Miten varaudutte pahan päivän varalle? (te jotka varaudutte)
Tarkoitan nyt meitä ihan tavallisia ihmisiä, joilla ei ole suurta omaisuutta, tilillä kymmeniä tuhansia euroja ja osakesalkussa saman verran lepuutettavaa rahaa.
Meillä on pakastimessa ruokaa ehkä kahdeksi viikoksi ja kaapeissa kuiva-aineita ehkä just siksi ajaksi riittävä määrä. Pahan päivän varalle on säästössä 1300 euroa. Yritetään säästää vähän joka kuussa, mutta kun, yhtiövastike, hinnat ja korot ovat nousseet, niin äippälomalla ei paljon säästetä. Mies oli lomautettunakin alkuvuonna.
Yritän ostaa lapsille alesta ja kirppiksiltä vaatteita vähän etukäteen. Miten muuten voisi varautua pahan päivän varalle? Jaetaan hyviä vinkkejä!
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa oli jo minusta hyviä kohtia.
Minulla on lisäksi pullovettä kaapissa ja patteriradio ja pattereita sekä makuupussi, jos sähkö ja lämmitys menee, eikä tule hanasta vettä. Taskulamppu tietysti myös.
Unohdin selventää, että tarkoitan sillä pahan päivän varalle varautumisella esimerkiksi lomautuksia, työttömyyttä, sairastumista. Sellaista mikä aiheuttaa tulojen romahtamisen.
Säästössä on rahaa, tosin huomattavasti enemmän kuin tuo sinun määräsi. Etkö tiedä että pitäisi olla vähintään 6kk palkkaa vastaava puskuri? Olemme velattomia ja olemme myös omavarasaisia ruuan, veden ja sähkön suhteen.
Raivostuttava aihe. Köyhillä ei varaa varautua, joillakin on vuoden putkeen ollut minituki +leikkaukset, sukulaisia ei ehkä kiinnosta varautuminen. Kaikki vaan hokevat videoilla ja netissä, osta sitä ja hanki tätä. Osta osta osta. Niinpä niin.
Miksi pitäisi ostaa? Luonnosta saa paljon kaikkea myös hankittua ja itse tehtyä. Ja kyllä, myös tukirahoista voi säästää, kaikkea ei tarvitse kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Raivostuttava aihe. Köyhillä ei varaa varautua, joillakin on vuoden putkeen ollut minituki +leikkaukset, sukulaisia ei ehkä kiinnosta varautuminen. Kaikki vaan hokevat videoilla ja netissä, osta sitä ja hanki tätä. Osta osta osta. Niinpä niin.
Luin viestistäsi ensin minituen minkkiturkiksi, pahoittelut siitä. Ei pitäisi palstailla väsyneenä.
Sauna on ostettu täyteen sokeria ja kissa sitä vartioimaan.
Retkeilyvarusteet, kalastusvälineet pitäisi vielä hankkia johkin välii.
Katiskaa osaa tyhminkin Jonne käyttää.
Heti töihin päästyäni aloitin säästämisen.
Nyt eläkkeellä on varaa ostaa mitä tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Retkeilyvarusteet, kalastusvälineet pitäisi vielä hankkia johkin välii.
Katiskaa osaa tyhminkin Jonne käyttää.
Pitäis osata kalastaa myös. Katiskaa osaa käyttää, mutta eri asia saatko siitä paikasta kalaa, mihin sen laitat. Voi olla tyhjää täynnä,jos ei ymmärrä missä kaloja on. Sama verkkojen kanssa.
Pikkuporvarit varautuu mielikuvitus uhkiin kun on niin tylsä elämä.
Vierailija kirjoitti:
Heti töihin päästyäni aloitin säästämisen.
Nyt eläkkeellä on varaa ostaa mitä tahtoo.
Mä olen kyllä elänyt näin työikäisenä ihan joka vuosi. Nauttinut työstä saadulla palkalla. Enkä vasta eläkkeellä. Elämä on elämistä varten. Ihan turha nuukailla parhaat vuodet elämästä.
80 vuotta on ajoittain kerrottu mediassakin varautumisesta. Sieltä löytyy kotivaraohjeet.
Itse asun 5 km Itärajalta, niin olen varautunut ehkä vähän paremmin vaikka tilanteeseen, jossa voisi tulla äkkilähtö evakkoon.
Minulla on lista tärkeistä asioista jotka pitää ottaa mukaan, ja joitain kasseja, joihin on nopea pakata vaikka vaatteita tms.
Tietysti normaalisti tarvitsee varautua vain siihen, että on puhdasta juomakelpoistaa vettä ja jotain säilyvää ruokaa muutamaksi päiväksi, esim. pitkän sähkökatkon varalle.
Ostin muutaman euron kanisterin hanavettä varten. Se kloori vesi mukä pilaantuu viikossa tms, en usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lisäksi pullovettä kaapissa ja patteriradio ja pattereita sekä makuupussi, jos sähkö ja lämmitys menee, eikä tule hanasta vettä. Taskulamppu tietysti myös.
Unohdin selventää, että tarkoitan sillä pahan päivän varalle varautumisella esimerkiksi lomautuksia, työttömyyttä, sairastumista. Sellaista mikä aiheuttaa tulojen romahtamisen.
Taitaa olla suositus, että olisi 3 kuukauden tulojen verran rahaa jollain pankkitililllä. Nykyisin, kun on noita hyökkäyksiä, niin on hyvä jopa olla toinen tili, josta ei normaalisti käytä rahaa, siihen voisi sopia vaikka S-pankin tili, joka monilla onkin.
No taskulamppu ja puhtaat sukat repussa sekä radio sekä sytkä vähän tupakkaa.Vesipullo.Pari purkkia hernekeittoa ja persikkaa.
Rajan lähellä on venäläisten lisäksi ollut vaarallisia laittomia siis rikostaustaa.Muista maista vaeltaneet.On myös vankikarkureita.Ehkä voi hankkia jonkun varmuus ketjun oveen ja pitää ulkovarastoa lukossa.Iranilaiset on mennyt navettaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla suositus, että olisi 3 kuukauden tulojen verran rahaa jollain pankkitililllä. Nykyisin, kun on noita hyökkäyksiä, niin on hyvä jopa olla toinen tili, josta ei normaalisti käytä rahaa, siihen voisi sopia vaikka S-pankin tili, joka monilla onkin.
On ollut jo pitempään S pankissa käyttövara ja muutama satanen lompakossa, ei mikään hätävara vaan herätevara. Reissatessa tulee toria selattua ja välillä tulee "hyviä" kauppoja.
Sokeria hiivaa ja jotain sillain.Jotkut tekee itse viiniä.Kun pesee alusvaatteet ja pitää repussa valmiina.Niin pari purkkia jotain syötävää.Purkkaa se vie nälän.Ehkä pitää laittaa kuntoon pyörä ja sukset.
Luvatun maan voi löytää arabiasta.Nyt ne liikkuu väärään suuntaan.Täällä suomessa se ei ole.Porvoossa liikkui svetogorskista tulleita. Mitä tuumaatte.