Laskujen jakaminen
Miten teillä jaetaan laskut, esim. asumiskulut? Erityisesti kiinnostaa siinä tapauksessa, että asunto ja laina on vain toisen nimissä.
Meillä siis tilanne, että asunto ja asuntolaina on minun nimissäni. Mies ei suostu maksamaan lainanlyhennyksestä yhtään, vaikka on jo useamman vuoden asunut luonani. Ymmärsin tilanteen, koska mies oli pidempään työttömänä eikä rahaa yhteisiin menoihin (kuten sähkölasku) ollut. Nyt sai töitä, vähän parempi palkka kuin minulla. Mutta ei suostu maksamaan kuin puolet elämisen kuluista (vesi, jäte, sähkö). Meillä on molemmilla omat autot ja maksamme itse oman auton kulut. Muutenkin meillä on aina ollut omat rahat ja esim. maksamme omat ruokamme (syömme täysin eri ruokaa mm. ruokarajoitteiden takia). Asunnosta ei siis suostu maksamaan mitään, koska ei ole omistajana (eikä haluakaan olla). Mistään kauhean lyhyestä suhteesta ei ole kyse vaan ollaan oltu yli 7 vuotta yhdessä. Nyt yritämme vauvaa ja olen jo innoissani ostellut vauvalle vaatteita, omista rahoistani siis. Yhteiset tulomme eivät päätä huimaa ja säästöön ei oikeastaan jää mitään, välillä on jopa tiukkaa. Nyt kun mies sai töitä, suunnittelee ostavansa itselleen uuden auton ym. sellaista tavaraa, joka tulee vain hänen itsensä käyttöön. Minulla ei tällaisiin ole rahaa vaan ajan rämällä autolla jne. koska tosiaan lainanlyhennys syö todella ison osan palkastani. Olen yrittänyt sanoa, että eikö mieluummin ostaisi tulevalle vauvalle jotain, kuten rattaat, tai laittaisi säästöön esim. lapsen opiskeluja varten. Ja sanottakoon vielä, että muutama vuosi sitten tilanne oli sillä tavalla päinvastainen, että asuimme miehen omistamassa asunnossa, ja minä maksoin kuitenkin hänelle "vuokraa" noin puolet lainanlyhennyksen määrästä. En koko aikaa kylläkään, sillä aloimme yhteisestä päätöksestä etsiä uutta asuntoa ja aloin säästämään sitä varten nämä "vuokrarahat". Kun nykyinen asunto löytyi, mies ei saanut lainaa työttömyyden takia, joten siksi jouduin ottamaan lainan omiin nimiini. Mies ei halua enää asuntolainaa itselleen sen aiheuttaman stressin takia.
Mielestäni tilanne ei ole reilu, mutta mitä mieltä te olette?
Kommentit (57)
Tottakai miehen pitää maksaa asumisesta muutakin kuin vesi ja lämpö. Maksaisihan se vuokralla asumisesta muuallakin enemmän kuin pelkät käytännön kulut, miksi sen pitäisi saada ilmaiseksi asua toisen kämpässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun asuntosi ja sinun nimissäsi. Miksi miehen pitäisi siitä maksaa? Jos se olisi yhteinen asunto ja molempien nimissä, niin sitten mies maksaisi puolet lainan lyhennyksestäkin. Jos sinä ostat ihan omiin nimiisi auto, pitäisikö miehesi maksaa siitäkin mielestäsi puolet, saadakseen istua sen kyydissä?
Miksi ihmeessä mies saisi asua ilmaiseksi asunnossa jonka eteen toinen näkee paljon vaivaa ja maksaa kalliisti? Mies maksaa korvauksen asumisestaan. Vähintäänkin yhtiövastikeen kokonaan.
Oikeudenmukaista olisi, katsoa mikä olisi markkinavuokra tuon asunnon puolikkaalle. Sitten siitä arvioida joku summa miehen maksettavaksi. Pienempi kuin markkinavuokra, mutta helpotusta lainan maksajalle.
Jos mies ei tajua tuota, niin aloittaja maksaa varmasti lapsetkin kokonaan itse yms.
Samaa mieltä. Tunnen pareja jotka maksaa noin, eli mies lyhentää lainaa ja nainen maksaa vastikkeet yms ,muut kulut, tämä toimisi tosiaan väliaikaisesti. Ap:n mies ei edes suostu ostamaan toista puolikasta asunnosta ja lyhentämään lainaa, mikä on ihan käsittämätöntä. Miksi joku mies suostuu/haluaa asua toisen asunnossa ilmaiseksi? En itse edes harkitsisi vauvaa tuollaisen tapauksen kanssa.
Ehdottaisin, että sinä maksat 100 % kuluista, koska sinun asunto. Lainat, korot, vastikkeet, ylimääräiset vastikkeet, remontit, vedet, sähköt.
Miehen osuuden voisi laskea näin: (vastaavan asunnon vuokra + sähkö + vesi) x 30 %. Esim. tonnin luukusta maksaisi 300. Jos on niin pummi, että jossain asuu halvemmalla, terve menoa.
Ja avoeron sattuessa olette olleet 5v yhdessä ja mies vaatii vielä osan asunnosta tasinkona, kun hän on mahdollistanut asunnon lyhennykset juokseviin menoihin osallistumalla.
Suosittelen kanssa asunnon vuokraamista ulkopuoliselle ja yhteiseen vuokra-asuntoon muuttamista.
Yksi yhteinen tili, jonne menee palkat ja tuet. Sieltä maksetaan kaikki, näin toimittu koko neljän vuoden avoliiton aikana.
Asun omakotitalossa, josta lainaa.
Mies muuttaessaan tänne halusi itse maksaa "vuokraa" mulle, eli puolet lainasta ja lisäksi toki kaikki sähkö ym kulut puoliksi. Hän ehdotti itse.
Jutun lopussa selvisi, että yhdessä haettu asuntoa. Mies ei työttömyyden takia lainaa saanut nimiinsä. Mutta röyhkeää olla vapaamatkustajana, jos kerran pariskuntana asutte.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet maksanut aiemmin miehelle vuokraa, on kohtuullista odottaa vastavuoroisuutta tilanteen käännyttyä toisin päin. Muussa tapauksessa pidän outona sitä, että maksaisi toisen lainanlyhennyksiä. Kyse on pääoman kerryttämisestä sinun nimiisi ja erotilanteessa kaikki se omaisuus on vain ja ainoastaan sinun. Sen sijaan kaikki asumisenkustannukset yhtiövastiketta myöten kuuluvat mielestäni molemmille.
Jos ovat naimisissa, eron tullessa tulee ositus, eli omaisuus jaetaan. Jos eivät ole naimisissa, onkin tilanne eri.
Ainakin ennen lapsen hankintaa teidän on mietittävä ja sovittava yhteisistä pelisäännöistä esimerkiksi äitiysvapaasi aikana. Kirjoittakaa vaikka oikeasti ylös mitä sovitte. Voitte jo laskea vähän etukäteen paljonko saisit tukia tms. ja siten pohditte miten mies joutuu osallistumaan perheen asumiskustannuksiin. Olisi hyvä että molemmille jää myös ainakin vähän ihan omaa rahaa jota voi käyttää omiin vaatteisiin sun muihin tarpeisiin. Lainaa kirjastosta jotain raha- ja parisuhdekirjoja, näistä pitäisi löytyä vinkkejä. Esim Julia Thuren - Kaikki rahasta
Vierailija kirjoitti:
Yksi yhteinen tili, jonne menee palkat ja tuet. Sieltä maksetaan kaikki, näin toimittu koko neljän vuoden avoliiton aikana.
Tässä on kyllä ehdottomasti ketjun typerin ehdotus. Ei missään nimessä yhteistä tiliä tuollaisen miehen kanssa, jollei halua tehdä taloudellista itsemurhaa.
Voi olla etten nyt ymmärtänyt jotain, mutta joa mies omisti edellosen asunnon, niin miksei hän muka voinut myynnistä saatuja rahoja käyttää uuteen asuntoon? Ei hän lainaa tarvisi. Vai eikö ollyt lainaa maksanut pois nimeksikään ja möi tappiolla vai häh?
Toivottavasti on avioehto, jos aloittaja ja mies ovat aviossa. Ettei vielä eron sattuessa aloittaja maksa miehelleen puolta sen asuntonsa arvosta tasinkona...
Mutta kyllä miehen tulee maksaa asumisestaan hieman enemmän kuin puolet vastikkeesta ja sähköstä ja vedestä. Joku korvaus tavallaan asunnon "kulumisesta".
Jos asunto on jossain muuttotappio alueella pitäisi miehen myös korvata asunnon arvon alenema.
Taas tällainen ketju, jossa vuokralla asuvat naiset kaakattavat ettei miehen tarvitse maksaa muuta kun osa juoksevista menoista, ettei "kartuta naisen omaisuutta". Nythän päinvastoin pienempipalkkainen nainen kartuttaa miehen omaisuutta, kun mies pääsee asumaan alihintaan!
Ainoastaan vuokralla asuvat ovat niin uunoja, etteivät ymmärrä mitä se seinissä kiinni oleva raha maksaa. Vaihtoehtoistuotto on ihan todellinen kustannus joka pitäisi ottaa näissä laskelmissa huomioon. Mutta ei mene jakeluun, se on liian korkeaa matematiikkaa ja omistusasuja on riistäjä, jos haluaa että puoliso maksaisi markkinahinnan mukaista korvausta asumisestaan.
Minä en tuollaisen miehen kanssa lähtisi perhettä perustamaan.
Miehesi asuu siis ilmaiseksi. Hienoa!
Mitä väliä...toihan on ihannetilanne elikkä mies ei saa penniäkään teidän kämpästä kun se ero tulee 10vuoden sisään kumminkin. Pistät kunnon elarit niskaan vaan.