Voiko lääkäriin mennä pyytämään yleistä terveystarkastusta?
Haluaisin tarkastuttaa yleisterveydentilani, otattaa verikokeet sun muuta. Pelkään vain soittaa lääkäriin, enkä edes tiedä voiko tuollaista yleistä terveystarkastusta pyytää??
Kommentit (11)
Äh kirjoitti:
Haluaisin tarkastuttaa yleisterveydentilani, otattaa verikokeet sun muuta. Pelkään vain soittaa lääkäriin, enkä edes tiedä voiko tuollaista yleistä terveystarkastusta pyytää??
Työttömille kuuluu ainakin.
Julkinen terveydenhuolto ei tuollaisia hoida. Yksityiselle tai työterveyteen, jos sinulla sattuu olemaan tarpeeksi laaja työterveys käytettävissä.
No ainakin terveydenhoitajalle pääset julkisellakin. Jonottaa toki pitää mutta sehän nyt on selvä että kiirreellisemmät ensin. Varaa soittoaika terveyskeskukseen ja valmistele asiasi huolella.
Voihan sitä aina pyytää, mutta tuskinpa pääset terveyskeskuksessa. Yksityisellä tuo tietysti onnistuu ihan vain ajan varaamalla mutta maksaa ihan h*tosti.
Tervydenhoitajalle sinut terveyskeskuksessa ohjataan. Jos hänen tekemässä tarkastuksessa jotakin poikkeavaa ilmenisi niin ehkä jatkossa sitten lääkärin tutkittavaksi.
Voi toki mennä pyytämään, eri asia sitten saako sellaisen.
Mielestäni kyllä ihan hyvä asia, ainakin silloin tällöin.
Itse (= viisikymppinen mies) käyn parin vuoden välein, otetaan kaikki mahdolliset labrakokeet, lääkäri kopeloi sieltä sun täältä (ml. sormi peppuun - auts!), ja kerran olin ultraäänessä kun katsottiin miten paljon maksan ympärillä oli rasvaa.
Privaatissa joo. Julkisella eivät lähtökohtaisesti laita resursseja terveiden tutkimiseen ilman lääketieteellistä syytä. Esim. seulonnat, ajokorttitarkastukset ym. ovat tällaisia syitä, potilaan oma toive ilman sen kummempaa perustelua ei ole.
Mulla onnistui koska täytyy tarkistaa vähintään 2 x vuodessa kolestroli arvot. Pyysin vielä että tarkistetaan ettei ole diabetesta. Nyt on seuranta jos kolestroli nk paha laskee. Liikuntaa ja terveellinen ruokavalio. En mielellään lääkettä syö.
Voit päästäkin jos olet yli 60 v. ja aikaisemmista tarkastuksista on hyvin kauan aikaa, mutta muuten asia hoidetaan yksityisellä puolella. Muista sitten, että tarkempiin tutkimuksiin saattaa päästä myös julkiselle, jos yksityinen puoli löytää jotain tarpeeksi epäilyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Voi toki mennä pyytämään, eri asia sitten saako sellaisen.
Mielestäni kyllä ihan hyvä asia, ainakin silloin tällöin.
Itse (= viisikymppinen mies) käyn parin vuoden välein, otetaan kaikki mahdolliset labrakokeet, lääkäri kopeloi sieltä sun täältä (ml. sormi peppuun - auts!), ja kerran olin ultraäänessä kun katsottiin miten paljon maksan ympärillä oli rasvaa.
Oletko sä se av-palstan ikioma hopeakettu?
"Sormi pepussa" 😂
Kysy,mutta tuskin pääsee. Mene yksityiselle.