Sadistiset aspojen kyykyttäjät...
Miesystäväni on muuttanut reilu vuosi sitten Englannista Suomeen minun vuokseni, sillä opiskeluni ovat täällä. Ja voi luoja kuinka kadun että hän tuli tänne... Hän on niin kiltti ja hyväsydäminen ja ahkerin työntekijä jonka tunnen. Siksi surettaa katsoa vierestä kuinka hänen itsetuntonsa tallotaan täällä maanrakoon. Koska Suomessa on mahdotonta saada hänen alansa töitä ilman suomenkielen taitoa, on hän päätynyt erääseen pikaruokaravintolaan keittiöpuolelle töihin. Hän on työporukan keskuudessa hyvin pidetty työntekijä ja esimies on monet kerrat suitsuttanut kuinka hän on hyvä ja esimerkillinen työssään. Mutta asiakkaat ovat niin ilkeitä, nöyryyttävät, haukkuvat henkilökohtaisuuksiin asti ja hän tulee jatkuvasti kotiin rikkinäisenä, kyyneliä niellen. Pomo tsemppaa ja viestittelee hänelle että hän on mahtava työssään ja ei välittäisi asiakkaista, sellaisia ne kaikille ovat. Mutta kyllä voi ärsyttää kuinka tässä maassa hiljaa hyväksytään se sairas kyykyttäminen jota suurin osa asiakkaista tänä päivänä tuntuu harrastavan asiakaspalvelijoita kohtaan.
Itsekin olen siitä osani aikanaan saanut ja muistan miten ihmisviha kylvi koko työpaikalla, koskaan ei riittänyt mikään mitä teit, aina oli joku asiakas joka sadistisesti nautti lyttäämisestäsi ja otti tehtäväkseen pilata päiväsi. Kun suunsa avasi ulkopuolisille että työskentely ihmisten parissa sattuu, saa kuulla ettet sovi alalle ja hanki muuta työtä. No elätettävä se on kunkin itsensä ja jos muuta työtä ei ole saatavilla niin minkäs teet. Se mikä ärsyttää on se, että paljon matkustaneena tiedän, että Suomessa asiakaspalvelu on yleisesti ottaen erittäin hyvää, ihan jo Eurooppaa kierrellessä on harvinaista saada hymyilevää tervehdystä vaikkapa markettien kassoilta, täällä taas sellaista tilannetta et ole etteikö kassa tervehtisi asiakasta. Suomalaiset on helvetin ilkeää, inhottavaa kansaa.
Kommentit (7)
Siis työskentelee keittiössä, mutta asiakkaat haukkuvat siellä keittiössä? En nyt tajua.
Ihan perus. Kun itse myin aikanaan hampurilaisia, se teki melkein ihmisvihaajan. Asiakkailla on kiire ja suhtautuvat alentuvasti. Joillekin olet vain sylkykuppi.
Olin töissä myös paikassa jossa suomea puhumattomat työskentelivät aina vain keittiön puolella eivätkä olleet asiakkaiden kanssa tekemisissä. Jos poikkis on salin puolella, niin yleensä siellä kysytään aika samoja asioita (missä vessa on tai missä hampurilaiseni viipyy tms.). Eli johtuisko nyt vaan siitä, että ei osaa suomea, jos törmäykset ovat noin kovia?
Mä en ole asiakaspalveluhommissa törmännyt yhteenkään ikävään ihmiseen. Sellaisiin kyllä, joilla on selkeästi paha päivä yms, mutta ajattelen vaan, että tolla on itellä paha olo. En koskaan ajattele asiakkaita lähtökohtaisesti pahoina.
Itsekin töissä kusipäisiin törmännyt mutta kyllä ne vähemmistössä ovat. Suomessa on asiat hyvin, Englannissa ja muissa euroopan maissa asiakaspalvelu on järjestään ollut ala-arvoista.
Olin nuorena ulkomailla tarjoilijana maassa missä käy suhteellisen paljon suomalaisia turisteja. Ravintolassa kävi paljon eri kansallisuuksia ja mieleeni jäi aina suomalaiset parhaiten. Etenkin mieleeni jäi joukko suomalaisia eläkeläisiä. Tässä eläkeläisryhmässä oli mies joka kyykytti minua koko illan haukkumalla ja juoksuttamalla. Lopuksi muutama ihminen tästä eläkeläisryhmästä yritti poistua maksamatta. Kyseessä oli ihan tavallisia vanhoja ihmisiä mitä voi nähdä täällä Suomessa kävelemässä S marketissa. Mieleen jäi myös noin 40v mies joka kävi ottamassa kuppia tässä ravintolassa usein. Kun hän joi tarpeeksi alkoi hän räyhäämään ja haukkumaan henkilökuntaa. Hänen käytös ei rajoittonut pelkästään ravintolaan vaan myös sen ulkopuolelle. Yhden viikon aikana hänet piestiin ja ryöstettiin kahdesti. Mikään muu kansallisuus ei aiheuttanut niin paljon ongelmia kuin suomalaiset tuossa ravintolassa. Suomessa ei ole tavatonta, että ihan tuntematon ohikulkija haistattelee kun hänestä kävelee ohi. Tapahtunut monta kertaa Suomessa, mutta ulkomailla ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole asiakaspalveluhommissa törmännyt yhteenkään ikävään ihmiseen. Sellaisiin kyllä, joilla on selkeästi paha päivä yms, mutta ajattelen vaan, että tolla on itellä paha olo. En koskaan ajattele asiakkaita lähtökohtaisesti pahoina.
Sama kokemus ja olen ollut monessakin paikassa aspana. Aina ollut ihan neutraaleja tai hyviä asiakaskokemuksia, ei moitittavaa. Ainoa kerta kun tuli negatiivista palautetta oli kaljakuskilta (oli pahassa krapulassa), mutta sekin seuraavana päivänä pyysi anteeksi käytöstään:)
Ja hän siis on myös asiakkaitten kanssa kontaktista keittiötyöstå huolimatta.