Paljonko maksat veroina valtiolle vuodessa ja oletko työtön, vai töissä?
Tällä palstalla syyllistetään työttömiä kovasti, koska koetaan etteivät he ole kuin pelkkä menoerä yhteiskunnallemme. Rekrytoijat karsastavat työttömiä myös, koska eihän nyt ahkera kunnon kansalainen olisi ikinä työtön.
Tästä tulikin mieleen tämän keskustelun aihe, eli listataan tähän paljonko me maksetaan veroja vuodessa valtiolle ja onko kyseessä työtön vai työssä käyvä ihminen?
Mä aloitan. Olen TYÖTÖN. Maksan työttömyystuestani verot valtiolle ja aktiivimallin mukainen leikkuri leikkasi minulta osan rahasta pois. Olen kuitenkin ollut aktiivinen ja nyt kun kevään kauppa onnistui tulen kerryttämään valtiolle yli 13 000€ veroja sen lisäksi mitä maksan näistä työttömyysrahoista. Se on enemmän kuin normaalisti maksan veroja. Toivottavasti tulevaisuudessa olen töissä ja pystyn enemmän vielä sijoittamaan.
Kommentit (34)
Olen töissä, mutten maksa veroa palkastani, koska tienaan niin vähän vuodessa. Opintotuesta menee jonkin verran veroa. Alvejakaan en juuri maksa, koska en kuluta rahaa, elintarvikkeet tulevat useimmiten kaverin kautta ilmaiseksi ja muuta en juuri tarvi onnellisuuteeni. Asunnon ostostakaan ei mennyt multa veroa, koska oli ensimmäinen asunto. Tähän mennessä olen aika lailla olut vain netto-ottaja.
Palkasta veroa 11500€ vuodessa.
Jos käteen jää 38500€, siitä varmaan neljäsosa menee alviin eli reilu 9000€. Sitten vielä varmaan jotain höpöhöpöveroja muutama tonni päälle.
Säästöön en jätä mitään, kaikki mitä tulee, laitan menemään.
Eli jos tienaan 50 000€/v, maksan siitä veroja melkein puolet.
Vierailija kirjoitti:
Niin pieni palkka etten maksa yhtään, mutta mies maksaa sitten senkin edestä.
Miten mahdollista? Itselläkin pieni palkka ja soviteltu pr, yht. n. tonnin luokkaa ja veroja menee.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys ei ole häpeä! kirjoitti:
Mä aloitan. Olen TYÖTÖN. Maksan työttömyystuestani verot valtiolle
Toi on hassua, että "maksan työttömyystuestani veroja". Niin maksat, mutta tulosi tulevat valtiolta, ja jos niistä osan maksat takaisin, niin lopputulemana kuitenkin maksamasi verot ovat negatiiviset.
(Ylipäätään en tajua tuota kierrättämistä, miksi ensin maksetaan ja sitten otetaan takaisin, onko siinä mitään järkeä? Lisää vain byrokratiaa) Mutta sama koskee myös valtion virkamiehiä, kansanedustajia, ministereitä yms. Eli hekin ovat verokertymän kannalta nettokulu. Tosin noi ovat ainakin tekevinään valtion hyväksi jotain. Mutta jos duunia ei aktiivisesta yrittämisestä huolimatta, ilman nirsoilua, saa niin emmä noita työttömien tukiakaan pahalla katso.
aktiivimallin mukainen leikkuri leikkasi minulta osan rahasta pois.
Oletko siis sittenkään ollut aktiivinen?
Joo, samaa mieltä ettei siinä mitään järkeä ole että valtio antaa työttömälle rahaa ja työtön antaa siitä viidenneksen kunnalle. Miksi ei voisi maksaa ihan samalla tavalla se perusturva työttömyyskorvauksen muodossakin kuin lapsilisä, puhtaana käteen? Muutenhan valtio on vetänyt kuntien taloudet kuralle, valtio on sälyttänyt enemmän tehtäviä kunnille mutta vähentänyt valtionosuuksia eli kunnat joutuu nyhtämään kuntaveroa enemmän ja ottamaan velkaa. Kiky oli myös myrkkyä kuntien taloudelle, pari sataa kuntaa on miinuksella kun ennen kikyä oli vain reilu 60.
Analyyttiantti kirjoitti:
Jos käteen jää 38500€, siitä varmaan neljäsosa menee alviin eli reilu 9000€. Sitten vielä varmaan jotain höpöhöpöveroja muutama tonni päälle.Säästöön en jätä mitään, kaikki mitä tulee, laitan menemään.
Sä olet kunnon kansalainen! Pidät kiertoa yllä etkä jemmaa rahoja jonnekin. Kiitos! Koko yhteiskunnan puolesta.
Sinkku ja maksan ihan liikaa, viimme vuonna yli 48.000 euroa.
Ja parasta on että AV palstan mukaan minun pitäisi maksaa verovaroin tehdyistä palveluista enemmän kuin heidän. Haloo minähän maksan.....ja sen nimi PROGRESSIIVINEN verotus
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Lunttaan veroilmoituksesta:
"Ansiotulojen tulovero 10.867€, pääomatulojen tulovero 4.878€, kunnallisvero 14.234, yleisradiovero 143€, eli verot ja maksut yhteensä 31.483€.
Sitten kun kulutan jäljelle jääneet noin 55.000€, maksan vielä alvia noin 10.000€. Eli verottaja vie melkein puolet tuloista yhteishyväksi.
