Kaksi yliopistotutkintoa - kokemuksia?
Ajattelin kysyä onko täällä kokemuksia kahden yliopistotutkinnon suorittamisesta? Nyt syksyllä alan kirjoittelemaan gradua ja valmistun kauppatieteiden maisteriksi. Minua on ruvennut kovasti kiinnostamaan oikeustieteiden maisterin paperit eli KTM + OTM kombo. Lähinnä mietin että onko järkeä vai ei. Tulisi toiset 5 vuotta opiskelua, mutta sitten olisi laput kunnossa ja työllistyminen taattua. Vai pitäisikö vaan lähteä rakentamaan uraa KTM:n papereilla - rahallisesti se on jo merkittävä ero onko 5 vuotta työelämässä KTM:n palkoilla vaiko opiskelee. Kokemuksia?
Kommentit (9)
Minulla on kokemusta opintojen tekemisestä, mutta ei työllistymisestä
Hae töitä ja opiskele töiden oheessa. Voit jonkun vuoden pätkän pitää kokonaan taukoa töistä ja opiskella täysipäiväisesti. Silloin on syytä takoa noppia kasaan kunnon vauhdilla.
Mistä tiedät, että työllistyminen on taattua? Ihan uteliaisuuttani kysyn. Tuo alkaa olla aika yleinen kombo. Nuo tutkinnot olisi kannattanut suorittaa päällekkäin, ei peräjälkeen.
Eihän mikään estä sinua tekemästä töitä samalla kun opiskelet. Toiseksi kannattaa jo KTM:n tutkintoon sisällyttää sellaisia sivuaineita, joita voi lukea hyväksi OTM:n tutkintoon, niin ei tarvitse suorittaa ihan täyttä tutkintoa. Voit suorittaa oikeustieteen opintoja myös avoimessa.
Tein niin kuin AP aikoo, eli ensin KTM ja sen jälkeen OTM. KTM:stä sain hyvin vähän hyväksiluettua oikiksessa, ja muu sivuainevalinta olisi tuskin muuttanut asiaa toiseksi. Hyväksilukeminen taitaa mennä niin, että oikeusnotaarit pääsevät suorittamaan kauppiksen maisteriohjelmia, mutta kauppatieteilijät joutuvat aloittamaan oikisopinnot alusta saakka.
Työllistymiseen ja urakehitykseen vaikuttavat enemmän monet muut tekijät kuin tutkinnot. Rahan perässä ei kannata lähteä toista tutkintoa suorittamaan, ellei ole asiastaan varma, tai ellei nimenomaan halua työhön, johon edellytetään OTM-tutkintoa.
Voi tehdä vaikka kymmenen tutkintoa, mutta jos sulla ei ole paljon relevanttia työkokemusta opiskeluiden ajalta, niin olet pulassa. Yleisesti ottaen työnantajat tuskin katsoo hyvällä kymmenen vuoden opiskeluja.
En edes vilkaisisi jos joku tulisi hakemaan töitä tuollaisella yhdistelmällä. 10 vuotta yliopisto-opintoja vailla mitään työkokemusta; ensimmäisestä tutkinnosta aikaa viisi vuotta alalla jossa putoat kärryiltä, jos et puoleen vuoteen ole mukana työelämässä. Ei jatkoon - Siwan kassa kutsuu. No joo, korkeintaan valtiolle.
Millä ajattelit opinnot rahoittaa? Opintotukikuukausia ei liene paljon jäljellä jos olet jo 5 v opiskellut. Kyllä minä hankkisin ainakin välissä työkokemusta ja säästöjä ja miettisin sitten haluanko enää opiskella.
Sellaista huhua olen kuullut palstalta että KTM+OTM olisi tosi hyvä ja ennen tuplamaisterit oli yleisiä. Oikeaa tietoa ei ole.