MAALISTEN-05 KE&TO
Kommentit (17)
Mä jo taas kattelin, että ei ole pinoa... Mutta en sitten aloittanut, kun ajattelin, että kyllä se siellä jossain kuitenkin on, mutta en vaan huomaa...
Tänään aamuhärdelli meni huomattavasti paremmin kuin eilen. Lapset olivat jotenkin paljon yhteistyöhaluisempia. Onneksi kuitenkin huomenna on viimeinen aamu, kun mun pitää yksin saada 2 lasta ja 1 koira aikaisin aamulla liikkeelle... Huomenna nimittäin lähdetään sitten koko konkkaronkka taas minun vanhemmilleni ja tullaan sieltä vasta sunnuntaina niin, että haetaan mies samalla lentokentältä kotiin. Niinpä minä saan aloittaa viikonlopun jo huomenna, kivaa!
Kun en välttämättä huomenna kerkiä pinolle, kerronkin viikonloppusuunnitelmat heti ;-) Olen huomenna menossa parille kaljalle yhden hyvän kaverin kanssa. Päästään juoruamaan oikein kunnolla, lapset ovat äitini huomassa. Perjantaina on sitten kampaaja. Lauantaina menemme lasten&siskoni&veljen vaimon&veljentytön kanssa Treelle lastentapahtumaan (jonka nimeä en muista). Muuten sitten vaan oleillaan äitin ja isän mökillä (veljeni perhe & siskoni miehineen tulevat myös, joten ihan hauskaa yhdessäoloa tiedossa). Ja sitten sunnuntaina lasten päikkäriaikaan kotiin. Odotan siis viikonloppua ihan innolla!
Neuvolasta Suohomppeli kyseli. Meillä seuraava on vasta 1,5-vuotisneuvola.
Jahas. Jos rupeaisi pistämään konetta kiinni ja lähtisi kotiin.
Siltä varalta, etten ehdi huomenna koneelle: viikonloppuja!
Terhi
Neiti unilla ja minä kahvikupposen (ja kakkupalan) kera koneella. Ah tätä rauhaa! :-)
Aamulla käytiin vaihdattamassa teipit tytön leikkausarpeen. Oli parantunut kivasti, mutta nyt pidetään ainakin kk teippejä ja ehkä vielä pidempäänkin. Pitää varoa, ettei aurinko polta/ ruskista arpea. No, eipä tuo haittaa, kun tyttö ei itse ole teipeistä moksiskaan. Ja poskestakin tulee ajan kanssa ihan siisti. Helpottaa itseänikin, kun olen tuon mansikkaluomiasian kanssa tässä vuoden ¿painiskellut¿. Eipä tarvitse enään pelätä, että rikkoutuu tai ihmisille selitellä ja katsella kauhistuneita/ säälitteleviä/ ihmetteleviä katseita. Meillä kuitenkin oli kyseessä pääosin kosmeettinen haitta...tuolla sairaalassa tuli vastaan monta pientä iloista yksivuotiasta, joilla oli oikeasti paljon vakavempiakin juttuja. Kiitollinen saapi olla perusterveestä lapsesta!!
Risteily sujui hyvin ja oli ihanaa viettää miehen kanssa laatuaikaa. Vaikka pientä riidanpoikasta sainkin kehitettyä ensimmäisen illan viinihuuruissa. ;-) Mutta sen arvasin jo etukäteen, kun puhumattomia asioita oli kertynyt plakkariin. Kaikenkaikkiaan oli kyllä rentouttavaa ja reissu tuli tarpeeseen. Huvitti vain, kun molempina (!) iltoina illallisella oli viereisessä pöydässä neidin ikäiset pikku-ukot jöötä pitämässä...ja äidin sydän tietenkin ikävöi omaa täystuhoa ja tunsi huonoa omaatuntoa siitä, että tyttö oli jätetty kotiin.
Meillä loppuviikosta tiedossa kavereiden tapailua ja tarhassa käynti. Viikonloppunakaan ei mitään ihmeitä. Ensi viikolla isukki lähtee viikoksi reissuun ja ajattelin suunnata neidin kanssa E-pohjanmaalle sukuloimaan. Vähän kyllä vielä mietityttää, mitä matkasta tulee kaksin?! Tyttö kuitenkin yksin takapenkillä selkä menosuuntaan ja ajomatka aika pitkä. Joudunkohan pysähtymään joka levähdyspaikalle...?! Onneksi paluumatkalla on sitten jo viihdyttäjä mukana.