Tosi hyvä että maksat! Sulle jää kuitenkin ihan siihen puhtaaseen kulutukseen isompi summa kuin keskiverto ihminen tienaa bruttona vuodessa.
Oletko ajatellut kuinka paljon sinä olet saanut ja saat joka päivä nauttia siitä "yhteisestä hyvästä"?
En mielestäni kummoisesti. Aikoinaan opintotuki oli pieni (505mk, eli 86€/kk), työttömänä olin aika lyhyen aikaa, työnantaja hoitaa terveydenhuollon, käyn yksityisellä hammaslääkärissä jne.
Kun vielä tiedän, että omaisuutta kerrytettyäni joudun itse maksamaan hoitoni vanhana. Välillä sitä miettii, miksi elän nuukasti, enkä pistä kaikkea menemään. Tai no, turvallisuudenhakuisuuttani tietyisti.
Jaa Suoria veroja (aloituksessa kysyttiin valtiolle, mutta kunnallisvero on se merkittävin tekijä) noin 30000€/vuosi siihen päälle toki työttömyysvakuutusmaksu 1,9% ja TyEL maksu 6,35% nämä jälkimmäiset eivät toki ole veroja vaikka moni tuntuu ne veroihin laskevankin.
Siihen päälle toki välilliset verot joita tässä maassa saakin maksaa, kokonais % en halua edes ajatella. Kyllähän nuo tulonsiirrot alkavat ärsyttää ja lisää vain pitäisi maksaa. Jos tulot nousevat enemmän niin harkitsen Tallinnan muuttoa, mutta toistaiseksi mennään näillä.
Tällä palstalla syyllistetään työttömiä kovasti, koska koetaan etteivät he ole kuin pelkkä menoerä yhteiskunnallemme. Rekrytoijat karsastavat työttömiä myös, koska eihän nyt ahkera kunnon kansalainen olisi ikinä työtön.
Tästä tulikin mieleen tämän keskustelun aihe, eli listataan tähän paljonko me maksetaan veroja vuodessa valtiolle ja onko kyseessä työtön vai työssä käyvä ihminen?Mä aloitan. Olen TYÖTÖN. Maksan työttömyystuestani verot valtiolle ja aktiivimallin mukainen leikkuri leikkasi minulta osan rahasta pois. Olen kuitenkin ollut aktiivinen ja nyt kun kevään kauppa onnistui tulen kerryttämään valtiolle yli 13 000€ veroja sen lisäksi mitä maksan näistä työttömyysrahoista. Se on enemmän kuin normaalisti maksan veroja. Toivottavasti tulevaisuudessa olen töissä ja pystyn enemmän vielä sijoittamaan.
En nyt kauheaa haloota tekisi siitä, miten paljon maksan toisten maksamista veroista itse veroa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulikin mieleen tämän keskustelun aihe, eli listataan tähän paljonko me maksetaan veroja vuodessa valtiolle ja onko kyseessä työtön vai työssä käyvä ihminen?Mä aloitan. Olen TYÖTÖN. Maksan työttömyystuestani verot valtiolle ja aktiivimallin mukainen leikkuri leikkasi minulta osan rahasta pois. Olen kuitenkin ollut aktiivinen ja nyt kun kevään kauppa onnistui tulen kerryttämään valtiolle yli 13 000€ veroja sen lisäksi mitä maksan näistä työttömyysrahoista. Se on enemmän kuin normaalisti maksan veroja. Toivottavasti tulevaisuudessa olen töissä ja pystyn enemmän vielä sijoittamaan.
En nyt kauheaa haloota tekisi siitä, miten paljon maksan toisten maksamista veroista itse veroa.
En ole tätä koskaan myöskään tajunnut, että miten voi kokea maksavansa veroja jos raha annetaan ilmaiseksi? Hassua
M31 hki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tätä koskaan myöskään tajunnut, että miten voi kokea maksavansa veroja jos raha annetaan ilmaiseksi? Hassua
Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä, kun miettii monien taloudenpitoa. Sadattuhannet elävät erilaisilla tuilla ja silti sadattuhannet ovat luottotiedottomia ja ulosotossa.
Olen opiskelija ja osa-aika töissä/kesätöissä. Laskin jostain että maksan veroja yhteensä noin 7000 euroa vuodessa. Siis sisältää suorat ja epäsuorat verot kuten alv.
Analyyttiantti kirjoitti:
Jos käteen jää 38500€, siitä varmaan neljäsosa menee alviin eli reilu 9000€. Sitten vielä varmaan jotain höpöhöpöveroja muutama tonni päälle.Säästöön en jätä mitään, kaikki mitä tulee, laitan menemään.
Verollisen tuotteen hinnasta alvia on 19,35 %. Jos kuluttaisit tuon 38500 euroa pelkästään tuotteisiin joiden alv on 24 % niin maksaisit 7450 euroa arvonlisäveroja. Toki sinä ostat myös tuolla rahalla tuotteita joiden alv on 10 % joten tuo arvonlisäveron osuus 7450 eur pienenee entisestään.
Maksaisit siis todennäköisemmin veroja 20 000 euroa kuin 25 000 euroa.
En tiedä tarkkaa summaa, mutta käsittääkseni joku 25-30000 euroa (Ilman kulutuksen ALV:ia)