15-vuotiaan rippikoululaisen kuolema Himoksella
Oli tulosssa konfirmaatio ja rippijuhlat ja nyt vanhemmat joutuvat järjestämään sen sijaan hautajaiset.
Usein näissä nuorten lasketteluonnettomuuksissa tuntuu olevan taustalla se, että ollaan aika eritasoisia laskijoita, on näyttämisen halua ja turhaa riskinottoa. Nytkin mentiin isommalla porukalla hoidetun alueen ulkopuolelle.
Kommentit (81)
Varmaan ollut luja usko omaan ketteryyteen kun videoita katseltu ja niistä mallia?
Mua pidettiin nössönä kun en suostunut koulun laskettelureissulla hoidettujen rinteiden ulkopuolelle, oltiin 16-vuotiaita.
Nössö teini
Vierailija kirjoitti:
Ja asiaa on pakko repostella täällä?
On! Ap:n kaltaiset "ihmiset" saavat jonkinlaista sairasta tyydytystä levittelemällä tällaisia uutisia...
Eikö se oo päivänselvää että lasketaan merkityllä alueella. Tuntemattomat maastot ja oliko valvojakin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Mua pidettiin nössönä kun en suostunut koulun laskettelureissulla hoidettujen rinteiden ulkopuolelle, oltiin 16-vuotiaita.
Nössö teini
olit fiksu
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä näitä poliisin kommentteja. Rikoskomisario Aaltio: "Ihan normaalia laskettelua on, että mennään rinnealueiden ulkopuolelle ja katsotaan, mitä siellä on."
Onko tuo todellakin "ihan normaalia laskettelua"? Olen ollut siinä käsityksessä että tuollainen off-piste on potentiaalisesti tosi vaarallista ja sitä ei todellakaan suositella.
Normaalia nuorille. Itsekin 14-17 vuotiaana kaverin kanssa aina metsäreiteillä, jopa humalassa mentiin joitain uudenvuoden iltoja mäkeen. Koskaan ei sattunut mitään, oltiin onnekkaita. Mutta ei sitä teininä ajatellut, että voisi olla kuoleman vaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä näitä poliisin kommentteja. Rikoskomisario Aaltio: "Ihan normaalia laskettelua on, että mennään rinnealueiden ulkopuolelle ja katsotaan, mitä siellä on."
Onko tuo todellakin "ihan normaalia laskettelua"? Olen ollut siinä käsityksessä että tuollainen off-piste on potentiaalisesti tosi vaarallista ja sitä ei todellakaan suositella.
Eli poliisi ei tiedä ja sinä käsittääksesi tiedät ?
Ei, vaan oletan että esim. laskettelukeskuksen johtaja tietää, kuten Himos-yhtiöiden toimitusjohtaja Elsi Ojala. "Myös Himoksella pyritään tekemään kaikki sen eteen, että ihmiset pysyisivät merkityillä rinteillä. Ojala kertoo, että rinteessä on koko ajan päivystäjä, joka valvoo rinteessä tapahtuvaa toimintaa. Sesonkiaikoina paikalla on myös rinnepartio, joka opastaa laskijoita turvallisuusasioissa.
– Jos huomaamme rinnesääntöjen vastaista käyttäytymistä, kyllä siihen pyritään puuttumaan."
Jos tuo off-piste on ihan normaalia laskettelua, niin miksi laskettelukeskus käyttää paljon työvoimaa (=rahaa) estääkseen sen?
Eiköhän ole selvää että tuo todellakaan ei ole "normaalia" ja on todella käsittämätöntä että poliisi sitä sellaiseksi väittää.
Uutisesta ei käynyt ilmi se, että mitä oikeasti oli tapahtunut eli kaverit palasivat takas ja löysivät pojan hangesta, elvytys ei auttanut. Eli on voinut olla myös sairauskohtaus, joka nyt sattui tuolla ei-merkityllä rinteellä.
Vierailija kirjoitti:
15-vuotias kuolee laskettelu-turmassa: Iso lööppi.
15-vuotias kuolee mopoilu-onnettomuudessa tai uima-onnettomuudessa: Pieni uutinen jos sitäkään.
Omaisille suru on yhtä suuri. Toinen nostetaan kuitenkin kansan spekuloitavaksi. Miksi?
Koska rippileiri
Vierailija kirjoitti:
15-vuotias kuolee laskettelu-turmassa: Iso lööppi.
15-vuotias kuolee mopoilu-onnettomuudessa tai uima-onnettomuudessa: Pieni uutinen jos sitäkään.
Omaisille suru on yhtä suuri. Toinen nostetaan kuitenkin kansan spekuloitavaksi. Miksi?
Koska kaikesta hyvin epätavallisesta uutisoidaan.
"15- ja 16 -vuotiaat tytöt puukotettiin kuoliaaksi teltassa Espoon Bodom-järvellä"
Itse asiassa hukkumiset ja kuolemaan johtaneet mopo-onnettomuudetkin kyllä uutisoidaan ja menevät lööppeihin, ne vaan unohtuvat sitten nopeasti. Jos 15-vuotias hukkuu rippileirillä niin siitä on ihan samanlaiset otsikot. "Tämä hukkumisesta tiedetään nyt". Se on uutinen muutaman päivän ja vaipuu sitten unholaan kuten Olli Lindholmin kuolemakin.
Uutisointi tässä ei ole millään lailla epätavallista.
Vierailija kirjoitti:
Nössö teini
...mutta hengissä.
Näitä kuolemia on sattunut viimeksi Norjassa kuoli 4 ja niistä 3 suomalaista. Eikä oo mitään sääntöjä kun lähdetään laskettelu ripareille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ei todellakaan "normaalia", oli kielletty niin rippikoulun kuin laskettelukeskuksenkin säännöissä.
On se ihan normaalia, joskin "kiellettyä". Itse olen vetänyt pitkin metsiä 5-vuotiaasta saakka, laskettelusta saa enemmän irti offeilla, toki omalla vastuullaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo off-piste on ihan normaalia laskettelua, niin miksi laskettelukeskus käyttää paljon työvoimaa (=rahaa) estääkseen sen?
Eiköhän ole selvää että tuo todellakaan ei ole "normaalia" ja on todella käsittämätöntä että poliisi sitä sellaiseksi väittää.
Käytkö hiukan hitaalla vai oletko ihan pihalla koko laskettelu skenestä?
Ehkäpä siksi, että laskettelukeskus välttää tuolla vastuun mahdollisista onnettomuuksista. Jokainen laskee rinteiden ulkopuolella omalla vastuullaan. Ei ole edes mikään salaisuus tuo ja varmasti henkilökunnan tiedossa. Eivät voi vaan antaa iltikseen haastattelua että "Joo kyllä me annetaan jengin skimbata siellä, esitetään vaan tietämättömiä jottei saada vahingonkorvausvaateita ja heitettiin rinteiden reunoille vähän muovi-aitaa näönvuoksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ei todellakaan "normaalia", oli kielletty niin rippikoulun kuin laskettelukeskuksenkin säännöissä.
On se ihan normaalia, joskin "kiellettyä". Itse olen vetänyt pitkin metsiä 5-vuotiaasta saakka, laskettelusta saa enemmän irti offeilla, toki omalla vastuullaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä siksi, että laskettelukeskus välttää tuolla vastuun mahdollisista onnettomuuksista. Jokainen laskee rinteiden ulkopuolella omalla vastuullaan. Ei ole edes mikään salaisuus tuo ja varmasti henkilökunnan tiedossa. Eivät voi vaan antaa iltikseen haastattelua että "Joo kyllä me annetaan jengin skimbata siellä, esitetään vaan tietämättömiä jottei saada vahingonkorvausvaateita ja heitettiin rinteiden reunoille vähän muovi-aitaa näönvuoksi".
Kommentistasi voi päätellä, että kyllä sinäkin siellä "offeilla" olet jokusen kerran pääsi kolauttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tommosia ylimielisiä, muita halveksuvia mulkeroita ei koske mitkään säännöt.
Itsekin olen laskenut pitkin metsiä aina, jo aikana kun ei käytetty kypäriä. Tottakai tiedettiin että se on kiellettyä. Olen mm. laskenut Kolin huipulta suksilla ja se ei todellakaan ole osa mitään laskettelukeskusta, sinne piti rappusia pitkin kiivetä. Joka vuosi tuolihissin alla on suken jälkiä, vaikka siinä on todella vaarallisisa pudotuksia.
Kuluu ikään luulla itseään kaikkivoipaiseksi. Olisiko tässä kokematon lähtenyt osaavien joukkoon? Erittäin tyhmää, mutta tuota on tehty herra tietää aina ja ikuisesti. Olen 47-vuotias ja entinen luokkakaverini on parhaillaan Alpeilla laskemassa off-pisteillä ja siellä on aika vakava lumivyöryvaara. En henkiökohtaisesti ymmärrä tämän perheenisän valintaa, mutta joku siinä täytyy todella vetää.
Itse yritän valvoa omiani aika tarkaan, koska toidän millaisia hölmöyksiä itse tein, mutta enhän minä pysty 15-vuotiaan perässä menemään enkä haluakaan. Luotan ja toivon että toimii toisin kuin minä nuorena toimin.
Vierailija kirjoitti:
Kommentistasi voi päätellä, että kyllä sinäkin siellä "offeilla" olet jokusen kerran pääsi kolauttanut.
Upeaa argumentointia. Sanon vain niin kuin asiat ovat.
Jokainen, joka muu muutamaankin kertaan rinteessä käväissyt on tietoinen asiasta. Jokaisessa lajissa on riskinsä, jotka pitää tiedostaa ja joista pitää itse ottaa vastuu.
Mitä teki valvoja? Lähettiinkö sinne kaikki???
Uutisen mukaan oli pitkän päivämatkan hiihto takana ja sitten lähdetty laskemaan..jos hiihtäessä ei ollut kypärää, oliko laskettelussakaan? Osanotto omaisille.
Eli poliisi ei tiedä ja sinä käsittääksesi tiedät ?