Äitini huusi kovaan ääneen minulle: "Tule äkkiä katsomaan, täällä on HYRRÄ haudalla!"
Hän oli valmis litistämään sen jalallaan, jotta mahtuisi roskiksen suusta sisään. 😀 Äkkiä sanoin, että nykyään on tapa tuoda lasten haudoille krääsää. Äitini oli ihan kummissaan, eikä meinannut uskoa minua. Autossakin hän vielä toisteli ääneen "Hyr-rä, hyr-rää, hyrräää!" Hänen mielestään ihmisistä on tullut ihan hupsuja. Hän mietti, pitäisikö sodassa taistelleen enon haudalle viedä sitten vanha haupitsi! 🤣
Seija
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Haudalle voi tuoda kynttilöitä ja kukkia. Eikä muuta. Hauta pidetään siistinä ja kauniina mahdollisuuksien mukaan.
Hyrrä on eläville.
Näin sanoo tiukka luterilainen. Miten muuten ortodoksit muistavat vainajiaan?
Vierailija kirjoitti:
Kylmä jätkä kirjoitti:
Aikanaan tapasin käydä istuskelemassa ja polttelemassa myöhään illalla kaverin haudalla. Juttu oli silloin tuore. Välillä siinä kävi joku mulkoilemassa, että mitä toi kaveri tossa mahtaa puuhata, mutta kukaan ei ollut niin tyhmä, että olisi alkanut mulle avautumaan. Onneksi.
Kun yksi kaverimme kuoli autokolarissa nuorena istuimme illalla juomassa sen haudalla olutta eikä kukaan kumma kyllä sanonut valittavaa sanaa, vaikka kieltämättä jotkut ihmeissään katselikin. Hautausmaan hoitaja kävi vaan sanomassa että älkää sitten jättäkö pulloja tai muita roskia.
Tämä tuntuu kyllä ihan normaalilta. Ja ihan hyvältä oikeastaan, kun oli nuori kaverinne.
Tästä ap. Seijasta tuli mieleen:
Kivikissa alias äitihullu, onko hänestä havaintoa viimeaikoina?
Jonkun teinin haudalle oli tuotu paskainen kånken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko sinä ap, että kyseessä oli lapsen hauta?! Voiko edes pieneen mieleesi välähtää, että ehkä kuolleen lapsen sisko tai veli on halunnut tuoda hyrrän haudalle ihan rakkaudesta/ikävästä/ halustaan ilahduttaa kuollutta siskoaan tai veljeään.
Olen minäkin nähnyt oman lapseni viereisillä lasten haudoilla mm. pikkuautoja ja muita lasten leluja. Eipä ole minua ihmetyttänyt tai huvittanut.Viekää ne lelut ja hyrrät eläville lapsille. Tarjotkaa viinit eläville ystäville. Ei kuolleet niilllä yhtään mitään tee. Eläessä on nautittava maallisista, mitä maan päällä on.
Kuolleita rakkaita kantaa sisimmässä aina mukana. Sydämen alla.
Kelle niitä hautoja loppuviimeksi koristelee puutarhatontuilla?
Suksihan kuuseen siitä viisastelemasta. Mikä sinä olet neuvomaan ketään siinä miten ikävöidä tai surra oikein?!
Vierailija kirjoitti:
Haudalle voi tuoda kynttilöitä ja kukkia. Eikä muuta. Hauta pidetään siistinä ja kauniina mahdollisuuksien mukaan.
Hyrrä on eläville.
Aijaa.. saattaapi olla, että sun haudalle tuodaan vielä joskus puutarhatonttu. ihan vaan vitsinä. Varsinkin jos aina julistat tiukkoja omia mielipiteitäsi lähipiirillesi.
Vierailija kirjoitti:
Pilkatkaa vaan. Ihmisillä on monenlaisia tapoja käsitellä suruaan.
Joo, ja näköjään valkoroskalle yksi sellainen on nykyään kantaa hautausmaa täyteen kaikenlaista p*skaa. Luojan kiitos tälle hullutukselle ollan jo pistetty loppu monen hautausmaan järjestyssääntöjä uusimalla, ja toivottavasti tämä vain lisääntyy. Saavat sitten hoitajat kärrätä suoraan roskiin kaiken sen krääsän mitä typerykset sinne ovat kantaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyrrä on eläville.
Näin sanoo tiukka luterilainen. Miten muuten ortodoksit muistavat vainajiaan?
Eivät ainakaan tuomalla haudalle muovikrääsää. Se on venäläinen tapa, ei ortodoksiseen uskontoon liittyvä.
Vierailija kirjoitti:
Millainen hyrrä
Tuli heti mieleen Inception-elokuvan hyrrä.
Hyrrrrrr.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko sinä ap, että kyseessä oli lapsen hauta?! Voiko edes pieneen mieleesi välähtää, että ehkä kuolleen lapsen sisko tai veli on halunnut tuoda hyrrän haudalle ihan rakkaudesta/ikävästä/ halustaan ilahduttaa kuollutta siskoaan tai veljeään.
Olen minäkin nähnyt oman lapseni viereisillä lasten haudoilla mm. pikkuautoja ja muita lasten leluja. Eipä ole minua ihmetyttänyt tai huvittanut.Viekää ne lelut ja hyrrät eläville lapsille. Tarjotkaa viinit eläville ystäville. Ei kuolleet niilllä yhtään mitään tee. Eläessä on nautittava maallisista, mitä maan päällä on.
Kuolleita rakkaita kantaa sisimmässä aina mukana. Sydämen alla.
Kelle niitä hautoja loppuviimeksi koristelee puutarhatontuilla?
Tuolla logiikalla älkää te sitten kirkossa juoko viiniä ja pistä suuhun öylättiäkään. Älytöntä tarjota jotain uhrilahjoja ja kuvitella sen olevan jokin kristuksen ruumis. Turha hoilailla ja rukoilla jotain virsiä. Se ei auta kuoleita eikä eläviä. Mitään "taivastakaan" tuolla logiikalla ole.
Anna toisten ajatella että sielu on ikuinen. Ei luulisi olevan sinulta pois jos joku haluaa muistaa "fyysisesti" poistunutta hyrrällä, viinillä tai millä tahansa. Anna heidän tehdä niin.
Ei se ikuinen sielu siellä haudassa makaa.
Jestas kuulostaa siltä että näiltä ilkeästi kommentoijilta ei ole kukaan läheinen kuollut. Hautuumaat on sitä varten, että siellä voi yksin tai yhdessä käydä kuollutta muistamassa ja samalla laittaa haudalle jotain vainajan näköistä, oli se tonttu, sammakko tai shampanjalasi. Lasi kyllä rikotaan välittömästi vatipäiden toimesta, varmaan käyvät arvostelemassa haudat täyttävätkö ne heidän standardinsa? Hurraa suvaitsevaisuus!
Meksikossa viedään Kuolleiden päivänä (Pyhäinpäivän aikaan) haudoille vainajan mieliruokia ja syödään siellä myös. Rakennetaan myös muistoalttareita kodin nurkkiin, joissa myös vainajan lempiruokia. Tavat leviävät.