Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto Turkuun Itä-Suomesta

muuttohaukka
15.02.2019 |

Niin. Mahdollisesti edessä muutto itäisestä Suomesta Turkuun. Perheeseen kuuluu alakouluikäisiä lapsia, pian myös yläkouluiässä olevia. Turusta puhutaan "kuppikuntaisena" paikkana, pitäneekö paikkaansa?

Mitä asuinalueita suosittelisitte katsomaan? Lähinnä rivitalo/omakotitaloalueet kiinnostaisivat, suht läheltä keskustaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu kulttuurishokkiin. Ihmiset ovat paljon varautuneempia ja hiljaisempia kuin idässä. Vaikeammin lähestyttäviä. Toki ollaan ystävällisiä ja kohteliaita, mutta ei niin välitöntä kuin idässä. Itse muutin Pohjois-Karjalasta Turun kupeeseen ja totesin tulleeni ihan eri maahan :D Ihmisiin tutustuminen on vaikeampaa ja hitaampaa eikä tällaista karjalaista kälätystä ymmärretä. Onnistuin hillitsemään käytöstäni ja nyt on jo muutama kaverikin. Tuttuja on toki paljon, suurin osa jää pintapuoliseksi tuntemiseksi.

Vierailija
2/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori en osaa kommentoida, mutta suloinen nimimerkki tuo Muuttohaukka. Pidän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht läheltä keskustaa voit katsoa ihan mitä tahansa rivi- ja ok-taloaluetta jos valuuttaa riittää. Ne on kerrostalolähiöitä joista osaa kehoitetaan välttämään. Itse menisin naapurikuntiin, välimatkat on kuitenkin lyhyitä.

Vierailija
4/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa, tämä on hyvä ja sopivan kokoinen paikka asua. Keskustan lähellä hyviä paikkoja esim. Kähäri, Vasaramäki, Martinmäki ja Portsa.

Vierailija
5/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varissuo, Lauste, Halinen, Pansio, Perno ja Vienola ovat mukavia alueita ainakin. Suosittelen. Turkulaiset kyllä ovat avoimia ja mukavia myös.

Vierailija
6/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt saman muuton mutta toisinpäin. Muistan ihmettelleeni, miten Pohjois-Karjalassa tervehditään ja jopa saatetaan vaihtaa muutama sana, kun astut johonkin pieneen liikkeeseen. Turussa myyjä ei välttämättä edes tervehdi.

En tiedä onko Pohjois- karjalaiset jotenkin tuttuja suoruudestaan? Mutta itse en ainakaan aiemmin kokenut vastaavaa Turun suunnalla. Tapasin ensimmäisenä piävänä Pohjois-Karjalassa uusia ihimsiä, kerroin näille haluavani käydä eräässä paikassa Pohjois-Karjalassa, ilmeisesti kuvittelivat, että haluan seuraa. Kaikki seurassa olevat vastasit vuoron perään:" En pääse mukaan, olen paikassa x silloin. " Jotenkin vähän hämmennyin ja jopa vähän loukkaannuin tästä. En ylipäätään kysynyt ketään mukaan ja toiseksi esim. Turussa varmasti oltaisi vastattu näin: " Kuulostaa kivalta, olispa kiva lähteä mukaan mutta en taida päästä. " Tai sitten "Katsellaan." Vaikka ei olisi aikomustakaan tulla. 

Onko tällainen suoruus tavallista nimenomaan pohjois-karjalaisille? 

Vierailija
7/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso myös Rusko, Raisio ja Kaarina yms lähikunnat, välimatkat kun ovat lyhyitä. Pyörällä pääsee niistäkin Turkuun, jos kiinnostaa vähän liikkua, bussilla, jos ei. Talojen hinnat alemmat kuin Turussa myös.

Rusko esim. on kiva ja sopivan pieni, aika lämminhenkinen kunta. Tutustuu aika nopeasti muihin perheisiinkin.

Hyvä oli itäsuomalaisenkin seudulle sijoittua, ystävällistä porukkaa.

Vierailija
8/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Itä-Suomesta kotoisin ja yli 20 vuotta asunut Turussa. Minusta se on tässäkin asiassa vähän niin, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Olen saanut turkulaisia ystäviä ihan helposti olemalla ihan vaan oma itseni. Olen viihtynyt todella hyvin, turkulainen puolisokin löytyi.

Oikeastaan omakotitaloalueet on kaikki ihan ok. Tietysti hinnasta voi hiukan päätellä suosituimmat paikat.

