Äitini huusi kovaan ääneen minulle: "Tule äkkiä katsomaan, täällä on HYRRÄ haudalla!"
Hän oli valmis litistämään sen jalallaan, jotta mahtuisi roskiksen suusta sisään. 😀 Äkkiä sanoin, että nykyään on tapa tuoda lasten haudoille krääsää. Äitini oli ihan kummissaan, eikä meinannut uskoa minua. Autossakin hän vielä toisteli ääneen "Hyr-rä, hyr-rää, hyrräää!" Hänen mielestään ihmisistä on tullut ihan hupsuja. Hän mietti, pitäisikö sodassa taistelleen enon haudalle viedä sitten vanha haupitsi! 🤣
Seija
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Ahaa.
minne
Vierailija kirjoitti:
Kylmä jätkä kirjoitti:
Aikanaan tapasin käydä istuskelemassa ja polttelemassa myöhään illalla kaverin haudalla. Juttu oli silloin tuore. Välillä siinä kävi joku mulkoilemassa, että mitä toi kaveri tossa mahtaa puuhata, mutta kukaan ei ollut niin tyhmä, että olisi alkanut mulle avautumaan. Onneksi.
Kun yksi kaverimme kuoli autokolarissa nuorena istuimme illalla juomassa sen haudalla olutta eikä kukaan kumma kyllä sanonut valittavaa sanaa, vaikka kieltämättä jotkut ihmeissään katselikin. Hautausmaan hoitaja kävi vaan sanomassa että älkää sitten jättäkö pulloja tai muita roskia.
Yhden punkun mäkin siinä tuhosin kerran. Jossain kohtaa se pullo kaatui ja viiniä lorisi haudalle. Aivan refleksinä multa pääsi: "Stan*n loppasuu." Sitten tuli nauru: jätkä vetää vielä haudassakin samaa rataa. Kaadoin sille vielä toiset. Multa kyseltiin myöhemmin missä olin sillon ollut kun en vastannut puhelimeen niin vastasin, että ryyppäämässä tän kaverin kanssa.
Jokasella on omat juttunsa kun pitää diilata viikatemiehen kanssa.
Tajuatko sinä ap, että kyseessä oli lapsen hauta?! Voiko edes pieneen mieleesi välähtää, että ehkä kuolleen lapsen sisko tai veli on halunnut tuoda hyrrän haudalle ihan rakkaudesta/ikävästä/ halustaan ilahduttaa kuollutta siskoaan tai veljeään.
Olen minäkin nähnyt oman lapseni viereisillä lasten haudoilla mm. pikkuautoja ja muita lasten leluja. Eipä ole minua ihmetyttänyt tai huvittanut.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko sinä ap, että kyseessä oli lapsen hauta?! Voiko edes pieneen mieleesi välähtää, että ehkä kuolleen lapsen sisko tai veli on halunnut tuoda hyrrän haudalle ihan rakkaudesta/ikävästä/ halustaan ilahduttaa kuollutta siskoaan tai veljeään.
Olen minäkin nähnyt oman lapseni viereisillä lasten haudoilla mm. pikkuautoja ja muita lasten leluja. Eipä ole minua ihmetyttänyt tai huvittanut.
Viekää ne lelut ja hyrrät eläville lapsille. Tarjotkaa viinit eläville ystäville. Ei kuolleet niilllä yhtään mitään tee. Eläessä on nautittava maallisista, mitä maan päällä on.
Kuolleita rakkaita kantaa sisimmässä aina mukana. Sydämen alla.
Kelle niitä hautoja loppuviimeksi koristelee puutarhatontuilla?
Anopin haudalle pistettiin eksel sauvakävelysauvat.
Sauvo rauhassa.
Minä jätin pienoisrautatien. Isä tykkäsi näprätä kaikkea sellaista, sitä paitsi sille ei ollut tilaa kotona. Onpahan jotain tekemistä tuonpuoleisessa.
Minä laitoin liiketunnisteilla toimivat discovalot jotka liikkeestä aktivoituessaan alkaa soittaa lambadaa.
Minä vein appiukon haudalle hirvensarvet ja pilkkiongen.
Vierailija kirjoitti:
Hän oli valmis litistämään sen jalallaan, jotta mahtuisi roskiksen suusta sisään. 😀 Äkkiä sanoin, että nykyään on tapa tuoda lasten haudoille krääsää. Äitini oli ihan kummissaan, eikä meinannut uskoa minua. Autossakin hän vielä toisteli ääneen "Hyr-rä, hyr-rää, hyrräää!" Hänen mielestään ihmisistä on tullut ihan hupsuja. Hän mietti, pitäisikö sodassa taistelleen enon haudalle viedä sitten vanha haupitsi! 🤣
Seija
Huumeet tuhoaa aivot. Ihan vaan ajatuksena heitän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin nähnyt oman lapseni viereisillä lasten haudoilla mm. pikkuautoja ja muita lasten leluja. Eipä ole minua ihmetyttänyt tai huvittanut.Viekää ne lelut ja hyrrät eläville lapsille. Tarjotkaa viinit eläville ystäville. Ei kuolleet niilllä yhtään mitään tee. Eläessä on nautittava maallisista, mitä maan päällä on.
Tuolla logiikalla älkää te sitten kirkossa juoko viiniä ja pistä suuhun öylättiäkään. Älytöntä tarjota jotain uhrilahjoja ja kuvitella sen olevan jokin kristuksen ruumis. Turha hoilailla ja rukoilla jotain virsiä. Se ei auta kuoleita eikä eläviä. Mitään "taivastakaan" tuolla logiikalla ole.
Anna toisten ajatella että sielu on ikuinen. Ei luulisi olevan sinulta pois jos joku haluaa muistaa "fyysisesti" poistunutta hyrrällä, viinillä tai millä tahansa. Anna heidän tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin nähnyt oman lapseni viereisillä lasten haudoilla mm. pikkuautoja ja muita lasten leluja. Eipä ole minua ihmetyttänyt tai huvittanut.Viekää ne lelut ja hyrrät eläville lapsille. Tarjotkaa viinit eläville ystäville. Ei kuolleet niilllä yhtään mitään tee. Eläessä on nautittava maallisista, mitä maan päällä on.
Tuolla logiikalla älkää te sitten kirkossa juoko viiniä ja pistä suuhun öylättiäkään. Älytöntä tarjota jotain uhrilahjoja ja kuvitella sen olevan jokin kristuksen ruumis. Turha hoilailla ja rukoilla jotain virsiä. Se ei auta kuoleita eikä eläviä. Mitään "taivastakaan" tuolla logiikalla ole.
Anna toisten ajatella että sielu on ikuinen. Ei luulisi olevan sinulta pois jos joku haluaa muistaa "fyysisesti" poistunutta hyrrällä, viinillä tai millä tahansa. Anna heidän tehdä niin.
Tokko kukaan siihen mun lupaa tarttee...? Mutta olkaat hyvä vaan.
Taas tämä hautaprovo. Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.
Pilkatkaa vaan. Ihmisillä on monenlaisia tapoja käsitellä suruaan.
Minä haluan ottoautomaatin näköisen hautakiven.
Siinä valmiiksi teksti " tilillä ei katetta".
Vierailija kirjoitti:
Pilkatkaa vaan. Ihmisillä on monenlaisia tapoja käsitellä suruaan.
Toisilla jopa huumori. Tai leikinlasku .
Ja mun mielestä sekin on ookoo sietämättömään tuskaan.
Vierailija kirjoitti:
Hautaprovovartija saapui pontevana paikalle.
Haudalle voi tuoda kynttilöitä ja kukkia. Eikä muuta. Hauta pidetään siistinä ja kauniina mahdollisuuksien mukaan.
Hyrrä on eläville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaprovovartija saapui pontevana paikalle.
Hanki oikeasti apua itsellesi, ei kellään normaalilla ole pakkomiellettä muiden hautoihin ja siihen, miten omaiset vainajia muistelevat.
Vierailija kirjoitti:
Haudalle voi tuoda kynttilöitä ja kukkia. Eikä muuta. Hauta pidetään siistinä ja kauniina mahdollisuuksien mukaan.
Hyrrä on eläville.
Mitä kuolleet kukilla ja kynttilöillä? Hauta voi olla kaunis vaikka siellä hyrrä/hyrriä olisi koko hautuumaa täynnä.
Mä olin kerran jenkeissä hautausmaalla ja yllätyin kun äänekäs "kroaak!" alkoi yhtäkkiä kuulua. Näin, että joku oli tuonut haudalle muovisammakon joka ilmeisesti reagoi liikkeeseen ja alkoi kurnuttaa. Ihan huvittava tapaus. Kyllä haudalle voi ja saa tuoda mitä haluaa.