Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi luonnonkiharat hiukset aina suoristetaan kampaajalla?

Vierailija
16.02.2019 |

En ollut itse sitä tajunnut. Tulin kampaajalta ja kysyin miehen mielipidettä. Hän sanoi, ettei tiedä, kun todellinen lopputulos näkyy vasta, kun olen pessyt hiukset ja ne ovat taas kiharat. Siihen saakka näytän kuulemma oudolta.

Toden totta. Kampaajat suoristavat hiukset aina. Mikähän siinä on taustalla? En ikinä itse suorista - en käytä siihen aikaani, koska lopputulos kestää n. 20 minuuttia ja taas mennään. Vaikka olen sanonut, että antaa kuivua niin kuin luonto komentaa, siitä huolimatta koettavat suoristaa.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kiharani ovat sitä suomalaista laatua, jota ei voi verrata tukevaan ja tiukkaan afrokiharaan tai edes keskieurooppalaisten valkoisten massiivisiin kiharapehkoihin. Hiukseni menevät kyllä korkkiruuveille, mutta niitä on vaikea saada pysymään koossa edes laineilla muulla kuin voimakkaimmilla muotoilutuotteilla eli tärkkäämällä ne koppuroiksi. Niitä ei voi siis leikelläkään samalla tavalla. Melko varmasti tulos etnisessä kampaamossa olisi yhtä epäonnistunut kuin muuallakin.

Nro 8

Suomalaisilla ei ole oikein tietoa ja taitoa erilaisten hiusten hoitoon. Monet yrittää hoitaa kiharaa samoilla menetelmillä kuin suoria hiuksia, niitä pestään shampoolla päivittäin tai ainakin joka toinen päivä, hoitoainetta säästellään, muotoilutuotteina geeliä ja hiuslakkaa, ja nämä onkin ohuille suorille hiuksille ihan ok. Mutta kiharia hiuksia jos hoitaa näin, niin lopputulos on juuri sellainen hajoava pörröinen kihara.

Pitäisi harventaa pesuja ja käyttää hiusöljyjä ja hoitoainetta. Hiusharjaa ja hiustenkuivaajaa kiharille ei saisi näyttää ollenkaan(ainakaan samaan tyyliin kuin suorille).

Minullakin on luonnonkiharat, mutta suoristan ne päivittäin koska se kiharan hoito on aika työlästä..

Vierailija
22/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemus kiharahiuksisena (ohuet, mutta tosi vahvasti kihartuvat hiukset jotka lätistyy helposti ja muuttuu useimmiten päivän mittaan kunnon pöyheäksi pehkoksi tuulessa ja tuiskussa) on, ettei kampaajat vaan ymmärrä sitä miten kihara tukka asettuu, että se ei tosiaan vetäydy yhtä paljon joka kohdasta vaan kihartuu eri tavoin eri puolilla päätä.

Kysyin ennen aina kun menin kampaajalle, että osaako leikata kihara tukkaa. "Joo totta kai", oli vastaus aina. Ja silti joka hemmetin kerta ne sanoi pesualtaalta tullessa "Nyt föönaan niin tän saa leikattua". Eli eivät sit oikeasti tajunneetkaan mitään kiharan tukan leikkaamisesta...

Nykyään mulla on luottokampaaja, joka ekalla kerralla pesun jälkeen pyyhekuivana vaan rutisteli käsin mun tukkaa ja katsoi tarkkaan miten ja mihin suuntaan mun hiukset lähtee kihartumaan. Leikkasi märkänä, kasteli välillä uudestaan suihkepullolla (jos oli joutunut kammalla vetämään kiharaa suoraksi saadakseen leikattua) ja osasi kerrostaa just oikealla tavalla. Sit lopuksi diffuuseri föönin päähän ja huolellinen föönaus, jotain kiharaa korostavaa muotoilunestettä (jota päädyin ostamaan kotiinkin kun oli niin lupaava lopputulos, enkä oo sekuntiakaan katunut!) ja that's it, ei mitään tököttejä tai hiukset korputtavia lakkoja päälle. Jotenkin hänellä on aivan maaginen näkemys, ymmärtää mikä sopii kasvojen ja pään muotoon ja toteuttaa sen sitten myös kiharalla hiuksella. En voi enää käydä muualla ja olin melkein unohtanut mikä painajainen kampaajalla käynti oli ennen kun löysin hänet. :D

