Mitä tehdä kun äidilläni ei ole varaa maksaa sairaalamaksuja? Sossusta ei apua..
Eli äiti sairastaa. Juuri maksettiin 600 euron sairaalamaksut pikavipillä ennen kuin meni ulosottoon. Kela ei auta, koska äiti asuu kaksiossa (isäni kuoli juuri) ja vuokra on liian korkea. Sieltä viestiä että toimeentulotukea ei saa koska asumiskustannuksissa voi säästää.
Äiti taas sairaalassa ja tiedän että taas tulee monen sadan lasku.
Äiti on oikeasti niin sairas ja väsynyt ettei kerta kaikkiaan voi nyt muuttaa.
Kelan kanssa tapeltiin jo edellisen kanssa, en jaksaisi taas aloittaa. Mitä tehdä?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistappa maksukatto. On jotain hieman alle 700, sen jälkeen ei tarvitse maksaa sairaalaluluja.
Maksukatot vuosikohtaisia. Jos menet joulukuussa sairaalaan ja tulet ulos tammikuussa. Voi tulla mukava lasku.
Suomalaiset usein huutelee ”Meillä on ilmainen terveydenhuolto” joku vois selittää mitä tämä tarkoittaa käytännössä? En käynyt yliopistoa, niin en oikein tajua kaikkea.
38,€ vuorokausi tulee laskua, kun menet sairastamaan sairaalaan ja tulet ulos terveenä, tai riittävän terveenä. Tämäkö on siis ilmaista terveydenhoitoa?
Perusterveydenhoito on ilmaista, erikoissairaanhoidosta maksetaan jokin pieni korvaus esim poliklinikkamaksu, ja sairaalassa maksetaan enimmäkseen vain siitä vuodepaikasta.
Joten aika ilmaistahan tuo sairaanhoito on, eli jos maksaisit sairaalassaoloajasta lääkärin palkkiot, jokaisesta toimeenpiteestä, yms. niin kuin suomalainen 600 euron sairaalakäynti olisi USA:ssa kevyesti yli 16 000 dollarin käynti, eikä siellä edes yksityiset sairasvakuutukset maksa kaikkea.
Ennen kuin vertaat siihen mitä ns. vapailla markkinoilla vastaava hoito maksaa, et tajua että lähes ilmaista se on meillä.
Lähes ilmaista sinulle, on erittäin kallista toiselle.
Ehdottomasti keskustelemaan sairaalan sosiaalihoitajan kanssa . Asia selviää siellä.
Vierailija kirjoitti:
Me saimme vähävaraisille vanhuksille muuttoapua kelasta. Koko muutto maksoi 1600 euroa johon saimme tukea kelalta 800 euroa, helpotti paljon. Sitä kannattaa hakea ja muuttaa äiti edullisempaan asuntoon.
Olis: Siis mistä mihin ne muutti?
Me muutettiin just muuttofirman kanssa 2aikuista+3nuorta 2 kerroksisesta omakotitalosta + autotalli toiseen - ja siis sitä tavaraa todellakin riittää - tosin saman kaupungin sisällä - muuttomiehet ja auto =1200€
jos meni jo ulosottoon sairaalan kanssa ei enää voi neuvotella, ennen sitä ois voinu vielä saada maksut tasolle 50e/kk. Ulosoton kanssa mennään ny sitten koko loppuelämän ja se vie kaiken jonka saa käsiinsä. Tai sitten maksat omasta taskustasi.
Mutta asiaan ois ollu syytä herätä maksuajan aikana.
Siinä on taas koko suku lusmuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lapset auttaisivat?
No tässä on omat suut ruokittavana. Meilläkin pienet lapset.
Todennäköisesti sait kuitenkin isältäsi perintöä?
Isäsi eläessä äitisi ja isäsi laskut oltaisiin todennäköisesti maksettu niin, että molempien tulojen turvin varoja elämiseen jää.
Nyt sitten isältäsi jääneet varat ovat perikunnan ja äidin laskut ovat hänen murheensa, näinkö ajattelet???
Ap vastasi ettei perintöä jäänyt vain velkaa. Ei kaikille jää perintöä.
Ohis, mutta täällä kanssa yksi, jolle ei jää vanhemmilta minkäänlaista perintöä. Velkaa vaan.
Tasan ei käy nallekarkit.
Tämä ei nyt auta äitisi tilanteeseen, mutta voisi auttaa jotakuta muuta ennaltaehkäisevästi:
- syö terveellisesti, eli älä Suomen virallisten Pekka Puskan ohjeiden mukaan
- vältä kaikkea asiointia virallisen terveydenhoidon kanssa
- hanki apua luontaispuolelta
- älä ruokaile suomalaisissa laitosruokaloissa
- vältä äärimmäiseen asti suomalaiseen sairaalaan joutumista, ja hankkiudu sieltä ulos niin pian kuin mahdollista, and don't look back!
Useiden kokemusten perusteella kirjoitin.
Kannattaa mennä kelan päätöksen kanssa oman paikkakunnan seurakunnalle. Kirkko voi avustaa jos Kelasta on päätös ettei saa tukea. Toki hekään ei voi joka kuukausi auttaa mutta oon kerran vienyt omat laskuni sinne ja he maksoivat.
Onko äidilläsi vakuutusta, ja millainen? Jotkut sairaalakulut voi vakuutus korvata.
Nyt vaan pitää löytyä rahaa maksaa lasku pois ja ruveta säästämään hautajais kuluja varten. Ei meidän rikkaiden tarvitse kaikkia sossun emättimen löisimme kustannuksia maksaa verovaroissa
Minun leski, lapseton tätini joutui Meilahden sairaalaan. Siellä sosiaalityöntekijä tuli juttelemaan heti, ja yhdessä miettivät miten täti pärjäisi sairaalasta päästyään.
Ap. käänny äitisi kanssa sairaalan sosiaalityöntekijän puoleen heti.
Muuten hyvä, mutta on olemassa sairaalamaksukatto, joka on tänä vuonna jotain 600-700 euroa, jonka jälkeen hoito on ilmaista. Lääkekattokin löytyy, ja se on joku 600e tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta on olemassa sairaalamaksukatto, joka on tänä vuonna jotain 600-700 euroa, jonka jälkeen hoito on ilmaista. Lääkekattokin löytyy, ja se on joku 600e tänä vuonna.
Miksi jaat väärää tietoa? Sairaalalaskuissa maksukaton täytyttyä hoito EI OLE ilmaista vaan hinta puolittuu. Kertyyhän niistä puolikkaistakin laskua jos pidempään joutuu olemaan.
Äidillesi sairaalan sosiaalityöntekijä voi hakea maksujen alentamista tai perimättä jättämistä. Kannattaa tarkistaa oikeus Kelan eläkkeensaajan hoitotukeen. Sosiaalityöntekijä auttaa.
Sun pitää hoitaa se sun äitis muutto ja kärrätä se äitis uuteen asuntoon. Ei tuossa taida muu auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lapset auttaisivat?
No tässä on omat suut ruokittavana. Meilläkin pienet lapset.
Jos sun äiti on elättänyt sut, on vähintä mitä voit tehdä avittaa äitiäsi sairaalamaksuissa.
Ei maksukaton saavutus tarkoita, että hoito ilmaista. Maksu menee kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan sossusta voisi kysellä harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Aika monet aikuiset lapset joutuu hoitamaan vanhempiensa muuton kun eihän tosiaan 90vuotias jaksa itse sellaista tehdä. Meillä on kanssa muutettu suvun vanhuksia muutaman vuoden välein. Siis me nuoremmat hoidetaan kaikki ja asukas itse saa huilia sen aikaa. Viimeksi muutettiin mummo kaksiosta yksiöön kun pappa kuoli. Nyt olisi taas mummolla muutto kun nykyinen vanhainkoti ei enää sovi hänelle.
Ohis, mutta kun mun isovanhemmat oli 80-90v niin mun vanhempien nuorimmatkin lapset olivat jo teini-iässä. Jos ihmisella on sen sijaan vaikka 3 pientä lasta, niin millä ajalla ja voimilla järjestät toisen ihmisen muuton? Olen ehkä jotenkin tehoton ihminen, mutta mulle se olisi ollut liikaa. Nuorena aikuisena autoin mummia ja nyt kun lapset kasvaneet, valmistaudun auttamaan äitiäni, mutta siinä vauva-leikki-ikä aikana en usko että olisin pystynyt.
Tuota, jos on voimavarat niin vähissä ettei pysty hoitamaan lapsiarjen lisäksi vanhuksen muuttoa palvelukodin asunnosta toiseen niin kannattaisi kyllä yleisemminkin herätä tuohon tilanteeseen. Elämässä kun hyvin todennäköisesti tulee vastaan raskaampiakin asioita kun vanhuksen muutto. Mitä jos oma kämppä lähtee alta, pitää lähteä niiden lasten kanssa omaa kämppää muuttamaan? Tulee vesivahinko, remonttia ym? Miten silloin meinaa selvitä? Istuu vaan perseellään ja valittaa että ei vaan pysty koska lapset?
Vai onko se ongelma just se että "muiden" auttaminen ei napostele eikä riitä voimavaroja? Sinällään ymmärrän että jos kyseessä vanhempi/isovanhempi jonka kanssa ei kovin läheisissä väleissä ole ollut eikä sieltä puolelta ikinä itse mitään apua saanut niin sitten voi todeta että eipä nyt jaksa/pysty itsekään auttamaan. En muuten.
No ne laskut on siis jo huomioitu Kelassa perustoimeentulotuessa. Ainakaan meidän kunnassa ei myönnetä harkinnanvaraista toimeentulotukea terveydenhuollon laskuihin, koska niiden maksamatta jättäminen ei estä hoidon saamista. Sitten menee vaan ulosottoon. T: sossu
Ihan olen itse aikoinaan saanut sitä.