Onko täällä Herran Kansan jäseniä?
Kommentit (11)
Yleissivistyksessäni oli selvä aukko. Olisi kenties pitänyt tietä, mutta on myös mukava oppia uutta. t.2
Herran kansa
Pyhäselän Suhmurassa vaikuttaa Herran kansa -niminen uskonyhteisö. Se syntyi saarnaaja Pekka Mikkosen (1863-1936) aloitteesta 1900-luvun alussa Karjalan kannaksella, kun Mikkonen ajautui erimielisyyteen baptistiseurakunnan kanssa jalkojenpesusta ennen ehtoolliselle menoa. Mikkonen pyrki perustamaan uskonsa ehdottomalle, pettämättömälle raamatulliselle pohjalle, johon kuuluu edelleen se, että seurakunta jakaantuu ennen ehtoollista miehiin ja naisiin, ja toisten jalat pestään sisarellisen ja veljellisen rakkauden merkiksi.
Herran kansan uskonelämän erikoispiirteitä.
Raamatun sana on ainoa ohjeistus.
Tasavertaisuutta korostetaan; näkyy mm. hautausmaan samankokoisina kivilaattoina.
Ketään ei pakoteta, uskon toteuttaminen jää henkilökohtaiseksi asiaksi.
Yhteistyöhön muiden yhteisöjen kanssa ei lähdetä, vältellään sanakiistoja.
Sapattia eli pyhä- ja lepopäivää vietetään lauantaina.
Risti-tunnusta ja ja kristitty- nimitystä ei käytetä, sillä ristiä pidetään pelkkänä tuomioonpanovälineenä ja kristitty -nimitystä pakanoiden antamana haukkumanimenä..
Alttaritauluja ei ole, koska Raamattu kieltää tekemästä minkäänlaista kuvaa.
Syntyvyyden rajoittamista ei hyväksytä.
Ehtoollisen yhteyteen kuolemanmuistotilaisuuteen kuuluu jalkojen pesu.
Kirkollisia juhlapyhiä ei vietetä.
Syntymäpäiviä ei juhlita.
Lapsena ei kasteta, aikuisikään kuuluu upotuskaste.
Avoliittoa ei hyväksytä.
Pappeus-termiä ei tunneta, vaan seurakunnassa on vanhin ja diakonit. Seurakunnan johtaja valitsee itselleen seuraajan.
Jäsenmääriä ei seurakunnassa lasketa, koska Daavid aikoinaan alkoi laskea Vanhan liiton Herran kansaa, sitä seurasi rangaistus.
Maljoja ei kenenkään hyväksi kohoteta, eivätkä miehet ota lakkia pois päästä lipunnostossa.
Veren- tai elinsiirtoja ei hyväksytä, koska Paavali kehottaa karttamaan verta.
Politiikkaan ei osallistuta, koska se aiheuttaisi keskinäisiä kiistoja ja toisten mollaamista.
Herran kansalla on oma laulukirja, jossa on enimmäkseen liikkeen perustajan Pekka Mikkosen kirjoittamia lauluja, sekä lehti Herran kansan sanomia Karitsan askelissa, joka on ilmestynyt jo 76 vuotta.
Minä luulin että oli kyse jostain skinheadeista..
Herran kansa on Pyhäselässä pääpaikkaansa pitävä uskonnollinen yhteisö, jolla on toimintaa mm. Mäntsälän ja Orimattilan seudulla. Yhteisömuodoltaan se on rekisteröity yhdistys. Perusopetuslain mukaan oman uskonnon opetusta saa vain rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta.
Herran kansa ry on ainoa poikkeus tähän sääntöön. Poikkeus perustuu perusopetuslain siirtymäsäännökseen: " Mitä 13 §:ssä säädetään uskonnollisesta yhdyskunnasta, sovelletaan sellaiseen tämän lain voimaan tullessa toimivaan uskonnolliseen yhdistykseen, jota perusopetuksen järjestäjä on pitänyt tuolloin voimassa olleissa säännöksissä tarkoitettuna uskontokuntana."
olen kotoisin pohjois-karjalasta ja siellä heitä tosiaan on paljon.
