Kepeillä kulkeva isomummuni joutui seisomaan bussissa kun nuoriso tuijotti vaan puhelimiaan
Isomummu oli sairaalaan menossa eikä saanut kyytiä. On siis yli 90-vuotias. Vapaita paikkoja ei ollut ja bussi täynnä nuoria jotka tuijottivat älypuhelimiaan. Hienoa Suomen nuoriso, hienoa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Isomummu oli sairaalaan menossa eikä saanut kyytiä. On siis yli 90-vuotias. Vapaita paikkoja ei ollut ja bussi täynnä nuoria jotka tuijottivat älypuhelimiaan. Hienoa Suomen nuoriso, hienoa.
Meilläpäin isomummot ja isopapat osaavat puhua ja pyytää itselleen istumapaikkaa, jos vaikka muut matkustajat eivät ole huomanneet, että huonojalkainen/huonosti pystyssä pysyvä sitä tarvitsisi. Tämä johtuu siitä, että nuorisokin voi olla huonojalkaista ja tarvita istumapaikkaa - sitä kun ei voi päätellä ulkonäön perusteella --> kun kysyy itse istumapaikkaa, niin yleensä sen antaa sitten henkilö, joka voi seistä.
No itse olen myös huomannut, että vaikka nuoriso ei edes räpläisi puhelintaan, niin yksikään heistä ei vahingossakaan sitä takamustaan nosta, jos huonosti kulkeva astuu autoon. Kyllä se on aina joku vanhemmasta väestä, varsin usein minä, joka sitä tilaa tekee.
Täällä on vedottu että voihan nuorellakin olla joku paikka kipeänä. Melkoinen sattuma, jos siellä on parikymmentä nuorta niin heikossa hapessa, ettei kykene matkaa seisomaan, mutta ihmeparaneminen käynnistyy välittömästi kun oma pysäkki tulee. Siinä kyllä jalka nousee kepeästi, saattaapa joku hyppykin irrota pihalle päästyä.
Varsinainen ongelmahan tässä on ne vanhemmat, jotka pitävät sitä Pertti-Liisaa aina taaperona, jonka pitääkin matkustaa turvallisesti penkissä istuen, vaikka yläasteikäisiä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä busseissa tehdä tilaa edes pienille lapsille tai viimeisillään raskaana oleville, ellet itse saa suuta auki ja pyydä istumapaikkaa. Tätä tämä vain on.
Niin sitä se on, kun nykyään ei osata edes suuta avata ja kysyä "Anteeksi pääseekö tähän?"
Itse kysyn aina jos haluan johonkin istumaan, eikä kertaakaan ole kukaan sanonut "No et pääse!"
Busseissa on merkityt paikat invalideille ja vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Miten muutenkaan? Itse matkustin Helsingin Naistenklinikalle synnyttämään seisomapaikalla bussissa nro 18. Kuusikymppiset äijät istuivat, samoin mummosi ikäiset naiset. Minä seisoin ja supisteli koko ajan, ennenaikaisesti, olisi pitänyt olla makuulla mutta mistäs minä sen olisin tiennyt?
Taksillakin olisi päässyt. Ja mistä ihmeestä kukaan sinun vaivojasi tietää? Voit olla muuten vain pullea ja pulleat voivat ihan mainiosti seistä.
Provo. Olisit vähän hillinnyt, vaikka 70-vuotias keppien kanssa olisi vielä saattanut olla uskottava. Ja höpö höpö ettei vanhuksille annettaisi istumapaikkaa, kyllä saavat!
Vierailija kirjoitti:
Busseissa on merkityt paikat invalideille ja vanhuksille.
Ei kai se mummo mykkä ollut, vaikka kävelikin kepeillä. Aina voi sanoa nuorelle, että saanko tulla siihen invapaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, olen itse parikymppinen nainen ja bussissa ollessani selaan puhelinta tai luen kirjaa ja kuuntelen musiikkia, eli en keskity vanhusten bongaamiseen ja paikan luovuttamiseen. Kysyttäessä tietenkin luovutan paikkani hymyssä suin, olenhan terve ja pystyn aivan hyvin seisomaan, mutta aika omituisena pidän että pitäisi tarkkailla jokaista bussiin tulevaa matkustajaa, että osaisi sitten antaa paikkansa heti tarvittaessa. Että isomummulle suosittelen suun avaamista, harvassa ovat ne nuorison edustajat jotka eivät pyydettäessä paikkaansa vanhukselle/raskaana olevalle/muulle tarvitsevalle luovuta.
Ja mietin myös, minkä ikäisille paikkoja pitäisi antaa? Haluaako jotkut viisikymppiset että heitä kohdellaan kuin olisivat vanhainkotikamaa? Minun silmissäni terve 50-60v. on ihan tavallinen työikäinen ihminen eikä mikään vanhus. Toki jos on jotain vaivaa niin istumapaikkaa saa toki pyytää.
Jos nyt alkuun annat 90v kepeillä kulkevalle. Kohteliasta olisi vilkaista tuleeko sellaista kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Provo. Olisit vähän hillinnyt, vaikka 70-vuotias keppien kanssa olisi vielä saattanut olla uskottava. Ja höpö höpö ettei vanhuksille annettaisi istumapaikkaa, kyllä saavat!
Edes pienet lapset eivät saa istumapaikkaa ellei vanhempi sitä erikseen pyydä. Ja lapsi ei edes bussissa saa otettua mistään kiinni, jotta pystyisi matkustamaan turvallisesti. Aivan kaikenikäisiltä ihmisiltä puuttuvat normaalit käytöstavat.
Miksi hän ei pyytänyt istumapaikkaa? Outoa.
Jos ei osaa puhua, olkapäähän taputtamalla ja viittomalla homma hoituu myös.
Tämmöisessä tapauksessa ap varmasti voi kertoa ihan yksityiskohdat, missä tapahtui ja milloin. Iltapäivälehdetkin varmasti kiinnostuisivat, ja sillä saataisiin ihmiset vavahtumaan käytökseensä bussissa. Tämmöisellä aloituksella taas ei saa kuin riitelyä palstalla.
Ja miksi Kelan taksikyyti ei onnistumut, onko vanhus jätetty heitteille? Vanhusten asiat ovat nyt pinnalla ja taksiuudistuksen vuoksikin nämä asiat kiinnostavat. Nyt ap on aika alkaa huolehtia isomummustasi av-palstailun sijaan!
On aika törkeää, panna isomummu bussiin. Olisit vienyt tai tilannut taksin.
Että näiltä typeryysruudun palvojilta vielä pitäisi kysyä että luovuttaisiko joku paikkansa?! Kaikenlaista idiotismia olen kuullut mutta tämä on kaiken huippu!
Nuoren velvollisuus on huomioida itseään vanhemmat ihmiset! Paikan pitää vapautua automaattisesti ilman alentavia kyselyjä!
Voi elämän kevät tätä itsekkyyttä ja oman navan tuijottamista!
Vierailija kirjoitti:
Että näiltä typeryysruudun palvojilta vielä pitäisi kysyä että luovuttaisiko joku paikkansa?! Kaikenlaista idiotismia olen kuullut mutta tämä on kaiken huippu!
Nuoren velvollisuus on huomioida itseään vanhemmat ihmiset! Paikan pitää vapautua automaattisesti ilman alentavia kyselyjä!
Voi elämän kevät tätä itsekkyyttä ja oman navan tuijottamista!
Juna meni jo, ei tähän tarttunut kuin pari herkkäuskoisinta.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa miten sinä ja muut läheisesi huolehditte kepeillä kulkevasti isomummista ja veitte hänet sairaalaan. Eiku...
Näinhän se on. Mummot pitää hoitaa eikä tehdä heille sukulaisEspereitä!
Jos mummo ja tilanne olisi todellinen, niin varmasti hän olisi päässyt myös kelataksilla tai taksilla yleensäkin.
Nämä nuorethan jäävät vielä usein oviaukkoihin kuolaamaan näitä idioottiruutujansa. Estäen näin sujuvan liikkumisen kulkuvälineeseen tai siitä pois. Nuorten itsekkyydellä ja töykeydellä ei ole mitään rajaa!
Eiks sekin oo loukkaavaa jos oletetaan, että vanhus on automaattisesti sairas/vaivainen ja tarvitsee istumapaikan?
Bussissa on paikkoja vanhuksille ja invalideille. Itse oon sen verran suulas että sanon jos nuori istuu ja näen vanhan ihmisen että sanon että nouse pois