Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Elämän kova koulu" - facebook-päivityksenä koulutuksen kohdalla...Mitä tarkoittaa teidän mielestänne?

Vierailija
15.02.2019 |

Luullakseni me jokainen tietyn iän saavutettuamme voisimme sanoa, että olemme käyneet "elämän kovan koulun". Facebook-päivityksenä se taitaa olla se yleisin "opinahjo". Mitä teillä tulee mieleen henkilöstä, joka päivittää facebook-tiliinsä käyneensä elämän kovan koulun? Tarkoittaako sitä, ettei ole peruskoulun jälkeen käynyt mitään kouluja vai ettei viitsi - jottei syytettäisi mahdollisesti leuhkimisesta - kirjoittaa koko koulutushistoriaansa?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, minä tunnen parikin henkilöä, jotka käyttävät tätä. Molemmat ovat koulutettuja ja työssä käyviä ihmisiä, ihan tavallisia, ei päihdeongelmaisia. Itsellä on vain koulu josta pääsin ylioppilaaksi vaikka minulla on muutakin koulutusta. Minusta sillä ei ole väliä, tuttuni tietävät muutenkin eikä minulla ole tuntemattomia fb-kavereita.

Vierailija
42/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse voisin olla sellainen ihminen. Kotona ja koulussa rankkaa kiusaamista ja syrjintää, masennusta, ahdistusta, adhd ym. koulut jääneet kesken. Huumeista tai vankilasta ei ole minkäänlaista kokemusta. Ehkä olen sitten juntti, vaikken saanut valita miten esim. lapsuus tulee menemään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi sillä elämänkokemuksella tai koulutuksellakaan pitäisi brassailla? Kouluttamaton voi ihmisenä olla ihan yhtä fiksu kuin koulutettukin. Kirjaviisaudella elämässä harvoin on käyttöä. En siis tarkoita työelämää, vaan ihan sitä normielämää työn ulkopuolella. Ja koska facebook soveltuu lähinnä viihdekäyttöön, niin miksi siellä pitäisi korostaa niitä asioita, mitkä ovat tärkeitä työelämän kannalta?

Tietyllä tapaa oot kyllä kovinkin oikeessa. Ei koulutus nosta ihmisarvoa.

Monet elämän koululaisista on kokenu niin kamalia asioita etteivät ole päässeet kunnolla elämään kiinni.

Kun pienestä lapsesta löhtien alistetaan, mitätöidään ja pahoinpidellään henkisesti ja ruummiillisedti, eivät kaikki vaan ole vahvoja pärjään kovassa maailmassa.

Mulla on omlu onni saada parhast vanhemmat ja paras mahdollinen tuki kotoa koko elämöni ajan. Ja onneks mut on myös opetettu arvostaan muita ihmisiä. Tosi surullista ettei kaikki tätä tajua vaan luulee olevansa muita parempi ja oikeutettu syrjiin muita.

Vierailija
44/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana iäkäs tuttava pitää sitä tekstiä. On elämässään menestynyt hyvin. Taitaa olla huumoria.

Vierailija
45/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se ja oon viittä vaille tuplamaisteri

Vierailija
46/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä ei ole siellä tuntemattomia joten ei ole tarvetta selitellä tuntemattomille yhtään mitään.

Vierailija
47/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasta varmaan jatkuvasti selittää jotain elämästään. Tuntemattomille. Jonkun tekstin takia. Että jos ei joku jotain ymmärrä niin on vaikeaa.

Vierailija
48/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi kertoa paljon. Voi kertoa todella raskaista kokemuksista.

Koskaan ei kannata yleistää. Aina on viisainta tutustua ihmiseen ennen kuin lausuu mitään tuomioita.

T. Koulutettu

Ei kerro. Kukaan jolla on oikeasti jotain hyödyllistä elämänkokemusta ei brassaile sillä että koulut ovat jääneet käymättä.

Ja miksi sillä elämänkokemuksella tai koulutuksellakaan pitäisi brassailla? Kouluttamaton voi ihmisenä olla ihan yhtä fiksu kuin koulutettukin. Kirjaviisaudella elämässä harvoin on käyttöä. En siis tarkoita työelämää, vaan ihan sitä normielämää työn ulkopuolella. Ja koska facebook soveltuu lähinnä viihdekäyttöön, niin miksi siellä pitäisi korostaa niitä asioita, mitkä ovat tärkeitä työelämän kannalta?

Peruskoulu käyty ainoastaan virallisesti. Työelämässä vaativalla alalla ollut jo 20v. Työ hierarkiassa edennyt kokoajan ylöspäin ja nyt asiantuntijana korkeimmalla tasolla. Joten eipä koulutus kaikkea kerro.

Vierailija
49/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samantekeviä tuntemattomia ihmisiä. Joilla useilla on tarve ilmaista mielipiteensä jostain heille tuntemattomasta ihmisestä.

Vierailija
50/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi kertoa paljon. Voi kertoa todella raskaista kokemuksista.

Koskaan ei kannata yleistää. Aina on viisainta tutustua ihmiseen ennen kuin lausuu mitään tuomioita.

T. Koulutettu

Eihän kukaan ole tässä sanonut, ettei voisi olla raskaita kokemuksia. Voi olla tai olematta ja sen lisäksi koulut käymättä.

Vierailija
51/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt sekä tosissaan tehtynä kertomassa opiskelun vähyydestä, että nyt uudemmassa aallossa vitsinä henkilöillä, joilla profiili on ns. vapaa-ajanprofiili eikä mikään ikkuna työelämään.

Vierailija
52/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään jos tuohon elämänkouluun vielä jonkun profiilissa törmää, niin en voi mitään sille että mulle tulee ko. henkilöstä heti tietynlainen stereotyyppinen mielikuva:

-narkkari/juoppo/sekakäyttäjä

-kouluja ei oo käyty eikä töistä tietoakaan

-kela, suomen valtio, sossut ja poliisi jne on perseestä

-kaikki elämän vaikeudet on joko muiden ihmisten tai viranomaisten vika, itse ei toki voi ottaa vastuuta mistään :)

-mielenterveysongelmia piisaa

....jne. Ja yleensä nämä mielikuvat osuvat vieläpä ihan oikeaan.

:D ei kai kukaan järkevä ihminen ainakaan enää nykyään kirjota tuota profiiliinsa tosissaan

Vierailija
53/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa jo useasti vaikealla lapsuudella, esm,perheessä väkivaltaa,alkoholismia,huostaanottoja.Jatkuu keskeytetyllä tai lyhyellä koulutuksella....

Nostan hattua niille jotka ponnistavat ja jaksavat kurkottaa näistä oloista.

Vierailija
54/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että se ei kerro mitään yksilöllistä henkilöstä, koska jokainen ihminen on oppinut asioita elämällä, myös niitä "kovia". Ajattelen myös, että on jokaisen oma asia, kuinka yksilöllisiä asioita näihin some-profiileihin laittaa. 

Vierailija
55/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään jos tuohon elämänkouluun vielä jonkun profiilissa törmää, niin en voi mitään sille että mulle tulee ko. henkilöstä heti tietynlainen stereotyyppinen mielikuva:

-narkkari/juoppo/sekakäyttäjä

-kouluja ei oo käyty eikä töistä tietoakaan

-kela, suomen valtio, sossut ja poliisi jne on perseestä

-kaikki elämän vaikeudet on joko muiden ihmisten tai viranomaisten vika, itse ei toki voi ottaa vastuuta mistään :)

-mielenterveysongelmia piisaa

....jne. Ja yleensä nämä mielikuvat osuvat vieläpä ihan oikeaan.

:D ei kai kukaan järkevä ihminen ainakaan enää nykyään kirjota tuota profiiliinsa tosissaan

katseltiin kaverin kanssa pari kuukautta sitten FB:stä koulukavereita (81). Yllättäin kovan koulun käyneet olivat ainakin peruskoulussa huumeiden käyttäjiä. Eikä asiat näyttänyt vieläkään valoisilta sen osalta mitä pysty profiileista päättelemään.

Vierailija
56/57 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt sekä tosissaan tehtynä kertomassa opiskelun vähyydestä, että nyt uudemmassa aallossa vitsinä henkilöillä, joilla profiili on ns. vapaa-ajanprofiili eikä mikään ikkuna työelämään.

Lämminhenkisenä vitsinä sen olen minäkin ottanut tietämilläni hyvinkoulutetuilla ja työelämässä ansioituneilla ihmisillä. Jotkut heistä ovat eläköitymässä lähiaikoina, siitä syystä ehkä vähän löysentävät kravaattiaan/nutturaansa henk.koht. facebook-tilillään. Ovat 1970-luvulla yliopistosta valmistuneita joilla on ehkä iän myötä viimeistään palannut tasa-arvoisuuden ideaali mieleen kun työelämä on heidän aikanaan ollut yhtä murrosta ja kovempia arvoja kohti on menty aina viime metreille asti. 

Vierailija
57/57 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kun on useampua itseensä muiden yläpuolelle nostavia niin kertokaa mihin seikkaan vedoten tunnette ylemmyyttä? Olette sitä mieltä ettei "huonommin" elämässä pärjänneet oo ihmisarvoltaan samalla tasolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä