Varsova, Gdansk vai Krakova?
Kommentit (30)
Olen näistä käynyt vain Krakovassa, mutta pidin siitä. Siellä on mm. erittäin viihtyisä juutalaiskortteli ja sieltä käsin on helppo tehdä päiväretki Auscwitziin, joka oli melko opettavainen paikka.
Varsova on kuulemma turhan moderni, koska se pommitettiin 2. maailmansodassa melko perusteellisesti maan tasalle.
Gdanskiin haluaisin vielä joskus päästä.
Kaikissa olen käynyt ja monta kertaa. Henkilökohtainen suosikkini Gdansk, mutta jos haluat paljon tekemistä ja ”klassisen” turistimatkan tuntua, ota Krakova. Varsova on hyvin erilainen, en suosita ensimmäiseksi Puolan kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Danzig, ystävä hyvä. Puolalaiset eivät suostu edes puhumaan sinulle, jos et puhu heille kaupungista sen oikealla nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Danzig, ystävä hyvä. Puolalaiset eivät suostu edes puhumaan sinulle, jos et puhu heille kaupungista sen oikealla nimellä.
Vaan me puhumme nyt suomalaisten kesken ystävä hyvä.
Olen käynyt kaikissa ja Krakovaa voin lämpimästi suositella. Gdansk on myöskin kiva pikkukaupunki. Puolasta on jäänyt muutenkin tosi hyvä ja turvallinen fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''When in Rome do as the romans do'' vanha hyvä sananlasku mikä kannattaa pitää mielessä ystävä hyvä rakas.
Danzig on kaupungin saksankielinen nimi, eivätkä puolalaiset erityisemmin tykkää saksalaisista. Se on Gdansk puolaksi.
Minä pidin kovasti Gdanskista. Meidän hotellimme oli pieni, ja vähän kaukana keskustoista, mutta metro kulki ihan vierestä ja oli halpa. Kuten kaikki muukin siellä.
Pääasiassa liikuimme sillä. Mutta kävimme junalla myös Gdyniassa ja Sopotissa. Sopotin rantamaisema viehätti ja pienet kauppakadut olivat vähän kuin välimerellä. Eräässä panimossa maistelimme hyvää paikallista olutta ja saimme myös pitkän luennon oluen valmistamisesta.
Vanhassa kaupungissa ihastelimme vanhoja rakennuksia, söimme hyvin ja kävimme muutamassa museossa. Lapseni ihastui suureen https://www.galeriabaltycka.pl/ kauppakeskukseen ja siellä pyörimme kanssaan ostoksilla.
Meillä oli myös pari päivää auto vuokralla ja kävimme Malborkin linnassa ja Stuttenhoffin keskitysleirillä. Kävimme myös Grynika Morskan niemessä katsomassa valtavaa leirintäaluekeskittymää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''When in Rome do as the romans do'' vanha hyvä sananlasku mikä kannattaa pitää mielessä ystävä hyvä rakas.
Hei koska tunnet Gdanskin hyvin, niin mikähän tuo panimo siinä vanhankaupungin kulmilla on . Siniset valot sisällä?
Kaikissa on tullut käytyä. En osaa kysyjää tuntematta sanoa, mihin näistä kannattaa mennä. Riippuu niin mielenkiinnon kohteista. Puola on kärsinyt sodissa paljon, mutta hienosti ovat kaikkea vanhaa saaneet ennallistettua. Auttavatkohan näkökulmani:
Gdansk on kaunis rantakaupunki, sen pienessä kivassa vanhassakaupungissa on mukavia ravintoloita ja hiukan nähtävyyksiä. Mielestäni kalliimpi paikka (ravintolahinnat jne.) kuin nuo kaksi muuta. Jos matka on kesäaikaan, läheltä löytyy upeita rantakohteita. Niihin pääsee keskustasta raitsikallakin.
Varsova on oikea suurkaupunki ja keskustaltaan kuin joku amerikkalainen kaupunki pilvenpiirtäjineen yms. Isoja lasigraniitti-kauppakeskuksia huippumuodin liikkeineen jne. Helppo liikkua metrolla ja raitsikoilla. Ravintolat edullisimpia näistä kolmesta. Kaupungissa on myös upeita vanhoja kirkkoja, joissa konsertteja tiuhaan. Erikoisuutena kaksi vanhaa kaupunkia, vanhempi jostain 1300-luvulta ja nuorempi ehkä 1500-luvulta. Niissäkin hyviä ravintoloita ja paljon nähtävää.
Krakova on ehkä eniten turistipaikka näistä kolmesta, mutta ihan mukava sellainen. Vanhassa kaupungissa on paljon nähtävää ja ravintoloita. Juutalaiskorttelit ovat myös sen kyljessä ja siellä laadukkaita ravintoloita. Vanhankaupungin keskustorin laidan ravintoloita kannattaa välttää. Ylihintaista turistiruokaa. Shoppailuun on myös isoja kauppakeskuksia ihan vanhankaupungin ulkopuolella.
Olen käynyt kaikissa, Krakovaan menossa uudestaan keväällä. Varsovasta en erityisemmin tykännyt, joten vastaan Krakova tai Gdansk.
Muistin muuten tuon keskitysleirin nimen väärin. Se onkin Stutthof eikä stuttenhoff.
Komppaan edellisiä. Varsovaa näistä suosittelisin vähiten, vaikka aika jännä mesta sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei koska tunnet Gdanskin hyvin, niin mikähän tuo panimo siinä vanhankaupungin kulmilla on . Siniset valot sisällä?
Ei sano mitään tuo nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Danzig oli Gdanskin saksalainen nimi. Turpiin saat, jos alat sitä siellä käyttää.
Minä menisin Krakovaan. GDanskissa on aika niukasti tekemistä ja sen "vanha kaupunki" on sotien jälkeen rakennettu replikaatti, ei aito.
Sisko on käynyt Gdanskissa monta kertaa ja tykkää kovasti, mä itse olen näistä käynyt vain Krakovassa ja tykkäsin siitä kovasti. Krakova on kuin Praha pienoiskoossa. Varsovasta ei tutut ainakaan ole ollut kovin innoissaan, liian uudenaikainen ja moderni kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidin kovasti Gdanskista. Meidän hotellimme oli pieni, ja vähän kaukana keskustoista, mutta metro kulki ihan vierestä ja oli halpa. Kuten kaikki muukin siellä.
Pääasiassa liikuimme sillä. Mutta kävimme junalla myös Gdyniassa ja Sopotissa. Sopotin rantamaisema viehätti ja pienet kauppakadut olivat vähän kuin välimerellä. Eräässä panimossa maistelimme hyvää paikallista olutta ja saimme myös pitkän luennon oluen valmistamisesta.
Vanhassa kaupungissa ihastelimme vanhoja rakennuksia, söimme hyvin ja kävimme muutamassa museossa. Lapseni ihastui suureen https://www.galeriabaltycka.pl/ kauppakeskukseen ja siellä pyörimme kanssaan ostoksilla.
Meillä oli myös pari päivää auto vuokralla ja kävimme Malborkin linnassa ja Stuttenhoffin keskitysleirillä. Kävimme myös Grynika Morskan niemessä katsomassa valtavaa leirintäaluekeskittymää.
Vanha kaupunki on rakennettu toisen mm-sodan jälkeen. Ei siellä ole aidosti vanhoja rakennuksia. Kaupunki tuhottiin pahasti sodassa.
En ole käynyt, mutta noista lähtisin krakovaan. Kaveri käynyt ja kehui kovasti.