Yritän laihduttaa, voinko juoda coca-cola zeroa?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset aina ajattelevat että lihavilla ihmisillä on makeanhimo ja että näin sokerittomat juomat pitävät yllä sokerinhimoa. No eipä mulla kyllä näin ole, pikemminkin rasvan ja suolanhimo mulla on. Pitääkö suolaton juoma yllä suolanhimoa?
Yäämrsitkö tahallaan väärin? Jos olisi olemassa suolaton suolalle maistuva juoma efekti voisi olla sama.
Joo, tai ymmärsitkö sä. Tarkoitin että kokista voi juoda myös sen maun takia eikä sen sokerin takia.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Ei kannata, keho ei tunnista keinomakeutusaineita ja luulee, että tankkaat sokeria. Melkein mieluummin lasi sokericolaa päivässä kuin 1,5l zeroa. Pidä sokerit sokereina (jos niitä on ylipäätään pakko saada) äläkä koske noihin stevioihin, aspartaameihin ym.
Stevia ei nosta insuliinitasoja niin kuin sokeri sekä aspartaamit ym. keinomakeuttajat tekevät.
Ah, tuotapa en tiennytkään! Kiitos tiedosta :)
Itse asiassa siinä tutkimuksessa, jossa keinomakeutuksen todettiin lisäävän makeanhimoa, tämä efekti tapahtui vain 10%:lla koehenkilöistä. Ei siis aiheuta suurimmalla osalla tätä. Joten halutessaan voi itse kokeilla, miten toimii itsellä. Jos aiheuttaa makeanhimoja, ei silloin kannata juoda mutta muuten voi jos haluaa.
Itse olen ravitsemusterapeutin ohjauksessa laihduttamassa. Minä olen valinnut juoda päivällisellä keinomakeutusjuomaa joka päivä. Tämä on minulle yksi iso syy, miksi dieetti ei tunnu aivan liian ankealta ja liian isolta luopumiselta "kaikesta hyvästä", eli lisää todennäköisyyttä pitäytyä dieetissä. Minulla ei myöskään tule tuosta mitään makeanhimoja (en ole kyllä koskaan ollut muutenkaan makean perään vaan suolaisten ja rasvaisten ahmiminen on ollut mun ongelma).
Onko Pepsi Max ja vastaavat terveysjuomia? No ei varmaan, mutta ei kohtuumäärästä ole niin valtavaa haittaakaan, että jos se auttaa pysymään laihduttavassa ruokavaliossa, niin kyllä se on terveellisempää reilusti ylipainoisen laihtua vaikka sitä Pepsiä lipitellenkin kuin olla laihtumatta siksi ettei jaksa niin isoa elämäntapamuutosta kertarysäyksellä että tuostakin kalorittomasta tavasta pitäisi luopua.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Ei kannata, keho ei tunnista keinomakeutusaineita ja luulee, että tankkaat sokeria. Melkein mieluummin lasi sokericolaa päivässä kuin 1,5l zeroa. Pidä sokerit sokereina (jos niitä on ylipäätään pakko saada) äläkä koske noihin stevioihin, aspartaameihin ym.
Stevia ei nosta insuliinitasoja niin kuin sokeri sekä aspartaamit ym. keinomakeuttajat tekevät.
Hanavesi ei nosta sitäkään vähää ja on edullista. Lisäksi kannattaisi opettaa itsensä juomaan janoon eikä makuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Hanavesi ei nosta sitäkään vähää ja on edullista. Lisäksi kannattaisi opettaa itsensä juomaan janoon eikä makuun.
Kuulostaa kauhealta ankeutukselta, että mitään iloja ei saisi ruoasta ja juomasta olla. Pelkkää rationaalista hinnan laskemista ja terveysvaikutusten optimointia. Itse eläisin paljon mieluummin lyhyemmän aikaa kuin noin ankeasti.
Janoon ja makuun juominen ei myöskään varmaan kenelläkään sulje toisiaan pois. Eiköhän jokainen meistä juo kun on jano. Useimmat varmaan juo siihen pääosin juuri vettä. Mutta välillä sitä tykkää jostain makuelämyksestäkin ja eipä tuosta juuri haittaa ole jos sellaisen hankkii.
Voit juoda ja voit juoda sokeriversiotakin jos ei lähde ihan käsistä ja juot kohtuudella. Laihdutus on usean asian summa, ei laihis mistään yhdestä asiasta pilalle mene. Kohtuus kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Mun isomummo eli 96- vuotiaaksi ja joi joka päivä jaffaa (sokeriversiota) ja söi pullia. Ei koskaan sairastanut mitään vakavaa sairautta elämänsä aikana. Kuoli onnellisena, ihan vain vanhuuteen, kiikkutuoliin.
Ja miksi ihmeessä elämässä ei saisi olla makuelämyksiä? Minä ainakin haluan päivittäin makuelämyksiä enkä todellakaan aio asiaa muuttaa.😂
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa siinä tutkimuksessa, jossa keinomakeutuksen todettiin lisäävän makeanhimoa, tämä efekti tapahtui vain 10%:lla koehenkilöistä. Ei siis aiheuta suurimmalla osalla tätä. Joten halutessaan voi itse kokeilla, miten toimii itsellä. Jos aiheuttaa makeanhimoja, ei silloin kannata juoda mutta muuten voi jos haluaa.
Itse olen ravitsemusterapeutin ohjauksessa laihduttamassa. Minä olen valinnut juoda päivällisellä keinomakeutusjuomaa joka päivä. Tämä on minulle yksi iso syy, miksi dieetti ei tunnu aivan liian ankealta ja liian isolta luopumiselta "kaikesta hyvästä", eli lisää todennäköisyyttä pitäytyä dieetissä. Minulla ei myöskään tule tuosta mitään makeanhimoja (en ole kyllä koskaan ollut muutenkaan makean perään vaan suolaisten ja rasvaisten ahmiminen on ollut mun ongelma).
Onko Pepsi Max ja vastaavat terveysjuomia? No ei varmaan, mutta ei kohtuumäärästä ole niin valtavaa haittaakaan, että jos se auttaa pysymään laihduttavassa ruokavaliossa, niin kyllä se on terveellisempää reilusti ylipainoisen laihtua vaikka sitä Pepsiä lipitellenkin kuin olla laihtumatta siksi ettei jaksa niin isoa elämäntapamuutosta kertarysäyksellä että tuostakin kalorittomasta tavasta pitäisi luopua.
Kyllähän se vaikuttaa sinun vatsahappoihisi ja vaikeuttaa ruuan sulamista ja hyödynnettävyyttä ja kalsiumin imeytymistä eli ravitsemuksellisesti sinun pivällisestäsi et saa irti sitä, mitä saisit ilman tuota pepsilisää.
Vähempiongelmaisiakin kalorittomia juomia löytyy kuin keinomakeutetut, kuten itse haudutetut jääteet, joissa on makua jos hanavesi tökkii. Siinä menee pieni hetki kun makuaisti tottuu makeuden vähenemiseen, mutta sitten alkaa nauttia mauista ihan toisella tavalla.
Jos tarvitsee virkistystä, eikä juo kahvia, voi kokeilla vaikka matchaa.
Itse olen laihduttanut 60kg ja koko aikan olen juonut ihan normaalisti zero- ja light colaa. ei ole ainakaan omalla kohdalla vaikuttanut mihinkään negatiivisesti paitsi ehkä hampaisiin ja aktiivisuuteen muuten (yöllä vaikeampi nukahtaa jos juon juuri ennen nukkumaan menoa, kuten kahvin kanssa olisi, koska kofeiini). Eihän se kai ihan hirveen terveellistä ole, mutta en ainakaan siitä ei ole painonpudotuksessa itselläni ollut haittaa sinänsä. PTkin joskus sanoi, että jos tuo on ainoa pahe ja herkku sulle, niin pidä se jotta ei tunnu siltä että joudut luopumaan kaikesta hyvästä. Mutta tietenkin kohtuudella. EI niin että juot ison pullon päivässä, vaan vaikka silleen että viikonloppuna tai satunnaisesti pieni pullo tai muutama lasillinen (tai ravintolassa ruokajuomana esim). Itse olen kolan suurkuluttaja joten olen koittanut vähentää sen juomista. Oikeastaan silloin kun laihdutin enmmän, olin hetken kokonaan ilman. Eipä sitä sitten enään kauheasti kaivannut. Mutta nyt olen palannut vanhaan tapaan, mutta kaikki veriarvot ja muut oli silti ihan normaalit (ja paino normaali + pysynyt samana koko ajan tiputettuani). Eli tämä nyt on vähän sellainen asia että joo ja ei. Tästä on montaa mielipidettä, kannattaa tutkia asiaa netistä ja tutkia omalla kohdalla minkälainen vaikutus on. Kokeile vaikka hetki olla ilman, niin näet onko eroa esim. oloon tai muuten. En kuitenkaan usko, että se suoraan vaikuttaa haitallisesti painon putoamiseen jos kaikki muut asiat on kunnossa (liikunta, ruokavalio ja lepo).
Mä oon laihduttanu kahdessa kuukaudessa 10kg ja koko ajan juonut 3l viikossa pepsi maxia, välillä enemmänkin, enkä ole lihonut ja paino putoaa edelleen hitaasti mutta varmasti. En nyt ehkä noin paljoa suosittele juomaan kun minä, eihän limut ole hampaillekaan hyväksi. Mutta kyllä zero juomia voi juoda laihiksellakin ollessa. Tosin mielummin kannattaisi juoda vettä.
Laihduttamisella ja terveellisyydellä ei sinänsä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Esim. Monet terveelliset ruoat sisältävät tosi paljon kaloreita ja voivat hyvinkin lihottaa, vaikka ovat terveellisiä.
Moni taas saattaa syödä tosi huonosti, mutta on hoikka.
Kannattaa muistaa, että nuo ei ole sama asia. Sä voit laihduttaa vaikka syömällä 1 pizzan päivässä. Pizzassa on n. 800kcal ja jos sä vedät päivässä ainoastaan 800kcal niin laihdut kyllä luurangoksi. Tai suklaalevyssä esim. 500kcal. Terveellisissä cashewpähkinöissä taas on n. 600kcal/100g, kun taas esim. Karkeissa on yleensä 350kcal/100g. Toki pähkinät pitää nälkää paremmin kuin joku karkki, mutta kuitenkin.
Älkää sekottako terveellisyyttä ja laihduttamista. Ne on eri asioita. Toki kaikista järkevintä on laihduttaa terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Mun isomummo eli 96- vuotiaaksi ja joi joka päivä jaffaa (sokeriversiota) ja söi pullia. Ei koskaan sairastanut mitään vakavaa sairautta elämänsä aikana. Kuoli onnellisena, ihan vain vanhuuteen, kiikkutuoliin.
Ja miksi ihmeessä elämässä ei saisi olla makuelämyksiä? Minä ainakin haluan päivittäin makuelämyksiä enkä todellakaan aio asiaa muuttaa.😂
Sulla on kyllä erikoinen mummo, jos joi joka päivä jaffaa koko ikänsä. Vasta 90-luvulta asti me keskivertoihmiset alettiin lisätä limsojen käyttöä arkeen ja 70-luvulla limua sai suurin piirtein synttäreillä ja joskus lasillisen saunan jälkeen. Mutta sun mummo joi sitä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vaikuttaa sinun vatsahappoihisi ja vaikeuttaa ruuan sulamista ja hyödynnettävyyttä ja kalsiumin imeytymistä eli ravitsemuksellisesti sinun pivällisestäsi et saa irti sitä, mitä saisit ilman tuota pepsilisää.
Tuo on taas tuota optimointia ja hienosäätöä, jolla ei useimmille ole mitään käytännön merkitystä. On ihan totta että esim. kofeiini hieman vähentää kalsiumin imeytymistä, mutta nämä vaikutukset on sen verran pieniä että niillä yleensä ei ole mitään käytännön merkitystä ihmiselle, kuten ei muillakaan mikrovaikutuksilla joita eri ruoka-aineista tulee. Niitä muuten tulee myös osasta ns. terveellisiä ruoka-aineita.
Itse kun aloitin laihiksen painoin 118 kg ja syy laihduttaa oli että oli kohonnut verenpaine, verensokeriarvot päin peetä ja lisäksi maksa-arvotkin. Elin lähinnä hampurilaisilla, pizzoilla, energiajuomilla, colajuomilla, eineksillä, karkilla ja keskikaljalla. Tällaisesta ruokavaliosta on melkoinen hyppäys ravitsemusterapeutin mulle laatimaan ohjelmaan, jolla olen nyt jo laihtunut 17 kg, jossa syödään viidesti päivässä, paljon kasviksia, pitää tehdä ruokaa kotona eikä vaan mikrottaa jotain einestä. Joten kyllä aion pitää toistaiseksi tämän Pepsi Max paheeni ja sille on ravitsemusterapeuttikin antanut "siunauksensa". Lisäksi ruokavalioni on laadittu niin että siihen mahtuu tilaa 500 kcal "epäterveellisen" valinnaisen ruoan herkuttelulle per viikko, ettei ihan ankeiluksi mene. En siis noudata mitään optimaalista ruokavaliota, mutta taatusti monta kertaa parempaa kuin ennen ravitsemusterapiaa. Ja sillä vanhallakin olin pysynyt hengissä nelikymppiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on taas tuota optimointia ja hienosäätöä, jolla ei useimmille ole mitään käytännön merkitystä. On ihan totta että esim. kofeiini hieman vähentää kalsiumin imeytymistä, mutta nämä vaikutukset on sen verran pieniä että niillä yleensä ei ole mitään käytännön merkitystä ihmiselle, kuten ei muillakaan mikrovaikutuksilla joita eri ruoka-aineista tulee. Niitä muuten tulee myös osasta ns. terveellisiä ruoka-aineita.
Itse kun aloitin laihiksen painoin 118 kg ja syy laihduttaa oli että oli kohonnut verenpaine, verensokeriarvot päin peetä ja lisäksi maksa-arvotkin. Elin lähinnä hampurilaisilla, pizzoilla, energiajuomilla, colajuomilla, eineksillä, karkilla ja keskikaljalla. Tällaisesta ruokavaliosta on melkoinen hyppäys ravitsemusterapeutin mulle laatimaan ohjelmaan, jolla olen nyt jo laihtunut 17 kg, jossa syödään viidesti päivässä, paljon kasviksia, pitää tehdä ruokaa kotona eikä vaan mikrottaa jotain einestä. Joten kyllä aion pitää toistaiseksi tämän Pepsi Max paheeni ja sille on ravitsemusterapeuttikin antanut "siunauksensa". Lisäksi ruokavalioni on laadittu niin että siihen mahtuu tilaa 500 kcal "epäterveellisen" valinnaisen ruoan herkuttelulle per viikko, ettei ihan ankeiluksi mene. En siis noudata mitään optimaalista ruokavaliota, mutta taatusti monta kertaa parempaa kuin ennen ravitsemusterapiaa. Ja sillä vanhallakin olin pysynyt hengissä nelikymppiseksi.
Joo, toki on parempi painaa sata kiloa kuin 120 kg. Oma ylipainoni ei ole koskaan päässyt noin hälyyttäväksi, mutta tuon limun kanssa elelin aika samoilla linjoilla teinistä pitkälle aikuiseksi, join sitä huoletta pieniä määriä oikeastaan päivittäin (light).
Sitten tuli suolisto-ongelmia (jatkuvaa ripulia ja siitä seuranneita ravinnepuutoksia) ja pahaa uupumusta jne. Kävin mittauttamassa vatsahappotasoni ja kävi ilmi, että vatsassa on vähähappoinen tila. Se vaikeuttaa kaikkea ruuan käsittelyä (hyödynnettävyys ja bakteerien tappaminen) ja altistaa syövälle ja vatsahaavalle ja vaikka mitä. Ja limu on yksi vähähappoisen mahan aiheuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Sulla on kyllä erikoinen mummo, jos joi joka päivä jaffaa koko ikänsä. Vasta 90-luvulta asti me keskivertoihmiset alettiin lisätä limsojen käyttöä arkeen ja 70-luvulla limua sai suurin piirtein synttäreillä ja joskus lasillisen saunan jälkeen. Mutta sun mummo joi sitä joka päivä.
Todenäköisesti tuon mummon muut elämäntavat sitten ovat taas olleet suhteellisen terveet ja ei ole kuitenkaan saanut tolkuttomasti ylimääräistä energiaa noista nautinnoistaan (eli joko käyttänyt kohtuu annoksia tai kompensoinut muuta syömistä keventämällä), silloin pulla ja limsakaan ei tapa :D
Tämä pitää paikkansa ainakin sillä perusteella mitä itse olen elimistön toiminnasta oppinut. Insuliinin eritys alkaa jo, kun kieli maistaa makean, mitä myös makeutusaineet ovat. Insuliini puolestaan laskee veren glukoosipitoisuutta, jolloin aivot viestivät, että on nälkä. Mitä ihmisen tekee mieli, kun on energianpuute? No nopeasti sulavia energianlähteitä, eli sokeripitoisia ruokia tietenkin. Tiedä sitten todellisuudessa, kuinka lähellä tämä käsitykseni on todellisuutta, mutta näin ainakin ymmärtäisin asian olevan.
M23