Miksi karjalanpiirakoita ei löydy kaupoista enää perunaisina vaan pelkkiä riisipiirakoita??
No ei ruispohjalla ole muutenkaan olemassa sellaisia kuin Karjalasta kotoisin oleva mummoni ja äitini tekivät. Voilla voideltuja rukiisia.
Tässä olis markkinarako jollekin perustaa yritys??
Kommentit (32)
Nyt itäsuomalaiset? Löytyykö teiltäpäin niitä vielä tai onko antaa resepti?
1) Perunapiirakka ei ole karjalanpiirakka, 2) löytyy.
Kyllä niitä löytyy ainakin kaikista kaupoista missä minä käyn. Missähän sinä oikein asut jos niiltä olet välttynyt.
Ainakin vuosi sitten vielä oli Fazerilla. Siinä Imatran ja Vuoksen piirakoiden vieressä.
Miksiköhän perunapiirakan koostumusta ei saada sellaiseksi ettei se murenisi rinnalle kun sitä yrittää syödä. Minulla on aina tämä ongelma.
Ei siitä nyt mahdottoman pitkä aika ole, kun ostin niitä perunaversioita. Jäi mieleen, koska ne eivät meillä maistuneet kenellekän vaan olivat ihan tajuttoman kuivia. Olisiko ollut Vuoksen piirakoita, S-kaupasta ostettu joten pitäisi löytyä foodiesta.
Pakastealtaan puolikypsät Moilaspiirakat (ainakin ne oahvilaatikossa 30kpl erissä myytävät pienet coctailpiiraat) ovat kuoreltansa rapeita ja koossa pysyviä jos sellaisia kaipaat? Riisitäytteellä kylläkin, ei peruna.
Meidän kaupan paistopisteellä on usein perunapiirakoita.
Siihen on syynsä miksi karjalaismummotkin aikanaan alkoi käyttämään riisiä karjalanpiirakoissa.
Itä-Suomesta löytyy perunasta tehtyjä karjalanpiirakoita kotileipomolta rajoitetusti
Luulen syynä olevan perunan kilohinta ja viime kesänä ollut huono perunasato.
Mutta ruistaikinalla? Onko missään? Jos ei ole niin resepti olis kiva?
Eikö edes itä-suomen toreilta saa enää vai? Aitoja perunakakkaroita?
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika, minä sanoin jo, että Fazerilla on.
https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/1328/fazer-rukiinen-per…;
Mikä tässä nyt on vaikeaa?
Onhan kaupoissa pernapiirakoita myynnissä. Karjalanpiirakoita ne ei tosin ole.
Vierailija kirjoitti:
1) Perunapiirakka ei ole karjalanpiirakka, 2) löytyy.
Perunapiirakka eli potalkakkara on Etelä-Karjalassa ja Kannaksella valmistettu iso pyöreä avopiirakka, kuori happamaton ruiskuori.
Karjalanpiirakon täyte voidaan tehdä riisistä, ohrasta, perunasta ja porkkanasta.
Nuo kaupoista löytyvät fazerin ja muiden "karjalanpiirakat" ovat aivan kauheita ja kaukana oikeista karjalanpiirakoista t: idän ihme
Perunan kanssa on se ongelma, että sitä ei voi pakastaa ja se on hyvä juuri tuoreena. Riisipiirakka säilyttää makunsa pidempään.
Meillä päin saa kyllä hyviä tuoreita perunapiirakoita ja ne myydään aina ensimmäisenä loppuun. Ei-karjalaiset on tottuneet riisipiirakkaan ja kokemukseni mukaan eivät niin arvosta perunapiirakan makua.
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomesta löytyy perunasta tehtyjä karjalanpiirakoita kotileipomolta rajoitetusti
Luulen syynä olevan perunan kilohinta ja viime kesänä ollut huono perunasato.
Minä luulen syynä olevan niiden pahan maun.
Riisipiirakat ovat paljon parempia.
Vierailija kirjoitti:
Lähde: Monta Karjalaa -monenlaisia piirakoita
Raja- ja Laatokan Karjala
Kuori: 25 piirakkaan
2dl vettä
1 tl suolaa
4,5dl ruisjauhoja
0,5 dl vehnäjauhoja
Kaulitaan paperin ohueksi.
Täyte: ohra ja talkkuna on vanhempia ja näiden lisäksi käytettiin riisiä, tattaria, hirssiä, perunaa ja muita juuria, mitä oli saatavilla
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän perunapiirakan koostumusta ei saada sellaiseksi ettei se murenisi rinnalle kun sitä yrittää syödä. Minulla on aina tämä ongelma.
Murentuvat piirakat on olleet pakasteessa. Paistopisteeltä suoraan ostetut ei murene.
Juu eivät ole karjalanpiirakoita nähneetkään nämä Saarioisten ja muiden piirakat. Oikeaa ruistaikinaa ei osaa tehdä enää kukaan?
t. pettynyt evakkojen jälkeläinen