Ostin ruotsalaisen sisustuslehden ja ero suomalaisiin on kuin yöllä ja päivällä
Ruotsalainen lehti oli täynnä värikkäitä ja oikeasti omaperäisiä sisustuksia ja ratkaisuja.. Ihmisillä on myös paljon enemmän oikeaa taidetta kodeissaan.
Suomalaisissa kaikilla on sama ankea mustavalko-ruskea värimaailma ja ihmisillä on samoja huonekaluja. Kaikilla on vähintään se yksi artekin pöytä ja string-hyllyt. Kun on selannut yhden suomalaisen sisustuslehden, on selannut ne kaikki .
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Selaapa ruotsalaisia asuntojen myynti-ilmoituksia.
Kateusvaroitus:
Hieman yksinkertaisemmin elävät kuin me suomenruotsalaiset, mutta sekai kun ovat noin keskimäärin maaorjien jälkeläisiä aivan kun itäruotsissa.
Aika iso osa noista Wreden ja Lagerlingsin kauppaamista Östermalmin miljoona-asunnoistakin on stailattu myyntiä varten rikkaille.
Suomessakin tuota stailausta on alettu viime vuonna käyttää. Asuntoja on stailattu myyntiä varten keskiluokkaisten trendien mukaiseksi.
Kaikki varmaan ovat huomanneet ne stailauskuvat, joissa vessanpöntön päällä on maljakko, jossa killuu eukaliptuksen lehti.
Sama pätee askartelu- ja käsityölehtiin. Suomalaisissa muutama idea kun taas esim Uk lehdessä vaikka mitä!
Vierailija kirjoitti:
Tuli ihan paha mieli kun katseli noita ruotsalaisten kauniita koteja. Ollaanko me todella niin metsäläiskansaa ettei edes kaunista sisustusta osata laittaa.
Miksi me olemme aina huonompia kuin muut?
Kannattaa myös huomioida, että Ruotsissa asutaan paljon väljemmin kuin Suomessa, yleinen asumismuoto on vuokra-asunto kunnan omistamassa asuntotuotannossa ja nämäkin asunnot ovat paljon suurempia kuin Suomessa, omistusasunnoista nyt puhumattakaan.
Värit ja aitous on seuraava trendi, joten ei mene kuin pari vuotta ja suomalaiset sisustuslehdet on täynnä samaa huttua. Ruotsalaisissa sisustuslehdissä sitten esitellään sitä kellastunutta mäntyä ja puolipaneeleita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sisustuslehtiä hallitsee muutama toimittaja. Tämä näkyy mustavalkoisena sistuksena. Poissa on suomalaisten tekemät tyyliesineet, kuten Tyllin valaisimet tai pallotuolit.
Tuo voi olla se oikea ongelma suomalaisissa lehdissä.
Pari toimittajaa, niiden kaverit, piiri pieni pyörii ja tulos on tuo, oikeasti lahjakkaat toimittajat, stailaajat, kuvaajat ei pääse esille.
Suomessa tuo on vähän niin kuin maan tapa kaikessa, siksi täällä on esim. ala-arvoinen elokuvateollisuus jne.
Tämä pitää paikkansa. Miehen serkku on alalla ja hänen kotinsa oli lehdessä. Suurin osa sukulaisista pitää hänen kotiaan kylmänä ja kaikuvana valkoisine betoniseinineen. Mustaa ja valkoista. Oman kodin teemana on amerikkalainen New England-tyyli. Laura Ashelyn vaaleansinisen kukktapetit ja koivuparketti. Väriä löytyy ja yksikkään seinä ei ole valkoinen.
Minä ihailen aina ruotsalaisten tv-sarjojen koteja. Ne on sisustettu ihanasti ja kaikki persoonallisesti asujansa mukaan. Bonusperheessä on ihana ja värikäs se perheen talo. Nousuvedessä se Olivian koti oli persoonallinen ja vähän boheemi, kun taas sen pomon ja psykologin koti oli ihana ja vanhan tyylinen.
Suomessa kaikissa uusissa ja kansainväliseen levitykseen suunnatuissa sarjoissa on harmaat seinät ja harmaa, tumma ja valkoinen sisustus. Lattiat on harmaat ja kenelläkään ei ole verhoja tai mattoja. Kaikki koristeesineet on samaa persoonatonta harmaata ja valkoista tusinatavaraa jostain Ikeasta tai Ellokselta. Niin tylsää!!
En tajua, miksi kukaan ei asu värikkäässä kodissa, jossa olisi vaikka Arabian vanhoja astioita tai antiikkia. Salkkarit on ainoa, missä jokaisella on aidosti erilainen koti.
Se suomalainen sisustusryhmä facessa on ainakin masentavaa katseltavaa. Musta tuntuu että siellä on joka päivä kuvia samoista "ihanista" Marimekon musta-valkoisista pallokuvioisista astioista joita piristää kultainen pallorivistö. Se onkin ainut mutta ilmeisesti huomattava väriläiskä näissä heidän värittömissä asunnoissa. Tai sitten on sellainen pallon muotoinen "nyppypintainen" lasimaljakko johon joku on aina muistanut kysyä mistä on hommattu.
Yksi mielenkiintoinen ero Suomen ja Ruotsin välillä on myös takat, Ruotsissa takka on yleensä olohuoneessa niinkuin mielestäni pitääkin ja Suomessa se on usein saunan eteisessä tai ainakin erillisessä takkahuoneessa.
Ruotsissa tyyli on runsaampi ja konservatiivisempi. Enemmän ajattomia kuin vallitsevan muodin mukaisia. Aika monessa noistakin pinnat ja yleisvaikutelma ovat hillityt, mutta irtaimistossa on enemmän värejä ja monimuotoisuutta enemmän.
Kyllä Suomeenkin on tullut värejä, esim. joku flamingon väri taisi olla tämän vuoden muotivillitys. Enemmän mun mielestä vaatii taitoa, että osaa sistustaa itselle ja aikaa kestävästi kuin ottaa nuo lehtien tyylivinkit ja muuttaa kodin sisustusta parin-kolmen vuoden välein.
Ihan riittää että selaa pinterestiä niin toteaa tämän saman.
Ai että, ihanaa katsella noita ruotsalaisia rantahuviloita. Asuvatko kaikki ruotsalaiset oikeasti tuollaisissa? Ainakin melkein kaikissa tv-sarjoissa asuvat, esim Wallander 8).
Ihan totta, eivät nuo ole mitään tavallisten pulliaisten koteja. Ruotsalaisilla on myös pitkät perinteet massiivisille ja ikuisille asuntolainoille. Tuossa myydään unelmia raharikkaille, ei niistä kannata ottaa liikaa mallia siihen, miten Suomessa pitäisi sisustaa kodit.
No jotainhan se suomalaisista kertoo, kun täällä oli viime syksynä ketju "Vihaan värikkäästi pukeutuvia". Siihen tuli kaikkia kommentteja että kaikki muuhun kuin harmaaseen, mustaan ja ruskeaan pukeutuneet pellet pitäisi viedä keskitysleirille tai t*ppaa, ja kommenteilla oli satoja yläpeukkuja. Ja tämä kommenttini ei ole provo vaan tämä ketju oli oikeasti olemassa, se vain poistettiin noiden kamalien kommenttien takia.
Nuo Wreden luksushuvilat <3. Siiiz mä kuolen, oikeesti. Melkein orgastisia elämyksiä, kun on katsellut suomalaisia sisustuslehtiä vuosikaudet :D :D :D.
Vierailija kirjoitti:
No jotainhan se suomalaisista kertoo, kun täällä oli viime syksynä ketju "Vihaan värikkäästi pukeutuvia". Siihen tuli kaikkia kommentteja että kaikki muuhun kuin harmaaseen, mustaan ja ruskeaan pukeutuneet pellet pitäisi viedä keskitysleirille tai t*ppaa, ja kommenteilla oli satoja yläpeukkuja. Ja tämä kommenttini ei ole provo vaan tämä ketju oli oikeasti olemassa, se vain poistettiin noiden kamalien kommenttien takia.
Kyllä täällä osataan mun mielestä pukeutua värikkäämmin kuin Ruotsissa ja värjätä hiuksiakin erilaisilla väreillä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten sisustus on satavarmaa, väritöntä, hajutonta ja mautonta. Pääväreinä valkoinen, harmaa, ruskea ja musta ja niiden eri sävyt.
Kun käy vaikka Jyskissä tai huonekalukaupassa tai sisustusliikkeessä, niin värimaailma on juuri tuo edellä mainittu.
Luulisi että täällä kylmän, harmaan ja ankean sään maassa sisustus olisi värikästä, pirteää ja ennen kaikkea piristävää...
Mutta ei, jatketaan sitä samaa valko-harmaa-mustaa sävyä sisälläkin.
Hassu juttu, mutta ei mua, eikä mun monia ystäviä/ tuttujakaan ole sisustus- ja huonekalukauppojen tarjonta estänyt sisustamasta väreillä! Sohvankin saa ihan melkein minkä värisenä vain, vaikka siellä liikkeessä mallisohva olisikin harmaa. Myös mattoja löytyy ihan helposti värillisinä. Maaleissa ja tapeteissa vain taivas on rajana! Muiden huonekalujen ja pienesineiden kanssa aarreaittoja on tietenkin kirpputorit, huutokaupat ym. Puusepällä teettäen tai itse tehden, jos taidot riittää, saa myös just sitä mitä haluaa.
Ja vaikka mun oma tyyli on ehkä ei-tyypillinen suomalainen, myös ne hillityt valkoiset tai harmaasävyiset kodit miellyttävät mun silmää ja ymmärrän ihan täysin miksi ihmiset haluavat hektisen arjen vastapainoksi kotiin rauhallisuutta ilman aistiärsykkeitä. Itse rakastan luontoa ja myös talvella. Mulle se työpäivien ja perhearjen hälyä tasapainottava "valkoinen seinä" on harmaasävyiset maisemat ja kesällä vihreä metsä. Monelle se hillityjen sävyjen koti.
Ei mua myöskään ole rajoittanut suomalaisten sisustuslehtien tarjonta (tykkään muuten niitäkin selata), suurin inspiraationlähde on instagram ja ihan tavallisten ihmisten kodit. Myös Suomesta löytyy paljon värikkäitä koteja.
Edelleenkin ueimmista noista ruotsalaiskodeista on nimenomaan seinissä, lattioissa jne. hyvin hillitty värimaailma. Erot taitaa olla lähinnä kallis vs. halpa -akselilla.
Esim. vaikka tämä. Väriä lähinnä kirjojen kansissa, matossa ja parissa taideteoksessa.
https://process.fasad.eu/rimage.php?url=https%3A%2F%2Fimages03.fasad.eu…
Ne sisustuslehtien kodit on toimittajien valitsemia. Muitakin kun mustavalkoisia minimalistisia koteja on mutta sisustustoimittajat haluaa noita edelleenkin vaan esitellä.
Suomessa on vähän tapana suosia yhtä trendiä kerrallaan.
Olen tietoinen enkä siksi ostelekkaan huonekaluja tai sisustusta muista kuin ruotsalaisista sisustuskaupoista; RoyalDesign, Room21 jne