Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatrille, psykoterapiaan vai psykologille?

Vierailija
18.02.2019 |

Elämä ahdistaa, ja haluaisin mennä puhumaan johonkin...En vain tunne noita käsitteitä, kun lääkäriin pystyy varaamaan ajan joko psykiatrille, psykoterapiaan tai psykologille - mikä noista olisi sopivin? En ole koskaan ollut minkäänlaisessa terapiassa, enkä nytkään oikein tiedä, miten toimia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se koulutus, vaan minkälainen ihminen, eli ns henkilökemia.

Vierailija
2/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omin päin suunnistat yksityissektorilla, maksat kaikki viulut itse. 

Tai varaat ajan terveyskeskuksen psykiatriselle sairaanhoitajalle tai lääkärille, joka opastaa sinut eteenpäin. Opiskelijaterveydenhoidossa varaat ensin ajan lääkäriin ja sieltä sinut ohjataan/lähetetään eteenpäin.

Suosittelen tuota psykiatrista sairaanhoitajaa tai Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen soittoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että sellainen neuvo tänään.

Vierailija
4/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan tätä ketjua koska minulla sama juttu. Olen käynyt kerran työterveyspsykologilla 4.2  ja perjantaina menossa uudestaa.

Vierailija
5/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien kanssa voi puhua, mutta: Psykoterapia vaatii useamman käynnin, tavallisesti terapiassa käydään vuodesta eteenpäin. Vain psykiatri voi määrätä lääkkeitä ja tehdä diagnooseja. 

Vierailija
6/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. En kaipaa lääkkeitä, jotain keskusteluapua vaan. Yksityiselle ajattelin mennä, ja nettivarauksesta löytyi nuo vaihtoehdot. Kunnalliselta mielikuva, ettei sinne kuitenkaan koskaan pääse, mutta ehkä täytyy sekin tarkistaa...

t. AP

Vierailija
7/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatri on lääkäri, joka voi esim. määrätä sinulle lääkkeitä, sairaslomaa, terapialähetteen tms. Sieltä siis aloitettava, mikäli haluat pitempiaikaista apua, esim. psykoterapeutille. Psykologi lähinnä tarjoaa kertaluontoista jutteluapua tai satunnaista tukea tarvittaessa.

Vierailija
8/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapeutit ovat yleensä parhaiten koulutettuja noista kohtaamaan mielen ongelmat. Terapeutilla voi käydä muutamasta kerrasta vuosikausiin, kyllä ne itse kertovat että millaisia hoitoja tarjoavat. Sitten on eri suuntauksia (kognitiivinen, psykodynaaminen...), voisit itsekin hieman googlailla että mitä on tarjolla. TK-lääkäri, psyk sairaanhoitaja tai työterveyslääkäri/psykologi voivat olla hyviä myös ohjaamaan eteenpäin, tietävät aiheesta ainakin enemmän kuin maallikot, riippuen omasta osaamisesta ja suuntautuneisuudesta. Millaista apua haluaisit?

Vierailija
9/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. En kaipaa lääkkeitä, jotain keskusteluapua vaan. Yksityiselle ajattelin mennä, ja nettivarauksesta löytyi nuo vaihtoehdot. Kunnalliselta mielikuva, ettei sinne kuitenkaan koskaan pääse, mutta ehkä täytyy sekin tarkistaa...

t. AP

Ole yhteydessä kuntasi aikuispsykiatrian poliklinikalle, niin sieltä saat apua. Oman kuntani aikuispsykan poliklinikan käynnit ovat ilmaisia.

Vierailija
10/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että sellainen neuvo tänään.

Asiakkaat kyllä tietää ettei siellä ole aivan tasalaatuista.

Vierailija
11/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos selityksistä. En oikein itsekään osaa sanoa, millaista apua kaipaan...ahdistaa nyt vaan niin kaikki (esim. parisuhde, työ ja samalla koko muu elämä ja tulevaisuus), ja on jatkunut niin kauan, että tuntuu etten enää pysty yksin pitämään kaikkea sisällä.

Vierailija
12/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on rahaa niin helppo vaihtoehto on mennä esim Mehiläisen tai Terveystalon psykologille jolla on psykoterapiakoulutus.

Vierailija
13/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. AP

Mä oon aistivinani, että sun tapauksessa parhaimpaan hoitotulokseen päästäisiin ihan perinteesen keittiöpsykologin kanssa. Mielellään sellaisen kanssa, joka luki lukiossa pari kurssia psykologiaa, mutta ei kuitenkaan sitä nelos-kurssia, joka oli turhan vaikea.

Ap, kaipaat vain huomiota. Et muuta. (Ruma totuus).

Vierailija
14/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos selityksistä. En oikein itsekään osaa sanoa, millaista apua kaipaan...ahdistaa nyt vaan niin kaikki (esim. parisuhde, työ ja samalla koko muu elämä ja tulevaisuus), ja on jatkunut niin kauan, että tuntuu etten enää pysty yksin pitämään kaikkea sisällä.

Psykiatri olisi varmasti paras alkuun kartoittamaan tarpeitasi. Jos tarvitset pidempiaikaista terapiaa, niin sinun oltava 3 kk hoitokontaktissa psykiatrin kanssa ennen kuin hän voi laatia lausunnon Kela-korvauksen hakemista varten.

Vierailija
15/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ihan solmussa niin lääkärikin voi olla hyvä vaihtoehto alkuun, neuvoo sitten pidemmälle. Voi tarjota myös jonkin sortin lääkitystä tuohon siirtymävaiheeseen.

16/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin noista mieluiten neuvontapsykologille.

Psykologeilta saa keskusteluapua. Psykiatrit ovat lääkäreitä jotka valitettavan usein kuulemma lähinnä keskittyvät kirjoittamaan reseptejä. Psykoterapeutit (jotka voivat olla koulutukseltaan psykologeja, psykiatreja, psyk. sairaanhoitajia tai teologeja) taas tarjoavat pitkäaikaista terapiaa, josta tehdään sopimus ennen käyntien aloittamista.

Vierailija
17/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psykologi ja psykoterapeutti joten itse suosittelisin ensisijaisesti (kun et tosiaan halua lääkitystä mikä musta on hyvä asenne) psykologitaustaista psykoterapeuttia. Psykiatreilla ei ole samanlaista keskustelutyöpakkia, ellei sitten ole lisäksi psykoterapeutti. Monesti psykiatrit voi monotonisesti käydä läpi jotain oirelistaa, mikä ei auta sua yhtään.

Vaihtoehtoisesti myös aikuisten kanssa kliinistä työtä tekevä psykologikin on hyvä, ei tarvi olla psykoterapeutti. Huomaa, että psykologeilla voi olla erikoistumiskoulutuksia, Eli tarkista ettei ole esim neuro- tai organisaatiokoulutettu psykologi. Työterveyspsykologi voi olla sen sijaan ok.

Vierailija
18/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen psykologi ja psykoterapeutti joten itse suosittelisin ensisijaisesti (kun et tosiaan halua lääkitystä mikä musta on hyvä asenne) psykologitaustaista psykoterapeuttia. Psykiatreilla ei ole samanlaista keskustelutyöpakkia, ellei sitten ole lisäksi psykoterapeutti. Monesti psykiatrit voi monotonisesti käydä läpi jotain oirelistaa, mikä ei auta sua yhtään.

Vaihtoehtoisesti myös aikuisten kanssa kliinistä työtä tekevä psykologikin on hyvä, ei tarvi olla psykoterapeutti. Huomaa, että psykologeilla voi olla erikoistumiskoulutuksia, Eli tarkista ettei ole esim neuro- tai organisaatiokoulutettu psykologi. Työterveyspsykologi voi olla sen sijaan ok.

Ei tuo ole hyvä asenne, ettei halua lääkitystä, jos oireilee pahoin. Lääkitys tukee todella hyvin terapiaa. Lääkitys tasaa pahinta olotilaa.

Vierailija
19/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole hyvä asenne, ettei halua lääkitystä, jos oireilee pahoin. Lääkitys tukee todella hyvin terapiaa. Lääkitys tasaa pahinta olotilaa.

Lääkityksessä on se että jos ottaa jonkun SSRI:n TK-lääkäriltä (niin kuin minä aikoinaan) niin ei välttis saa kovin hyvää evästystä matkaan, esim mun lääkäri ei kertonut mitään alkuoireista saati määrännyt siihen esim jotain rauhoittavia tukemaan aloitusta. Että siinäkin kannattaisi olla aika tarkkana että miten tuo hoidetaan. Ja kun on ensimmäistä kertaa pappia kyydissä niin vaikeaa voi olla. Voi toki olla että tuo on jo muuttunut, mun tapauksesta aikaa jo 15 v. Toivottavasti on! Ainakin nykyään on helpompi googlata tuollaisia juttuja.

Vierailija
20/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi on noista turhin!

Psykiatri on lääkäri. Psykoterapeutti se jolle mennään terapiaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan