Olen asunut 17 vuoden ajan Neuvostoliitossa
Mitä haluat kysyä? Olen venäläinen.
Kommentit (63)
Minäkin olen asunut joskus ammoin jonkin aikaa Neuvostoliitossa, vaikka suomalainen olenkin.
Nyt kun ajattelet Neuvostoliittoa, mitä tulee mieleesi ihan ensimmäiseksi?
Ei se oo siu vikkais, elä välitä. Mite opit suomen vai ihako oot oikia inkerläine, mistä oot kotosi ja mite tulit tänne-siis jos oot Suomessa. Hyvvää illan jatkoo siulekkiin.
Kun nykyään ajattelet nuoruutesi Neuvostoliittoa, niin näetkö elämässä siellä myös hyviä puolia? Mitä ne ovat?
Ilman siis mitään typeriä kettuiluja, mua kiinnostaa oikeasti paljon kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen asunut joskus ammoin jonkin aikaa Neuvostoliitossa, vaikka suomalainen olenkin.
Nyt kun ajattelet Neuvostoliittoa, mitä tulee mieleesi ihan ensimmäiseksi?
Hapankaali ja KGB
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei se oo siu vikkais, elä välitä. Mite opit suomen vai ihako oot oikia inkerläine, mistä oot kotosi ja mite tulit tänne-siis jos oot Suomessa. Hyvvää illan jatkoo siulekkiin.
Köyhää oli, mutta myös enemmän yhteenkuuluvuuden tunnetta. Silloin oltiin iloisempia. Loppujen lopuksi elettiin paremmin kuin 1990- ja 2000-luvun Venäjällä. Leipää oli pöydässä. Nykyään rapistuu kaikki paitsi Moskova ja Pietari.
Ap
Millainen sairaanhoito teillä oli? Ilmainen kaiketi, mutta miten laatu?
Asuitko kaupungissa vai maalla? Oliko näissä miten paljon eroja toisiinsa elintason kannalta? Lukemani perusteella NL:ssa oli hyvin suuret erot tässä asiassa ja lisäksi eri tasavaltojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluat kysyä? Olen venäläinen.
Oliko kaikkien pakko olla ateisteja? Mitä tapahtui ihmiselle joka uskoi Jumalaan? Tapettiinko hänet? Vietiinkö Siperiaan?
Ilmiannettiinko ensin?
Vierailija kirjoitti:
Asuitko kaupungissa vai maalla? Oliko näissä miten paljon eroja toisiinsa elintason kannalta? Lukemani perusteella NL:ssa oli hyvin suuret erot tässä asiassa ja lisäksi eri tasavaltojen välillä.
Sairaanhoito oli hyvä... Sanoisinko parempi kuin sen aikaisessa Suomessa... Asuin Karjalan tasavallassa lähellä Petroskoita...
Ap
Kertoisitko vähän, millaista oli nuorten tyttöjen ja poikien seurustelu? NL oli niin suljettu valtio aikanaan, että tällaista arkipäivän olojen tietoa sieltä meillä suomalaisilla oli ja on tosi vähän.
Muistan kun isoisäni kanssa rukoiltiin illalla aina Neuvostoliiton puolesta ja sen puolesta että Suomeenkin saataisi edes sosialismi joskus.
Päivät tehtiin töitä rajusti ja opiskeltiin venäjän kieltä ja myös ruotsin kieltä tasapuolisuuden vuoksi.
Lueskelimme ruokatunnilla sanomalehtiä ja löysimme aina jotain Yhdysvaltojen roistojuonia.
Ilman Yhdysvaltojen roistomaista käytöstä minäkin olisin pitänyt Maon lakin päässä ja Neuvostoliitto ei olisi hajonnut.
Maailma vielä taipuu kommunismin alle ja kehitys on jo alkanut. Toivottavasti elän vielä sinä päivänä kun ihmiset kokoontuvat toreille räntäsateeseen karvalakit päässä neuvottelemaan siirtymästä kohti totalitääristä kommunismia.
Mitä ruokia söitte ihan tavallisena arkipäivänä? Kiitos paljon kun vastailet, tämä on kiinnostavaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun isoisäni kanssa rukoiltiin illalla aina Neuvostoliiton puolesta ja sen puolesta että Suomeenkin saataisi edes sosialismi joskus.
Päivät tehtiin töitä rajusti ja opiskeltiin venäjän kieltä ja myös ruotsin kieltä tasapuolisuuden vuoksi.
Lueskelimme ruokatunnilla sanomalehtiä ja löysimme aina jotain Yhdysvaltojen roistojuonia.
Ilman Yhdysvaltojen roistomaista käytöstä minäkin olisin pitänyt Maon lakin päässä ja Neuvostoliitto ei olisi hajonnut.
Maailma vielä taipuu kommunismin alle ja kehitys on jo alkanut. Toivottavasti elän vielä sinä päivänä kun ihmiset kokoontuvat toreille räntäsateeseen karvalakit päässä neuvottelemaan siirtymästä kohti totalitääristä kommunismia.
Kiitos. Olen samaa mieltä kun tarkemmin ajattelen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoito oli hyvä... Sanoisinko parempi kuin sen aikaisessa Suomessa... Asuin Karjalan tasavallassa lähellä Petroskoita...
Ap
Miten pääsit Neuvostoliitosta testaamaan Suomen sen aikaista sairaanhoitoa?
Tatjana?