Kätilöt ja terveydenhoitajat moittivat tutkimusta korvikemaidosta: "Leikitään vauvojen terveydellä."
Kommentit (53)
Uskomaton tuo imetysohjaaja, osastonhoitaja Kirsi Otronen.
”Suurin syy sille, että äidit alkavat jossain vaiheessa antaa lapsilleen korviketta on tunnerintamaidon riittämättömyydestä – vaikka näin ei olisikaan”, Otronen sanoo.
Otrosen mielestä tutkimus houkuttelee herkästi ”nuoria, vähemmän koulutettuja äitejä”.
Uskomattoman kamalia ja alentavia kommentteja taas imetysfanaatikoilta. Korviketta käyttävät äidit siis ovat vähemmän koulutettuja ja rivien välistä voi lukea, että ns. "Heikompaa ainesta" hänen mielestä.
Nykynaiset ovat laiskoja ja niin läpiaivopestyjä. Edes muutaman kuukauden imettämisellä välttyisi monelta ongelmalta. Kokemusta on. Valitettavasti. Piru vieköön femmakot.
Imettää jos onnistuu kirjoitti:
”Suurin syy sille, että äidit alkavat jossain vaiheessa antaa lapsilleen korviketta on tunnerintamaidon riittämättömyydestä – vaikka näin ei olisikaan”, Otronen sanoo.
Otrosen mielestä tutkimus houkuttelee herkästi ”nuoria, vähemmän koulutettuja äitejä”.
Uskomattoman kamalia ja alentavia kommentteja taas imetysfanaatikoilta. Korviketta käyttävät äidit siis ovat vähemmän koulutettuja ja rivien välistä voi lukea, että ns. "Heikompaa ainesta" hänen mielestä.
Toi on niin hevonkukkua että ihmiset antaisivat korviketta imetyksen lisäksi muka varmuuden vuoksi. No ei. Ihmiset antavat korviketta kun maito ei vain enää riitä. Kun paino laskee, kun pissaa ei tule tarpeeksi, kun vauva vain huutaa nälkää jne. Itse luotin sokeasti siihen että ”ei se maito imettämällä lopu”. Luotin että kyllä kehoni tuottaa sitä maitoa vauvan tarpeeseen. No paskat. Olin täysimettänyt ensimmäiset kaksi viikkoa, kunnes jouduin itse sairaalaan. Vauva tuli tietysti mukaan. Siellä sattumalta punnitsivat vauvan ja huomasivat että paino oli jyrkässä laskussa. Määrättiin heti annettavaksi korviketta imetyksen lisäksi! Harmittaa vieläkin etten itse tajunnut painon laskua, vaan luotin sokeasti siihen hokemaan että maito kyllä riittää ja vauva saa tarvitsemansa rinnasta. Imetysfanaatikot ovat niitä jotka leikkivät vauvan terveydellä hokemalla noita fraasejaan.
”Korviketta käyttävät äidit siis ovat vähemmän koulutettuja ja rivien välistä voi lukea, että ns. "Heikompaa ainesta".
Mitä sinä turhaan faktasta mieltäsi pahoitat. Tutkittu juttu, mitä matalammin koulutettu niin sitä vähemmän imettää. Taidat itse olla aikamoinen fanaatikko!
Selittäkää mulle, miksi aina on niin, että lääkäreiden mielestä korvike ei ole niin valtavan paha asia kuin sairaanhoitajat/kätilöt sanovat? Aina tämä sama asetelma. Hoitajat tässä asiassa todella ehdottomia ja korvikekielteisiä, lääkärit paljon sallivampia eivätkä näe korvikkeissa niin paljon riskiä. Miten voi terveeydenhuoktohenkilökunnan mielipiteet saman maan sisällänäin jakautua?
Jos mä mietin mun kavereita, joilla on lapsia nii kyllä nämä kouluttamattomat tai heikosti kouluttautuneet niitä korvikkeita enemmän käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä mietin mun kavereita, joilla on lapsia nii kyllä nämä kouluttamattomat tai heikosti kouluttautuneet niitä korvikkeita enemmän käyttää.
Kyllä mä tulkitsin tossa sen kouluttamattomuuden sellaiseksi ettei ole saanut imettämisestä tarpeeksi tietoa, ei niin että onko käynyt yliopiston.