Ala-asteella suurin osa lapsista oli herrankansalaisia eivätkä osallistuneet uskontotuneille. Eivätkä syöneet koulussa verilettuja vaan saivat pinaattilettuja:)
Heidän perheensä ovat suuria, 18 lasta ei ole mikään ihme.
Olen ollut jopa herrankansalaisten häissä, morsian oli ystäväni.
Häissä olikin sitten 500 vierasta koska sinne ovat kaikki " seurakuntalaiset" tervetulleita.
12, korjaisin, että useimmat monilapsiset perheet ovat siinä kymmenlapsisia. 18-lapsisia perheitä olen kuullut vain yhden.
Teettekö lähetystyötä vai pidättekö uskonne omassa piirissänne, johon vain kasvetaan mukaan? Luulin ja siis edelleenkin luulen tietäväni uskonnoista suht paljon jo oman taustani ja toimenkuvani kautta, mutta Herran Kansasta en ole koskaan aikaisemmin kuullut mitään. t. se sama kakkonen
uskontoihin. Koska kyseessä on henkilökohtainen vakaumus, eri henkilöt voivat ajatella asioista tavallaan. Seurakunnan parista poistuneita sukulaisia tai ystäviä ei hyljeksitä. Suhtautuminen muihin uskontoihin on suvaitsevaista, itse vain ei haluta muiden uskonnolliseen toimintaan osallistua.
17, huomannet kohdan, jossa sanotaan, " Ketään ei pakoteta, uskon toteuttaminen jää henkilökohtaiseksi asiaksi."
2, varsinaista lähetystyötä ei tehdä, eikä ketään käännytetä. Jos joku kysyy niin tietysti vastataan.
Kooste tavoista, jotka eivät ole suoraan raamatullisia, mutta voivat liittyä traditioihin:
1. Pappeus-termistä:
Raamatussa paikallisseurakuntien johtajista ei käytetä termiä pappi Uuden testamentin kontekstissa. Sen sijaan mainitaan vanhimmat (presbyteros) ja diakonit (diakonos). Kaikki uskovat nähdään yleisen pappeuden osana (1. Piet. 2:9), mutta erillinen pappeuden virka Vanhan testamentin tapaan ei ole Uuden liiton käytäntö.
2. Seurakunnan sukupuolijako ehtoollisella:
Raamattu ei opeta, että seurakunta jaettaisiin ennen ehtoollista miehiin ja naisiin. Tämä tapa on kehittynyt tietyissä kirkkokunnissa tai yhteisöissä kulttuuristen tai käytännöllisten syiden takia, mutta sillä ei ole suoraa raamatullista perustaa.
3. Seurakunnan johtaja valitsee seuraajansa:
Raamatussa ei opeteta, että seurakunnan johtaja (esim. pastori) yksin valitsisi seuraajansa. Johtajien valinta tapahtui usein rukouksen, Pyhän Hengen johdatuksen ja seurakunnan yhteisen harkinnan kautta (Ap. t. 13:23).
Lähetyskäsky hyvin raamatullinen asia:
Lähetyskäsky on yksi Raamatun keskeisimmistä opetuksista, ja se kutsuu kaikkia Jeesuksen seuraajia levittämään evankeliumia:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.
(Matt. 28:1920)
Tämä universaali tehtävä korostaa Kristuksen antamaa kutsua levittää pelastuksen sanomaa kaikille kansoille ja tehdä opetuslapsia yhteisessä uskossa, rakkaudessa ja totuudessa.
kun en tiedä mikä poppoo Herran Kansa on? En oo koskaan kuullutkaan, joten olisi ollut vaan ihan kiva tietää, mut ei paineita. Jos et halua kertoa ei tietty tarvi. t. 2