Onko muuten kenelläkään mitään ' lapsiystävällisiä' tauko/kahvi/ruokapaikkavinkkejä akselilla lahti-tre-parkano-jalasjärvi-kauhajoki? Titin talo on ainakin vielä kiinni...Parkanossa taitaa olla Reiman tehtaanmyymälä...jos siellä vaikka poikkeaisi...
Ja galluppiin: meilläkin neuvola vasta 1,5 v.
Nyt kahvikupponen juotu. Taidan lähteä vähän pihamalle kopsuttelemaan kukkapenkkejä...aurinkoa loppuviikkoon!
pam-pam ja neiti 22.3
en jaksanut aiemmin kirjoitella, kun olis mennyt pelkäksi valittamiseksi.. Nyt jo iloisempi mieli, joten avaan vielä sanaisen arkkuni. Kaisalla kiukkua on riittänyt, mutta nyt illalla kunnon unien jälkeen virtaa riitti ja mielenkiintoa kaikkeen tavalliseen puuhasteluun. Onneksi. Mies luuhaa taas pitkin Itä-Suomea (no okei, tekee siellä töitä) ja yh-arki ei ole kivaa kitisevän pikkupimun kanssa.
Mä olin päivällä jo niin epätoivoinen, että suunnittelin lähteväni yksin jonnekin Euroopan kaupunkiin viikonloppulomalle. Ajattelin, että jos parin yksinäisen päivän jälkeen osaisin taas arvostaa arkea :) Mä olen jonkin verran yksin reissannut työn puolesta ja se on melko ankeeta. Kyllä matkustamisessa mun mielestä yli puolet ilosta on siinä, kun sen voi jakaa jonkun toisen/toisten kanssa.
No, Eurooppa vaihtui sitten Tampereeseen ja ajankohtakin kesäkuulle, mutta päätin yöpyä siellä oikein hotellissa enkä sukulaisten tai ystävien nurkissa. Irtiotto arjesta hyvän ystävän kanssa tekee mulle taatusti enemmän kuin hyvää. Ja se aamiainen kera kahvin ja hesarin ilman häiriöitä...
Sitä odotellessa nautin hiljaisesta illasta.
kua ja Kaisa
tunnen enimmäkseen taukopaikat kakkostieltä ja Tampereen läheltä, mutta siltä pohjalta voin suositella abc-ketjua. Mies sanoo niiden olevan muuallakin Suomessa ok. Luulenpa silti, että muutkin isot " huoltamot" ovat ottaneet lapsiperheet hyvin huomioon.
kua
PAMPAM: nyt kun muistan, niin kysyn tosta mansikkaluomesta. Kun meidänkin tytyllä on sellainen, tosin tuossa vasemman solisluun kohdalla, eli ei kauhean näkyvällä paikalla. Mutta kyllähän se tietty näkyy, jos on esim. avonainen kaula-aukko tai vaikka uimapuku päällä. Mulle sanottiin, et sen pitäis lähteä 2 v. mennessä pois, mutta onko noin? Onko se jotenkin parempi leikata pienenä kuin isompana?
TAUKOVINKKEJÄ: jos Lahden ohi menet, niin vinkkaan sulle kans TEPSUT-kenkien tehtaanmyymälää Hollolassa, jota viime viikolla mainostin, kun kävin itse siellä ekaa kertaa. Se on siinä melkolailla Tampere-Lahti tien varressa Hollolan kohdalla. osoite: Tiilikankaantie 4, Hollola, p.(03) 780 0111. Kävin ostamassa siellä sandaalit, mutta siellä oli myös kävelykenkiä, jotka maksoivat max. 30 eukkaa. Noi Tepsut maksaa kaupassa n. 50 euroa.
Mitäs muita kyselyjä olikaan... pää tyhjeni. juu sitä piti kysyä, että kuinka monelta maalikselta on mitattu Hemoglobiini? Kun meidän tytsyltä ei ole kertaakaan sitä otettu. Kysyin neuvolassa asiaa, niin terkka sanoi, et sitä ei oteta mitenkään rutiininomaisesti, vain jos on jotain muuta häikkää. Mutta onko eri neuvoloissa eri käytäntöjä?
Hyvää yötä, nyt nukkumaan!!!
ELIISAKU: luin eilisen pinon viimeiset viestit. Teilläkin on ilmeisesti aamunvirkku perheessä? Meillä neiti herää ekan kerran klo 5.15, ja joudun tuudittamaan hänet sitten uneen. Neiti kuitenkin herää lopullisesti viimeistään klo 6.30.
Ahistaa, kun olen itse ollut aina aamu-uninen, enkä töissäkään ollu toimintakykynen ennen puol ysiä aamulla!! Muttamutta, meillä on yöheräilystä kärsitty koko vuosi viime viikkoon asti, joten ei pitäis valittaa, kun kerran neiti nyt nukkuu yhtäjaksoisesti 20.30-5.15 ja sit vielä tunnin verran pienellä heijauksella. Mutta oishan se kiva, jos tuo vähän pitempään nukkuis... päikkäreitä vetää 2,5-3 h, eli ne varmaan verottaa yöunta. Mutta en halua alkaa herättelemäänkään päikkäreiltä, jotta neidin oma unensäätely ei häiriinny. Äh, kaipa tuo joskus oppii, että nukkuminen aamuisin on tosi jees!! Helppo tietty aloittaa päivähoito ens syksynä - ei ainakaan tartte neitiä herätellä hoitoon, kun hän itse on meitin oma pikku nahkavekkari!
...ja taas valvon liian myöhään...nyt nukkumaan!
Ajattelin että jos olisin jaksanut siivoilla nyt, kun pojat nukkuvat, mutta enpä jaksa. Äitini tulee huomenna meille, varmaan ihan yökylään ;) joten taidanpa siivota sitten. Jos vaikka veisi lapset iltasella ulos leikkimään, pois jaloista.
Kuan suunnitelmat oikeastaan saivat minut kirjoittamaan. Nimittäin juuri tänään suunnittelin kovasti miehen ja minun yhteistä hotelliviikonloppua opiskelukaupunkiini. Just noita rauhallisia aamupaloja kaipaan minäkin! Ja sitä, että aamulla voi halutessaan hetken makoilla peiton alla, eikä tarvitse tukka putkella syöksyä poikien perään. Toiveissamme on myös kahvila- ja ravintolavisiitit, kiireettöminä kiitos! Elokuussa olemme vasta menossa, mutta saahan sitä haaveilla jo nyt. Ollaan niin vähän yhdessä arkena, että pitää varmaan kesällä harjoitella tätä yhdessäoloa.
Meillä on seuraava neuvola vasta syksyllä, sitten 1,5v. iässä. Hb mittaamatta - esikoisella sitä seurattiin, kun oli tosi surkea kaikkien niiden synnytyksessä tapahtuneiden vastoinkäymisten takia.
ABC-huoltsikat ok. ;)
Uutisissa punkeista, jaiks! Öitä kauniita!
KOIVUPUU: meillä tuo mansikkaluomi leikattiin siksi, että se rikkoutui useaan otteeseen tytön muksahtaessa masulleen ja aiheutti verenhukan myötä mm. hb:n tippumisen 79:ään. Verta siitä tuli rikkoutuessaan todella paljon ja se alkoi jarruttamaan ja haittamaan jo normaalia elämää. Koko ajan jouduimme kyttäämään, että tyttö ei telo poskeaan tai täräytä sitä mihinkään. Leikkausta suositeltiin koska luomi oli aika iso ja ulkoneva (=mansikka) - tosin vasta lukuisten laserhoitojen jälkeen, mutta itse teimme lopullisen valinnan...ja tämä siis aiheutti itselleni päänvaivaa...odottaako luonnollista pienentymistä ja miten kauan vai poistattaako se heti. Päädyimme poistoon rikkoutumisvaaran lisäksi myös siksi, että katsoimme ulkoisen arven pienemmäksi pahaksi kuin mahdolliset sisäiset arvet, joita kiusaaminen yms. voisivat aiheuttaa...tytöllä on myös selässä, pepussa ja otsassa luomet, mutta nämä ovat laserhoitojen jälkeen jo lähes hävinneet. Mansikkaluomethan ovat hyvin yleisiä ja suurimmalla osalla vaalenevat itsestään ajan kanssa...jos ei teillä siitä muuta merkittävää haittaa ole kuin vilkkuminen paidan alta, niin älä turhaan stressaile leikkausajatuksilla ja ole huoleti, kyllä se ajan kanssa häviää...
Ja kiitos taukopaikkavinkeistä. Tepsu-paikka olikin jo tuttu (lahdesta kun olen kotoisin)..
Nyt nukkumaan...hyviä öitä, unia kauniita!
Pam-pam
Ehdinpä kuitenkin pinolle tänäänkin... En osaa tehdä mitään järkeviä hommia, kun työpäivä on niin lyhyt... Lähden pois jo klo 11.30... Niinpä on hyvä pinoilla ;-)
Aikaisista aamuherätyksistä oli puhe... Meilläkin on oikea neiti aamukukkuja. Klo 5-5.30 herätään ekan kerran. Silloin pitää saada maitoa. Jos hyvin käy, nukahtaa pulloon sänkyyn, mutta jos käy huonosti, pitää nukuttaa sylissä uudelleen... Nukkuu sitten arkisin n. klo 6.15 asti, viikonloppuisin teen usein niin, että torkun neidin kanssa olohuoneen nojatuolissa n. 7.30:een asti - arkisin tuohon ei tietenkään ole aikaa (kun minun kelloni soi 5.45...). Mutta eihän tuo nojatuolissa torkkuminen tietystikään mitään täyttä unta ole. Jotain varmaan pitäisi tehdä, eli yrittää kouluttaa neiti pois tuosta aamuyön maitopullosta. Mutta kun ei arjessa oikein ole voimia. Ehkä sitten kesälomalla... Elättelen toiveita, että oppisi itse nukkumaan, mutta ehkä on turha toive...
Hemoglobiinista puhuttiin myös. Ei ole meillä mitattu kertaakaan.
Ja vielä lomasuunnitelmista: Meillä on alustavasti suunniteltu kesälomaksi Ruotsin-risteilyä. Ja sitten ehkä otetaan yksi sellainen golf-keikka, että jätetään lapset miehen äidille, mennään Lappeenrantaan pelaamaan golfia ja jäädään hotelliin yöksi (oli nimittäin S-etukorttitarjous...). Meilläkin kun nuo muidenkin toivomat rauhalliset aamuherätykset, lehden lukeminen ja kunnon aamiainen olisivat luksusta...
Tällaista tänne. Yritän keksiä jotain järkevää tekemistä n. tunniksi vielä. Sitten säntään viikonlopun viettoon!
Terhi&muksut
Mies on työreissulla Etelä-Afrikassa. Soitteli eilen ja kertoi, että hänen hotellihuoneessaan oli käynyt apina... Miehen pomo oli miehen huoneessa odottelemassa lähtöä illalliselle. Hän oli avannut parvekkeen oven, ja apina oli hipsinyt vaivihkaa sisälle. Se oli sitten käynyt nappaamassa yöpöydältä karkkipussista karkin ja häipynyt saman tien ulos syömään... Suht eksoottista...
Terhitaas
Äkkiä nämä viikot vilahtavat ohi. Eilen käytiin moikkaamassa tytön serkkua koko perheen voimin. Olipas se pieni poika kasvanut nopeasti. Hänen La:nsa oli viime viikolla, mutta syntyi jo maaliskuussa. Nyt oli jo lähes kuusikiloinen. Äiti pähkäili, mahtuuko kastemekko päälle ristiäisissä. Tyttö jaksoi tuijotella pikkumiestä ihmeissään.
ABC-ketjun huoltamoista on meilläkin hyviä kokemuksia. Lastenhoitohuoneet ovat siistejä. Ainakin Pirkkalassa ja Lempäälässä on kolmostiellä niitä. Vielä viime syksynä siinä Lempäälän huoltsikan pihapiirissä oli Vendin tehtaanmyymälä, mutta enää en osaa sanoa, eikös Vendi ole lopettanut toiminnan?
Jalasjärvellä on meidän mieleemme Juustoportti, juuston ystäviä kun ollaan koko perhe. Sieltä ei tosin olla koskaan testattu lastenhoitotiloja.
Muistaakseni 10 kk neuvolassa mitattiin tytöltä hb. Seuraava neuvola on 1v4kk, siellä tulee piikkiä, ja sitten lääkäri puolitoistavuotiaana.
Onnittelut Eliisaku:lle upeasta suorituksesta raskauksien ja äitiyden ohessa!
Jaahas, pitääpä mennä valmistelemaan ruokaa pikku hiljaa, nyt päikkäreiden aikana on rauha touhuta ilman että tyttö könyää hellan alla jaloissa.
Korvapuusti
Eikös meidän lasten pitäisi kaikkien kuulua samaan rokotusohjelmaan? Miten on mahdollista että jotkut saa piikin 1v4kk, kun meillä on viimesin piikki saatu 1v, ja ohjelman mukaan seuraava tulee 4-vuotiaana?
Ihmettelee TE & naistenpäivän neiti
Samaa minäkin mietiskelin kun galluppia laitoin,et kyllähän meijän kaikkien muksut pitäs samaan rokotusohjelmaan kuulua vaan eipä vaan niin oo...
Meillä siis ens kuussa tarkastus ja samalla saadaan MPR1(mitä lie tarkoittaa..??)rokotus.Varmaan noi joilla neuvola 1v4kk tai 1,5 neuvola niin saa saman rokotuksen...
Onko teillä TuuliEmilia millo neuvola(sori,en muista enää mainitsitko)?
Suohomppeli81 ja Juuso, kans naistenpäivänä maailmaan putkahtanut
eli 1½v, jossa myös lääkärintarkastus. Mutta rokotusta ei silloin anneta, vaan seuraava piikki tulee sitten maaliskuussa -09 (?).
Piti ihan kaivaa tuo neuvolasta saatu rokotusohjelmalappunen esille, ja siinä sanotaan seuraavaa:
" Lasten ja nuorten rokotukset 1.1.2005 alkaen uuden rokotusohjelman mukaan
BCG <1vko
DTaP-IPV-Hib 3kk, 5kk, 12kk
DTaP-IPV 4v
MPR 6v
DTaP 14-15v"
TE
meillä neuvolasta saadussa kortissa lukee edellisten lisäksi
MPR I 14-18 kk.
Sama lukee kansanterveyslaitoksen sivuilla http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/terveyden_ammattilaisille/rokottam…
Kannattaa olla neuvolaan yhteydessä asiasta!
kua
Täytyykin kysyä asiasta th:lta. No, seuraava käynti on joka tapauksessa syyskuussa, joten silloin ei ole vielä myöhäistä tuon MPR:n suhteen.
Oiskohan vaan painovirhepaholainen iskenyt tuohon meidän saamaan lappuseen =)
TE
Meillä ainakin niin kylmä,ettei ulkoilu oikein innosta vaikka aamusta pitikin Juuson kans vähä aikaa ulkona ollakin.Itellä alkoi nenä vuotaa ja kauhee niiskutus päällä,kuhan en vaan kipeex ois tulossa.
Eilen oltiin miehen kans sitä autoo huollattamassa,eikä ollukkaan mikä halpa keikka!Minä olin ostoksilla ja löysin Juusolle sandaalit,maksoi vain 15 euroo olivat tarjouksessa eräässä kenkäliikkeessä.Kävi siis hyvä tuuri niitten suhteen.Sit ostin kesävaatteita ja isompia bodyja ja muutamat housut herralle.Alkas vaan lämpimät ilmat niin sais kesävaatteet pukee päälle.Ostin Juusolle myös sellaisen kesähatun,jossa sit niskaa peittävä kangasosa¨takana....niin että rahaa meni ja oisin saanu menemään enemmänkin,mä kun aina hurahdan noihin lastenvaatteisiin...no ostin itellekin yhet housut ja uuden laukun.
G:Kuinkas monella on neuvola ens kuussa(1v3kk)?Ja niillä joilla ei ole,niin milloin sit on seuraava?
Meillä on ens kuussa ja taas tulee piikkiä.Seuraava onkin sitten vasta 1v8kk.
Jaahas,kone lopetti pesemisen ja eikun uutta pyykkiä pyörimään.
Suohomppeli81 ja Juuso