Jos sikiö on ollut ultrassa pienikokoinen viikkoihin nähden (kevyempi), voiko äiti kasvattaa sikiön kokoa syömällä normaalia enemmän?
Vai tuleeko kilot vaan äidille ja vauva pysyy pienenä?
Kommentit (15)
Ei. Jos siis elät terveellisesti ja syöt normaalisti, etkä tupakoi. Luultavasti istukka toimii silloin huonosti.
Mikä ultra? Eka vai rakenne? Jos eka niin ehkä ei vaan ole ollut vielä raskaus niin pitkällä kuin oletettu kesto kuukautisten mukaan laskettuna. Jos rakenne niin olisivat varmaan ottaneet puheeksi, onko pienuus ongelma ja epäilläänkö istukan toimivuutta tms. Mutta mutta, muuten tulee mieleen, että kunhan syöt tarpeeksi ja monipuolisesti vähän yläkanttiin, että vauva ainakin saa tarvitsemansa niin haittaako jos vähän jää ylimääräistä äidille..
Rakenneultra. Oli juuri siinä rajalla, täytyykö mennä seurantaan. Ei onneksi tarvinnut, lääkäri sanoi näin. Ap
Ei sitä aina muista ihan oikein mooniksiaan ja vauvat kasvavat eri tahtiin.Nykyään tuijottavat liikaa käyriin.Meilläkin oli muka lapsella liian pieni pää.Kysyinkin miten aijotte sitä venyttää.No seuraavalla käynnillä eivät sanoneet mitään pään koosta ja ihan terve aikuinen hänestä kasvoi.
Mulla oli toi sama epäily ja jouduin kaikkien tutkimusten jälkeen makaamaan sairaalaan odottamaan, että synnytys voidaan käynnistää. Vauva oli lopulta isompi kuin oli arvioitu, 1800 g , mutta mitään muuta syytä eivät löytäneet kuin että lapsella oli 2 napanuoraa. Eli saattoi olla alun alkaen 2 sikiötä. Hyvin vauva sitten kasvoi ja oli ihan terve, koko ensimmäinen vuosi meni kuitenkin tarkkailun alla. Oli eka lapsi, joten tuntui, ettei kaikki mennyt niinkuin oli etukäteen kuvitellut. Ap, rohkeasti vain kohti tulevaa!!
Olen kuullut sellaisen sanonnan, että lapsi kyllä ottaa kaiken tarvitsemansa. Mutta olen myös nähnyt ennenaikaisen syntymän, kun äiti laihdutti, kyttäsi kilojaan, ja huitoi joka suuntaan raskauden aikana. Eli totuus taitaa olla siellä jossain puolivälissä.
En tiedä. Mutta minulle tuli sokerinsyönti-kielto ettei vauva kasvaisi liian isoksi. Oli kyllä sitten syntyessään ihan normaali 3,5 kg.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli toi sama epäily ja jouduin kaikkien tutkimusten jälkeen makaamaan sairaalaan odottamaan, että synnytys voidaan käynnistää. Vauva oli lopulta isompi kuin oli arvioitu, 1800 g , mutta mitään muuta syytä eivät löytäneet kuin että lapsella oli 2 napanuoraa. Eli saattoi olla alun alkaen 2 sikiötä. Hyvin vauva sitten kasvoi ja oli ihan terve, koko ensimmäinen vuosi meni kuitenkin tarkkailun alla. Oli eka lapsi, joten tuntui, ettei kaikki mennyt niinkuin oli etukäteen kuvitellut. Ap, rohkeasti vain kohti tulevaa!!
On myös mahdollista, että se toinen sikiö on nyt jossain lapsesi sisällä. Jonkin verranhan on niitä ihmisiä, joilta löytyy joku "kasvain" ja kun se poistetaan, huomataan että se on sikiö. Raskauden alussa on siis ollut kaksi sikiötä, mutta toinen on jäänyt kesken, ja sitten jotenkin "imeytynyt" sen toisen sikiön sisään. Tästä oli joskus telkkariohjelmakin. Joltain aikuiselta naiselta poistettiin aika isokin möntti sisältä, ja se möntti oli sikiö.
Ilmiön nimi on fetus in fetu.
https://tieku.fi/ihminen/elimisto/ihmisen-elimistossa-voi-olla-sisaruks…
Sikiön kasvun hidastuminen voi olla raskausmyrkytyksen oire, toisinaan ainoa sellainen.
Oletko raudanpuutteessa? Se selviää verikokeesta. Eli obsidan rautaa, jos raudanpuute. Raudanpuute vaikuttaa sikiön kasvuun hidastavasti.
Vierailija kirjoitti:
Oletko raudanpuutteessa? Se selviää verikokeesta. Eli obsidan rautaa, jos raudanpuute. Raudanpuute vaikuttaa sikiön kasvuun hidastavasti.
Se verikoe kuitenkin aina ensin. Mulla oli hb korkea ja sekin vaikuttaa istukan toimintaan negatiivisesti.
Lapsilla sama että pienempiä kuin pitäisi, syntyessään reilusti alle 3 kg mutta täysin terveitä kumpikin.
sikiö ottaa vastaan vain metaboliansa verran ravintoa.
Pienikokoisuus on hälytysmerkki joko vauva on saanut alkunsa myöhemmin kuin laskettu tai vauva ei ole ok.