Miksi luonnonkiharat hiukset aina suoristetaan kampaajalla?
En ollut itse sitä tajunnut. Tulin kampaajalta ja kysyin miehen mielipidettä. Hän sanoi, ettei tiedä, kun todellinen lopputulos näkyy vasta, kun olen pessyt hiukset ja ne ovat taas kiharat. Siihen saakka näytän kuulemma oudolta.
Toden totta. Kampaajat suoristavat hiukset aina. Mikähän siinä on taustalla? En ikinä itse suorista - en käytä siihen aikaani, koska lopputulos kestää n. 20 minuuttia ja taas mennään. Vaikka olen sanonut, että antaa kuivua niin kuin luonto komentaa, siitä huolimatta koettavat suoristaa.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
"... kampaajien sormia syyhyttää päästä leikkaamaan yli-ikäisen naisen "liian pitkiä" hiuksia.
Viimeisin selitti, että kun trimattaisiin vähän reilummin, hartiapituiset hiukseni tuuheutuisivat kovasti. Annoin luvan viiden sentin leikkaamiseen, kampaaja leikkasi yksin tein viisitoista senttiä. "
Kuuluu ilmeisesti suomalaisen kampaajan koulutukseen. Sen verran vaki touhua.
En usko että haluavat leikata muutoin kuin siitä syystä että asiakkaalla on helvetin ohuet hiukset jotka on rumat, harvalle sopii pitkät hiukset, ja kellekään ei ohuet.
Minulla on tosi paksu tukka ja myös luonnonkihara. Kun menen sitä lyhentämään, se ensin toki kastellaan että saadaan suoraksi, ja sitten leikataan. Joskus laitetaan raitoja, mutta vain päällimmäiseen kerrokseen. Haluaisin kyllä koko tukkaan, mutta sitä ei koskaan suostuta tekemään. Oletan, että se johtuu siitä, että tukkani on niin paksu. Siinäpä sitten on kiva, jos joskus laitan hiukset kiinni ja vain päällikerroksessa on jotain raitaa tai väriä.
Jos minun hiukseni värjätään kokonaan, tarvitaan nelinkertainen satsi väriainetta. Kampaajat aina etukäteen naureskelevat, kun pyydän tupla-aikaa värjäykseen ja myös varmistamaan, että väriä on tarpeeksi, ja sitten he hiki päässä sekoittelevat sitä väriä lisää uudelleen ja uudelleen.
Myös minun hiukseni föönataan lopuksi, vaikka en tahtoisi. Olen onneksi saanut kampaajat ymmärtämään, että en halua muotovaahtoa enkä lakkaa. Sitten he ehdottavat hiuksiin jätettävää hajutonta (???) hoitoainetta, ja sitä ruiskutetaankin vimmaisella himolla, että saadaan edes jotain laitettua. Sitten tulee se saa*elin fööni, jolla tukasta tehdään hamppukasa. Latvat pyöristetään sisäänpäin niin kuin jollain lampunvarjostimella.
Kahdesti olen ilmoittanut, että haluan lähteä kotiin märän tukan kanssa. Se järkytti työntekijöitä pahasti. Niinpä anna yleensä hiukan kuivata. Kotona menen suihkuun ja pesen hiuksistani kaikki mönjät pois ja annan tukkani kuivua siihen asentoon, mihin se jää. Siltä minä luonnostani näytän enkä miltään pallopäältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"... kampaajien sormia syyhyttää päästä leikkaamaan yli-ikäisen naisen "liian pitkiä" hiuksia.
Viimeisin selitti, että kun trimattaisiin vähän reilummin, hartiapituiset hiukseni tuuheutuisivat kovasti. Annoin luvan viiden sentin leikkaamiseen, kampaaja leikkasi yksin tein viisitoista senttiä. "
En usko että haluavat leikata muutoin kuin siitä syystä että asiakkaalla on helvetin ohuet hiukset jotka on rumat, harvalle sopii pitkät hiukset, ja kellekään ei ohuet.
Mikä se kampaaja on kävelemään asiakkaan yli ja päättämään, mitä asiakkaan mielestä sopii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se kampaaja on kävelemään asiakkaan yli ja päättämään, mitä asiakkaan mielestä sopii?
Ei mikään. Kaikki mitä kampaaja sanoo on ammattilaisen ehdotuksia, asiakas sen päättää mitä tehdään. Minä vain kerron miksi ehdottavat ohuthiuksisille sitä lyhempää mallia ettei se olisi se hiirenhäntä-päänahkapaistaa-tyyliä.
Minun kiharoitani on aina kehuttu ja pesun ja leikkauksen jälkeen ne on kohoteltu käsin kuivaksi jotta kihara säilyy :)
Vierailija kirjoitti:
Helpompi leikata ja tulee tasainen lopputulos, kun hiukset ei ole sykkyrällä leikatessa?
Tässä.toinen ongelma. Kiharat hiukset leikataan suorien mallilla ja silloin ne ei koskaan näytä hyvältä.
Etelässä hiukset leikataan kuivina eli juurikin sykkyrällä. Sitten ne näyttää hyviltä kotonakin.
Täällä ja kampaajalta tullessa näkyy vasta seuraavana päivänä yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina föönataan lopuksi hiukset suoriksi ja sellaiseen pöyheään pallomalliin. Ja koskaan en sano mitään, ehkä ens kerralla uskaltaudun pyytämään, ettei föönausta tarvita...🙄
Mä luulen, ettei suomalaiset kampaajat noin yleisesti ottaen ole oikein tottuneet kiharien hiuksien käsittelyyn.
Tämä. Mulla on luonnonkihara tukka, joka kuitenkin on sen verran lasimainen ja helposti suoristuva, että sen saa harjaamalla ja korkeintaan kevyellä käsittelyaineella aivan siistiksi ilman mitään rautoja tai fööniä (ei siis todellakaan ole mikään afro tai pörrö). Oon useita kertoja kampaajalla pyytänyt reilusti kerrostettua leikkausta, joka toisi kiharat esille, koska se on kuitenkin hiusteni kiva puoli muuten aika ohuessa tukassa. Mitä olen saanut? Kampaajat leikkaavat tasaisen pitkän polkan, jossa on korkeintaan 2 cm kerrostusta, ja föönaavat sen litteäksi ja suoraksi. Viimeisin kampaaja sanoi oikein tosi jämäkästi ehdotukseeni, ettei lähde mulle minkäänlaista kerrostusta leikkaamaan, koska lopputuloksesta tulee "afro" ja hän ei sitä halua. Sain viivottimella vedetyn leikkauksen, joka ei todellakaan ollut tukassani muuta kuin p**kan näköinen, koska tukka jäi litteäksi ja kihara kuitenkin pöhötti latvoja. Kumma kyllä, silloin kun uskaltaudun itse leikkaamaan, lopputulos ei ole afro vaan tosi nätti. Pelkään kuitenkin epäsymmetrisyyttä, jonka takia olisi kiva käydä kampaajalla joka kykenisi katsomaan, että tukka on samanlainen molemmilta puolilta. En selkeästi kuitenkaan osaa kommunikoida kampaajien kanssa niin, että saisin esitettyä näkemykseni heille. En oikeastaan halua enää edes mennä kampaajalle, koska lopputulos on aina jotenkin minun kannaltani plaah ja kompromissi.
Hän ei sitä halua?! Mitä hittoa se sille kampaajalle kuuluu jos sinä haluat?
Todella omituista ettei ihmiset oikeasti saa sanottua asiakaspalvelijalle mitä haluaa ja mitä ei.
Olen kokenut tuon saman monta kertaa. Sanovat ettei voi leikata hiirenhäntää tms. Mutta se märkä hiirenhäntä paksuuntuu kiharapilveksi kuivuessaan.
Tuon ei voi leikata olen kuullut kampaajakoulun opettajaltakin. Sitten lähdin vihaamanani kleopatrana pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Minun hiuksissani on paksuutta vaikka kuinka, ja jokaisessa pituudessa viidenkymmenen vuoden aikana kampaajat ovat leikanneet tai halunneet leikata "kunnolla". Ja jos hiukseni olisivatkin ohuet, ja minä antaisin luvan leikata viisi senttiä, ei ole kampaajan asia ruveta vänkäämään vastaan tai leikata luvatta. Vai onko?
Sama tauti vaivaa kosmetologeja, jotka saavat orgasmin nähdessään tuuheat, siipimäiset kulmakarvat, joista saa ihanasti vaikka mitä (ohutta liurua ja viivaa). Menin aika monta kertaa lankaan, kun kävin värjäyttämässä kulmiani ja suostuin siihen, että kosmetologi nyppisi hajakarvat pois. Poikkeuksetta pinsetit alkoivat kilkattaa ja pari kertaa otettiin käyttöön omin luvin myös sakset, ja minä sain hävetä kaljua otsaani viikkokaupalla. Ei auta sekään, että asiakas teroittaa pitävänsä nimenomaan tuuheista kulmista, kun kosmetologin käsitys voi olla ihan toinen. Onneksi osaan itsekin kiskoa hajakarvat irti ja värjätä loput.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää juuri se föönipallo. Miksi?
Juuri eilen kävin kampaajalla. Ei mulle mitään palloa tehtyä eikä mitään suoristettu tai kiharrettu. Halusin leikkauttaa hiukset ja se sopi kampaajalle. Kaikki meni hyvin ja maksoin mielelläni 130 euroa kampaajalle.
Missä ihmeessä te käytte kun kaikki menee päin helvettiä ja eikö jo kannattaisi vaihtaa paikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen kävin kampaajalla. Ei mulle mitään palloa tehtyä eikä mitään suoristettu tai kiharrettu. Halusin leikkauttaa hiukset ja se sopi kampaajalle. Kaikki meni hyvin ja maksoin mielelläni 130 euroa kampaajalle.
Missä ihmeessä te käytte kun kaikki menee päin helvettiä ja eikö jo kannattaisi vaihtaa paikkaa?
Mä käyn kampaajalla (onneksi) vain kerran vuodessa ja aina uudessa paikassa - tuloksena aina se föönipallo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tuo 130€ sisälsi muutakin kuin pelkän leikkauksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Minun hiuksissani on paksuutta vaikka kuinka, ja jokaisessa pituudessa viidenkymmenen vuoden aikana kampaajat ovat leikanneet tai halunneet leikata "kunnolla". Ja jos hiukseni olisivatkin ohuet, ja minä antaisin luvan leikata viisi senttiä, ei ole kampaajan asia ruveta vänkäämään vastaan tai leikata luvatta. Vai onko?
Sama tauti vaivaa kosmetologeja, jotka saavat orgasmin nähdessään tuuheat, siipimäiset kulmakarvat, joista saa ihanasti vaikka mitä (ohutta liurua ja viivaa). Menin aika monta kertaa lankaan, kun kävin värjäyttämässä kulmiani ja suostuin siihen, että kosmetologi nyppisi hajakarvat pois. Poikkeuksetta pinsetit alkoivat kilkattaa ja pari kertaa otettiin käyttöön omin luvin myös sakset, ja minä sain hävetä kaljua otsaani viikkokaupalla. Ei auta sekään, että asiakas teroittaa pitävänsä nimenomaan tuuheista kulmista, kun kosmetologin käsitys voi olla ihan toinen. Onneksi osaan itsekin kiskoa hajakarvat irti ja värjätä loput.
No mulla on ollut aina päinvastainen ongelma, eivät halua leikata niin paljon kerralla kuin haluaisin, ja mulla on paksut hiukset. Huokailevat leikatessaan että kylläpä tätä onkin paljon, no leikkaisivat kerralla sen viisi senttiä kuten pyysin eikä vaan paria.
Lukuisilla kampaajilla olen käynyt ja yhtä poikkeusta lukuunottamatta ovat halunneet hiukset suoristaa tapauksesta riippuen joko ennen leikkausta tai leikkauksen jälkeen. Se yksi poikkeus halusi leikata hiukset veitsellä ja kuivana, jotta lopputuloksena olisi "kiharapilvi". Lopputulos ei kuitenkaan minusta ollut niin hyvä, että olisin mennyt uudelleen tuonne. Nykyinen kampaajani tietää, että pidän kiharoistani, leikkaa hiukset märkänä, mutta kuivaa lopuksi föönillä, jolloin suoristuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina föönataan lopuksi hiukset suoriksi ja sellaiseen pöyheään pallomalliin. Ja koskaan en sano mitään, ehkä ens kerralla uskaltaudun pyytämään, ettei föönausta tarvita...🙄
Mä luulen, ettei suomalaiset kampaajat noin yleisesti ottaen ole oikein tottuneet kiharien hiuksien käsittelyyn.
Tämä. Mulla on luonnonkihara tukka, joka kuitenkin on sen verran lasimainen ja helposti suoristuva, että sen saa harjaamalla ja korkeintaan kevyellä käsittelyaineella aivan siistiksi ilman mitään rautoja tai fööniä (ei siis todellakaan ole mikään afro tai pörrö). Oon useita kertoja kampaajalla pyytänyt reilusti kerrostettua leikkausta, joka toisi kiharat esille, koska se on kuitenkin hiusteni kiva puoli muuten aika ohuessa tukassa. Mitä olen saanut? Kampaajat leikkaavat tasaisen pitkän polkan, jossa on korkeintaan 2 cm kerrostusta, ja föönaavat sen litteäksi ja suoraksi. Viimeisin kampaaja sanoi oikein tosi jämäkästi ehdotukseeni, ettei lähde mulle minkäänlaista kerrostusta leikkaamaan, koska lopputuloksesta tulee "afro" ja hän ei sitä halua. Sain viivottimella vedetyn leikkauksen, joka ei todellakaan ollut tukassani muuta kuin p**kan näköinen, koska tukka jäi litteäksi ja kihara kuitenkin pöhötti latvoja. Kumma kyllä, silloin kun uskaltaudun itse leikkaamaan, lopputulos ei ole afro vaan tosi nätti. Pelkään kuitenkin epäsymmetrisyyttä, jonka takia olisi kiva käydä kampaajalla joka kykenisi katsomaan, että tukka on samanlainen molemmilta puolilta. En selkeästi kuitenkaan osaa kommunikoida kampaajien kanssa niin, että saisin esitettyä näkemykseni heille. En oikeastaan halua enää edes mennä kampaajalle, koska lopputulos on aina jotenkin minun kannaltani plaah ja kompromissi.
Hän ei sitä halua?! Mitä hittoa se sille kampaajalle kuuluu jos sinä haluat?
Todella omituista ettei ihmiset oikeasti saa sanottua asiakaspalvelijalle mitä haluaa ja mitä ei.
Olen kokenut tuon saman monta kertaa. Sanovat ettei voi leikata hiirenhäntää tms. Mutta se märkä hiirenhäntä paksuuntuu kiharapilveksi kuivuessaan.
Tuon ei voi leikata olen kuullut kampaajakoulun opettajaltakin. Sitten lähdin vihaamanani kleopatrana pois.
Menetkö sä pää märkänä kampaajalle? Kai se jo sisään astuessa näkyy että kiharat on. Ja sitten kampaaja yleensä vielä katselee ja kokeilee niitä kuivia hiuksia, ennen kuin aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä te käytte kun kaikki menee päin helvettiä ja eikö jo kannattaisi vaihtaa paikkaa?Kai tuo 130€ sisälsi muutakin kuin pelkän leikkauksen?
Värin ja raidat. Hyvä lopputulos.
Kannattaa sanoa että haluat, että hiukset jätetään kiharalle. Helppohan se on tehdä kiharasuutinta käyttäen. Tosin oman kokemukseni mukaan kampaajat eivät aina osaa. Minulla on erittäin hienot ja ohuet hiukset, jotka kuitenkin menevät kivasti kiharaan mutta saa myös helposti suoristettua. Olen aina antanut leikata ne märkänä ilman mitään ongelmia. Tapani laittaa hiukset on aika erikoinen, sillä niihin ei saa koskea ennen kuin ne ovat täysin kuivat, muuten menevät pörröön (kuivatan siis suuttimen avulla). Kampaajat eivät malta olla pöyhimättä hiuksia kuivaamisen aikana, joten ne menevät tietenkin pörröön. Siksi pyydän yleensä suoristamaan.
Missä te oikein käytte kampaajalla? Mulla ainoastaan kerran on kampaaja halunnut suoristaa hiukset ennen leikkaamista ja silloinkin kysyi, että onko ok.
Mut mä en toisaalta käykään missään trendipaikoissa vaan ihan tässä kävelymatkan päässä olevissa perusparturikampaamoissa. En oo tainnut ikinä maksaa 30 e enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompi leikata ja tulee tasainen lopputulos, kun hiukset ei ole sykkyrällä leikatessa?
Tasainen lopputulos ei välttämättä näytä ollenkaan hyvältä, kun hiukset ovat normaalimoodissa eli epäsäännöllisellä luonnonkiharalla. Kiharien hiusten leikkuussa pitää nimenomaan osata huomioida se, kuinka kiharat laskeutuvat, jotta lopputulos näyttää luontevalta eikä epämääräisesti saksitulta.
Tämä! Jouduin vaihtaan luottokamppajani toiseen muuton vuoksi. Nyt uudessa paikassa sain hiukset, jotka sojottavat takaa tupsaleina, ja nimenomaan pyysin helposti laitettavaa mallia luonnonKIHAROILLE= ei suoritusraudan kanssa itku silmässä joka aamu SUORAKSI työstettävää tukkaa :-(
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalaiset kampaajat eivät osaa käsitellä luonnonkiharaa hiusta.
Mikä on sinänsä outoa, koska aika monella suomalaisella on laineikas hiuslaatu ja kyllä kunnon kiharaakin löytyisi, jos juuri osattaisiin leikkaa ja hoitaa.
Jos joku tietää Tampereen seudulla kampaajan joka osaa leikata kiharaa hiusta, ilmianna, pliis. Olen käynyt turkkilaisessa, mutta omistaja lähti perustamaan toista yksikköä Jyväskylään. Oli hyvä.