Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarjoilijan ammattitutkinto - mitä v*ttua!?

Vierailija
14.02.2019 |

Oikeastiko ajatellaan että on asianmukaista käyttää kolme vuotta sen työn opetteluun? Sitähän osaa tehdä melkein kuka tahansa, tietysti siinä on seikkoja jotka täytyy osata mutta ei ne mitään rakettitiedettä ole. KOLME vuotta?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on kaikissa hanttihommissa nykyisin, opettajat, hoitsut, poliisit, tarhatädit, kirvesmiehet, jne. istuvat vuosia koulunpenkillä ja käytännössä hommat opitaan työelämässä. Työsuorituksissa ei olisi mitään eroa vuosia opiskelleen ja muutamassa kuukaudessa kurssitetun välillä.

Vierailija
22/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoijaa taas. Kyllä vaan tuohonkin hommaan koulutusta tarvitaan, ei se esim. baarityöntekijän homma ole pelkkää oluen laskemista hanasta. Lähipubissa on juuri näitä pystymetsästä otettuja työntekijöitä, he osaavat snapseista tarjota vain salmaria ja drinkeistä mariannen, valkovenäläisen ja kossukolan. Kun taas paikkakunnan yökerhossa on koulutetut työntekijät, sieltä saa aina hyvät juomat ja osaavat tarjota asiakkaalle muutakin kuin noita perusjallukolia. Sinne siis rahani tuhlaan mieluummin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kyseisen ammattitutkinnon. Jos näin vuosia myöhemmin miettii niin olisi voinut valita vähän paremmin. Täysin turhat 3 vuotta elämästäni hukattu noin yksinkertaisen työnkuvan opetteluun.

Vierailija
24/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vuottahan se kestää täälläpäin. Sinänsä hauska, että kaveri just aloitti moisen koulun ja samalla viikolla olivat jo isoissa kemuissa tarjoilijan hommissa. Sama seuraavalla viikolla. Ei mitään ohjeistusta, ei tuntiakaan koulua, vaan samantien hommiin.. Sittenhän parhaiten oppii. Juu, mutta mihin tuota koulua sitten tarvitaan.

Tämä johtuu siitä että naiset ovat tittelin kipeitä,koska eivät muuten pysty osoittamaan osaamistaan missään asiassa. Miehet osaavat asioita ilman koulutusta ja ovat siksi halliin et maailmaa. Naisten vallankumous saadaan aikaan sillä että miehiltä viedään heidän vahvuus olla hyviä ilman ulkoaopeteltuja taitoja.

Vierailija
25/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä olutta laskea ihan kuka tahansa. Eiköhän se omistaja itse päätä kuka siellä hanasta on vetämässä.

Ainakin hygieniapassi tarvitaan. Kaikissa muissa paitsi keppanapaikoissa tarjoillaan myös drinkkejä, ja osaan niistä tulee hedelmäsiivuja (koristeena yleensä) tai vihanneksia (Bloody Mary ainakin) ja se on jo elintarvikkeiden käsittelyä.

Tarvitaan myös ns. Viinapassi, jos hoitaa anniskelua yksin. Tai sellaisten kanssa, joilla ei ole tätä anniskelulupaa.

Vierailija
26/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäpäs jos katsottaisiin opintosisältöä, niin siitähän se selviää. 

Kahvila-ravintolan myynti ja tarjoilu, ruokaravintolan tarjoilu, tilaus- ja kokouspalvelu, baaritarjoilu, viinitarjoilu ja yrittäjyys. 

Joo mutta miten tähän saadaan kolme vuotta tuhrattua? 

Kahvila- ja baarityö nyt ei kovin paljoa vaadi, tein itse molempia yliopisto-opintojen ohessa. Hallinto-yrittäjyys- ja esimiestaitoa on hyvä opettaa, mutta en usko että opiskelu on kovin intensiivistä tuon kolme vuotta kun suurimman osan kenttätöistä oppii työpaikan perehdytyksessä. 

