Oletko valmis maksamaan tuloveroa enemmän, jotta esim. vanhustenhoito saadaan kuntoon?
Minä olen. 1800 euron palkastani voisi hyvin viedä vaikka joka kuukausi 18 euroa enemmän. Jos kaikki maksaisivat 1 prosenttiyksikön enemmän veroja, potti olisi kai aika mukava. Jos ei riitä, maksetaan 2.
Ja toisin kuin esim. Kokoomus väittää, minä ainakin teen töitä sitä enemmän, mitä vähemmän saan käteen. Pakkohan se on. Jos taas jää isompi määrä käteen, pidän heti enemmän palkattomia vapaita.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Nyt riittää! kirjoitti:
Ensin suuret ikäluokat ovat jääneet eläkkeelle nuorina, rohmunneet itselleen kohtuuttomat eläkkeet ja nyt heidän hoitamisekseen pitäisi vielä nuorten veroja korottaa. Jospa korotetaan heidän omia verojaan?
Suuret ikäluokat eivät tällä hetkellä makaa hoitokodeissa ehkä paria poikkeusta lukuunottamatta. Ovat tällä hetkellä seitsemänkymppisiä, matkustavat, käyttävät palveluja ja tuovat sitä kautta rahaa valtion kassaan. Kyllä ne kasikymppiset hoitokotiasukkaat ovat aiempaa sukupolvea. Suurista ikäluokista on myös syytä muistaa, että kävivät koulua 40 oppilaan luokissa ja aamu- ja iltavuoroissa, kun tilat eivät riittäneet. Opiskelupaikat eivät riittäneet. Moni kävi Ruotsissa hakemassa työkokemusta, kun Suomessa ei työpaikat riittäneet. Kyllä, eläkkeensä ovat kohtuuttomat monella (ei kaikilla), ja pääsivät eläkkeelle aiemmin kuin me pääsemme, mutta toisaalta heidän vanhempansa pääsivät eläkkeelle jo 56-58-vuotiaina, kun taas suuret ikäluokat pääsivät lähinnä 60-63-vuotiaina.
Ehkä selkeintä olisi katsoa, kuinka paljon suuret ikäluokat ovat nauttineet julkisen vallan tuista ja siinä vaiheessa huomaa, että jopa puoleet vähemmän ovat käyttäneet kuin heidän lapsensa ja 2/3 vähemmän kuin nykyiset 18-vuotiaat. Ei ollut heillä opintotukea eikä oppikirjatukea, maksullinen oppikoulu 11-vuotiaasta lähtien ja suoraan työelämään, jos ei ollut varaa opiskella. Itse maksoivat opintonsa, kouluruoka oli velliä ja puuroa, hammashoito kallista jne. Lisänä sodan traumatisoimat vanhemmat eikä minkäänlaista psykologin/kuraattorin/nuorisopolin tukea eikä työelämässäkään tiedetty mitään burn outista, vaikka töitä tehtiin paljon, jotta pystyttiin maksamaan opinnoisa koituneet velat.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/katso-mita-maksat-yhteiskunnal…
Lapset varmaan ihan itse maksoivat oppikoulunsa. Monet joutuivat opiskelemaan opintolainalla, mutta inflaatio söi lainasta ison osan. Ja toisaalta opiskelunsa kunnialla suorittaneille oli lähes takuuvarma työpaikka. Siihen aikaan pääsi töihin kansakoulupohjaltakin. Kokeilepa nykypäivänä peruskoulupohjalta töitä hakea.
Ongelma ei ole se ettei verovarat riittäisi, vaan se että ne verovarat mitkä saadaan viedään muualle kuin oman kansan hyväksi. Jos leikataan ma*muille menevistä menoista niin varmasti saataisiin rahat kasaan ja jäisi ylikin. Mutta juu ei nyt semmosta Suomen pitää elättää ja kustantaa lystit kaikille muille paitsi omalle kansalle joka sen eteen kuitenkin on elämänsä raatanut.
Ehdottomasti olen!!