Miten ja millä rahalla ihmiset tekevät elämänmuutoksen?
Olen täysin jumissa elämässäni ja siksi lohduton ja ahdistunut.
Kaiken lisäksi olen työtä. Humanistimaisteri ei nykymarkkinoilla juhli.
Tekisi mieli opiskella vielä näin rehellisessä keski-iässä uusi tutkinto, mutta miten siihenkään saisi rahoituksen? Työllistyminenkin keski-ikäisenä ilman alan aikaisempaa kokemusta lienee liki mahdotonta.
Miten ihmiset toteuttavat elämänmuutoksensa? Sivusta seuraten tuntuu, että kaikki tapahtuu kuin itsestään. Opiskelin tuosta noin vain toisen ammatin tai muutin ulkomaille, kun rupesi kyllästyttämään.
Minulle ensimmäinen este näyttää aina olevan sama. Se on raha. Mistä ihmiset saavat rahan muutokseen?
Kommentit (105)
Ei opintolainaa saa, kun on tukikuukautensa käyttänyt. Ja mistä sitä töitä keski-ikäinen opiskelujen oheen saa?
Aikuisopiskelu vaatii elintason pudottamista. Opintotukea, lainaa, iltatöitä ja kaiken turhan karsimista. Sellaistahan se on nuortenkin opiskelijoiden elämä.
Vyönkiristäjä kirjoitti:
Aikuisopiskelu vaatii elintason pudottamista. Opintotukea, lainaa, iltatöitä ja kaiken turhan karsimista. Sellaistahan se on nuortenkin opiskelijoiden elämä.
Kun ei sitä opintotukeakaan saa, se meni ensimmäiseen korkeakoulututkintoon.
Ei sitä tietenkään voi tehdä elämänmuutosta, jos ei ole resursseja. Itse muutin ulkomaille, koska sain sieltä töitä. Muutto itsessään söi säästöjä ja luottokorttivelkaa tuli mutta talous tuli tasapainoon hetken päästä. Toista korkeakoulutukintoa et vissiin nykyaikana saa valtion piikkiin mutta jotain lyhyempiä kouluja voi vissiin käydä työttömänä. Sulla taitaa suurin ongelma olla tuolla korvien välissä eli usko itseesi on kokenut kovan kolauksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei opintolainaa saa, kun on tukikuukautensa käyttänyt. Ja mistä sitä töitä keski-ikäinen opiskelujen oheen saa?
Et kai nyt vain uhriudu? Se muutos lähtee korvienvälistä ja raha on selityksenä huono, oma kykenemättömyys työhön tai sen hakuun on hyvä selitys.
Vierailija kirjoitti:
Vyönkiristäjä kirjoitti:
Kysy Kelasta, miten homma voisi onnistua.
Tein elämänmuutoksen ja lopetin tupakoinnin. Ei maksanut mitään muuta kuin vaivan.
Tsemppiä sinulle ap! Meidän humanistimaistereiden työtilanne ei tosiaan ole kovin häävi. Itsekin haaveilen muutoksesta. Olen pätkätyöläinen ja rahan kanssa erittäin tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
raha on selityksenä huono
Miksi raha selityksenä on huono? En minä ainakaan olisi pystynyt tekemään toista tutkintoa, jos mies ei olisi sitä rahoittanut.
Kypsässä iässä opiskelun ja työn yhdistäminenkään ei käy enää mitenkään vaivattomasti. Ei ole nuoruuden voimia eikä keski-ikäistä oteta tuntityöläiseksi hanttihommiin.
Minustakin usein tuntuu, että elämänmuutostarinoissa jätetään jotain oleellista kertomatta.
Työkkärim kautta on mahdollista opiskella uuteen ammattiin työttömyyskorvauksella. Edellyttää että uusi tutkinto työllistää ja vanha ei. Lisäksi on opintovapaa, aikuiskoulutustuet yms.ja monihan tekee töitä esim.monimuoto-opintojen ohella. Hoitoala on yksi mistä saa helposti jo opiskelija oman alan töitä koulun ohelle.
Puolison rahoilla tai sitten ovat säästäneet etukäteen ja käyvät töissä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi raha selityksenä on huono? En minä ainakaan olisi pystynyt tekemään toista tutkintoa, jos mies ei olisi sitä rahoittanut.
Kypsässä iässä opiskelun ja työn yhdistäminenkään ei käy enää mitenkään vaivattomasti. Ei ole nuoruuden voimia eikä keski-ikäistä oteta tuntityöläiseksi hanttihommiin.
Minustakin usein tuntuu, että elämänmuutostarinoissa jätetään jotain oleellista kertomatta.
No ei se vaivattomasti käy niillä nuorilla perheellisilläkään joilla pienet lapset, ei se ikä voimia tuo. Raskasta on mutta pakko jaksaa jos muutosta haluaa. Helpompaa se on juuri keski-ikäisillä joilla isot tai aikuiset lapset jo omillaan.
Sivutyö, kela ja pankki, kirjoja saa tililuotoilla.
Minä myin asuntoni. Oli vähän riski-investointi, mutta ajattelin, että tuleepahan kokeiltua,, että yrittämättä ei saa mitään ja että turha kärvistellä kun ei oikeasti ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nuoruuden voimia, eikä menoja jotka vei ne voimat. Minä pystyn järjestämään tämän yksinhuoltajanakin, joten kai lapsetonkin siihen pystyy. Ja jos korvienvälissä on huono asenne, tai sitten siellä on liian vähän täytettä, niin sitten ei ehkä onnistu. Suomessa on lukuisia tapoja tienata. Oletko esimerkiks marjastanut ja sienestänyt joka kesä ja syksy? Näistä olisi tienannut jo sievoisen summan, mutta ei, niin ei. Siemenkävyistäkin saa ihan rahaa. Ei tästä voi syyttää kuin itseään. Myös alanvalinta on ihan oma päätös.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tukikuukausien määrä on?
minuakin kiinnostaisi opiskella
Vierailija kirjoitti:
Vyönkiristäjä kirjoitti:
Kun olet tehnyt 8 vuotta töitä, saat aikuisopintorahaa, jos olet opintovapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tukikuukausien määrä on?
minuakin kiinnostaisi opiskella
ja onko tukikuukausien määrä vakio, vaikka opiskelisit eri asteen tutkintoja?
Yritin tätä Googlettaa, mutta nyt ei vaan onnistunut ( ja luovutin aika nopeasti, koska arvelin, että täällä kyllä joku tietää). Ja Kelankin ihmiset ovat jo vkonloppuvapaalla, että voisin kysyä heiltä.
Minä olin nelikymppinen humanistimaiteri koulutusta vastaamattomissa töissä. Tein lapsen vanhoilla päivilläni ja lapsenhoidon ohessa kotihoidontuellaaloitin uuden tutkinnon ensin avoimessa. Tutkinto-opiskelijaksi päästessäni sain vaihdettua kotihoidontuen aikuiskoulutustukeen ja sain tutkintoa tehtyä siinä määrin, että pääsin koulutusta vastaaviin töihin epäpätevänä. Työn ohella opinnot sitten loppuun ja virka alle.
Työ ja opintolaina. Ihan kuten kymmenet tuhannet opiskelijat vuosittain elää noilla.