Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomen nuoriso voi niin huonosti?

Vierailija
13.02.2019 |

Harva se päivä saa lukea lehdistä, että n. 16-25 -vuotias on tuomittu ryöstöstä, pahoinpitelystä tai rattikuopumuksesta ja lähes aina syynä on huumeiden tai muiden päihdyttävien aineiden käyttö. Mikä saa noinkin nuoret ihmiset tuolle tielle, miksi nuoret voivat niin pahoin?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että nykynuoret eivät kestä vastoinkäymisiä, lapsia ei saa enää kasvattaa sietämään pettymyksiä. Jo puhelimen tai netin rajoittaminen kuulostaa kohtuuttomalta. Keskustella ja ymmärtää pitäisi vaan loputtomiin, niinkuin lapsi muka kykenisi rajoitukset ja kiellot näkemään omaksi parhaakseen. Kun katsoo tuttujen vanhempien surua siitä, että nuori ei jaksa eikä viitsi yrittää mitään, kun on muka niiiin vaikeata, niin pistää välillä vihaksi! Nuorihan pask at välittää vanhempien huolesta ja tuskasta. En sano, etteikö mielenterveysongelmiakin olisi, mutta tuntuu korreloivan helppoon elämään. Miten aikaisemmat sukupolvet ovat järjissään selvinneet todella vaikeista ajoista, sodan jälkeiset sukupolvet ja 90 laman kokeneet.

Vierailija
22/30 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt sen niin, ettei osata ohjata nuoria siihen suuntaan millainen maailma nyt on ja miten pitäisi täällä olla ja pärjätä, koska vanhemmat on kasvaneet erilaisissa olosuhteissa. Kaiken pitäisi olla niin helppoa ja mahdollista nuorille, kun "kaikki" ollaan valmiina saatu. Pitää osata aina valita elämässä oikein. Vaatimustaso on korkea ja sopimukset ja palkat usein paskoja ja kilpailu on suurta. Moni on hukassa sen suhteen miten pystyy pärjäämään, eikä edes osaa aloittaa mistään, koska se vaatii aivojen "uudelleen ohjelmointia". Ei koeta olevansa merkityksellinen yksilö, eikä odoteta miltään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin siinä luulossa, että nuorison päihteiden käyttö on vähentynyt. Olisiko kellään tilastoja?

Alkoholin käyttö on vähentynyt, mutta sitä kompensoi lisääntynyt laittomien aineiden käyttö. Poliitikot tunnetusti haluavat paukutella henkseleitä, joten sitäei  alkoholin käytön vähentymisestä hehkuttaessa ikinä mainita, että huumeiden käyttö on kasvanut reilusti. Niistä on toki myös vaikeampi saada luotettavia tilastoja, laittomia kun ovat. Ei saa ostodataa ja käyttöä ei myönnetä niin helposti.

Vierailija
24/30 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös tällainen syrjäytynyt melko nuori aikuinen. Minulla on pitkä kiusaamistausta ja lähes kaikki ihmiset kohdelleet todella huonosti. Lukio meni aikoinaan näidenkin syiden takia melko huonosti ( tosin minulle on myös pari ainetta vaikeita) ja nyt en ole millään päässyt opiskelemaan. Kaikille aloille  minusta ei myöskään ole, koska en ole sosiaalinen ihminen.  En meinaa millään päästä eteenpäin ja minulle on jäänyt pelkoja, jotka nousevat esiin eri tilanteissa. Itseluottamus huono ja toisaalta olen ollut jo niin kauan yksin etten enää edes niin kaipaa seuraa. On ollut pakko pärjätä yksin. Ei tämä silti mukava tilanne ole. Kuitenkin olen myös melko tavallinen ihminen ja ainakaan mitään suurempia ongelmia ei ihme kyllä ole. Tai ehkä se huono luottamus toisiin on varmaan jo suuri tekijä. Kuitenkaan minulla ei ole mitään päihdeongelmaa tai muutakaan sellaista.

