Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtio maksaa Matti Nykäsen hautajaiset!

Vierailija
18.02.2019 |

Tuki välitetään opetus- ja kulttuuriministeriön kautta.
VALTIO on valmis korvaamaan mäkihyppääjälegenda Matti Nykäsen hautajaiskustannuksia 20 000 euroon asti, Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terhon (sin) avustaja Toni Ahva viestittää Ilta-Sanomille.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006005563.html

Kommentit (411)

Vierailija
261/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Vierailija
262/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

— Minä tarjosin lapsille aina jäätelöä, kun Matti hyppäsi voittoon. Ne oli tärkeitä kisoja, kertoo Mirja Lautela.

Kun Nykänen muutti Joutsenoon, tapasi Lautela hänet kaupalla.

— Tervehdin häntä kuin tuttua, kunnes älysin että sehän oli Matti. Kerroin sitten hänelle tästä jäätelöperinteestä. Matti piti sitä hyvänä.

https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/56fe77e4-a97d-4fe8-b477-34e51df5e822

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

seura.fi

Matti tiesi, mihin aikaan olin lähdössä kisakylästä suurmäen kisaan. Matti pyysi, että nappaisin hänet kyytiin, koska kuljin hotellin ohi.

Liikenneruuhkassa matka mateli. Kuulimme Kleinbusiin, kuinka kuuluttaja kuulutti mäkimontussa jo koekierroksen hyppyjä.

Sanoin Matille varovasti, että olisihan se ollut hyvä, jos olisit ollut mukana koekierroksella. Matti taputti minua itsevarmana olkapäälle ja sanoi: ”Kuule Kallu, kyllä niitä hyppyjä on hypitty ihan riittävästi.”

Matti hyppäsi heti kilpailun ensimmäisellä kierroksella niin pitkälle, että kuuluttajakin kertoi kultamitalikamppailun olevan ohi.”

Kalevi Tuominen, Suomen olympiakomitean entinen valmennuspäällikkö

Vierailija
264/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kari Ylianttila: ”Matti ajatteli päinvastoin”

”Matti oli aikansa kovimpia harjoittelijoita, jos ei kovinkin. Hän oli todella hyvässä fyysisessä kunnossa ja harjoitteli kovaa.

Häviäminen oli Matille kuitenkin myrkkyä. Sijoittuminen toiseksi ei riittänyt. Häviön jälkeen Matti prässäsi itseään treeneissä tavallistakin enemmän, usein heti kisoista seuraavana päivänä.

Hiottiin milloin mitäkin asiaa, joka oli Matin mielestä pielessä.

Minä ajattelen, että jos hyppyharjoitukset eivät suju, on turha jatkaa vaan pitää huilata. Matti ajatteli päinvastoin. Häntä piti jarrutella harjoittelussa.”

Kari Ylianttila, Matti Nykäsen valmentaja 80-luvun lopulla

Vierailija
265/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Tapasin Matin ensimmäisiä kertoja Helsingissä jonkin hotellin aulassa viime vuonna. Minulle oli hieman yllättävääkin huomata, kuinka kaikenikäiset tunnistavat Matin. 

Monet isot rokkistaratkin saavat kävellä kaupungilla ilman, että kukaan tunnistaa, mutta Matin huomaavat kaikki.

Hauskinta on seurata, kuinka aikuiset pukumiehet taantuvat jälleen pikkupojiksi idolinsa edessä ja pyytävät nimikirjoituksia.”

Esa Nummela, Matti Nykäsen keikkamyyjä, Magnum Live

Vierailija
266/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti oli koko kansan Matti ja kaikkien rakastama:

”Kerran lähdimme kameroiden kanssa Matin mukaan, kun hän kertoi lähtevänsä moikkaamaan Juha Mietoa Kurikkaan.

Miehet olivat sopineet tapaamisen kahvilaan. Tavatessaan he halasivat lämpimästi, ja näytti siltä, että heidän keskustelunsa jatkui siitä, mihin ne olivat viimeksi jääneet. Muutaman tunnin tapaamisen aikana he ehtivät muistella menneitä, puida nykyurheilua ja elämäntilanteitaan.

Ohjelmaa tehdessä huomasimme, että Matilla löytyy tuttuja ministereistä mummoihin, ja hänestä todella pidetään.”

Riina Kullas, tuottaja, Century Films, Nykäsen Matti -tv-ohjelma

Vierailija
267/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esko Tuluston kertomuksessa 1990-luvulta paljastuu hyvä esimerkki siitä, kuinka Nykästä kupattiin joka suunnasta, alkoholistia on helppo manipuloida tekemään haluamiaan asioita pikkuisen syyllistämällä ja humalassa jokaista on helppo ohjailla tekemään asioita, joita ei sitten edes muista 

Matti vakuutti minulle, ettei hän ollut myynyt mitaleja kenellekään. Kysyin Matilta, oliko hän kirjoittanut nimensä yhteenkään paperiin.

Matti muisteli pitkään. Hän sanoi laittaneensa joskus kaljatuoppeja vastaan nimensä tyhjille papereille. Hän ei tiennyt, kuinka usein oli nimensä kirjoittanut.

Mitalit olivat oululaisilla liikemiesveljeksillä Matin velkojen panttina.

Lopulta mitalien hinnasta päästiin veljesten kanssa sopimukseen, ja matkustin elokuun lopulla Ouluun asianajaja Heikki Salon kanssa.

Saimme mitalit, mutta peräämme lensi neljännen kerroksen ikkunasta kaikenlaista Matin urheilutavaraa, pientä ja suurta: palkintopyttyjä, hiihtopukuja, hyppykypärä.

Mitalit olivat onneksi tallessa olkalaukussani.”

Esko Tulusto, Hymyn entinen päätoimittaja

Vierailija
268/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esko Tuluston kertomuksessa 1990-luvulta paljastuu hyvä esimerkki siitä, kuinka Nykästä kupattiin joka suunnasta, alkoholistia on helppo manipuloida tekemään haluamiaan asioita pikkuisen syyllistämällä ja humalassa jokaista on helppo ohjailla tekemään asioita, joita ei sitten edes muista 

Matti vakuutti minulle, ettei hän ollut myynyt mitaleja kenellekään. Kysyin Matilta, oliko hän kirjoittanut nimensä yhteenkään paperiin.

Matti muisteli pitkään. Hän sanoi laittaneensa joskus kaljatuoppeja vastaan nimensä tyhjille papereille. Hän ei tiennyt, kuinka usein oli nimensä kirjoittanut.

Mitalit olivat oululaisilla liikemiesveljeksillä Matin velkojen panttina.

Lopulta mitalien hinnasta päästiin veljesten kanssa sopimukseen, ja matkustin elokuun lopulla Ouluun asianajaja Heikki Salon kanssa.

Saimme mitalit, mutta peräämme lensi neljännen kerroksen ikkunasta kaikenlaista Matin urheilutavaraa, pientä ja suurta: palkintopyttyjä, hiihtopukuja, hyppykypärä.

Mitalit olivat onneksi tallessa olkalaukussani.”

Esko Tulusto, Hymyn entinen päätoimittaja

No, noita hyväksikäyttäjiä ja oman hyödyn tavoittelijoita ja kaikenmaailman siipiveikkoja Matin elämässä riitti. Kuin olisi ollut kilpailu käynnissä, kuka härskeimmät temput keksii ja raasusta eniten hyötyy.

Vierailija
269/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mati Nykäsen läheisten kuolinilmoituksessa häntä muistavat Pia-vaimo ja lapset, Eveliina ja Vili, Vieno-äiti, sisarukset perheineen sekä ystävät ja sukulaiset.

Tuija-sisko on kirjoittanut Nykäsen kuolinilmoitukseen koskettavan runon.

Kotka nousi siivilleen

ja katosi taivaan sineen,

mutta sieluuni jäi kaunis muisto,

eikä se koskaan sieltä häviä.

Kun kuolinilmoituksen luin tuli kunnon itku. Ihana muistoruno Matille.

Vierailija
270/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noille Matin mitaleillehan ilmaantui useampikin "omistaja" ja kaikilla Matin nimi paperissa,

rajaton on joidenkin kekeseliäisyys kun koetetaan rahastaa heikossa kunnossa olevilla kanssaeläjillä.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/ammattirikollinen-vei-matti-nykase…

Vierailija
271/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mati Nykäsen läheisten kuolinilmoituksessa häntä muistavat Pia-vaimo ja lapset, Eveliina ja Vili, Vieno-äiti, sisarukset perheineen sekä ystävät ja sukulaiset.

Tuija-sisko on kirjoittanut Nykäsen kuolinilmoitukseen koskettavan runon.

Kotka nousi siivilleen

ja katosi taivaan sineen,

mutta sieluuni jäi kaunis muisto,

eikä se koskaan sieltä häviä.

Kun kuolinilmoituksen luin tuli kunnon itku. Ihana muistoruno Matille.

Nykäsen perhe oli erittäin perhekeskeinen ja sisaruksilla lämpimät välit, toisista huolehdittiin aina, autettiin ja välitettiin. Suru on suunnaton ja siskon runo kertoo tärkeimmän.

Vierailija
272/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopullinen totuus tavoitti Matinkin ennen lähtöä.

– Matti sanoi mulle, että jos hänellä joskus lähtö tulee, niin laula Jussi tämä biisi minun haudallani, Niemi valaisee.

Kun Niemi laulaa biisiä, taustanauhalta kuullaan Nykäsen aito ääni toistamassa jokaisen Niemen värssyn. Itkua on mahdotonta pidätellä.