Mutta pk-seudulla asuville kiharatukkaisille voin suositella Vuorikadulla olevan Salon Ansonin omistajaa Ainaa! Hinta on musta suolainen jopa keskustan kampaamoksi, mutta on se ollut sen arvoista. Ei oo tarvinnut itkeä niitä mummopöhähdyksiä ja liian lyhyeksi vedetystä kerrostuksesta johtuvaa puudelipalloa jota ei saa edes ponnarilla/nutturalla kuriin. Oon nähnyt myös muita asiakkaita joilla vähän erityyppinen kihara kuin mulla ja kaikille hän on leikannut tosi istuvan mallin, myös ihan lyhyisiin hiuksiin jotka on kiharalle ja taipuisalle tukalle extravaikeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina föönataan lopuksi hiukset suoriksi ja sellaiseen pöyheään pallomalliin. Ja koskaan en sano mitään, ehkä ens kerralla uskaltaudun pyytämään, ettei föönausta tarvita...🙄

Mä luulen, ettei suomalaiset kampaajat noin yleisesti ottaen ole oikein tottuneet kiharien hiuksien käsittelyyn.

Minä aina sanon että ei tarvi föönata eikä laittaa lakkaa tai mitään, kun en muutenkaan föönaa enkä yleensä käytä mitään tököttejä koska en halua pestä hiuksia sen takia joka päivä. Miksi ihmeessä siellä kampaajalla ei saa suuta auki?

Vierailija
24/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon, että suoraa hiusta on helpompi työstää ja näkee sen jäljen.. Mutta itsekin monesti miettinyt, että miksi se tukka sitten leikataan, kuten mulla olisi suoratukka. Pesun jälkeen ei vaan asetu mitenkään nätisti, kun malli ei istu.

Puuttuuko suomalaisilta kampaajilta sitten ammattitaito kiharien hiusten leikkaamiseen?

Kun tuon ajatuksen sain päähäni nyt, niin seuraavalla kerrallapa testaan etnistä kampaamoa.

ohis, mutta samat ongelmat ap:n kanssa

Kyllä mulla on aina leikattu märkänä hiukset, oli kiharat tai ei. Ihan järjetöntä että ne suoristettaisiin kuivaksi ja sitten leikataan ja sitten ne menee kiharalle... Kaipa se kampaaja kysyy ensin asiakkaalta että pitääkö hän kiharalla hiuksia vai suoristaako joka päivä (kuten monet tekee tai teki kun se oli niin muotia)

Vierailija
25/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompi leikata ja tulee tasainen lopputulos, kun hiukset ei ole sykkyrällä leikatessa?

Tasainen lopputulos ei välttämättä näytä ollenkaan hyvältä, kun hiukset ovat normaalimoodissa eli epäsäännöllisellä luonnonkiharalla. Kiharien hiusten leikkuussa pitää nimenomaan osata huomioida se, kuinka kiharat laskeutuvat, jotta lopputulos näyttää luontevalta eikä epämääräisesti saksitulta.

Vierailija
26/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiharaa hiusta on helpompi leikata kun sen suoristaa.

Se suoristetaan vasta leikkaamisen jälkeen.

Vierailija
27/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman jutun. Käsittääkseni kampaajat haluavat näyttää, että tämännäköisetkin näistä hiuksista saa, kun vain jaksaa föönata. Minusta on kuitenkin hieman loukkaavaa, että he haluavat nimenomaan eroon kiharoista, jotka minä haluaisin nähdä parhaimmillaan eli ammattilaisen laittamina.

Tämä on kuitenkin pieni harmi sen rinnalla, että kampaajien sormia syyhyttää päästä leikkaamaan yli-ikäisen naisen "liian pitkiä" hiuksia. Viimeisin selitti, että kun trimattaisiin vähän reilummin, hartiapituiset hiukseni tuuheutuisivat kovasti. Annoin luvan viiden sentin leikkaamiseen, kampaaja leikkasi yksin tein viisitoista senttiä. Hänen ilmeensä oli paljonpuhuva, kun hiukseni alkoivat kuivuessaan vetäytyä yhä kiharammiksi ja kuivina ulottuivat juuri ja juuri leukaperiini. Minä järkytyin kyllä enemmän, koska minulla ei ole ollut lyhyitä hiuksia kolmeenkymmeneen vuoteen. Tästedes leikkaan hiukseni itse.

Yleensä ihmiset joilla on luonnonkiharat eivät tykkää kiharoista vaan haluavat suorat ja päinvastoin. Minulla on lapsena ollut jonkin verran luonnonkiharaa ja kun hiukset kasvoi pitkäksi ne suoristui kun ovat paksua ja painavaa sorttia. Koko ikäni olen haaveillut kiharista hiuksista, mutta vain lyhyeen mulle saa kiharat, pitkät kiharat olis ihanat.

Ja mulla on aina ollut se ongelma että kampaajat ei uskalla leikata tarpeeksi. Käyn vain ehkä kolme neljä kertaa vuodessa leikkauttamassa lyhyen mallin hiuksiin sillä ajatuksella ettei sinne tarvi heti ensi kuussa taas mennä rahojaan viemään, ja usein kampaajille pitää sanoa että ei kun ota nyt vaan reilusti, kyllä ne siitä kasvaa. Mulla kun on paksut hiukset niin ei sitä tarvi pelätä että liikaa lähtisi.

Onneksi nyt on tuttu kampaaja ja kun hänellekin aina annan vapaat kädet hän uskaltaa leikata, yleensä on erittäin onnistunut tulos ja vieläpä nopeasti. Joskus olen vartissa valmis. Sitten jos värjätään tai jopa permistä laitetaan meneekin sitten aikaa kun tuo mun hiuslaatu on lasimainen niin ei ihan pieni määrä ainetta ja vaikutusaikaa riitä.

Vierailija
28/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Föönaaminen suoraksi on helpompaa ja nopeampaa, kuin kiharien kuivaaminen siten etteivät "hajoa" ja mene pöyhöksi hapsupilveksi.

Höpsis, eihän siinä mitään tarvi kuin laittaa asiakkaan siihen kuivauspömpeliin, pää pallon sisään joka kuivaa hiukset siihen paikoilleen, ei tarvi mitään fööniä jne.

Vierailija
29/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla yleensä kampaaja föönaa ja sen jälkeen kihartaa, koska en tykkää hiuksistani suorina. Joka tapauksessa aina föönaa, kun eihän niitä märäksi voi jättää, mutta voit itse sanoa mitä haluut sen jälkeen tehtäväks. Voisihan softerilla myös föönata toki, mutta siinä vaan kestää nii kaua ettei kampaajat siihen varmaa rupea

Miksi ei voi jättää märäksi? Kun mulla on permis niin todellakin käsken jättää märäksi, siinä menee ikuisuus ja hius vaan kärsii jos sitä aletaan siinä yrittää kuivaksi asti.

Vierailija
30/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki valittaa ettei "uskalla" sanoa kampaajalle mitä haluaa. En tajua, aikuiset ihmiset! Istutte siinä tuijottamassa kun tukkaanne leikataan ja käsitellään, huomaatte että pieleen menee, mutta hymyilette vaan että joo joo. Mikä teitä vaivaa? 

