Uskovaisille kysymys
Tiedän monta uskovaista, jotka syövät lihaa tai metsästävät sekä omistavat maatilan joissa syövät näitä kasvattamiaan eläimiä.
Mutta eikä kymmenen käskyä joukkoon kuulu Älä tapa?
Hehän tekevät jatkuvasti syntiä.
Myöskin juuri uskoon tullut ystäväni jatkuvasti saarnaa, hän koki traumaattisen kokemuksen ja on selvästi uudestisyntynyt ihminen. Mutta hänkin on intohimoinen kalastaja. Eikö tuo ole tekopyhää?
Kommentit (18)
Mikään ei ole niin tekopyhä kuin ihminen.
Jokainen myös varastaa päivittäin, sillä Jumala omistaa kaiken.
Vaikka saisit vastauksen kysymykseesi, mitä aiot tiedolla tehdä? Miten se muuttaa elämääsi?
"Hehän tekevät jatkuvasti syntiä." ==> Nyt kun olet paljastanut uskovaisten suuret synnit, paljastatko omasi? Millä lailla sinä teet syntiä?
T. Uskovainen
Onpa ihana kuulla että ystäväsi tuli uskoon. Kiitos Jeesus.
Minulla on vahva tunne niinkuin "taivaassa" olisi aina riemujuhla kun joku tulee uskoon. Itse koen aina ihan sanoinkuvaamatonta riemua ja iloa siitä kun ihmisiä tulee uskoon. Tai vaikka jos huomaan että joku ihminen on uskossa.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin tekopyhä kuin ihminen.
Jokainen myös varastaa päivittäin, sillä Jumala omistaa kaiken.
Niin kai voisi sanoa että varastaa. Lahjaa on kaikki. Kiitän kyllä usein kaikesta, ruuasta, vedestä, tuulesta, puista, mistä vaan.
Raamattu ei kiellä lihan tai kalan syömistä, vaan rituaalin mukaisesti teurastetusta tai jollekin muulle kuin Jumalalle pyhitetystä. Lisäksi siinä kehoiteraan kohtelemaan eläimiä hyvin. Sitä ei tehotuotanto ole. Mutta maalla asuvat, ulkoilemaan pääsevät eläimet ovat eri asia. Kuten järvessä tai meressä elävät kalat.
Se alkukielen *älä tapa* kuuluu tarkasti suomennettuna: *älä ilman oikeutta surmáa toista kansasi jäsentä.*
Se rajaa ulkopuolelle niin eläinten käytön ruoaksi (jonka Jumala KÄSKEE 1. Mooseksen kirjassa heti vedenpaisumuksen jälkeen.)
Samoin se ei sisällä sodassa tappamísta. Kuinka Jumala voisi pitkin Vanhaa Testamenttia käskeä käymään sotaa milloin mitäkin naapurikansaa vastaan, jos kaikki tappamínen olisi kiellettyä?
Ja edelleen Mooseksen laki sisälsi suuren joukon rikoksia, joista seurasi kuolémanràngaístus. Jälleen poikkeus tuohon väärin ymmärrettyyn käskyyn.
Muuten eka kerta että joku olympiavajakkí sisällyttää siihen jo eläimetkin.
Vierailija kirjoitti:
Älä tapa koskee toisia ihmisiä.
Miksi eläimiä saa tappaa? Luulisi, että rakastavainen Jumala haluaa sellaisen maailman, jossa ketään ei tapeta.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu ei kiellä lihan tai kalan syömistä, vaan rituaalin mukaisesti teurastetusta tai jollekin muulle kuin Jumalalle pyhitetystä. Lisäksi siinä kehoiteraan kohtelemaan eläimiä hyvin. Sitä ei tehotuotanto ole. Mutta maalla asuvat, ulkoilemaan pääsevät eläimet ovat eri asia. Kuten järvessä tai meressä elävät kalat.
Ja epäjumalille pyhitetty lihakin on sellainen omatunnon asia. Joku syö pelkkiä kasviksia ja se on ok, kun taas joku voi syödä mitä vain ja se on ok. Kummankaan ei pidä soimata toisensa valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu ei kiellä lihan tai kalan syömistä, vaan rituaalin mukaisesti teurastetusta tai jollekin muulle kuin Jumalalle pyhitetystä. Lisäksi siinä kehoiteraan kohtelemaan eläimiä hyvin. Sitä ei tehotuotanto ole. Mutta maalla asuvat, ulkoilemaan pääsevät eläimet ovat eri asia. Kuten järvessä tai meressä elävät kalat.
Onko eläimen (vaikka vapaana eläneenkin) tappaminen myös sitä hyvin kohtelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tapa koskee toisia ihmisiä.
Miksi eläimiä saa tappaa? Luulisi, että rakastavainen Jumala haluaa sellaisen maailman, jossa ketään ei tapeta.
Lue Raamattusta Herran sanaa, niin ei tarvitse elää omien luulojen ja veikkausten varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu ei kiellä lihan tai kalan syömistä, vaan rituaalin mukaisesti teurastetusta tai jollekin muulle kuin Jumalalle pyhitetystä. Lisäksi siinä kehoiteraan kohtelemaan eläimiä hyvin. Sitä ei tehotuotanto ole. Mutta maalla asuvat, ulkoilemaan pääsevät eläimet ovat eri asia. Kuten järvessä tai meressä elävät kalat.
Onko eläimen (vaikka vapaana eläneenkin) tappaminen myös sitä hyvin kohtelua?
Onko porkkanan syöminen sen hyvin kohtelua? Heti vedenpaisumuksen jälkeen Jumala käskee Nooaa: *Älkää enää syökö ainoastaan maan hedelmää, vaan olkoon ravintonanne myös kedon karja ja metsän eläimet.*
Eli Jumala yksiselitteisesti salli - miltei käski - syömään lihaa. Miten se voisi tapahtua teurastàmatta sitä?
Kai ne pyytää aina anteeksi sitä kuitenkin, siinä se
Vierailija kirjoitti:
Se alkukielen *älä tapa* kuuluu tarkasti suomennettuna: *älä ilman oikeutta surmáa toista kansasi jäsentä.*
Se rajaa ulkopuolelle niin eläinten käytön ruoaksi (jonka Jumala KÄSKEE 1. Mooseksen kirjassa heti vedenpaisumuksen jälkeen.)
Samoin se ei sisällä sodassa tappamísta. Kuinka Jumala voisi pitkin Vanhaa Testamenttia käskeä käymään sotaa milloin mitäkin naapurikansaa vastaan, jos kaikki tappamínen olisi kiellettyä?
Ja edelleen Mooseksen laki sisälsi suuren joukon rikoksia, joista seurasi kuolémanràngaístus. Jälleen poikkeus tuohon väärin ymmärrettyyn käskyyn.
Muuten eka kerta että joku olympiavajakkí sisällyttää siihen jo eläimetkin.
Kuulen ekaa kertaa sanaa olympiavajakki, mitä se tarkoittaa?
"Miksi eläimiä saa tappaa? Luulisi, että rakastavainen Jumala haluaa sellaisen maailman, jossa ketään ei tapeta"
Alkuun niin olikin, jopa eläimet eivät syöneet toisiaan, vaan vihantaa. Vasta syntiinlankeemuksen jälkeen sai ....tai joutui syömään myös lihaa, samoin kuin "sydämenne kovuuden tähden" sai joissakin tapauksissa mahdollisuuden erota vaimostaan. Tulee kuitenkin aika, jolloin palataan alkuperäiseen.
Niin