Miten sanoa nyorelle nätisti etten aio maksaa lukiokirjoja ja konetta ellei tämä mene opintojen ohessa töihin?
Luin Suomen nuorten työttömyydestä ja huolestuin. Oma nuoreni aloitti lukion viime syksynä, mutta ei ole missään töissä.
Kommentit (62)
Jos sulla on varaa maksaa, niin maksa. Nykylukio on aika vaativa ja onnistunut ylioppilaskoe saattaa taata pääsyn suoraan jatko-opintoihin ilman pääsykokeita. Joten lukioon kannattaa todella panostaa.
Mikä on ap:n syy olla maksamatta? Surkea taloudellinen tilanne vai kusipäisyys?
Lukio on kokopäivätyötä, ja läksyjen ja lukemisen kanssa vie aivan helposti 10-12h/vrk. Kävisitkö itse sen pituisen työpäivän päälle vielä toisessa työssä?
Jos lukiolainen on töissä eli tienaa, niin miksi silloin maksaisitkaan?
Se taitaa olla niin että vanhemmilla taitaa olla se velvollisuus maksaa lukio tai ensinmäinen toiseenasteen tutkinto.
Otat Suomen Laki kirjan kauniiseen käteen, ja toteat, että sinulla on edelleen velvollisuus maksaa nuoren opiskelijan menot.
No ei ole. Oppivelvollisuuden loppumiseen loppuu tollaset pakot.
Vierailija kirjoitti:
Se taitaa olla niin että vanhemmilla taitaa olla se velvollisuus maksaa lukio tai ensinmäinen toiseenasteen tutkinto.
Elatusvelvollisuus päättyy, kun henkilö täyttää 18 vuotta. Itse tein töitä lukioikäisestä saakka ja silti pääsin ylioppilaaksi ihan hyvin paperein. Kesätöissä olin jo 14-vuotiaana. Minusta ihmistä kannattaa kannustaa tienaamaan omat rahansa jo nuoresta pitäen, jotta hän oppii rahan arvon ja työn arvon. Siinä ei ole mitään ihmisarvoa loukkaavaa, että haluaa opettaa lapselleen työn tekemisen merkitystä.
Miksi se nätisti pitäisi sanoa?
Jos realiteetit ovat nämä, että pitää itse kustantaa osa toisen asteen opinnoista, niin sanot sen faktan.
Lukion vaativuutta liioitellaan. Meillä on kaikki lapset tehneet töitä lukion ohella. Toki ovat lahjakkaita ja mitään tuntikausien lukemisia ei ole tarvittu.
Meillä ei olisi edes tarvinnut käydä perustarpeiden (kirjat, kone jne.) takia töissä, mutta halusivat osallistua kaikkeen ylimääräiseen: kielimatkat, hieno puku vanhojen tansseihin, laskettelureissu koulun kanssa ym., niin ei minulla yksinhuoltajana tähän olisi ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusvelvollisuus päättyy, kun henkilö täyttää 18 vuotta. Itse tein töitä lukioikäisestä saakka ja silti pääsin ylioppilaaksi ihan hyvin paperein. Kesätöissä olin jo 14-vuotiaana. Minusta ihmistä kannattaa kannustaa tienaamaan omat rahansa jo nuoresta pitäen, jotta hän oppii rahan arvon ja työn arvon. Siinä ei ole mitään ihmisarvoa loukkaavaa, että haluaa opettaa lapselleen työn tekemisen merkitystä.
Ja niitä arvoja ei muka muuten opi? Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Otat Suomen Laki kirjan kauniiseen käteen, ja toteat, että sinulla on edelleen velvollisuus maksaa nuoren opiskelijan menot.
Eihän se nyt noinkaan ole, että laissa sanottais.
Rikkooko persaukiset lakia? Vankilaan se porukka sitten kuuluu.
😂🤣😂🤣
Vierailija kirjoitti:
Ja höpsistä.
Elatusvelvollisuus on, mutta ei totisesti lukion kuluja. Jotka muuten eivät aivan pieniä ole... kokemusta on.
Nuorelle koulu on työtä ja vielä läksyt päälle. Ei tulisi mieleenkään patistaa omia nuoria töihin, sillä lukiosta selviäminen hyvin arvosanoin antaa eväitä tulevaisuuteen. Ei edes kotitöihin.
Ja miksi vanhempana et tee toista työtä, jos nyt ylipäätään teet 8h työpäiviä? Helpompaa se on vanhemmalle, kun vapaa-aikaa on työn ulkopuolella paljon.
Kaikilla on Suomessa samat mahdollisuudet vaikka mihin, mutta jos vanhemmat eivät arvosta koulutuksen merkitystä nuoren kannalta niin tulevaisuus on sitten mitä on. Toiset ei vaan välitä menestyykö lapsi elämässään vai ei. :(
Vierailija kirjoitti:
Näin on, jos vanhemmat katsotaan maksukykyisiksi.
Näin ei ole, jos vanhemmat ovat vähävaraisia. On vain elatusvelvollisuus.
Miten sanoisin nätisti, että olet ihan kammottava, hirveä ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti vanhemman elatusvelvollisuus loppuu lapsen täyttäessä 18-vuotta. Elatusvelvollisuus voi kuitenkin jatkua täysi-ikäisyyden saavuttamisen jälkeen koulutuskustannusten vuoksi opiskelevan henkilön kohdalla. Oikeuskäytännössä on vahvistettu useaan otteeseen tämän olemassaolo. Lukio-opintojen kohdalla vakiintunut käytäntö on, että velvollisuus jatkuu. Vakiintunut käytäntö johtuu siitä, että lukio katsotaan kansalaisen peruskoulutukseksi. Ammatillisiin opintoihin koulutusavustusta on vaikeampaa saada, mutta avustuksen saamisessa on aina tapauskohtaista harkintaa.
Sanot vaan suoraan että kalliiksi tulee, ja että täytyy itsekin osallistua kustannuksiin.
Ei tarvitse sanoa. Senkust potkin päähän ja persuuksille kunnes menee töihin, niin Suomen valtio ja hallituskin tekee.