Vierailija
27/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt puhutaan ammattikoulusta, johon mennään suoraan peruskoulusta 15-16 vuotiaana niin siellä on opiskeltavana muutakin kuin ammattiin liittyvää asiaa. Kuten äidinkieltä, matematiikkaa, ruotsia, englantia, taidetta ja kulttuuria, liikuntaa. Tämä koskee kaikkia amiksia alasta riippumatta. Nyky amiksessa jokainen valmistuu omassa tahdissa. Joillain menee ajallisesti kolme vuotta, joillain vähemmän, riippuu yksilöstä mitä vauhtia etenee. Työssäoppimisjaksoja on paljon.

Aikuisopiskelussa tuosta on karsittu nuo ylimääräiset pois ja keskitytään vaan siihen ammattiin.

Vierailija
28/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko sinulla aina tuollainen tyyli kysyä, kun olet yllättynyt jostakin? Ylemmyydentuntoinen ja vit.uileva asenne, nollaprosenttia halua kuulla vastauksia.

Tuskin kukaan, joka tietää vastauksen, viitsii selittää sinunlaisellesi päänaukojalle mitään.

Minä en ole alalla, mutta sen sijaan ravintolapalveluita käytän paljon, erilaisten tapaamisten järjestämisessä ja perheeni kanssa syödessä.

Ammattitaitoinen tarjoilija tuntee kokki- ja sommeliertaidot, ainakin perustasolla. Osaa sekottaa drinkit, tietää viineistä. Osaa selittää, miten annokset on valmistettu ja vastata niitä koskeviin kysymyksiin.

Hän osaa järjestää tapahtumia, varata sopivia tiloja, markkinoida.

Tulee toimeen erikielisten ja -tyylisten asiakkaiden kanssa, auttaa apua tarvitsevia, huomioi vauvasta vaariin asiakkaat.

Koulutukseen varmasti liittynee paitsi juoma- ja ruokapuolen perustietoutta ja kieliopintoja, myös talouspuolen hallintaa, vaikka tarjoilijat yleensä eivät olekaan yrittäjän asemassa. Tarjoilijoille voi kumminkin pienessä paikassa kuulua tilauksien tekoa ja hiukan kirjanpitoakin.

Eli ei, se tarjoilijan homma ei ole pelkkää tuoppien raahaamista pöytään.

Ihan hyviä pointteja mutta ei esim annoksista kertomista opi koulussa, kyllähän se tulee ko. ravintolan menun ja annosten myötä.

Vierailija
29/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas, täällähän on lauma oikein unelma-asiakkaita vinkumassa meidän ammatistamme. Hyvä on eli itse siis olen käynyt kyseisen koulutuksen, ja voin itse ainakin sanoa, että kolmen vuoden aikana käymme läpi kaikki erityisruokavaliot, tarjoilutyylit, liinoittamiset, drinkkien valmistukset, ruokien valmistaminen kuuluu opetussuunnitelmaan, sillä tarjoilija voi joutua hyppäämään kokin saappaisiin ja päin vastoin. Itse aikanani suoritin koulutuksen aikana alkoholipassin, hygieniapassin & ensiapukortin.  Lisäksi meille pidettiin kurssi eri alkoholeista ja niiden historiasta, sama myös eri maiden keittiöiden suhteen.  Te ketkä mollaatte tarjoilijaa, osaatko vatitarjoilua? Tiedätkö tarjoiluetiketistä? Miten eri kattaukset tehdään? Tiedätkö eron semi ja lakto-ovo vegaanin välillä? Entä mikä on pesco vegaani ?Mitä tapahtuu keliakiaa sairastavalle jos hän saa gluteenia?  Kurkkaan ketjua jossain vaiheessa ;) katsotaan kuinka moni osaa vastata kysymyksiini.

Vierailija
30/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoilijatar kirjoitti:

Kappas, täällähän on lauma oikein unelma-asiakkaita vinkumassa meidän ammatistamme. Hyvä on eli itse siis olen käynyt kyseisen koulutuksen, ja voin itse ainakin sanoa, että kolmen vuoden aikana käymme läpi kaikki erityisruokavaliot, tarjoilutyylit, liinoittamiset, drinkkien valmistukset, ruokien valmistaminen kuuluu opetussuunnitelmaan, sillä tarjoilija voi joutua hyppäämään kokin saappaisiin ja päin vastoin. Itse aikanani suoritin koulutuksen aikana alkoholipassin, hygieniapassin & ensiapukortin.  Lisäksi meille pidettiin kurssi eri alkoholeista ja niiden historiasta, sama myös eri maiden keittiöiden suhteen.  Te ketkä mollaatte tarjoilijaa, osaatko vatitarjoilua? Tiedätkö tarjoiluetiketistä? Miten eri kattaukset tehdään? Tiedätkö eron semi ja lakto-ovo vegaanin välillä? Entä mikä on pesco vegaani ?Mitä tapahtuu keliakiaa sairastavalle jos hän saa gluteenia?  Kurkkaan ketjua jossain vaiheessa ;) katsotaan kuinka moni osaa vastata kysymyksiini.

