Paljonkohan nelihenkinen perhe saa asuntolainaa 2700 euron nettotuloilla?
Vai saako mitään? Mitä luulette? Säästöjä 10000 ja reaalivakuutta mahdollisuus käyttää.
Kommentit (39)
Lähinnä tuoreita kokemuksia hain :)
Noilla tuloilla ja vakuuksilla asuntolainaa tuskin tarjottimella eteen tuodaan.
Reaalivakuus saattaa olla hyvä asia, jos se on (lainanantajan mielestä) helposti realisoitavissa. Laskekaa ensin kuinka paljon pystytte hoitamaan kuukausittain lainaa. Olette nykyisellään oikeutettuja asumistukeen ja se koskee myös ostettavan asunnon yhtiövastiketta.
Teidän pitää ihan itse se laskea paljonko voitte ottaa lainaa, että teillä jää myös jotain säästöjä. Meinaan vaan, jos mitään ei jää säästöön lainojen yms asumiskulujen jälkeen lainaan on yksinkertaisesti liikaa.
Riippuu täysin reaalivakuudesta. Noilla tuloilla ja säästöillä ette yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Reaalivakuus saattaa olla hyvä asia, jos se on (lainanantajan mielestä) helposti realisoitavissa. Laskekaa ensin kuinka paljon pystytte hoitamaan kuukausittain lainaa. Olette nykyisellään oikeutettuja asumistukeen ja se koskee myös ostettavan asunnon yhtiövastiketta.
Emme ole oikeutettuja asumistukeen. Kela katsoo bruttotulot ja toisekseen saan tuohon päälle vielä liiton päivärahaa, jota pankki ei huomioi tuloina, mutta Kela huomioi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin reaalivakuudesta. Noilla tuloilla ja säästöillä ette yhtään.
2017 meille luvattiin 120 000 euroa, mutta sen jälkeen pankit ovat todennäköisesti kiristäneet ehtoja. Siksi en luota enää tuohon.
Pankit eivät muuten kauheasti mainosta mutta niiltä voi ostaa myös puuttuvia lisävakuuksia. Eikä ole edes kalliita.
Oliko tämä vitsi? Teidän tulot on vain muutaman satasen enemmän kuin toimeentulotuella elävällä samankokoisella perheellä olisi (asumiskulut plus terveysmenot jos ovat noin tonnin luokkaa). Kuten joku totesi, todennäköisesti saatte asumistukeakin. Ei silloin pankkilainaa kysellä.
Jos jotain saatte niin maksimissaan luokkaa 50 tonnia, mutta hyvin yllättynyt olisin jos sitäkään. Ei pankki halua lähteä vakuuksia realisoimaan, kyllä sen maksukyvyn pitää lähtökohtaisesti olla kunnossa.
0/5. Miksi vitussa kakaroita on tehtävä tuollainen lauma ja tuollaisilla nettotuloilla?
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä vitsi? Teidän tulot on vain muutaman satasen enemmän kuin toimeentulotuella elävällä samankokoisella perheellä olisi (asumiskulut plus terveysmenot jos ovat noin tonnin luokkaa). Kuten joku totesi, todennäköisesti saatte asumistukeakin. Ei silloin pankkilainaa kysellä.
Jos jotain saatte niin maksimissaan luokkaa 50 tonnia, mutta hyvin yllättynyt olisin jos sitäkään. Ei pankki halua lähteä vakuuksia realisoimaan, kyllä sen maksukyvyn pitää lähtökohtaisesti olla kunnossa.
Perheemme nettotulot ovat 3300 euroa. Mutta ainakaan 2016 pankki ei huomioinut ollenkaan soviteltua päivärahaa, joten pankin katsomat tulot ovat 2700 euroa. Ja ei, näillä tuloilla ei asumistukea heru. 2016 lainaa luvattiin 120 000 euroa kolmesta eri pankista, mutta ei tuolloin ostetukaan ja sen jälkeen ehdot kiristyneet.
Vierailija kirjoitti:
0/5. Miksi vitussa kakaroita on tehtävä tuollainen lauma ja tuollaisilla nettotuloilla?
2 lasta on lauma? Eipä ole tältä laumalta vielä toistaiseksi mitään puuttunut, vaikka ovat jo teini-iässä. Ja tuloista vastasin jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
0€
Älähän nyt. Kyllä he ainakin sen verran saa, että käytetyn asuntovaunun saa ostettua :D
Mä olen sinkku ja mulla on samanlaiset nettotulot (brutto 4400 e/kk). Ostin hiljattain juuri kerrostaloasunnon Helsingistä, ja sain ongelmitta pankista lainaa 180 000 euroa. Minulla oli säästöjä 25 000 euroa, kun olin asunut ennen asumisoikeusasunnossa ja maksanut tuon verran asomaksua sinne, jonka sai takaisin kun muutti pois.
Paljonko on oman varallisuuden osuus nykyisin ensiasuntoa ostettaessa? Jos siis sellainen on kyseessä. 15-25%? Noi tulot ja kahden lapsen läsnäolo sekoittaa pakkaa. Tuloilla pelkästään saisi asuntolainaa jollekin summalle, mutta pankki laskee myös lapsista aiheutuvia kuukausittaisia kuluja riskiarvioihin.
Noin 100 000 Euroa. Lyhennyserä nähdäkseni voisi olla noin 500. Onko teillä tulojennoususta toivoa? Kuulostaa aika pieneltä kahden aikuisen taloudessa 2700.
Ei yhtään.
MIksi täältä kyselet, pankkien verkkosivuilla on lainalaskureita.
Uskon, että saatte yli 100 000. Me saatiin viime kesänä 130 000 euroa pari sataa isommilla tuloilla, ei ollut edes säästöjä...ja meitäkin 4.
Kysy pankista.