Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Argh, kaverini ravintolassa

Vierailija
18.02.2019 |

Kaveri on kiva, mut ärsyttävä tyyli: kun mennään syömään ja parille lasiliselle, hän heittäytyy hulppeaksi. Tilaa alkupaloja, tilaa monet juomat (ruokaa odotellessa, ruuan kanssa parit, kahvinkin ehkä). Itse tilaan vain pääruuan kuten pizzan ja yhden juoman, kun rahaa ei liikaa ole.

Kun tulee maksun aika, niin hän sanoo, että paljonkos siitä tulee puoliksi. Olen niin monta kertaa maksanut puolet, vaikka hän tilaa paljon enemmän. Miten joku kehtaa? On olevinaan niin höveli, että ei tässä pikkurahoja lasketa, puoliksi vaan, vaikka itse tilaa paaljon enemmän.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Javk Banker kirjoitti:

Enpä tiedä aloittajan jutuista, mutta eipä tulisi mieleenkään tuollainen menettely, että maksetaan puoliksi ja toinen syö ja juo paljon enemmän. Mitään junttia ei kyllä erillisissä laskuissa ole. Kaverillasi taitaa olla ihan omat käsityksen maailmanmieheydestä tai -naiseudesta!

Näin on. Hän kyllä tietää, että on rahat vähissä. Silti aina esim. mennään mun autolla, kiitosta kyydistä ei kuulu. Laskut puoliksi, se on rentoa. Harmi, on hän kiva ihminen muuten eikä kavereita kuitenkaan ole liikaa. Ehkä hän tekee ton tahallaan, tiedosten, olen vaan ajatellut, että hän oikeasti on niin "luonnonlapsi" että ei halua nipottaa.

Vierailija
22/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksetaan aina tasan kaveriporukalla, mutta tilataan kaikki suurinpiirtein samanverran.

Tämä olisi minustakin ihan ok, sama se jos jonkun ruoka maksaa muutaman euron enemmän/vähemmän, mutta se, että toinen tilaa esim. 4 juomaa ja itse vaan yhden, tai toinen tilaa jotain alkuruokia, mitä en ole halunnut (kyl hän saattaa sanoa alkuruuista, että maista sinäkin, mutta en halua ottaa kun en ole tilannut kun ei olis sitä rahaa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Meillä tuo on ratkaistu kavereiden kanssa ihan silleen, että keskustellaan ennen tilausta että mitä kukin aikoo ottaa. Jos joku haluaa enemmän kuin toiset, niin päädytään eriteltyihin laskuihin, mutta jos kaikki ottavat suurin piirtein saman verran (vaikka 3 ruokalajia ja niihin sopivat viinit), niin voidaan ihan hyvin jakaa lasku tasan kaikkien kesken. 

Ei siitä kukaan vedä hernettä nenään. 

Nyt tyhmä kysymys: maksaako siis kukin ravintolassa 1/3 laskusta vai maksaako kaksi ruokailijaa jälkikäteen sille kolmannelle joka maksoi laskun? Käteisellä, tilille? Ja millä tavalla kumpikaan näistä on järkevämpi tai kätevämpi kuin että maksetaan ravintolassa kukin omansa? Paitsi tietysti jos on jotain jaettuja annoksia ja viinipulloja.

Vierailija
24/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ravintolalle jotenkin helpompaa laskuttaa yksi lasku kolmessa osassa kuin kolmen asiakkaan omat tilaukset erikseen?

Vierailija
25/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ravintolalle jotenkin helpompaa laskuttaa yksi lasku kolmessa osassa kuin kolmen asiakkaan omat tilaukset erikseen?

Ehkä vähän mutta ei kai siinä pitäisi olla mitään eroa. Ulkomailla kyllä ei tällaista käytäntöä ole, vaan lasku tuodaan per pöytä.

Vierailija
26/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seursavalka kerralla kun omn laskun aika niin sanot reippaasti, että laskut erikseen. Jos kaveri ehtii sanoa, että lasku puoliksi niin korjaat reippaasti, että laskut erikseen.

Vierailija
27/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päsmäri ja nössö meni ravintolaan...

Näin se varmaan on...!

Hän on niin kansainvälinen, viiniä menee ja ilman alkuruokaa on junttimeininki, ja myös laskun jakaminen on suomi-junttia, missään muualla maailmassa ei tehdä.

-ap

Höpö höpö. Onpa muka kansainvälinen!

Vierailija
28/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Meillä tuo on ratkaistu kavereiden kanssa ihan silleen, että keskustellaan ennen tilausta että mitä kukin aikoo ottaa. Jos joku haluaa enemmän kuin toiset, niin päädytään eriteltyihin laskuihin, mutta jos kaikki ottavat suurin piirtein saman verran (vaikka 3 ruokalajia ja niihin sopivat viinit), niin voidaan ihan hyvin jakaa lasku tasan kaikkien kesken. 

Ei siitä kukaan vedä hernettä nenään. 

Nyt tyhmä kysymys: maksaako siis kukin ravintolassa 1/3 laskusta vai maksaako kaksi ruokailijaa jälkikäteen sille kolmannelle joka maksoi laskun? Käteisellä, tilille? Ja millä tavalla kumpikaan näistä on järkevämpi tai kätevämpi kuin että maksetaan ravintolassa kukin omansa? Paitsi tietysti jos on jotain jaettuja annoksia ja viinipulloja.

Ei kun yleensä yksi maksaa eka esim. 3/3 ja kaksi muuta laittaa sitten maksajan tilille kumpainenkin 1/3 jälkikäteen. 

Onhan se nyt kätevämpi kun itse maksutapahtumaan menee vähemmän aikaa eikä henkilökunnan tarvi tehdä useaa eri laskua. 

Vierailija
29/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päsmäri ja nössö meni ravintolaan...

Näin se varmaan on...!

Hän on niin kansainvälinen, viiniä menee ja ilman alkuruokaa on junttimeininki, ja myös laskun jakaminen on suomi-junttia, missään muualla maailmassa ei tehdä.

-ap

Jaaha. Minä olen tehnyt kolmisenkymmentä vuotta töitä ulkomaantoimittajana ja asunut monessa maassa, ja voin kertoa sinulle salaisuuden: kaverisi puhuu pas.aa sinua vedättääkseen.

Ok, laskimella ei ole tapana jälkikäteen räknäillä. Sellainen on noloa.

Mutta on ihan selvää, että jos toinen juo ja syö paljon kalliimmalla, jo heti aluksi tilausta jätettäessä tarjoilijalle sanotaan, että laskut otetaan lopussa erikseen. Näin hän osaa jo tilausta kassaan lyödessään eritellä ne eri laskuille.

Simppeliä.

Vierailija
30/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tarpeeksi monta ihmistä on jo vastannut, että lasku erikseen, ei tarvitse kirjoittaa samaa sivutolkulla. Asia ratkaistu, antakaa ketjun kuolla.

Vierailija
31/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta kannata ennen ruokailua sanoa haluavansa laskut erikseen. Paljon suurempi ilohan se on vihdoin katsoa, kun tuollainen hyväksikäyttäjä joutuukin kerrankin itse maksamaan jättilaskunsa!

Vierailija
32/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menet tämän kaverin kanssa syömään? Itse en enää toista kertaa menisi syömään, jos meininki on tuo.

Vierailija
33/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kassasysteemi on semmoinen, että tilaukset löydään kassaan pöydittäin, niin on helpompaa jakaa koko pöydän lasku lopuksi kolmeen osaan kuin alkaa siirtää jo näpyteltyjä tilauksia kassassa erillisiin "pöytiin".

Olen ollut tarjoilijana Keski-Euroopassa. Yksi lasku per pöytä on yleinen käytäntö, saattaa lukea menussakin. Vakioasiakkaat osasivat yleensä sanoa tilatessa, jos toivovat erillisiä laskuja.

Vierailija
34/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan että erilliset laskut. Yleensähän tarjoilija kysyy tätä. Jos kaveri ehtii ensin (mikä olisi jo tosi törkeää) niin sanot vaan että eikun erikseen kiitos.

(Miten mä en jotenkin usko tätä aloitusta? Tulee toimittajafiilis).

Vierailija
35/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostut?

Koska on tuollainen tyypillinen kynnysmatto, joka edessä päin on hyvää ja maireaa ystävää, mutta selän takana haukkuu.

Jämäkkyys tuottaa kunnioitusta. Jämäkkyyttä on tuossa kohtaa sanoa, että kumpikin maksaa omansa. Sen voi kyllä tarjoilijallekin sanoa, jotta tämä tuo erilliset laskut.

Vierailija
36/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset kaverit ei muutu.

Voit vaan päättää ettet lähde hänen kanssaan enää mihinkään tai jos lähdet, maksat sitten.

Kun yhteydenpito jää, hän ei sure sinua vaan menettämäänsä etua.

Vierailija
37/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset kaverit ei muutu.

Voit vaan päättää ettet lähde hänen kanssaan enää mihinkään tai jos lähdet, maksat sitten.

Kun yhteydenpito jää, hän ei sure sinua vaan menettämäänsä etua.

Kyllä. Tällaisesta on kokemusta. Osa ihmisistä on todella härskejä.

Vierailija
38/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Suurimmassa osassa ravintoloita ruoat bongataankin kassa/tilausjärjestelmään jo per tuoli. Kaikki tarjoilijat pitävät myös omaa kirjanpitoaan siitä, kuka on tilannut mitäkin, jotta osaa viedä oikealle paikalle oikeat katteet, ruoat ja juomat. Yleensä pullot ja jaettavat ruoat on laitettu järjestelmään niin, että ne on mahdollista jakaa "tuoleille".

Että ei tarvi Suomessa ihmetellä muuta kuin että maksaako toinen kokonaan vai maksatteko erikseen, ravintolalle se ei ole mikään ongelma.

Vierailija
39/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut siihen tulokseen, että jos tasokkaassa ravintolassa ihminen tilaa vain pääruuan ja yhden juoman, hän ei ole oikeassa paikassa. Amarillossa voisin tuollaisen ymmärtää, koska sinne mennään vain kupua täyttämään.

Vierailija
40/43 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut siihen tulokseen, että jos tasokkaassa ravintolassa ihminen tilaa vain pääruuan ja yhden juoman, hän ei ole oikeassa paikassa. Amarillossa voisin tuollaisen ymmärtää, koska sinne mennään vain kupua täyttämään.

Kuule, jos tulet kylläiseksi pelkästä pääruuasta, ei ole mitään syytä syödä enempää kuin haluaa.