Vierailija
9/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varissuo, Lauste, Halinen, Pansio, Perno ja Vienola ovat mukavia alueita ainakin. Suosittelen. Turkulaiset kyllä ovat avoimia ja mukavia myös.

Eli siinä ap:lle sarkasmia. Tässä lista vältettävistä asuinalueista.

Vierailija
10/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa!

Vierailija
11/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siinä ap:lle sarkasmia. Tässä lista vältettävistä asuinalueista.

No juuri mietin samaa, että en nyt ensinnä itse olisi esim. Pansioon haaveillut 😂 vaikka mikä ettei sielläkin viihdytä.

Mutta on varsinaissuomalaiset oikeastikin mukavia. Moni homma toimii myös monessa kohti paremmin kuin esim. Tampereella ja Helsingissä. Varsinkin pienemmissä ympäryskunnissa.

Vierailija
12/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt tätä Turun mainetta kuppikuntaisena?  (Ehkä koska olen itse turkulainen. ) Mutta sama meno on ihan missä puolella Suomea tahansa. Itä- Suomen yliopistossa opiskellessa siellä oli tyyppejä, jotka olivat ala-asteelta asti olleet samalla luokalla, sekä kavereita.  Pitivät yhtä ja siihen porukkaan oli aika mahdoton päästä mukaan. Helsingissäkin katsotaan vähän alta kulmien, jos et tiedä jotakin helsingiläisten insidepaikkaa tai juttua.  Vaikka Helsingissä sentään on porukkaa ympäri Suomea. 

Turussa asuessani ei ollut muita kuin turkulaisia kavereita, johtuen ihan siitä, että en tuntenut ketään muualta Turkuun muuttanutta. 

Vierailija
13/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kuin etäisyys teitä voi kiinnostaa, onko koti samalla puolen jokea kuin työpaikka tms. Jos siis autolla liikutte. Silloilta tulee ruuhkaa keskustan alueelle kasilta ja neljältä, ja Hirvensaloon on suunnitteilla toinen silta, kun ruuhkaa sen sillalla on jo riittoisasti. Toisaalta Turun keskustan "ruuhka-aika" on noin puoli tuntia, pidentää ehkä vartilla puolen tunnin työmatkaa. Kun vertaa vaikka Tampereen tai Helsingin ruuhkiin, joissa kökkii tunninkin, ei Turun etenevä ruuhka tunnu kummoiselta. Kuskit kun myös osaavat antaa tilaa vuorotellen, niin homma etenee, ei raivopäistä liikennekulttuuria. Paitsi Ruotsin-laivan tuloaikaan satamassa on kunnon jonot, mutta sinne ei ole pakko iltaysiltä usein mennä ajelemaan...

Vierailija
14/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten täällä itäsuomalaiselle on ollut huolena lumen ja valkeuden puute talvella. Voi synkkyys... Tänä vuonna ei sekään. 😊

Vierailija
15/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa on joka suunnalta tulleita.

Ei mitään hätää sen suhteen. Paikka on hyvin mukautuvainen.

Vierailija
16/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota noinikkään 😳 😬

Vierailija
17/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä.

Vierailija
18/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisitte keskustaan?

Jos vaikka harrastuksia mietitte, kannattaa katsoa Fölin sivuilta myös liikenneyhteydet muualta läheltä.

Suht lähellä keskustaa voi Itä-Suomessa olla käsitteenä eri kuin täällä, jossa jo 10 km päässä Turun kauppatorilta on usempia eri kuntia. 😂

Vierailija
19/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista. Tuo on kuppikuntaisuus on kyllä ihan totta täällä idässäkin, juurikin tuolla tapaa, että alakoulusta asti on pidetty yhtä jne.

Katselinkin jo hieman asuntoja ja yllätyin positiivisesti hintatasosta. Tarjontaa tosin oli aika vähän verrattuna vaikka Kuopioon.

Pyörällä on tarkoitus liikkua ja ympäristökunnat eivät valitettavasti tulene olemaan mahdollinen vaihtoehto. Pitänee toki katsella niitäkin läpi.

Vierailija
20/25 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounais-Suomesta Pohjois-Karjalaan muutossa olin järkyttynyt, kuinka paljon aikaisemmin aurinko laskee Joensuussa. Aurinko toki nousee aikaisemmin mutta oli se aika karua, kun joulukuussa jo kahden jälkeen alkoi tulla pimeää.  Olen aina pitänyt kaamosaikaa hirveänä mutta en voisi kuvitellakaan miltä tuntuisi asua pysyvästi esim. Pohjois-Karjalassa sen talven takia, vaikkakin talvi sentään on kunnollinen etelän loskaan verrattuna.