Mitä tehdä kun äidilläni ei ole varaa maksaa sairaalamaksuja? Sossusta ei apua..
Eli äiti sairastaa. Juuri maksettiin 600 euron sairaalamaksut pikavipillä ennen kuin meni ulosottoon. Kela ei auta, koska äiti asuu kaksiossa (isäni kuoli juuri) ja vuokra on liian korkea. Sieltä viestiä että toimeentulotukea ei saa koska asumiskustannuksissa voi säästää.
Äiti taas sairaalassa ja tiedän että taas tulee monen sadan lasku.
Äiti on oikeasti niin sairas ja väsynyt ettei kerta kaikkiaan voi nyt muuttaa.
Kelan kanssa tapeltiin jo edellisen kanssa, en jaksaisi taas aloittaa. Mitä tehdä?
Kommentit (174)
Eikös muuttoonkin voi saada toimeentulotuesta rahaa? Etenkin jos on tuollanen tilanne. Ne muuttaa kaikki kamat sun/äitis puolesta, ei tarvii tehä ite paljon mitään.
Kurja tilanne tietenkin ja toivottavasti vaikka maksuajan pidentäminen onnistuu.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos on merkittävää omaisuutta tai turhia kulueriä, niin kyllä se aikuisen ihmisen on sitten maksettava omat kulunsa. Sosiaalituet ovat niitä varten, joilla ei ole oikeasti varaa. Valtio kuitenkin subventoi ihan kaikille tasapuolisesti jo tosi paljon, ja itse maksavatkin kustantavat vain murto-osan sairaalahoitonsa kuluista. Se ei varsinaisesti ole yhteiskunnan ongelma, jos joku haluaa elää liian isossa asunnossa tai muuten elää yli varojensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei äidin tarvitse jaksaa muuttaa vaan te teette sen muuton sekä haette sitä asuntoa. Niin helvetin yksinkertaista.
Äitisi kanssa puhut asiasta ja äitisi vaan allekirjoittaa paperit.Pitää ajatella pitemmällä sillä ongelmia tulee lisää.
Olen itse hankkinut äidille kotiin hoitoa, hakenut edunvalvojan, tyhjännyt asunnon ja hakenut äidille hoivakoti paikan sekä kaikki tarvittavat paperit,
Kuule se on omaisten tehtävä ja jos et ryhdistäydy niin äitisi asiat menee persiilleen.
Niin ja mulla on yksi lapsista vielä kehitysvammainen.
Ihan turha alapeukuttaa sillä toinen vaihtoehto on jättää auttamatta.
Menee luottotiedot ja ongelmat kasvaa.
Pienet lapset on hidaste, ei este.
Tämä on melkein pienin auttamisen muoto niin missä on ne ihmiset jotka tällä palstalla vannoneet hoitavansa vanhempansa.
Sossu neuvoo mutta ei se niitä asioita tee.
Toki jätät vaan tekemättä, varmaan hyvä mieli. Entä kun äitisi tilanne pahenee??
Jättää maksut maksamatta! Mistä ne ne rahat tyhjästä repii, jos kerran äitisi varaton, ei se ole sen ihmeempää. Pakko niiden on sossusta tai jostain sitten auttaa ettei nälkään kuole.
Henkilökohtainen konkurssi niin kuin muillakin köyhillä
Vierailija kirjoitti:
Kurja tilanne tietenkin ja toivottavasti vaikka maksuajan pidentäminen onnistuu.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos on merkittävää omaisuutta tai turhia kulueriä, niin kyllä se aikuisen ihmisen on sitten maksettava omat kulunsa. Sosiaalituet ovat niitä varten, joilla ei ole oikeasti varaa. Valtio kuitenkin subventoi ihan kaikille tasapuolisesti jo tosi paljon, ja itse maksavatkin kustantavat vain murto-osan sairaalahoitonsa kuluista. Se ei varsinaisesti ole yhteiskunnan ongelma, jos joku haluaa elää liian isossa asunnossa tai muuten elää yli varojensa.
Käsittääkseni tällä äidillä nimenomaan ei ole mitään ylimääräisiä varoja, eikä omaisuutta.
Eikä se siinä asunnossa väkisin halua asua, on vaan niin sairas, ettei pysty muuttamaan.
Että mitä sä sekoilet?
Ja on raukkamaista syyllistää tätä henkilöä, joka neuvoja kyselee!
Kaikki ei vaan jaksa. Ei, vaikka kuinka haluaisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei äidin tarvitse jaksaa muuttaa vaan te teette sen muuton sekä haette sitä asuntoa. Niin helvetin yksinkertaista.
Äitisi kanssa puhut asiasta ja äitisi vaan allekirjoittaa paperit.Pitää ajatella pitemmällä sillä ongelmia tulee lisää.
Olen itse hankkinut äidille kotiin hoitoa, hakenut edunvalvojan, tyhjännyt asunnon ja hakenut äidille hoivakoti paikan sekä kaikki tarvittavat paperit,
Kuule se on omaisten tehtävä ja jos et ryhdistäydy niin äitisi asiat menee persiilleen.
Niin ja mulla on yksi lapsista vielä kehitysvammainen.Missä sun lapset oli sillä aikaa kun teit muuttoa? Jeesusteipillä kiinni patterissa?
Kyllä mun olis hiukan hankalaa tehdä yksin muuttoa kun äitini asuu kolmiossa kuudenness kerroksessa ja on 3 alle 5- vuotiasta lasta ja omiakin murheita siinä samassa. Ei kaikilla ole tuliverkkoja, joten lakkaa syyllistämästä!
Ei ole meilläkään tukiverkkoja. Olivat koulussa. Äidille matkaa 2 tuntia.
Laitoin hösseliksi ja takaisin kotiin.
Ja taas meni sen matkan seuraavana päivänä.
Jätä vaan asiat hoitamatta niin näet mitä siitä seuraa. Tilanne vaan pahenee kun nyt voisit katkaista tilanteen.
Tulet näkemään ettei niitä asioita kukaan muu tee.
Ei tee sossu eikä Kotipalvelun hoitajat.
Tilanne sitten se että äitisi on omillansa.
Eli lopputulos tää ettei ap auta niin asia on sitten niin.
Äitisi kohtalo on sinetöity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mulla on yksi lapsista vielä kehitysvammainen.Missä sun lapset oli sillä aikaa kun teit muuttoa? Jeesusteipillä kiinni patterissa?
Kyllä mun olis hiukan hankalaa tehdä yksin muuttoa kun äitini asuu kolmiossa kuudenness kerroksessa ja on 3 alle 5- vuotiasta lasta ja omiakin murheita siinä samassa. Ei kaikilla ole tuliverkkoja, joten lakkaa syyllistämästä!
Ei ole meilläkään tukiverkkoja. Olivat koulussa. Äidille matkaa 2 tuntia.
Laitoin hösseliksi ja takaisin kotiin.
Ja taas meni sen matkan seuraavana päivänä.Jätä vaan asiat hoitamatta niin näet mitä siitä seuraa. Tilanne vaan pahenee kun nyt voisit katkaista tilanteen.
Tulet näkemään ettei niitä asioita kukaan muu tee.Ei tee sossu eikä Kotipalvelun hoitajat.
Tilanne sitten se että äitisi on omillansa.
Älä kiusaa.
Kyllä sossu hommaa tekijät ja maksaa niille palkan, jos omaiset ei voi auttaa.
Eihän kaikilla edes ole omaisia.
Varo nyt, että et tukehdu siihen omahyvyytees, kun nyt yhden kerran oot äitiäsi auttanut.
Eikö kukaan kiittänyt, kun pitää tänne tulla esittään niin hyvää ihmistä?
Sä pystyit, niin teit.
Muitten tilannetta et voi tietää niin turha arvostella.
Heh, mielenkiintoinen ketju..
Eli soitin sairaalan sossulle ja sieltä neuvoivat soittamaan laskutukseen jo heti kun lasku tulee ja sopimaan eristä tai siirrosta, ei odotella Kelaa, niin ei mee perintään, kun sitten sille ei voi oikein enää mitään (tai voi mutta laittavat järkyttäviä korkoja)
Eli toivottavasti selviää.
Ja kysyjille, äidin tulot asumistuen kanssa ovat tuon 1200 ja siitä 800 euron vuokra pois ja muut kulut niin ei jää 600 e sairaalalaskuun.
Ja en rupea toista sairasta muuttamaan, pelkään että tapoin jo isäni kun heidät puoliväkisin muutin tuonne missä kerkesivät hetken asumaan.. Oli kyllä pakko kun rollaattorilla ei 3. kerroksesta kuljettu hissitömässä talossa, mutta he näkivät sen niin että riivin heidät kotoaan.
Eiköhän se lasku siitä selviä. Nyt on ainakin kotipalveluun ja sossuun otettu yhteys.
"Kunnan on alennettava tai jätettävä perimättä sosiaalihuollon maksu ja maksukyvyn mukaan määräytyvä terveydenhuollon maksu, jos periminen vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon tai lakisääteisestä elatusvelvollisuudesta huolehtimisen.
Asiakas voi saada sosiaali- ja terveyspalveluiden maksuihin myös toimeentulotukea. Maksun alentaminen tai perimättä jättäminen ovat kuitenkin ensisijaisia toimeentulotuen myöntämiseen nähden."
Kun kyseessä sairaala ja laskuttajana sairaanhoitopiiri (onko), niin en tiedä onnistuuko tuo maksun alentaminen, mutta AINA kannattaa soittaa laskun lähettäjälle.
Ja eivät perintätoimistotkaan kohtuuttomia summia voi lisää laskuttaa.
Hoitotukea voi yrittää hakea (Kela), jos perusteet sen saamiseen täyttyvät. Siitä saisi ainakin edes vähän lisätuloa.
Ja perinnästä:
- Suoraan ulosottokelpoisen saatavan perinnästä saa vaatia perintäkuluina enintään 51 €, jota ei voi ylittää, vaikka perintä olisi ollut poikkeuksellisen vaikeaa. (terveydenhoitokulut on suoraan ulosottokelpoista)
- Viivästyskorko on suuruudeltaan 7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Suomen Pankin ilmoittama viitekorko. Yleinen viivästyskorko määritellään kaksi kertaa vuodessa. Tällä hetkellä viitekorko on nolla eli viivästykorko on 7 %
Koska kunnan/valtion laskut on suoraan ulosottokelpoisia ne eivät mene käräjäoikeuden kautta. Ulosotto on tietty kallista ja luottotiedot menee.
Tappele vielä Kelan kanssa. Ovat yrittäneet muillekin tuolla asuntoasialla. Valitse Kelaa korkeammalle taholle. Pyydä sosiaalityöntekijöiltä lausuntoja äitisi tilanteesta. Hyvä, että kerroit täällä. Sairaita ei saa kyykyttää.
kysy osa maksumahdollisuutta. on käytössä joissain sairaaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta on olemassa sairaalamaksukatto, joka on tänä vuonna jotain 600-700 euroa, jonka jälkeen hoito on ilmaista. Lääkekattokin löytyy, ja se on joku 600e tänä vuonna.
Ei ole ilmaista, älä jaa väärää tietoa.
On ne ainakin halvempia maksukaton jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ja perinnästä:
- Suoraan ulosottokelpoisen saatavan perinnästä saa vaatia perintäkuluina enintään 51 €, jota ei voi ylittää, vaikka perintä olisi ollut poikkeuksellisen vaikeaa. (terveydenhoitokulut on suoraan ulosottokelpoista)
- Viivästyskorko on suuruudeltaan 7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Suomen Pankin ilmoittama viitekorko. Yleinen viivästyskorko määritellään kaksi kertaa vuodessa. Tällä hetkellä viitekorko on nolla eli viivästykorko on 7 %
Koska kunnan/valtion laskut on suoraan ulosottokelpoisia ne eivät mene käräjäoikeuden kautta. Ulosotto on tietty kallista ja luottotiedot menee.
Ulosotto on vielä kalliimpaa pikavippien kohdalla. Ensinnäkin niistä menee alkuperäistä korkoa ( voi olla jotain 26%) jonkun aikaa, ja lisäksi tulee vielä oikeudenkäyntikuluja, jotka voivat olla 160€(?).
eläämääää kirjoitti:
Jättää maksut maksamatta! Mistä ne ne rahat tyhjästä repii, jos kerran äitisi varaton, ei se ole sen ihmeempää. Pakko niiden on sossusta tai jostain sitten auttaa ettei nälkään kuole.
Henkilökohtainen konkurssi niin kuin muillakin köyhillä
Ei ole mitään henkilökohtaista konkurssia, on vain ulosotto.
Onhan aloittajalle nyt riittävän selvästi väännetty ratakiskosta, miksi sairaalamaksun päästäminen ulosottoon on pienempi paha kuin pikavippi? Jos ei ole varaa maksaa sairaalamaksua, niin ei varmasti ole varaa maksaa pikavippiä sadan prosentin korolla!
Huomaa myös ulosoton suojaosa. Ei ulosotto määräänsä enempää vie vaan asiakkaalle jää aina suojaosa, eikä pienistä tuloista mene mitään.
Mitä sairaalamaksuja?? Täytyykö Suomessa maksaa sellaisia?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä kelan päätöksen kanssa oman paikkakunnan seurakunnalle. Kirkko voi avustaa jos Kelasta on päätös ettei saa tukea. Toki hekään ei voi joka kuukausi auttaa mutta oon kerran vienyt omat laskuni sinne ja he maksoivat.
Seurakunnilla on erikseen Diakoniarahasto, josta voi saada isompiakin summia. Sinne pitää olla ensin hylättyjä toimeentulotukipäätöksiä ja talous- ja velkaneuvojan lausunto siitä, miten avustus auttaisi asiakkaan vaikean elämäntilanteen yli.
Missä sun lapset oli sillä aikaa kun teit muuttoa? Jeesusteipillä kiinni patterissa?