Voiko erityisherkkyys viitata autismin kirjon piirteisiin (aspergeriin)?
Kommentit (33)
ei, ovat jopa aika päinvastaisia asioita.
Esim. erityisherkkä tajuaa pinimmästäkin eleestä toisen tunnetilan tms. ja osaa lukea ihmisiä poikkeuksellisen hyvin ja arpergerille käsittääkseni asiat olisi ilmeisesti hyvä kertoa suoraan ja loogisesti sanoilla, kun eivät ymmärrä niin hyvin vihjeitä tai hienovaraisia eleitä ja viittauksia yms. Jos olen nyt oikein asioita ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Esim. erityisherkkä tajuaa pinimmästäkin eleestä toisen tunnetilan tms. ja osaa lukea ihmisiä poikkeuksellisen hyvin ja arpergerille käsittääkseni asiat olisi ilmeisesti hyvä kertoa suoraan ja loogisesti sanoilla, kun eivät ymmärrä niin hyvin vihjeitä tai hienovaraisia eleitä ja viittauksia yms. Jos olen nyt oikein asioita ymmärtänyt.
Itse olen käsittänyt, että asperger vastaanottaa sosiaalisissa tilanteissa usein liiankin paljon ristiriitaista informaatiota pienten yksityiskohtien perusteella ja siksi kuormittuu ja hämmentyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä naiset yleensä saavat asperger-diagnoosin, jos sitä ei ole lapsena tai nuorena testattu?
Sain 35-vuotiaana.
Kävitkö omaan piikkiin tutkimuksissa vai saitko lähetteen jostakin? Millä perusteella aspergeria alettiin epäillä?
Julkiselta sain lähetteen kymmenen vuoden täysin toimimattoman ”hoidon” jälkeen. Kivinen tie. Persoonallisuustestit ja kaikki psykologiset testaukset poissulkua varten. Sen jälkeen lähete neurolle jossa neuropsykologiset testaukset (usea päivä), haastattelut, vanhempien haastattelut ja kaikkien todistusten ja papereiden tilaamiset neuvolakortista lähtien. Piirteet pitää löyty jo lapsuudesta, ja minä olen kuitenkin akateeminen ihminen.
Tulos: Asperger ja ADD. Sairastan myös toistuvaa vaikea-asteista masennusta, se lienee osittain traumaperäistä koska juurikaan _mikään_ ei ole mennyt kuten Strömsössä.
Erityisherkkyys on yksi termi sille, että syyttää kaikkia muita asioista.
Erityisherkkyys? Miten se diagnosoidaan?
Ei mitenkään.
Lapsellani on erityisherkkyyttä (kuulo, tunto), juuttumista rutiineihin, erityisiä kapea-sijaisia kiinnostuksen kohteita ja sosiaalisissa taidoissa puutteita (itse sanoittaa tämän niin lähinnä kokee itsensä huonommaksi eikä siksi uskalla/halua ottaa kontaktia muihin), lisäksi on oppimisvaikeuksia, kielellisiä ja matemaattisia. Tästä huolimatta autismikirjon häiriön kriteerit eivät täyty, koska hän kuitenkin toiminnanohjaukseltaan on ns. normaali. Osaa siis huolehtia itsestään ikätasoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään.
Ei se olekaan mikään virallinen diagnoosi. Netissä jokainen voi tehdä itsearviointitestejä, jos tämä aihe kiinnostaa. https://www.erityisherkat.fi/testit/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä naiset yleensä saavat asperger-diagnoosin, jos sitä ei ole lapsena tai nuorena testattu?
Sain 35-vuotiaana.
Kävitkö omaan piikkiin tutkimuksissa vai saitko lähetteen jostakin? Millä perusteella aspergeria alettiin epäillä?
Julkiselta sain lähetteen kymmenen vuoden täysin toimimattoman ”hoidon” jälkeen. Kivinen tie. Persoonallisuustestit ja kaikki psykologiset testaukset poissulkua varten. Sen jälkeen lähete neurolle jossa neuropsykologiset testaukset (usea päivä), haastattelut, vanhempien haastattelut ja kaikkien todistusten ja papereiden tilaamiset neuvolakortista lähtien. Piirteet pitää löyty jo lapsuudesta, ja minä olen kuitenkin akateeminen ihminen.
Tulos: Asperger ja ADD. Sairastan myös toistuvaa vaikea-asteista masennusta, se lienee osittain traumaperäistä koska juurikaan _mikään_ ei ole mennyt kuten Strömsössä.
Minäkin olen ollut pitkän ajan vaihtelevasti psykiatrisen hoidon piirissä. Toistuva masennus on myös minulla diagnoosina. Mitään testejä ei julkisella puolella ei tosiaan ole minulle tehty satunnaista masennuksen kartoittamista lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään.
Ei se olekaan mikään virallinen diagnoosi. Netissä jokainen voi tehdä itsearviointitestejä, jos tämä aihe kiinnostaa. https://www.erityisherkat.fi/testit/
Ai niin joo Elaine Aron. Muistaakseni aika omistushaluinen aiheen suhteen. Joku muu kirjoitti kirjallisuutta, joka sivusi näitä ilmiöitä, ja oli jo taggaamassa materiaalia oman systeeminsä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 35-vuotiaana.
Minäkin olen ollut pitkän ajan vaihtelevasti psykiatrisen hoidon piirissä. Toistuva masennus on myös minulla diagnoosina. Mitään testejä ei julkisella puolella ei tosiaan ole minulle tehty satunnaista masennuksen kartoittamista lukuunottamatta.
Tilanne on se, että julkinen puoli ei näe autismikirjon diagnosointia aikuisella ”kannattavana”, koska se on tavallaan hyödytöntä; hoitoa ei ole. Samoin prosessi on kallista lystiä. Itse kävin viimeisillä voimilla järkyttävää sotaa siitä, että on väärin _moraalisesti_ ja eettisesti heiltä
pitää minua mielenterveysongelmaisena, jos todellinen syy löytyy neurobiologiastani - ja sieltähän se löytyi. Kuntoutusta ei ole, tai se on aika hyödytöntä, mutta oma mieleni on parempi kuk tiedostan mikä mättää, ja etenkin miksi en _muutu_, en vaikka taivas putoaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. erityisherkkä tajuaa pinimmästäkin eleestä toisen tunnetilan tms. ja osaa lukea ihmisiä poikkeuksellisen hyvin ja arpergerille käsittääkseni asiat olisi ilmeisesti hyvä kertoa suoraan ja loogisesti sanoilla, kun eivät ymmärrä niin hyvin vihjeitä tai hienovaraisia eleitä ja viittauksia yms. Jos olen nyt oikein asioita ymmärtänyt.Itse olen käsittänyt, että asperger vastaanottaa sosiaalisissa tilanteissa usein liiankin paljon ristiriitaista informaatiota pienten yksityiskohtien perusteella ja siksi kuormittuu ja hämmentyy.
..niin, arperger ei kuitenkaan siis osaa lukea välttämättä niin hyvin tästä informaatiosta, mitä toinen tarkoittaa, kuten erityisherkkä, joka on siinä tavallista parempi? Lähtökohta ja syy käytökseen siis on kovin erilainen, vaikka ulospäin käytöksessä voikin näennäisesti olla joitakin yhteneväisyyksiä. Ja sitä ylikuormittumista.
Eikös aspergerit voi olla hyviä erityisesti juuri loogisuudessa ja älyllisyydessä. Erityisherkkien yhdistävä piirre on mm. tunneäly ja ihmisten tulkitseminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään.
Ei siitä mitään diagnoosia saakaan, kun se on vain ominaisuus, aika yleinenkin, eikä sairaus tai häiriö.