Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajien vuosityöaika. Pelkäätte että

Vierailija
16.02.2019 |

tuon myötä todellisuus valkenee. Se, minkä jo muutenkin tiedämme. Että puheenne 50 tuntisista työviikoista ovat täyttä skeidaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valehtele.

Vierailija
2/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä tunteja pitää suunnitella, kun opettaja kuitenkin näyttää vuosi toisensa perään diaprojektorilla ne samat kuvat ja jakaa samat tehtävämonisteet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

haisee vedätys kirjoitti:

Miksi niitä tunteja pitää suunnitella, kun opettaja kuitenkin näyttää vuosi toisensa perään diaprojektorilla ne samat kuvat ja jakaa samat tehtävämonisteet?

Diaprojektorilla 😂😅!! Millä vuosikymmenellä oikein elät?

Vierailija
4/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntisuunnitelmat tulee valmiina. Oppilaat ohjataan itse etsimään kaikki tieto. Oppilaat tarkistaa toistensa kokeet ja pisteyttää ne. Opettaja laittaa arvosanan wilmaan ja tehtailee ajankuluksi valituksia "maijan vihko, kynä, kumi puuttui" "maija puhui vierustoverille" "maija tuli melkein myöhässä tunnille". Niin mihin se aika menee..

Vierailija
5/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeissa kävi jopa niin, että suunnitteluaika vei joidenkin opettajien työajasta niin paljon, että eivät pystyneet pitämään kaikkia kurssejaan. Kurssien opetuksen piti sitten sijaisopettajat.

Jos kokonaistyöaika tarkoittaa sitä, että kirjaan ylös kaikki vanhempien kanssa käymät keskustelutkin ja todellisen ajan asiakirjojen laadintaan kuluneesta ajasta (eikä mitään normitettua aikaa), ja kun tietty vuotuinen tuntimäärä on täynnä voin lopettaa työni, niin helposti käy niin, että olen lomalla jo huhtikuussa. Ovat suunnitelleet 1500 tunnin rajaa, mutta vaikka olisi 1600 tuntia, niin lomalle lähtisin jo vappuna. Vai maksaako työnantaja tuon rajan ylimenneet tunnit ylityönä, jollain prosentilla korotettuna (50%, 100%). Tuskin.

Vierailija
6/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai kukaan ole oikeasti uskonut OAJ:n puheita 50 tunnin viikkotyöajata? Eihän? Entä maanviljelijöiden viiden euron tuntipalkasta?

Vierailija
7/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 tunnin työviikko on todella täyttä skeidaa! Todellisuudessa se on 55-60 tuntia.

Tervetuloa nykykouluun seuraamaan, aloittaja lienee käynyt jonkinmoisen koulun joskus kauan aikaa sitten 😂

Vierailija
8/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, maailman helpoin työ ja samoilla matskuilla vedetään vuosikymmenestä toiseen. Tervetuloa kokeilemaan 😘

Vierailija
9/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin vuosityöaika paukkuisi mennen tullen. Laskin, että opetustunnit + vapaa suunnitteluaika olisi jo noin 1400 tuntia. Muuhun työhön menee tuntitolkulla viikossa, veikkaan, että saldo olisi noin 1900-2000 tuntia.

Vierailija
10/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, maailman helpoin työ ja samoilla matskuilla vedetään vuosikymmenestä toiseen. Tervetuloa kokeilemaan 😘

Jokatapauksessa olet pazka. Olet joko pazka ope tai sitten pazka provo.

Vierailija
11/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikorkeissa kävi jopa niin, että suunnitteluaika vei joidenkin opettajien työajasta niin paljon, että eivät pystyneet pitämään kaikkia kurssejaan. Kurssien opetuksen piti sitten sijaisopettajat.

Jos kokonaistyöaika tarkoittaa sitä, että kirjaan ylös kaikki vanhempien kanssa käymät keskustelutkin ja todellisen ajan asiakirjojen laadintaan kuluneesta ajasta (eikä mitään normitettua aikaa), ja kun tietty vuotuinen tuntimäärä on täynnä voin lopettaa työni, niin helposti käy niin, että olen lomalla jo huhtikuussa. Ovat suunnitelleet 1500 tunnin rajaa, mutta vaikka olisi 1600 tuntia, niin lomalle lähtisin jo vappuna. Vai maksaako työnantaja tuon rajan ylimenneet tunnit ylityönä, jollain prosentilla korotettuna (50%, 100%). Tuskin.

Normi duunarilla vuosittain työaika on yli 1700 tuntia. Olisi se rankkaa vetää opettajan 1500 tuntia; olis kahden kuukauden kesäloma.

Vierailija
12/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heität Bytagoraksen lauseen dialta 4 dialle 5? Tähän menee pari tuntia ja palkka senkun juoksee. Kyllä tuntuu oudolta.

Vierailija
13/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normi duunarilla vuosittain työaika on yli 1700 tuntia. Olisi se rankkaa vetää opettajan 1500 tuntia; olis kahden kuukauden kesäloma.

Olen kolmivuorotyössä paperitehtaalla. Tämän vuoden työlistaan on merkitty 201 työpäivää, eli 1608 tuntia.

Vierailija
14/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmivuorotyössä paperitehtaalla. Tämän vuoden työlistaan on merkitty 201 työpäivää, eli 1608 tuntia.

Paperityöntekijä, harkitsetko nyt siis alanvaihtoa opettajaksi?

Vierailija
15/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo homma oikeasti meneekin niin, että tarvitsee tehdä vain 1500 tuntia vuodessa, niin siirryn ilomielin tuohon järjestelmään. Tällä hetkellä kun todelliset työtunnit pyörivät siellä 1750 ja 1800 välillä. Seuraan excel-taulukkoon oman työaikani käyttöä. Paljon jää myös tekemättä, mutta tärkeimmät yritän hoitaa, eli oppitunnit ja lasten kohtaaminen (välituntisin, kouluajan jälkeen). Muusta työstä hoidan rehtorin määräämät pakolliset sekä sen minkä jaksan. Mitään myyjäisjuttuja en järjestä, sen saavat vanhemmat hoitaa. Ja jos eivät hoida, niin sitten tehdään kevätretki lähipuistoon. Itse en myöskään vastaa yhteenkään vanhempien älyttömään toiveeseen muuta kuin: "Kiitos yhteydenotostasi. En voi vaikuttaa asiaan." Turha niiden kanssa on aikaa alkaa tuhlata. Wilmaan merkitsen vain pakollisen, eli poissaolot, väkivaltaisen käyttäytymisen, läksyjen unohtelun, myöhästymiset, ym. Positiivisen palautteen annan aina oppilaalle suoraan ja olen tämän ilmoittanut vanhempainillassa myös vanhemmille. Vanhemmat tietävät sen, että jos ei ole merkintöjä, niin kaikki menee hienosti.

Vierailija
16/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperityöntekijä, harkitsetko nyt siis alanvaihtoa opettajaksi?

Miksi vaihtaisin huonompipalkkaiseen ammattiin, jossa joutuu tekemään enemmän. Kun lähden töistä, työt jäävät sinne. Ja töissä ei jatkuvasti ole joku räkänokka haistattelemassa vieressä (vaikka pomo joskus yrittääkin).

Vierailija
17/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuon myötä todellisuus valkenee. Se, minkä jo muutenkin tiedämme. Että puheenne 50 tuntisista työviikoista ovat täyttä skeidaa.

Kuten muissakin ammateissa, meitä opettajiakin on monenlaisia. Itse edustan sellaista äärimmäisen tunnollista laatua, että tänäkin aamuna aukesi tietokone klo 9.30 ja tein kahdeksan oppitunnin tuntisuunnitelmat valmiiksi. Sitten meni tietokone kiinni, mutta ajatustyö jatkuu senkin jälkeen.

Vierailija
18/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiantuntijatyössä ja vuosityöaika noin 1720 tuntia.

Vierailija
19/19 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin opettajaa motivoidaan: työt vähenee omalla kohdalla vuositasolla n. 300 tuntia ja tästä johtuen lukkarit kuin tahkojuustoa. Rakkaus lajiin ei vain riitä enää kauaa. Positiivisinta tässä ooaajiin munattomuudessa ja kaiken maailman graanlaasosien kokeilujen jälkeen taitaa olla se että kaikille kokeilunhaluisille riittää kohta paljon paikkoja.