Itse en mollannut tarjoilijoita, vastaanpa kuitenkin: kysymäsi asiat kuuluvat ihan yleissivistykseen. Tosin en ole kyllä kuullut koskaan vegaanista, joka söisi kuitenkin maitotuotteita ja munia, tarkoitit varmaan vegetaristia. 

Oma pointtini oli se, että miksi pitää istua koulussa kolme vuotta, kun työssä tarvittavat asiat opitaan perehdytyksessä? Kortit toki pitää suorittaa ja on hienoa, että ne saa maksutta opintojen kautta. 

Vierailija
31/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ihan riippuu. Totta on, että oluen laskemiseen ei paljon tarvita (eikä sitä edes koulussa opeteta). Itse kävin kahdessa vuodessa, koska oli jo lukio pohjalla. Siinä kahdessa vuodessa olisi voinut omaksua enemmänkin tietoa, mutta aikataulu oli todella löysä. Puoli vuotta taisi olla harjoittelua, myös keittiön puolella 3 viikkoa. Mutta sai sieltä silti tietoa, viinit, oluet, cocktailit, etikettitieto... Jos ei päädy räkälää tai rossoa kummallisempaan paikkaan, niin tosi on, ettei sitä kannata kolmea vuotta opiskella. Itseä kovasti harmittaa asiakkaiden köyhyys, ihan hukkaan menee ammattitaito.

Vierailija
32/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hartenleed kirjoitti:

No hohhoijaa taas. Kyllä vaan tuohonkin hommaan koulutusta tarvitaan, ei se esim. baarityöntekijän homma ole pelkkää oluen laskemista hanasta. Lähipubissa on juuri näitä pystymetsästä otettuja työntekijöitä, he osaavat snapseista tarjota vain salmaria ja drinkeistä mariannen, valkovenäläisen ja kossukolan. Kun taas paikkakunnan yökerhossa on koulutetut työntekijät, sieltä saa aina hyvät juomat ja osaavat tarjota asiakkaalle muutakin kuin noita perusjallukolia. Sinne siis rahani tuhlaan mieluummin.

Muualla maailmassa baarimikot osaavat lukea listasta drinkkien ainesosat, luulisi saman onnistuvan myös Suomessa. Ei nyt kuitenkaan tähtitieteestä ole kyse. 

Vierailija
33/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäpäs jos katsottaisiin opintosisältöä, niin siitähän se selviää. 

Kahvila-ravintolan myynti ja tarjoilu, ruokaravintolan tarjoilu, tilaus- ja kokouspalvelu, baaritarjoilu, viinitarjoilu ja yrittäjyys. 

Hahahhah täytyy kyllä sanoa, että aika ovimatto täytyy olla jos tutkintoa lähtee suorittamaan.

Vierailija
34/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh  no samaa voi sanoo muistaki tutkinnoista. :DD

esim lastenhoitaja. täytyy käydä läpi vanhukset, vammaset sun muut, lääkeluvat hankkii, täytyy tehä jotain "luovaa kehittäää toimintaa"-tyyliii joku kuka pelkää mustaamiestä, ja siis kaikkee tollasta. ku alalle vois oppii sil et menis vaan töihin suoraan päiväkotiin. :D

Vierailija
35/35 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lähes  kaikki ammattikoulut kestää 3 vuotta, ennen riitti 2. Tähän jatkoaikaan  päädyttiin kahdesta syystä , haluttiin kaunistella työttömyystilastoja ja ajateltiin että ammateille saadaan enemmän arvostusta kun koulutus on pidempi - ja tämä neronleimaus oli ay-liikkeen ajatus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän