarpeeksi rautaa". Olen itse kasvissyöjä ja ollut koko ikäni, mutta en kuitenkaan saa mitään älyttömiä oireita ferritiiniarvojen takia. Tavallisesti rautaa on varastossa, vaikka olisi kasvissyöjä jos syö kuten pitääkin. Ei asiasta tarvitsisi noin paljoa vouhottaa, nyt varmaan myös lihansyöjät maksaa 500e kokeen ja maksaa mitä vain että saa ferrrrritiiinin tutkituttua koska bloggaajat vouhottaa.

Enemmänkin suomalaisten kannattaisi alkaa testata D vitamiiniarvoja, jos ei syö päivittäin kalaa tai muuta josta D vitamiinia saisi tarpeeksi. Tutkitusti suomalaisilla on liian vähän D vitamiinia, riittääkö purkkivitamiinit yksistään sitä ei voi varmuudella sanoa. D vitamiini on se jota tarvitsemme koska aurinkoa ei näe juurikaan, etenkään talvella. Ja ferritinii-bloggaaja matkustaa jatkuvasti aurinkoon, mutta silti vouhottaa vain ferritiinin tärkeydestä, unohtaen muut vitamiinit ja arvot joista tulisi myös mainita.

Vierailija
51/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vouhotus taitaa olla yhden bloggaajan vouhotusta, joka syö lihaa mutta ei silti "saa tarpeeksi rautaa". Olen itse kasvissyöjä ja ollut koko ikäni, mutta en kuitenkaan saa mitään älyttömiä oireita ferritiiniarvojen takia. Tavallisesti rautaa on varastossa, vaikka olisi kasvissyöjä jos syö kuten pitääkin. Ei asiasta tarvitsisi noin paljoa vouhottaa, nyt varmaan myös lihansyöjät maksaa 500e kokeen ja maksaa mitä vain että saa ferrrrritiiinin tutkituttua koska bloggaajat vouhottaa.

Enemmänkin suomalaisten kannattaisi alkaa testata D vitamiiniarvoja, jos ei syö päivittäin kalaa tai muuta josta D vitamiinia saisi tarpeeksi. Tutkitusti suomalaisilla on liian vähän D vitamiinia, riittääkö purkkivitamiinit yksistään sitä ei voi varmuudella sanoa. D vitamiini on se jota tarvitsemme koska aurinkoa ei näe juurikaan, etenkään talvella. Ja ferritinii-bloggaaja matkustaa jatkuvasti aurinkoon, mutta silti vouhottaa vain ferritiinin tärkeydestä, unohtaen muut vitamiinit ja arvot joista tulisi myös mainita.

Minä testautin ensin pelkän ferritiinin ilman lähetettä. Kun se oli todella alhainen eli 11, niin varasin ajan lääkärille. Häneltä sain lähetteen laajaan verenkuvaan. Halusin nimen omaan että mukaan tulee b- ja d-vitamiini. Tulokset näistä olivat erittäin hyvät, vaikken syö lihaa ja d-vitamiinia otan purkista vain silloin tällöin. Kaikki oli oikein hyviä arvoja, paitsi kilpirauhanen mutta sitä saattoi odottaakin, koska varastorauta oli noinkin alhainen.

Vierailija
52/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulle on ihan sama, olivatko oireeni raudanpuutetta (ferritiini 8), hiivasyndroomaa (elävän veren analyysissa ja sylkitestissä hiivaa), masennusta (kahden lääkärin ehdotus), väsymysoireyhtymää (oireet täsmäsi alkavaan sellaiseen), kilpirauhasongelmaa (rauhanen poistettu) vai normaalia iän mukanaan tuomaa väsymistä (endokrinologin ehdotus). Pointti on se, että olin siinä pisteessä, etten pystynyt enää suoriutumaan työstäni eikä minulla ollut minkäänlaista vapaa-aikaa tai sosiaalista elämää, koska olin sumussa ja puoliunessa kokoajan täysin aloitekyvyttömänä ja kiitin iltaisin onneani, että selvisin menneestä päivästä jotenkin ja aamulla yritin repiä itseni ylös sängystä. 

Hiiva on nyt häädetty, rautaa syöty 2,5 vuotta kuten muitakin ravinteita ja alan tuntea itseni jälleen itsekseni. Nautin työstäni ja se sujuu. Aamulla herään ja tunnen olevani elossa ja joskus jopa onnellinen. Kehoni on taas voimakkaampi eivätkä aivoni ole toimintakyvytöntä muhjua. 

Vierailija
53/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisätautien ja kliinisen hematologian erikoislääkärin kirjoitus:

"Raudanpuutteen oireet ovat moninaisia ja niitä tulee asteittain jo paljon ennen anemian ilmaantumista. Itse asiassa hemoglobiini on huonoin kaikista rautamittareista koska se laskee viimeisenä. Jo paljon ennen anemiaa ilmaantuu raudanpuutteen oireita.

Hemoglobiini ei kerro rautavarastoista juuri mitään koska rautavarastojen katsotaan olevan tyhjät kun seerumin ferriini on alle 30 µg/l. Tässä vaiheessa hemoglobiini on usein vielä normaali.

On jossain määrin yksilöllistä millä ferritiiniarvolla alkaa esiintymään raudanpuutteen oireita ja millä ferritiinin arvolla Hb alkaa laskemaan. Olen tavannut potilaita, joiden Hb on normaali vielä kun ferritiini on <10 ja potilaita, joilla Hb laskee kun ferritiini on 30.

Oman kokemukseni mukaan raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on <60 (ei kaikilla) ja kun ferritiin on <40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita ja lähes kaikillä on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on <30. Mutta on joitakin ihmisiä joilla oireita ei ole edes ferritiiniarvolla 10-20.

Valitettavasti S-ferritiinin viitealue on laboratoriosta ja menetelmästä riippuen varsin matala, 5-10 µg/l millä ei ole mitään tekemistä suositeltavan/hyvän ferritiinitason kanssa. Ferritiinitaso 10-30 µg/l ei ole normaali koska silloin rautavarastot ovat tyhjät ja potilaalla on hyvin todennäköisesti raudanpuutteen oireita. Potilaideni kertomusten mukaan tätä lääkärit eivät usein tiedä.

Matala viitealueen alaraja johtuu siitä, että ferritiini on tilastollinen käsite eli 95% naisista sijoittuu viitealueelle ja kun raudanpuute on yleistä naisilla, muodostuu viitealueen alaraja liian matalaksi.

Useimmiten viitearvo ja normaaliarvo ovat jokseenkin sama asia laboratorioarvojen osalta mutta ferritiini (mielestäni myös naisten Hb) on selvä poikkeus tästä. Mielestäni viitearvojen vieressä voisi olla esim. sopiva ferritiinin tavoiteaso, joka voisi olla vaikkapa 50-250."

http://www.foibos.fi/blogi/

Vierailija
54/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
55/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten jännä juttu tämä anemian hoito. Olen kärsinyt anemioista lapsesta nuoresta saakka ja syönyt rautakuureja vaikka miten monta. Anemian syytä ei ole koskaan kuitenkaan tutkittu. Kouluaikoina se oli sitä, että mitattiin sormen päästä hemoglobiini terkkarin vastaanotolla ja käskettiin syödä rautakuuri. Olin alipainoinen muutenkin, joten varmaan ajateltiin, että en vaan syö hyvin. Olin yli 30-vuotias, kun ensimmäisen kerran lääkäri sanoi, että anemian syy pitää selvittää. Hemoglobiinini oli 99. 

Mielestäni raudanpuute ja ferritiinit eivät ole muoti-ilmiö, vaikka niistä puhutaan paljon. Parempi vaan, että asiasta puhutaan, koska anemia koskettaa monia. 

Vierailija
56/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
57/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Minulta julkisella puolella mitattiin ferritiini arvo joka oli 16 ja sain sairaalassa rautaa suoneen. Pussi sitä ainetta maksaa n. 550 euroa!

T: Mies 32v.

Naisten tilannetta vähätellään tässäkin?

Vierailija
58/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten jännä juttu tämä anemian hoito. Olen kärsinyt anemioista lapsesta nuoresta saakka ja syönyt rautakuureja vaikka miten monta. Anemian syytä ei ole koskaan kuitenkaan tutkittu. Kouluaikoina se oli sitä, että mitattiin sormen päästä hemoglobiini terkkarin vastaanotolla ja käskettiin syödä rautakuuri. Olin alipainoinen muutenkin, joten varmaan ajateltiin, että en vaan syö hyvin. Olin yli 30-vuotias, kun ensimmäisen kerran lääkäri sanoi, että anemian syy pitää selvittää. Hemoglobiinini oli 99. 

Mielestäni raudanpuute ja ferritiinit eivät ole muoti-ilmiö, vaikka niistä puhutaan paljon. Parempi vaan, että asiasta puhutaan, koska anemia koskettaa monia. 

Kuulin vasta viime vuonna ekaa kertaa että rautaa voidaan antaa suoraan suoneen, anemista olen kärsinyt aina. Nyt mulla on sellainen olo, että lääkärit ovat huijanneet mua vuosia. Ferritiini mitattiin ekaa kertaa viime kesänä kun pyysin ja nyt kinastellaan voidaanko mua laittaa infuusioon kun rauta-arvot ei nouse. On ollut sairauslomaan jopa mutta silti en pääse kunnon rautalääkitykseen. Ferritiini 8.

Vierailija
59/81 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin Esa Sopilla ja ferritiini oli 20. Hän sanoi, että olen vaikeasti raudanpuutteinen ja tuli pitkä rautakuuri.

Mä meinasin kanssa ehdottaa että menet tuolle lääkärille. Luin hänen kirjoittamansa artikkelin toissa päivänä. Mulla mitataan ferritiini vasta 3 kk:n rautakuurin jälkeen. Hemoglobiini on normaali mutta muista arvoista näki että raudanpuute on ja pahenee vuosi vuodelta. Olen siis käynyt perus verikokeissa kerran vuodessa. Jo vuosi sitten näkyi että oli lievä raudanpuute mutta lääkäri ei edes ehdottanut silloin mitään rautavalmistetta.

Vierailija
60/81 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up