Tiedän monia vähemmän koulutettuja jotka imettää. Itsekin olen sellainen. Olenhan ammatiltani "vain" kokki.
Vierailija kirjoitti:
”Korviketta käyttävät äidit siis ovat vähemmän koulutettuja ja rivien välistä voi lukea, että ns. "Heikompaa ainesta".
Mitä sinä turhaan faktasta mieltäsi pahoitat. Tutkittu juttu, mitä matalammin koulutettu niin sitä vähemmän imettää. Taidat itse olla aikamoinen fanaatikko!
Tämä johtuu siitä, että me akateemiset äidit osaamme valehdella tutkijoille. Minunkin 3 lastani ovat paperien mukaan täysimetettyjä, vaikka he saivat korviketta jo sairaalassa (tosin salaa). Riittää, että väittää täysimettävänsä, ei sitä kukaan tutki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kannanotto saa mun vereni kiehumaan. Demonisoidaan taas ihan kiimassa korviketta, kun tosiasia on se, että joidenkin nyt vain on pakko siihen korvikkeeseen turvautua.
Eihän tuohon tutkimukseen edes kelpaa sellainen vauva, jonka kohdalla on ollut pakko turvautua korvikkeeseen. Halutaan täysimetettyjä tai erikoiskorviketta saaneita vauvoja, jotta pörriäinen ja nestle voivat tutkia erilaisten korvikkeiden vaikutuksia heihin.
No ei siinä kyllä niin lukenut. Luepas uudestaan.
Luen uudestaan: "Lapsenne saattaa soveltua tutkimukseen, jos hän on terve ja saanut vain äidinmaitoa ja/tai aminohappopohjaista äidinmaidonkorviketta." Toisena ehtona pitää lisäksi olla suvussa allergioita. Eli normikorviketta saaneet vauvat eivät kelpaa korviketutkimukseen.
Enemmän minua kuitenkin huolettaa se, että ilmaista korviketta tarjotaan "tutkimuksen" myötä jo raskaana oleville. Hipoo lain rikkomista minun nähdäkseni.
Kyllä täällä maapallolla on ihan täyspäisiä ihmisiä kasvanut, on saatu sitten vuohenmaitoa, lehmänmaitoa, äidinmaitoa tai teollista korviketta. Toisille iskee allargia, toisille ei - ei se ole maidosta kiinni. Joten unohtaisin kaikenmaailman vouhkaavat tutkimukset siitä sun tästä. Itse olen tainnut saada 4kk iän jälkeen korvikkeita kun äidiltä ei maitoa tullut. Ei mulla mitään allergioita ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä maapallolla on ihan täyspäisiä ihmisiä kasvanut, on saatu sitten vuohenmaitoa, lehmänmaitoa, äidinmaitoa tai teollista korviketta. Toisille iskee allargia, toisille ei - ei se ole maidosta kiinni. Joten unohtaisin kaikenmaailman vouhkaavat tutkimukset siitä sun tästä. Itse olen tainnut saada 4kk iän jälkeen korvikkeita kun äidiltä ei maitoa tullut. Ei mulla mitään allergioita ole.
Ymmärsinkö oikein: korviketutkimusta ei sinun mielestäsi saisi tehdä, koska sinä tiedät kaikkien maitojen olevan yhtä hyviä?
Minua kiinnostaisi, että miksi monikansallinen korvikeyhtiö haluaa tehdä juuri nyt tätä tutkimusta Suomessa.
Tässä ketjussa aiemmin jo linkattiin uutinen Helsingin yliopiston laajaan, monivuotiseen ja monessa maassa toteutettuun tutkimukseen, jonka mukaan erikoiskorvikkeet eivät pienennä ainakaan diabeteksen riskiä tavalliseen lehmänmaitopohjaiseen korvikkeeseen nähden. Tutkimus saatiin päätökseen juuri pari vuotta sitten. Eli onko kyseessä täsmätutkimus, jonka tarkoituksena on löytää erikoiskorvikkeista muita etuja?
Ilmoituksessa lukee, että imetys on paras tapa ruokkia lasta, ja että imetystä ei tule lopettaa tutkimuksen vuoksi. Sitten kiihkoillaan ihan kympillä että äitejä johdetaan harhaan ja yritetään saada lopettamaan imetys.