Ostin ruotsalaisen sisustuslehden ja ero suomalaisiin on kuin yöllä ja päivällä
Ruotsalainen lehti oli täynnä värikkäitä ja oikeasti omaperäisiä sisustuksia ja ratkaisuja.. Ihmisillä on myös paljon enemmän oikeaa taidetta kodeissaan.
Suomalaisissa kaikilla on sama ankea mustavalko-ruskea värimaailma ja ihmisillä on samoja huonekaluja. Kaikilla on vähintään se yksi artekin pöytä ja string-hyllyt. Kun on selannut yhden suomalaisen sisustuslehden, on selannut ne kaikki .
Kommentit (121)
Tykkään tuosta, että on ollut rohkeutta laittaa persoonallisia tapetteja. Mutta tuo keittiö on kyllä ekassa kodissa aika mainstream-valkoinen, jollaisesta kyllä pidän. Marmori kylppärissä on myös rohkeaa, mutta vähän aikamatka 80-luvulle.
Ruotsalaiset rakastaa ja vaalii kauniisti vanhoja rakennuksia sekä sisustaa ja remonttaa niitä pieteetillä. Suomalaiset haluaa rakentaa sellaisen avaimet käteen pakettiomakotitalon ja pelkää vahoja rakennuksia homehysterian takia.
Tää sitten näkyy varmasti sisustuksessakin.
Huomaan eron esim. itsessäni ja äidissäni. Äitini pitää sellaista 90 -luvun alussa ramontattua Kannustaloa ainoana oikkeana hienona talona.
Itse tykkään vanhoista rakennuksista ja selailen juurikin Sköna Hemmetiä. Johtuiskohan siitä, että vietin lukion jälkeen useamman vuoden ruotsissa ja ihastuin siihen elämäntapaan siellä.
Tässä ketjussa kyllä tulee hienosti ilmi suomalainen itsetunto: kun me ollaan niin huonoja ja noloja, ja jopa ruotsalaiset sisustuslehdetkin ovat meidän lehtiä parempia, nyyh. 😄
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa kyllä tulee hienosti ilmi suomalainen itsetunto: kun me ollaan niin huonoja ja noloja, ja jopa ruotsalaiset sisustuslehdetkin ovat meidän lehtiä parempia, nyyh. 😄
no niin mutta mehän ollaan huonompia ja köyhempiä. Ei tässä oo mistään itsetunnosta kyse. Köyhällä on voi olla hyvä itsetunto, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että se on köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa noistakin on kyllä vaalea sävymaailma. Väriä tekstiileissä ja jonku monen tuhannen euron matto lattiassa. Jep... Ei taida olla pelkästään tahtokysymys.
Minäkin menin katsomaan ensimmäisen linkin takaa niitä niin värikkäitä koteja, ja mitkäs sävyt siellä vallitsee: harmaa, valkoinen ja puu. Väriksi heitetty vihreä sohva ja vihreä kuviollinen matto. Tai punasävyiset verhot ja itämaiset matot. Tai vihreä ruokailuryhmä. Kauniita ja tyylikkäitä koteja, mutta kovin hillittyä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa sisustuslehdissä on tyypillisesti vanha puutalo tai joku entinen koulu. Tätä on sitten hyvätuloinen keski-ikäinen pariskunta entisöinyt. Keittiö on moderni, vanha puulattia on säilytetty ja muutamia vanhoja esineitä talon vintiltä. Artekin pöytä ja joku räsymatto väriläiskänä. Talon pääväri on valkoinen.
Toinen vaihtoehto on mustavalkoinen moderni kerrostaloasunto, jossa saattaa asua eronnut vuoroviikkovanhempi. Näillä on selkeitä linjoja ja tehostevärinä keltaista.
Juu, tuo keltainen tehosteväri selkeälinjaisessa mustavalkoinen kerrostaloasunnossa on niin klisee! Samoin tuo rempattu vanha puutalo räsymattoineen.
Miksi kaikilla on niin samanlaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa sisustuslehdissä on tyypillisesti vanha puutalo tai joku entinen koulu. Tätä on sitten hyvätuloinen keski-ikäinen pariskunta entisöinyt. Keittiö on moderni, vanha puulattia on säilytetty ja muutamia vanhoja esineitä talon vintiltä. Artekin pöytä ja joku räsymatto väriläiskänä. Talon pääväri on valkoinen.
Toinen vaihtoehto on mustavalkoinen moderni kerrostaloasunto, jossa saattaa asua eronnut vuoroviikkovanhempi. Näillä on selkeitä linjoja ja tehostevärinä keltaista.
Juu, tuo keltainen tehosteväri selkeälinjaisessa mustavalkoinen kerrostaloasunnossa on niin klisee! Samoin tuo rempattu vanha puutalo räsymattoineen.
Miksi kaikilla on niin samanlaista?
Vai valitseeko tietyt päätoimittajat vain samanlaisia asuntoja ja taloja?
Itse veikkaan tuota suomessa pyörivien toimittajien jutuksi, joilla on huono maku ja se niiden tyyli on jämähtänyt vuoteen 2003.
Vierailija kirjoitti:
Selaapa ruotsalaisia asuntojen myynti-ilmoituksia.
Kateusvaroitus:
Noihan on yläluokan asuntoja Östermalmilla eikä kansan asuntoja. Sama kuin pistät tänne kuvia Eiran asunnoista
Ruotsalainen Lantliv -lehti on kans tosi kiva. Kivempi, kuin sisarensa Maalla -lehti.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalainen Lantliv -lehti on kans tosi kiva. Kivempi, kuin sisarensa Maalla -lehti.
Gods och gårdar myös, katsokaa noita sisustuksia, ihan mielettömän upeita-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy suomalaisten varovaisuuteen on mielestäni liika varovaisuus ja epävarmuus esim. värien käytössä. Meillä eivät edes sisustustoimittajat (sama muotitoimittajilla) osaa käyttää värejä ja yhdistellä luovasti erikuoseja, tyylejä,ym. Syynä ei ole osaamattomuus, vaan kuvataiteiden vähyys esim. kouluissa. Olen vetänyt vuosia erilaisia väri- ja tyylikursseja. Useimmat kurssilaiseni sanovat, että haluaisivat käyttää värejä rohkeammin, mutta pelkäävät mokaavansa. Valkoinen sisustus on niin helppo ja kun sitä meillä vielä markkinoidaan tyylikkyyden huippuna. Rohkeutta ihmiset, värit tuovat iloa ja energiaa ympärilleen!
Myös esim. suomalainen tikkurila on ihan kammottava, täällä ei ole oikein sellaista tyylikästä perinnettä maaleissa ja tapeteissa.
Itse maalasin kaiken meidän asunnossa farrow ballin maaleilla, ja se ero on oikeasti hurja verrattuna tikkurilan muovisiin yksiulotteisiin maaleihin.
Järjettömän hintaista maalia. 92€/2,5l.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no niin mutta mehän ollaan huonompia ja köyhempiä. Ei tässä oo mistään itsetunnosta kyse. Köyhällä on voi olla hyvä itsetunto, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että se on köyhä.
Itsetunnostahan siinä juuri on kyse, jos häpeilee sitä mitä on tai mitä omistaa. 😄
Ei ne suomalaisetkaan designkodit ole köyhien koteja, mutta ainakin tämän aloituksen ja monen kommentin perusteella niistä ei tunneta ylpeyttä, koska tyyli on eri kuin nyt esimerkiksi Ruotsissa. Makuasiahan tämä on, ei mikään parempia kuin me - asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy suomalaisten varovaisuuteen on mielestäni liika varovaisuus ja epävarmuus esim. värien käytössä. Meillä eivät edes sisustustoimittajat (sama muotitoimittajilla) osaa käyttää värejä ja yhdistellä luovasti erikuoseja, tyylejä,ym. Syynä ei ole osaamattomuus, vaan kuvataiteiden vähyys esim. kouluissa. Olen vetänyt vuosia erilaisia väri- ja tyylikursseja. Useimmat kurssilaiseni sanovat, että haluaisivat käyttää värejä rohkeammin, mutta pelkäävät mokaavansa. Valkoinen sisustus on niin helppo ja kun sitä meillä vielä markkinoidaan tyylikkyyden huippuna. Rohkeutta ihmiset, värit tuovat iloa ja energiaa ympärilleen!
Myös esim. suomalainen tikkurila on ihan kammottava, täällä ei ole oikein sellaista tyylikästä perinnettä maaleissa ja tapeteissa.
Itse maalasin kaiken meidän asunnossa farrow ballin maaleilla, ja se ero on oikeasti hurja verrattuna tikkurilan muovisiin yksiulotteisiin maaleihin.
Farrow and ballin vai?
Voi olla, en muista sen hintaa, mutta se on silti paljon paremman näköistä kuin jotkut tikkurilan rumat, yksiulotteiset maalit. Meillä meni muistaakseni joku 2000 euroa koko asuntoon noilla maaleilla.
Ostin sitä estate emulsionia, ja se on niin upean näköinen, se muuttuu ikään kuin valon mukaan päivän myötä ja on sellainen elävän näköinen.
Olin vaan itse todella yllättynyt miten iso se ero oli verrattuna muihin maaleihin, olin edellisessä asunnossa käyttänyt esim. tikkurilan lumi maalia, joka on siis myös niin ruma verrattuna noihin fw maaleihin, vaikka sen pitäisi olla myös täysmatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farrow and ballin vai?
Voi olla, en muista sen hintaa, mutta se on silti paljon paremman näköistä kuin jotkut tikkurilan rumat, yksiulotteiset maalit. Meillä meni muistaakseni joku 2000 euroa koko asuntoon noilla maaleilla.
Ostin sitä estate emulsionia, ja se on niin upean näköinen, se muuttuu ikään kuin valon mukaan päivän myötä ja on sellainen elävän näköinen.
Olin vaan itse todella yllättynyt miten iso se ero oli verrattuna muihin maaleihin, olin edellisessä asunnossa käyttänyt esim. tikkurilan lumi maalia, joka on siis myös niin ruma verrattuna noihin fw maaleihin, vaikka sen pitäisi olla myös täysmatta.
Millainen on yksiulotteinen maali?
Kuulostaa ihan hömpältä että sama maalisävh olisi erilainen eri maalimerkeillä.uskon et sua on nyt viilattu linssiin :D
Ruotsi on muissakin asioissa aina ollut edellä Suomea, mutta ollos huoleti, Suomi seuraa jälkijunassa ja kohta olemme samassa muodissa. Näin on käynyt aina.
mä oon suomalainen ja kodissani on kauniita värejä. käytän niitä myös vaatteissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetunnostahan siinä juuri on kyse, jos häpeilee sitä mitä on tai mitä omistaa. 😄
Ei ne suomalaisetkaan designkodit ole köyhien koteja, mutta ainakin tämän aloituksen ja monen kommentin perusteella niistä ei tunneta ylpeyttä, koska tyyli on eri kuin nyt esimerkiksi Ruotsissa. Makuasiahan tämä on, ei mikään parempia kuin me - asia.
Sä nyt et taida tietä itsetunnosta yhtään mitään. Jos joku on köyhä ja sillä on paskat välineet, ni se on köyhä, jolla on paskat välineet. Ihan sama jos vertaa jotain köyhää itäblokin maata ja Suomea. Suomi on tietenkin niitä rikkaampi. Mutta tosiasia on, että Ruotsissa on aina oltu rikkaampia ja paremmin toimeentulevia, kuin Suomessa. Sillä ei ole mitään tekemistä itsetunnon kanssa.
Brittiläiset lehdet on vieläkin laadukkaampia. Oon joskus yrittänyt esim glorian kodin ja antiikkilehden ottamaan niistä mallia. Ei onnistu.
No, pitäkööt roskansa.
En suomalaista riskaa tilaa, kun briteistä saa paremman ja halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten sisustus on satavarmaa, väritöntä, hajutonta ja mautonta. Pääväreinä valkoinen, harmaa, ruskea ja musta ja niiden eri sävyt.
Kun käy vaikka Jyskissä tai huonekalukaupassa tai sisustusliikkeessä, niin värimaailma on juuri tuo edellä mainittu.
Luulisi että täällä kylmän, harmaan ja ankean sään maassa sisustus olisi värikästä, pirteää ja ennen kaikkea piristävää...
Mutta ei, jatketaan sitä samaa valko-harmaa-mustaa sävyä sisälläkin.
Omassa kodissani on erittäin värikkäät tapetit, yhdistelty varsin raikkaalla tavalla.
Ovat edellisen asukkaan laittamat. Itse en olisi uskaltanut niin rajuja valintoja tehdä.
Pidän niistä tapeteista todella paljon ja viihdyn nykyään kotona paremmin kuin koskaan aiemmin.
Vieraat ja sukulaisetkin ovat ääneen epäilleet, että edellisellä asukkaalla on mielenterveysongelmia kun on niin erikoiset tapetit valinnut. Epäilevät, että on kaivannut piristystä masennuksen tai muun ongelman takia. Aion pitää ihanat tapetit kaikista oudoista kommenteista huolimatta.
Ainakin juuri tuolla Vakre Hem & Interiorin instagrammissa on hyvä määrä tuota tyyliä, mikä kritisoin. Mautonta mielestäni, mutta makuja on toki erilaisia.
https://www.instagram.com/p/BtGTGEDFJz7/
Tässäkin yhdistetty hirsitaloon jotain wannabe-amerikkalaisia koristeluita.