Vierailija
31/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompi leikata ja tulee tasainen lopputulos, kun hiukset ei ole sykkyrällä leikatessa?

Voi olla helpompi leikata, mutta lopputulos ei välttämättä ole tasainen. Itsellänä toinen puoli hiuksista on paljon kiharampi, kuin toinen ja kun hiukset suorina leikataan "tasaiseksi" niin se kuivuttuaan ja kiharaisena  on täysin epäsymmetrinen. Jopa 10 sentin ero  puolilla.

Vierailija
32/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pitkä ja paksu kiharatukka,enkä käy enää parturissa. Harmitti aina,kun kampaaja rutisti kiharat rapisevaksi,kuivaksi risukasaksi. Sanoin aina,ettei tarvitse rutistaa ihan kiharalle,vaan voi jättää laineilevaksi,mutta kun ei niin ei.

Se,että on helpompi leikata suoraa tukkaa,ei ole mikään selitys. Kiharan pitäisi asettua ja vasta sitten leikata,jotta asiakaskin näkee sen oikean lopputuloksen.

Joskus tuntuu,että hiusala on menettänyt ammattiylpeytensä,ja hutaistaan mitä milloinkin. 80- ja 90-luvuilla käytettiin helposti puoli tuntia pelkkään viimeistelyyn ja lopputulos oli upea.

Kyllä siellä kampaajalla pitää saada sanottua niin että uskoo, ja aina jos ei tule hyvä niin vaihtaa kampaajaa. Niitä kyllä riittää joka lähtöön ja varmasti hyvän löytää kun muutamaa kokeilee.

Vierailija
33/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki valittaa ettei "uskalla" sanoa kampaajalle mitä haluaa. En tajua, aikuiset ihmiset! Istutte siinä tuijottamassa kun tukkaanne leikataan ja käsitellään, huomaatte että pieleen menee, mutta hymyilette vaan että joo joo. Mikä teitä vaivaa? 

Tämä on hyvä kysymys, mutta mulla on ainakin jonkin sortin sosiaalinen fobia. Mutta yritän ryhdistäytyä!

Vierailija
34/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan pääse kampaajan tuolista ilman, että kampaajan ilmeestä on nähnyt, että nyt tuli haasteellinen asiakas. Minulla on nimittäin poikkeuksellisen paksut, kiharat hiukset. Olen niistä ylpeä, mutta sanon aina kampaajalle, että rennosti vaan - takuulla saa parempaa jälkeä aikaan kuin mitä itse saisin 😂😂suoristavat myös tukan, mutta siitä vaan. Olen yhden päivän suorilla hiuksilla ja sitten pesun jälkeen palautuvat taas kiharalle. Annan niiden olla aina luonnontilassa, toki hoidan niitä ahkerasti ja laitan ne kauniisti töihin ja muualle.

Vierailija
35/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajat eivät ole opiskelleet...opetelleet tekemään kiharaisiin hiuksiin leikkausta tai kampausta. Syystä, että luonnonkiharapäitä on harvassa. Minusta olisi mahtavaa jos omistaisin luonnostaan kiharat hiukset.

Uskon, että vanhemmilla kampaajilla kyllä löytyy sitäkin taitoa.

Vierailija
36/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...     kampaajien sormia syyhyttää päästä leikkaamaan yli-ikäisen naisen "liian pitkiä" hiuksia.

Viimeisin selitti, että kun trimattaisiin vähän reilummin, hartiapituiset hiukseni tuuheutuisivat kovasti. Annoin luvan viiden sentin leikkaamiseen, kampaaja leikkasi yksin tein viisitoista senttiä. "

Kuuluu ilmeisesti suomalaisen kampaajan koulutukseen. Sen verran vaki touhua.

Vierailija
37/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina föönataan lopuksi hiukset suoriksi ja sellaiseen pöyheään pallomalliin. Ja koskaan en sano mitään, ehkä ens kerralla uskaltaudun pyytämään, ettei föönausta tarvita...🙄

Mä luulen, ettei suomalaiset kampaajat noin yleisesti ottaen ole oikein tottuneet kiharien hiuksien käsittelyyn.

Tämä. Mulla on luonnonkihara tukka, joka kuitenkin on sen verran lasimainen ja helposti suoristuva, että sen saa harjaamalla ja korkeintaan kevyellä käsittelyaineella aivan siistiksi ilman mitään rautoja tai fööniä (ei siis todellakaan ole mikään afro tai pörrö). Oon useita kertoja kampaajalla pyytänyt reilusti kerrostettua leikkausta, joka toisi kiharat esille, koska se on kuitenkin hiusteni kiva puoli muuten aika ohuessa tukassa. Mitä olen saanut? Kampaajat leikkaavat tasaisen pitkän polkan, jossa on korkeintaan 2 cm kerrostusta, ja föönaavat sen litteäksi ja suoraksi. Viimeisin kampaaja sanoi oikein tosi jämäkästi ehdotukseeni, ettei lähde mulle minkäänlaista kerrostusta leikkaamaan, koska lopputuloksesta tulee "afro" ja hän ei sitä halua. Sain viivottimella vedetyn leikkauksen, joka ei todellakaan ollut tukassani muuta kuin p**kan näköinen, koska tukka jäi litteäksi ja kihara kuitenkin pöhötti latvoja. Kumma kyllä, silloin kun uskaltaudun itse leikkaamaan, lopputulos ei ole afro vaan tosi nätti. Pelkään kuitenkin epäsymmetrisyyttä, jonka takia olisi kiva käydä kampaajalla joka kykenisi katsomaan, että tukka on samanlainen molemmilta puolilta. En selkeästi kuitenkaan osaa kommunikoida kampaajien kanssa niin, että saisin esitettyä näkemykseni heille. En oikeastaan halua enää edes mennä kampaajalle, koska lopputulos on aina jotenkin minun kannaltani plaah ja kompromissi.

Hän ei sitä halua?! Mitä hittoa se sille kampaajalle kuuluu jos sinä haluat?

Todella omituista ettei ihmiset oikeasti saa sanottua asiakaspalvelijalle mitä haluaa ja mitä ei.

Vierailija
38/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitä on vähän vaikea sanoa siinä kohtaa, kun takatukkaa nipsitään lyhyemmäksi, kun ei tiedä, että kolmen sentin sijasta lähteekin 10 senttiä. Tai että 10 sentin sijasta lähteekin 3 senttiä, ja kun on superpaksu tukka ja muutenkin istunut siinä tuolissa jyrsittävänä jo 2 tuntia ja huomaa, että ei perke*e se ole lyhentynyt yhtään, niin ei taatusti jaksa istua enää toista kahta tuntia lisää.

Ja kun otsista leikataan, silmät on kiinni.

Suomalainen on kohtelias ja sanoo vain lopputuloksen nähdessään, että joo TOSI kiva ja kiristelee hampaitaan. Eikä enää ikinä tule siihen puljuun.

Vierailija
39/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, olen aina ajatellut että suoristaminen on se ainoa keino leikata luonnonkihara ja tyytynyt kohtalooni :0

Ja sitten leikkauksen jälkeen pipo syvälle päähän ja kipinkapin kotiin suihkuun, jotta näkisi mille se tukka oikeasti näyttää. Se föönattu pöyheä pallo -kampaus näyttää sellaiselle "I want to speak to your manager" mamman tukalle :D

Ei sitte ole käynyt miessä vaihtaa kampaajaa? Niitä kun on joka kunnassa ja kaupungissa useita, jopa kymmeniä. Ja sanoa ennenkuin edes istut tuoliin tai kampaaja tekee sulle mitään nämä asiat, ja jos se ei sovi kampaajalle niin lähdet heti pois.

Vierailija
40/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalaiset kampaajat eivät osaa käsitellä luonnonkiharaa hiusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi