15-vuotiaan rippikoululaisen kuolema Himoksella
Oli tulosssa konfirmaatio ja rippijuhlat ja nyt vanhemmat joutuvat järjestämään sen sijaan hautajaiset.
Usein näissä nuorten lasketteluonnettomuuksissa tuntuu olevan taustalla se, että ollaan aika eritasoisia laskijoita, on näyttämisen halua ja turhaa riskinottoa. Nytkin mentiin isommalla porukalla hoidetun alueen ulkopuolelle.
Kommentit (81)
Vieläköhän ripareilla "isoset" on vain vuoden vanhempia, 16 ja siis alaikäisiä hekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua pidettiin nössönä kun en suostunut koulun laskettelureissulla hoidettujen rinteiden ulkopuolelle, oltiin 16-vuotiaita.
Nössö teini
...mutta hengissä.
Moniko niistä muista kuoli?
Niin, toivotaan, ettei Iltalehti kaikessa tunteettomuudessaan rupea kaivamaan syyllistä kenestäkään ulkopuolisesta, koska ainoat syylliset olivat nämä pojat itse.
Vierailija kirjoitti:
Just tommosia ylimielisiä, muita halveksuvia mulkeroita ei koske mitkään säännöt.
No näinhän se toki on. Kyseessä ei ole ollenkaan vain "sääntö" jonka hiihtokeskus on laatinut vain vapautuaakseen vastuusta mikäli jotain sattuu, vaan tiukka kielto, vaikka pitkin metsiä vetää lähes tauotta melkein yhtä moni ihminen kuin pitkin rinteitä hiihtokoulun opettajat mukaan lukien. Nuo offitkin olisi suht helppoa/halpaa aidata oikeasti niin ettei sinne olisi kenelläkään asiaa, mutta sitten jengi äänestäisi jaloillaan.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä näitä poliisin kommentteja. Rikoskomisario Aaltio: "Ihan normaalia laskettelua on, että mennään rinnealueiden ulkopuolelle ja katsotaan, mitä siellä on."
Onko tuo todellakin "ihan normaalia laskettelua"? Olen ollut siinä käsityksessä että tuollainen off-piste on potentiaalisesti tosi vaarallista ja sitä ei todellakaan suositella.
Sitähän tuossa tarkoitettiinkin. Se, että se on normaalia, ei tietenkään tarkoita, että se olisi suotavaa kenellekään. Vähän sama kuin nuorilla alkoholikokeilujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua pidettiin nössönä kun en suostunut koulun laskettelureissulla hoidettujen rinteiden ulkopuolelle, oltiin 16-vuotiaita.
Nössö teini
...mutta hengissä.
Moniko niistä muista kuoli?
Parempi olla nössö ja ottaa varman päälle. Muut säilyivät onnekseen hengissä. Toisin kävi tuolle riparilaiselle.
Ev.lut seurakunta on hieman hukassa kuin pitää näitä erikoisripareita järjestää. Ryhmä oli Paraisilta, pienen paikkakunnan kaveripaine.
Vastaavat srk aikuiset nössöjä.
Päivystäjä ja rinnepartiot.... eli on yleistä mennä tuntemattomille alueille. Eihän noita muutoin edes tarvittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tulosssa konfirmaatio ja rippijuhlat ja nyt vanhemmat joutuvat järjestämään sen sijaan hautajaiset.
Usein näissä nuorten lasketteluonnettomuuksissa tuntuu olevan taustalla se, että ollaan aika eritasoisia laskijoita, on näyttämisen halua ja turhaa riskinottoa. Nytkin mentiin isommalla porukalla hoidetun alueen ulkopuolelle.
Oliko skimbailu järjestetty rippikoulun puolesta vai miksi rippikoululaisuus on mainittu uutisoinnissa?
Lasketteluripari
Ai sellaisiakin on. Mitähän muita erikoisripareita?
Vierailija kirjoitti:
Niin, toivotaan, ettei Iltalehti kaikessa tunteettomuudessaan rupea kaivamaan syyllistä kenestäkään ulkopuolisesta, koska ainoat syylliset olivat nämä pojat itse.
Siis millä logiikalla nää muut pojat nyt on sitten syyllisiä tämän yhden kuolemaan? Kun ei edes tiedetä mitä on tapahtunut?
Ovatko he siis pakottaneet tämän yhden sinne rinteiden ulkopuolelle? Silloin he kyllä ovat jossain määrin syyllisiä esim. painostamiseen.
Lasketelussa on se juttu, että siinä voi ihan rinteessäkin laskea kovaa ja vaarallisesti jos asian hallitsee ja rinteessä on tarpeeksi jyrkkyyttä tai hiljaa ja turvallisesti, jopa siellä rinteen ulkopuolella. Itse säätelet vauhtiasi. Olen pikkulapsesta saakka laskenut myös rinteiden ulkopuolella. Uudella reitillä mentiin aina todella hitaasti, maastoa katsoen. Kun laski kymmenennettä kertaa uskalsi jo hyppiä jne.
Nuoret on kautta aikojen laskeneet metsässä ja se on ihan jokaisen omalla vastuulla, ei kaverin vastuulla jos sitten jotain sattuu. Jos kaveri hukkuu uimarannalla hypätessään pää edellä kiveen, niin ei se ole kavereiden vastuulla, elleivät kaverit jollain lailla pakota hyppäämään just siitä kohdasta vaikka tietävät että siinä on kivi. Tuntuu että kommentoimassa on taas porukkaa joka ei ole laskettelusuksia ikinä jalkaansa laittanet. "Missä oli valvoja?".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko skimbailu järjestetty rippikoulun puolesta vai miksi rippikoululaisuus on mainittu uutisoinnissa?
Lasketteluripari
Ai sellaisiakin on. Mitähän muita erikoisripareita?
Vaikka ja kuinka. Itse tiedän ainakin jääkiekkoriparin, taitoluisteluriparin, voimisteluriparin, musiikkiriparin, jalkapalloriparin, partioriparin...
Näitä on ollut ihan 90-luvulta alkaen. Itse olen käynyt voimisteluriparin vuonna 1987.
Myös koululuokat tekee retkiä laskettelemaan. Joukossa monen tasoista. Kaveripaine on kova. Olin itse valvomassa yhtä reissua ja ei ambulanssilta vältytty. Toki tapahtuu sitä muuallakin kuin laskettelurinteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä näitä poliisin kommentteja. Rikoskomisario Aaltio: "Ihan normaalia laskettelua on, että mennään rinnealueiden ulkopuolelle ja katsotaan, mitä siellä on."
Onko tuo todellakin "ihan normaalia laskettelua"? Olen ollut siinä käsityksessä että tuollainen off-piste on potentiaalisesti tosi vaarallista ja sitä ei todellakaan suositella.
Jep. Ei todellakaan "normaalia", oli kielletty niin rippikoulun kuin laskettelukeskuksenkin säännöissä.
On se ihan normaalia, joskin "kiellettyä". Itse olen vetänyt pitkin metsiä 5-vuotiaasta saakka, laskettelusta saa enemmän irti offeilla, toki omalla vastuullaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo off-piste on ihan normaalia laskettelua, niin miksi laskettelukeskus käyttää paljon työvoimaa (=rahaa) estääkseen sen?
Eiköhän ole selvää että tuo todellakaan ei ole "normaalia" ja on todella käsittämätöntä että poliisi sitä sellaiseksi väittää.
Käytkö hiukan hitaalla vai oletko ihan pihalla koko laskettelu skenestä?
Ehkäpä siksi, että laskettelukeskus välttää tuolla vastuun mahdollisista onnettomuuksista. Jokainen laskee rinteiden ulkopuolella omalla vastuullaan. Ei ole edes mikään salaisuus tuo ja varmasti henkilökunnan tiedossa. Eivät voi vaan antaa iltikseen haastattelua että "Joo kyllä me annetaan jengin skimbata siellä, esitetään vaan tietämättömiä jottei saada vahingonkorvausvaateita ja heitettiin rinteiden reunoille vähän muovi-aitaa näönvuoksi".
Just tommosia ylimielisiä, muita halveksuvia mulkeroita ei koske mitkään säännöt.
Vaikka en ole lainaamasi, niin nyt on kyllä pakko kommentoida. On hirmu monta asiaa jossa omalla käytöksellä vaarantaa muut, mm. varomattomuus liikenteessä, kynttilöiden polttaminen unohtaen ne parvekkeelle yöksi palamaan jne. mutta on vaikea ajatella, että joku joka menee rinteiden ulkopuolelle laskemaan vaarantaisi ketään muita kuin itsensä. Jälleen olettaen ettei tähän liity jotain sellaista mikä voisi asettaa sivulliset vaaraan . Tässä asiassa jokainen tekee oman valintansa, kuten vaikka siinä, että lähtee valvomattomalla rannalla uimaan suoraan ulapalle eikä jaksakaan. Se ei ole muiden uimarannalla olijoiden vika, ei edes niiden muiden, jotka samalla lailla uhkarohkeasti uivat kohti ulappaa.
Oli median mukaan Paraisilta kotoisin. Yksi Norjan lumivyöryssä kuolleista oli opettajana Kemiönsaarella. Vähällä aikaa kaksi samalta suunnalta olevaa on kuollut onnettomuuksissa, joissa haastetaan olosuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Ev.lut seurakunta on hieman hukassa kuin pitää näitä erikoisripareita järjestää. Ryhmä oli Paraisilta, pienen paikkakunnan kaveripaine.
Vastaavat srk aikuiset nössöjä.
Teologeilla ei välttämättä ole samanlaista jämäkkyyttä ja motivaatiota kuin opettajalla tai nuoriso-ohjaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Oli median mukaan Paraisilta kotoisin. Yksi Norjan lumivyöryssä kuolleista oli opettajana Kemiönsaarella. Vähällä aikaa kaksi samalta suunnalta olevaa on kuollut onnettomuuksissa, joissa haastetaan olosuhteita.
Nyt ei kyllä tiedä itkeäkö vai nauraako...
Vilkaise karttaa.
Paraisen ja Kemiön välillä on tyyliin 100 km. Vertaisitko samalla lailla jos laskettelamassa olisi samana vuonna kuollut helsinkiläinen ja hämeenlinnalainen? Tai vaikka martinlaaksolainen ja myllypurolainen. Että nyt on oikeen aalto jossa pääkaupunkiseutulaisia kuolee jatkuvasti lasketteluonnettomuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kyllä tiedä itkeäkö vai nauraako...
Vilkaise karttaa.
Paraisen ja Kemiön välillä on tyyliin 100 km. Vertaisitko samalla lailla jos laskettelamassa olisi samana vuonna kuollut helsinkiläinen ja hämeenlinnalainen? Tai vaikka martinlaaksolainen ja myllypurolainen. Että nyt on oikeen aalto jossa pääkaupunkiseutulaisia kuolee jatkuvasti lasketteluonnettomuuksissa.
Kyllä ne sieltä samalta saaristolaisseudulta kumpikin ovat intät mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ja asiaa on pakko repostella täällä?
Tottakai!
Näkisittepä housuni sisällön minkälaista paskaa minä sinne suollan - tämä palsta on vasta sen esikartano!!!
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja asiaa on pakko repostella täällä?
Etelän hiihtolomat juuri alkaneet, ja paljon hurjapäitä aikeissa mennä myös rinteiden ulkopuolelle. Ehkä tällaiset uutiset hieman hillitsevät turhaa riskinottoa.
Melko murheellista, että jonkun pitää kuolla ennen kuin uskotaan sääntöjä - jos silloinkaan.
Nuoria miehiä tulee aina kuolemaan tapaturmaisesti. Se on evoluutiota, että huimapäisimmistä osa kuolee nuorena. Ja myös muista syistä nuoria kuolee. Tässä on kuitenkin otettu tietoinen riski ja nyt se toteutui. Vähän samanlainen tilanne kuin nämä Norjassa lumivyöryyn kuolleet. Rauhallinen ja harkitseva nuori ei edes menisi laskettelemaan tuollaisiin paikkoihin.
Pojat on alaikäisiä. Eriasia jos valvotulla tapahtuu onnettomuus. On laskenut aiemminkin. Varovaisuutta kun on kokematon ja muutenkin koska et oo yksin mäessä.