Lähinnä se on vaikeaa, että mitä teen ja miten pärjään yhteiskunnassa. Olenkin jo saanut palautetta siitä olen niin ujo ja varovainen, mutta kukaan ei halua ymmärtää sitä mitä kokemuksia minulla on taustalla. En kaipaa mitään sääliä, mutta en todellakaan voi muuttua miksikään puhekoneeksi hetkessä. Olen muutenkin melko introvertti ihminen. Joskus joku on myös ihmetellyt tuota ystävien puuttumista, mutta eihän minulla ole jäänyt niitä tuttuja sieltä kouluista kun tilanne oli mikä oli ja ne vähät ovat jo muuttaneet muualle. Niitä uusia on vaikeaa löytää kun en oikein käy missään ja sitten joissakin paikoissa on ollut niin eri ikäisiä ihmisiä. Lisäksi nämä omat kokemukset jarruttavat ja on vaikeaa ainakaan aluksi tutustua syvällisemmin. En tiedä sitten mikä tilanne olisi jos olisin elänyt sen norminuoruuden. Ehkä ainakin luottaisin itseeni enemmän. Nykyisin yritän kaikesta huolimatta olla positiivinen ja hakea sinne opiskelemaan. 

Vierailija
25/30 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen ja onnelinen siitä että nykyään nuorilla on tarjolla paljon apua ja vapaa-ajan tekemistä, mutta silti katkera siitä etten itse saanut apua nuorena enkä nyttenkään.

Vierailija
26/30 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva se päivä saa lukea lehdistä, että n. 16-25 -vuotias on tuomittu ryöstöstä, pahoinpitelystä tai rattikuopumuksesta ja lähes aina syynä on huumeiden tai muiden päihdyttävien aineiden käyttö. Mikä saa noinkin nuoret ihmiset tuolle tielle, miksi nuoret voivat niin pahoin?

Kun elää maailmaan mukautuneena, se saa aikaan mainitsemiasi asioita muun muassa.

Nuoret varsinkin ovat erittäin herkkiä vaikutuksille.

Vierailija
27/30 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikesta on leikattu. Koulutuksesta, tuista, hoidosta. Työtä ei ole juuri kenellekään, apua ei tahdo saada. Siinäpä näitä syitä. Kertoo varsin paljon kansakunnan tilasta, kun itsemurhien määrä on hallituskauden aikana noussut jyrkästi ja lapset sekä nuoret voi pahoin. Syntyvyys on romahtanut kun kukaan ei uskalla enää tehdä lapsia tähän maailmaan. Siinä on ihan turha paukutella henkseleitä miten on nyt onnistuttu asioissa.

Mutta äänestäkää toki oikeistoa seuraavissakin vaaleissa, niin kohta voi kysellä miksi on vielä huonommin asiat.

Vierailija
28/30 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
29/30 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että nykynuoret eivät kestä vastoinkäymisiä, lapsia ei saa enää kasvattaa sietämään pettymyksiä. Jo puhelimen tai netin rajoittaminen kuulostaa kohtuuttomalta. Keskustella ja ymmärtää pitäisi vaan loputtomiin, niinkuin lapsi muka kykenisi rajoitukset ja kiellot näkemään omaksi parhaakseen. Kun katsoo tuttujen vanhempien surua siitä, että nuori ei jaksa eikä viitsi yrittää mitään, kun on muka niiiin vaikeata, niin pistää välillä vihaksi! Nuorihan pask at välittää vanhempien huolesta ja tuskasta. En sano, etteikö mielenterveysongelmiakin olisi, mutta tuntuu korreloivan helppoon elämään. Miten aikaisemmat sukupolvet ovat järjissään selvinneet todella vaikeista ajoista, sodan jälkeiset sukupolvet ja 90 laman kokeneet.

90-luvun laman selvisi helposti päihteiden avulla. Isä tosin joi liikaa ja tunnekuohuissa hirtti itsensä liiteriin.

Vierailija
30/30 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin siinä luulossa, että nuorison päihteiden käyttö on vähentynyt. Olisiko kellään tilastoja?

Siinäpä se. Päihteet tuo hyvinvointia sopivasti käytettynä. Oin itse nuorena yksinäinen ja onneton raitis. Tiedän siis eron.

Sain ystäviä ja olin rohkeampi päihtyneenä. Annostus on tärkeää.

Tutustuin muihin ja harrastin seksiä.

Jos olisin vain kyyhöttänyt raittiina yksin kotonani, niin elämässäni ei olisi tapahtunut mitään.

Päihteet kuuluvat ihmiselämään osana tiettyä elämänjaksoa.

Ne kuuluu osana nuoruuteen.

Raittius nykyisyydessään on hyvin uusi ja utopistinen ajanjakso ihmiskunnan historiassa.

Päihteet eivät sinällään kuuluneet historiassa nuoruuteen vaan enemmänkin pyhäpäiviin. Esimerkiksi juhanukseen.

Merkittävää on että päihteettömyys on ihmisille uusi asia ja se saattaa aiheuttaa oireilua yhteiskunnallisella tasolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi