Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kepeillä kulkeva isomummuni joutui seisomaan bussissa kun nuoriso tuijotti vaan puhelimiaan

Vierailija
13.02.2019 |

Isomummu oli sairaalaan menossa eikä saanut kyytiä. On siis yli 90-vuotias. Vapaita paikkoja ei ollut ja bussi täynnä nuoria jotka tuijottivat älypuhelimiaan. Hienoa Suomen nuoriso, hienoa.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että näiltä typeryysruudun palvojilta vielä pitäisi kysyä että luovuttaisiko joku paikkansa?! Kaikenlaista idiotismia olen kuullut mutta tämä on kaiken huippu!

Nuoren velvollisuus on huomioida itseään vanhemmat ihmiset! Paikan pitää vapautua automaattisesti ilman alentavia kyselyjä!

Voi elämän kevät tätä itsekkyyttä ja oman navan tuijottamista!

Juna meni jo, ei tähän tarttunut kuin pari herkkäuskoisinta.

Mutta fakta on aina fakta. Se sopii mihin yhteyteen tahansa.

Vierailija
42/51 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kyseiset nuoret tuskin lukevat aloitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä nuorethan jäävät vielä usein oviaukkoihin kuolaamaan näitä idioottiruutujansa. Estäen näin sujuvan liikkumisen kulkuvälineeseen tai siitä pois. Nuorten itsekkyydellä ja töykeydellä ei ole mitään rajaa!

Outoa. Kuljen bussilla joka päivä ja koskaan ei ole kukaan jäänyt oviaukkoon katsomaan kännykkäänsä. 

Vierailija
44/51 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ihmeemmin kiinnitä bussissa muihin ihmisiin huomiota, mutta pidän huolen siitä, etten pidä laukkuani vieressäni, vaan sylissäni. Olen ollut avustajana näkövammaisille, ja kyllä minä aina pyysin ihmisiä siirtymään, jos joku istui näkövammaisille tarkoitetuilla paikoilla. On todella vaarallista kulkea liikkuvassa bussissa yhtään sen kauemmas. Aika moni siirtyi itsestään pois, kun näkivät että tulen avustettavani kanssa bussiin, ja erityisesti heitä kiitin ystävällisyydestä, kuten tietysti kiitin kaikkia.

Pari kertaa sattui niin, että bussi oli niin täynnä, että vain avustettavani mahtui istumaan, minä yritin siinä vieressä olla ja väistellä ihmisiä. Kerran saimme istumapaikat edestä, mutta eräs jäätävä läski ei halunnut siirtyä, joten käytännössä seisoin käytävällä, kun en mahtunut sen läskin viereen istumaan. Avustettava istui käytävän toisella puolella.

Vierailija
45/51 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kohteliasta päästää vanhus istumaan, kykeni hän sitten pyytämään paikkaa tai ei.

Ja parashan olisi, ettei kyseinen vanhus olisi bussissa edes ollut, mutta näin vaan pääsi käymään syystä tai toisesta. Siellä se vanhus keppiensä kanssa seisoskeli, nuorten istuessa.

Kenenkään ei ole pakko paikkaansa luovuttaa, mutta hyvä teko se olisi.

Vierailija
46/51 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama virsi joka maassa. Asun Keski-Euroopassa ja juuri todistin kun nuorintyttö ei huomannut vanhempaa rouvaa seisomassa. Toinen, jo istumassa ollut rouva sitten kovaan ääneen huusi että tulkaa tänne istumaan, tämä tyttö kyllä lähtee tästä! No totta kai lähti, kun huudetaan, vaikutti ihan ystävälliseltä nuorelta.

Mutta eipä se kaakatus loppunut siihen. Kauhee marmatus alkoi kuinka nuoret sitä ja tätä ja ei heidän nuoruudessaan vaan sitä ja tätä ja nuoret on kaikki tyhmiä jne jne. Todellakin hävetti, mutta rouvien eikä tytön puolesta. Itse istuin koko matkan sillä olin matkalla lääkäriin ja todella huonovointinen.

Vierailija
47/51 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Busseissa on merkitty vanhusten etc. paikat kyltein ja apua saa pyytää kuljettajalta. 

Eivät ne paikat ole vain vanhuksille. Kyllä niillä saa istua myös nuori ihminen, jos on vaivoja.

Vaan ei estä pyytämästä kuljettajaa apuun, sillä heiveröinen vanhus ei välttämättä rohkene vaatimaan istumapaikkaa suoraan, pelkäävät. 

Miten tämä liittyy minun kommenttiini?

Vierailija
48/51 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, olen itse parikymppinen nainen ja bussissa ollessani selaan puhelinta tai luen kirjaa ja kuuntelen musiikkia, eli en keskity vanhusten bongaamiseen ja paikan luovuttamiseen. Kysyttäessä tietenkin luovutan paikkani hymyssä suin, olenhan terve ja pystyn aivan hyvin seisomaan, mutta aika omituisena pidän että pitäisi tarkkailla jokaista bussiin tulevaa matkustajaa, että osaisi sitten antaa paikkansa heti tarvittaessa. Että isomummulle suosittelen suun avaamista, harvassa ovat ne nuorison edustajat jotka eivät pyydettäessä paikkaansa vanhukselle/raskaana olevalle/muulle tarvitsevalle luovuta.

Ja mietin myös, minkä ikäisille paikkoja pitäisi antaa? Haluaako jotkut viisikymppiset että heitä kohdellaan kuin olisivat vanhainkotikamaa? Minun silmissäni terve 50-60v. on ihan tavallinen työikäinen ihminen eikä mikään vanhus. Toki jos on jotain vaivaa niin istumapaikkaa saa toki pyytää.

Jos nyt alkuun annat 90v kepeillä kulkevalle. Kohteliasta olisi vilkaista tuleeko sellaista kyytiin.

Eli sinun pitää tarkkailla jokaista bussiin tulevaa matkustajaa ja arvioida vielä heidän ikäänsäkin? ohis

Vierailija
49/51 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että näiltä typeryysruudun palvojilta vielä pitäisi kysyä että luovuttaisiko joku paikkansa?! Kaikenlaista idiotismia olen kuullut mutta tämä on kaiken huippu!

Nuoren velvollisuus on huomioida itseään vanhemmat ihmiset! Paikan pitää vapautua automaattisesti ilman alentavia kyselyjä!

Voi elämän kevät tätä itsekkyyttä ja oman navan tuijottamista!

Myös nuorilla voi olla terveysongelmia, joten ei se ole mikään automaatio, että nuori joutuu aina antamaan paikkansa. Myös vanhemmat ihmiset voivat huomioida nuoria eivätkä esim. etuilla.

50/51 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opettaa isomummusi avaamaan suunsa ja muodostamaan lauseita kuten "Anteeksi, pääsisinkö tähän istumaan?"

Verbaalisella kommunikaatiolla pääsee tässä maailmassa pitkälle.

Vastaukseksi; NO HABLO FINNISH

51/51 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Busseissa on merkitty vanhusten etc. paikat kyltein ja apua saa pyytää kuljettajalta. 

Eivät ne paikat ole vain vanhuksille. Kyllä niillä saa istua myös nuori ihminen, jos on vaivoja.

Mulla on esimerkiksi lievä polvivamma, polvi ottanut osumaa ja mahdollisesti vääntynyt, eiköhän mullakin ole oikeus istua näissä erikoispaikoissa vaikka ole vasta kolmikymppinen, onneksi pystyn vielä kävelemään ilman keppejä, mutta minun tasapaino eiole enään 100%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme