Ostin ruotsalaisen sisustuslehden ja ero suomalaisiin on kuin yöllä ja päivällä
Ruotsalainen lehti oli täynnä värikkäitä ja oikeasti omaperäisiä sisustuksia ja ratkaisuja.. Ihmisillä on myös paljon enemmän oikeaa taidetta kodeissaan.
Suomalaisissa kaikilla on sama ankea mustavalko-ruskea värimaailma ja ihmisillä on samoja huonekaluja. Kaikilla on vähintään se yksi artekin pöytä ja string-hyllyt. Kun on selannut yhden suomalaisen sisustuslehden, on selannut ne kaikki .
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Yksi mielenkiintoinen ero Suomen ja Ruotsin välillä on myös takat, Ruotsissa takka on yleensä olohuoneessa niinkuin mielestäni pitääkin ja Suomessa se on usein saunan eteisessä tai ainakin erillisessä takkahuoneessa.
Takka pilaa sisäilman tehokkaasti, mutta jo kynttilöillä pääsee alkuun.
Ensimmmäinen yhhteinen koti on varmaa kahden ihmisen teeennäisin mahdolllisimman arka neuutraalein piiirtein valitsema yyhteeinen kotii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy suomalaisten varovaisuuteen on mielestäni liika varovaisuus ja epävarmuus esim. värien käytössä. Meillä eivät edes sisustustoimittajat (sama muotitoimittajilla) osaa käyttää värejä ja yhdistellä luovasti erikuoseja, tyylejä,ym. Syynä ei ole osaamattomuus, vaan kuvataiteiden vähyys esim. kouluissa. Olen vetänyt vuosia erilaisia väri- ja tyylikursseja. Useimmat kurssilaiseni sanovat, että haluaisivat käyttää värejä rohkeammin, mutta pelkäävät mokaavansa. Valkoinen sisustus on niin helppo ja kun sitä meillä vielä markkinoidaan tyylikkyyden huippuna. Rohkeutta ihmiset, värit tuovat iloa ja energiaa ympärilleen!
Myös esim. suomalainen tikkurila on ihan kammottava, täällä ei ole oikein sellaista tyylikästä perinnettä maaleissa ja tapeteissa.
Itse maalasin kaiken meidän asunnossa farrow ballin maaleilla, ja se ero on oikeasti hurja verrattuna tikkurilan muovisiin yksiulotteisiin maaleihin.
Järjettömän hintaista maalia. 92€/2,5l.
Farrow and ballin vai?
Voi olla, en muista sen hintaa, mutta se on silti paljon paremman näköistä kuin jotkut tikkurilan rumat, yksiulotteiset maalit. Meillä meni muistaakseni joku 2000 euroa koko asuntoon noilla maaleilla.
Ostin sitä estate emulsionia, ja se on niin upean näköinen, se muuttuu ikään kuin valon mukaan päivän myötä ja on sellainen elävän näköinen.
Olin vaan itse todella yllättynyt miten iso se ero oli verrattuna muihin maaleihin, olin edellisessä asunnossa käyttänyt esim. tikkurilan lumi maalia, joka on siis myös niin ruma verrattuna noihin fw maaleihin, vaikka sen pitäisi olla myös täysmatta.
Yksiulotteiset maalit, LOL! Itse aina ihmettelen näitä jotka maalaavat seinänsä jollain mudan värillä ja sitten hehkuttavat, kuinka sävy näyttää jossain valossa vihertävältä ja jossain harmahtavalta. Mun silmääni se näyttää aina vaan mudan sävyiseltä, mutta mulla nyt ei olekaan aikaa tuijotella seiniä tuntikaupalla.
Yksiulotteinen maali naurattaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Selaapa ruotsalaisia asuntojen myynti-ilmoituksia.
Kateusvaroitus:
Valkoiset seinät, valkoiset keittiöt ja valkoiset huonekalut. Sangen erikoisia tosiaan, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalainen lehti oli täynnä värikkäitä ja oikeasti omaperäisiä sisustuksia ja ratkaisuja.. Ihmisillä on myös paljon enemmän oikeaa taidetta kodeissaan.
Suomalaisissa kaikilla on sama ankea mustavalko-ruskea värimaailma ja ihmisillä on samoja huonekaluja. Kaikilla on vähintään se yksi artekin pöytä ja string-hyllyt. Kun on selannut yhden suomalaisen sisustuslehden, on selannut ne kaikki .
Ei ole. Meillä on puusepältä tilattu pöytä.
Kyllä värikkyyttä saa olla. Tuossa ruotsalaisessa mainoksessa Wrede oli keittiön tuolit vihreät ja pöytä bees. Kaappi takana samaa sävyä. Vihreä on hyvä väri. Varsinkin "rumanvihreä."
Suomalaisilla ei ole ollut varaa sisustaa ja sen vuoksi turvaudutaan varmoihin valintoihin, Artekia, Muurametta ym. Myös em johtuva nousukasmaisuus näkyy, vanhaa ei arvosteta, roskiin vaan ja uutta ja kiiltävää tilalle, mielellään mahdollisimman suurta. Poikkeuksia toki löytyy sina.
No, anteeksi, meilläkin on se yksi Artekin pöytä ja tuolit. Mutta kun ostettiin v. 1977 eivätkä ole vieläkään menettäneet käyttökelpoisuuttaan.
En tiedä mistä nykyinen valkoinen sisustustyyli on peräisin, mutta se on lähinnä tämän some-sukupolven juttu. Kaikki kun haluavat olla samanlaisia ja kuulua joukkoon. Kohottaa omanarvontuntoa, kun itsellä on samankaltainen koti, kuin esim. jollakin bloggaajalla. Ei ole tarpeeksi itseluottamusta tehdä omanlaisiaan ratkaisuja.
Ennen nettiaikaa ihmiset kalustivat oman makunsa mukaisesti tietämättä, ja välittämättä, miten naapuri sisustaa. Kalustuksen osittainen samankaltaisuus johtui lähinnä rajoittuneesta tarjonnasta.
Joku taisi mainitakin jo taiteesta, sen olemisesta tai puuttumisesta. Itse vierailin suhteellisen varakkaassa perheessä, missä erityisesti kiinnitti huomiota, että seinillä oli ns. sisustustauluja, eli painokuvia, joita myydään jokaisessa marketissa muutamalla eurolla tai kympillä. Jotenkin ei lainkaan sopinut yli kuusikymppisen parin kotiin. Itse pitäisin mieluummin seinät tyhjinä, kuin ripustaisin niille ko. tekeleitä.
70-luvulla Suomessa sisustus oli värikästä ja pirteää...
No faktaa: Suomessa ihastellaan valkoista ja niitä kamalia sisustustarroja. Osa noista linkitetyistä on kamalia ja räikeitä, osa ihania ja osa todella upeita.
Oma työni on ihmisten kotona käymistä ja kyllä mielestäni vanhojen ihmisten kodit ovat siistejä, viihtyisiä ja muistuttavat paljon noita ruotsalaisia. Työhön kuuluu siis kaikenlaisissa kodeissa käymistä, kun tehdään remonttikartoituksia - ei siis olla huijareita, vaan tarjouskilpailujen kautta. Mutta nuoret pitävät niitä vanhojen ihmisten koteina. Niistä löytyy tyyliä ja muotoilua, taidetta ja laadukkaita huonekaluja. Itse en osaa sisustaa, meillä on vähän mitä sattuu. Nää seinät oli valkoiset kun muutettiin, se kyllä muuttuu. Yksi seinä on maalattu taidevärillä, mutta se on tehty huonosti. Se on kiva alkuperäisessä kuvassa, ei meidän seinässä.
Suomi ja Ruotsi ovat kaksi erilaista maata. Maissa, joissa on kulttuuripääomaa ja enemmän perittyä varallisuutta, arvostetaan myös erilaisia asioita. Siinä, missä suomalaiset kiikuttavat kaiken vanhan ja arvokkaan kaatopaikoille ja ostavat uutta ja kiiltävää tilalle, arvostetaan Ruotsissa enemmän perintöesineitä ja kerroksellista tyyliä. Kodin ajatellaan kuvaavan enemmän ihmisen taustaa ja persoonallista makua.
Suomessa tätä sisutusbuumi tallaisenaan on ollut noin pari vuosikymmentä. Siinä ajassa on nähty, että ilmiöt tulevat ja menevät. Nuoret kaupunkilaiset ovat sisustuksessa edelläkävijöitä, ja heidän tyylinsä näkyy aika vahvasti myös blogeja lukevien kodeissa ja laajemminkin. "Mummolatyyli" ei oikein istu siihen kuvaan. Harmi sinänsä, koska mummoloissa on paljon sellaista arvokasta ja oikeasti laadukasta, mitä moni ei osaa hyödyntää. Näistä nykyisistä kertakäyttölevyhuonekaluista ja markettijulisteista ei ole perinnöksi jälkipolville.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaisilla on henkeä kohden jotain 2x enemmän varallisuutta. Ruotsalaisilla on varaa hankkia designia, taidetta jne., eivätkä uudetkaan asunnot ole ihan sitä halvinta neukkurakentamista. Vaikka Ruotsi on Ikean koti, ei täällä Tukholmassa edes ole kuin 2(?) Ikeaa jossain kaukana. Ero ruotsalaisilla ja suomalaisilla kirpputoreilla, antiikkikaupoilla ja huutokaupoilla on myös ihan päivä ja yö.
Älähän nyt mene yleistämään kermapeppu. Ihan tavallisia työläisiä paljon,ilman omaisuutta.Noita tukholmalaisia parempiosaisia voisit verrattuna hesalaisiin parempiosaisiin.
Olen asunut ruotsissa 40 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaa varmaan ehdottaa, että Suomeen saadaan vastaava lehti.
Luen paljon sisustuslehtiä ja näen hyvin erilaisia sisustuksia suomalaisissa kodeissa.
joo-o... kenellehän sitä sitten pitäisi ehdottaa? :D
Lehtitaloille. Pahoittelen, en ymmärtänyt, että ehdotukseni oli sinulle epäselvä.
Nuo rikkaiden ruotsalaisten kodit näyttävät kyllä siltä, että olisivat jotain museoita kahdensadan vuoden takaa. Sisustaisin oman kodin kyllä ihan eri tyylillä, jos olisi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai että, ihanaa katsella noita ruotsalaisia rantahuviloita. Asuvatko kaikki ruotsalaiset oikeasti tuollaisissa? Ainakin melkein kaikissa tv-sarjoissa asuvat, esim Wallander 8).
Ihan totta, eivät nuo ole mitään tavallisten pulliaisten koteja. Ruotsalaisilla on myös pitkät perinteet massiivisille ja ikuisille asuntolainoille. Tuossa myydään unelmia raharikkaille, ei niistä kannata ottaa liikaa mallia siihen, miten Suomessa pitäisi sisustaa kodit.
Totta,ei pari kotia lehdissä vastaa kaikkeja koteja.Jännästi tulkataan ja yleistetään paljon näistä kuvista. Ruotsissa asuvana mulla eri näkemys.
Pitäisikö minun olettaa suomalaista sisustuslehteä katsellesani että näin on kaikilla suomessa?Hän joka on asunut ruotsissa 40 v,ja rakastaa vuorostaan englantilaisia sisutuslehtiä.
Ei jestas, katsokaa nyt vaikka tätäkin.
https://www.wrede.se/objekt/en-sann-sekelskiftesdrom/#fasad-object-imag…
Me suomalaiset olemme tällaisia. Miksi sitä pitää hävetä? Etkö näe siinä mitään hyvää? Minusta on hienoa, että on olemassa jokin tunnistetava suomalainen sisustustyyli.
siis onhan nuo ruotsalaiset kodit upeita mutta ei tav. suomalaisella varaa kys. tyyliin.
Olihan siinä kivoja, esim 100 neliötä n. 1,8 miljoonaa euroissa.
Onko ihme, että tuollaisella neliöhinnalla saa kauniin asunnon? Mikset vertaa Eiran tai Ullanlinnan kauneimpiin asuntoihin, joissa neliöhinnat on samaa sarjaa?