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie… Eikä kysynyt tietä minne se vie… Vai varjot tummana rinnalla käy… Eikä enkelit enkeleitä missään näe… Mä tuttavaa etsiessäin… Näin laumoja siipelijäin… Kun loppuivat fyrkat, niin lähtevän näin… Mä viimeisen kapakkaystäväin… Jos jossakin enkelit ois… hän ystävät valita voi… Kun siivet ja lierot hän karkoittais pois ja viimein rauhan mun viereen tois…

Vierailija
273/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

– Matti sanoi mulle, että jos hänellä joskus lähtö tulee, niin laula Jussi tämä biisi minun haudallani, Niemi valaisee.

Kun Niemi laulaa biisiä, taustanauhalta kuullaan Nykäsen aito ääni toistamassa jokaisen Niemen värssyn. Itkua on mahdotonta pidätellä.

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie… Eikä kysynyt tietä minne se vie… Vai varjot tummana rinnalla käy… Eikä enkelit enkeleitä missään näe… Mä tuttavaa etsiessäin… Näin laumoja siipelijäin… Kun loppuivat fyrkat, niin lähtevän näin… Mä viimeisen kapakkaystäväin… Jos jossakin enkelit ois… hän ystävät valita voi… Kun siivet ja lierot hän karkoittais pois ja viimein rauhan mun viereen tois…

Eiköhän tämä totuus ole nyt aika jo jokaisen hyväksyä.

Ystävät olivat paikalla, muilla ei ole enää väliä vaikka he tekivät Matin maallisesta elämästä helvetin.

Vierailija
274/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie… Eikä kysynyt tietä minne se vie… Vai varjot tummana rinnalla käy… Eikä enkelit enkeleitä missään näe… Mä tuttavaa etsiessäin… Näin laumoja siipelijäin… Kun loppuivat fyrkat, niin lähtevän näin… Mä viimeisen kapakkaystäväin… Jos jossakin enkelit ois… hän ystävät valita voi… Kun siivet ja lierot hän karkoittais pois ja viimein rauhan mun viereen tois

Nyt on osuvat sanat. Hyvä Jussi Niemi. Saisipa tuon esityksen kuulla itsekin. Kylmät väreet menee kehoa pitkin pelkästään tuota lukiessa. 

Vierailija
275/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eveliina oli julkaissut lapsuuden kuvan, jossa istuu isänsä olkapäillä.

Vierailija
276/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolumnisti Marko Lempisellä ei yleensä ole hyvää sanaa sanottavanaan kenestäkään:

"Kommentti: Matti Nykänen nousi tuoliltaan, tuli halaamaan ja sanoi lohduttavat sanat – kotonaan Nykänen näytti, millainen hän pohjimmiltaan oli omana itsenään"

https://www.is.fi/makihyppy/art-2000006020394.html

Nää Lapisen kolumnit Nykäsestä on olleet todella koskettavia.

Vierailija
277/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolumnisti Marko Lempisellä ei yleensä ole hyvää sanaa sanottavanaan kenestäkään:

"Kommentti: Matti Nykänen nousi tuoliltaan, tuli halaamaan ja sanoi lohduttavat sanat – kotonaan Nykänen näytti, millainen hän pohjimmiltaan oli omana itsenään"

https://www.is.fi/makihyppy/art-2000006020394.html

Nää Lapisen kolumnit Nykäsestä on olleet todella koskettavia.

No Lampinen olikin Masan oikea ystävä.

Vierailija
278/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä sanoin, ei ole toivottu henkilö Matti Nykäsen perheenjäsenten mielissä juottotoimittaja.

Kai Merilää ei nähty Matti Nykäsen hautajaisissa - nyt syy selvisi: Porttikielto!

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/b7b565cf-a399-4711-8804-ebe86a…

Vierailija
279/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on joku fiksu siinäkin suvussa!

Olisi jo korkea aika Piankin tajuta, että ilman Merilää Masa vielä eläisi.

Taatusti sisko, joka tajusi jo vuosikymmeniä sitten mikä liero Merilä oli.

Vierailija
280/411 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie… Eikä kysynyt tietä minne se vie… Vai varjot tummana rinnalla käy… Eikä enkelit enkeleitä missään näe… Mä tuttavaa etsiessäin… Näin laumoja siipelijäin… Kun loppuivat fyrkat, niin lähtevän näin… Mä viimeisen kapakkaystäväin… Jos jossakin enkelit ois… hän ystävät valita voi… Kun siivet ja lierot hän karkoittais pois ja viimein rauhan mun viereen tois

Nyt on osuvat sanat. Hyvä Jussi Niemi. Saisipa tuon esityksen kuulla itsekin. Kylmät väreet menee kehoa pitkin pelkästään tuota lukiessa. 

Kiitä sanoista Vexi Salmea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän