Miksi päiväkodissa vanhemmat sulkevat portin nenän edestä??
Siis jos on viemässä lapsia ja joku edellä poistumassa päiväkodin pihalta, tai tulossa sinne siten että toinen vanhempi tulossa heti perässä. Lapset eivät edes ulkoile silloin, vaan piha täysin tyhjä. Jos toinen vanhempi takana parin metrin päässä tulossa portista, niin miksi se portti laitetaan kiinni nenän edestä ja vielä lukkoonkin? Paras on kun vielä katsotaan taakse ja nähdään että toinen tulossa perässä, mutta silti tehdään näin?? Selittäkää minulle miksi. Näin on käynyt lukemattomia kertoja!!
Kommentit (70)
Huikkaapa seuraavan kerran että ”odota hetki, täältä tulee muitakin!”
Eivät ehkä vain omissa ajatuksissaan älyä mitä tekevät.
Minulle vmäisesti sanoneet ja minulle vmäisesti tehneet aukokoon ja sulkekoon itse porttinsa.
Älä ota henkilökohtaisesti tuota. Se on sanaton viesti - laita portti kiinni perässäsi. Jos yksi jättää portin auki, niin seuraava luulee, ettei sitä tarvitse laittaa kiinni. Hyvin monet nakkaavat lapsenssa tarhaan ja jättävät portin auki ajatellen, kun itse kohta poistuvat siitä ulos.
Yleensäkin lasten aikuisten on todella vaikea kommunikoida ylimääräisillä sanoilla toistensa kanssa, kun vievät lapsiaan tarhaan.
Jos mä tiedän, että se mun takana oleva ihminen on tulossa kans päiväkodin pihalle, en sulje. Jos en tiedä onko tulossa, niin suljen. Vois tietty aina kysyä, mut ei aina jaksa jäädä kysymään.
No, suuta auki. Voi huikata, että on tulossa samaan paikkaan. Kun se portti on suljettava. Kukaan ei halua ottaa vastuuta sitä, että portti jäisi vahingossa auki.
Meidän päiväkodissa on toistuva ongelma, että ihmiset eivät osaa sulkea sitä porttia. Seurauksena voi jonkun piltti karata ja juosta auton alle. Joten otan varman päälle ja suljen sen aina, vaikka joku ehkä siitä pahoittaa mielensä.
No okei, jos joku on parin metrin päässä ja katseemme kohtaavat, en sulje. Mutta en tosiaankaan ala arvuutella, onko joku kauempana oleva tulossa portista sisään vai ei. En tosiaankaan tunnista kaikkien hakijoiden naamoja.
Olen kerran jättänyt portin auki takanatulevalle mammalle enkä tee sitä enää ikinä...
Olin syksyllä hakemasta lastani ja perässä käveli eskarilainen äitinsä kanssa ihan parin metrin päässä. Avasin portin ja jätin sen auki. Mammapa jarrutti kantapäillään ja huusi, että "Portti kiinni, lapset karkaa". Laitoin portin nolona kiinni ja menin tytön kanssa autoon. Tämä mamma käveli mun viereiseen autoon. Oli siis heti mun perään avannut portin itse.
Sinunkin on vaikea kommunikoida niille toisille vanhemmille suoraan, vaan kirjoitat hätähuutosi tänne. Ihmisten kohtaaminen on vaikeaa.
Siksi, että joku pässi ei tajua sulkea porttia takanaan, jollei se ollut suljettu. Näitä on nähty.
Itse teen niin koska oma lapseni kuuluu niihin lapsiin jotka takuulla lähtis karkuun kun portti ei olis kunnolla kiinni.
Mä laitan aina sen lukkoon kun kuljen siittä. Sitten mulla on puhdas omatunto ettei kenenkään lapsi ole minun takiani ainakaan jäänyt auton alle karatessaan .
Ärsyttää suunnattomasti ne vanhemmat jotka jättää isoista huomiokylteistä huolimatta lukitsematta niitä portteja. Lukuisia kertoja on portit lukitsematta eikä ketään näy likikään .. mistä tällainen vanhempi voi tietää ettei oma lapsi ole se joka sieltä juoksee auton alle omaa huolimattomuuttaan?
Jos joku toinen vanhempi tulee samaan aikaan portista niin katson että olen se joka sen lukitsee. Saatan siittä syystä jäädä jopa odottaa jos vähän matkan päästä näen jonkun siihen tulevan.
Kun kaikki ottais sen tavan että aina lukkoon niin ei kenenkään lapsi pääsis juoksee auton alle!
Vierailija kirjoitti:
No, suuta auki. Voi huikata, että on tulossa samaan paikkaan. Kun se portti on suljettava. Kukaan ei halua ottaa vastuuta sitä, että portti jäisi vahingossa auki.
No tänään yksi isä katsoi silmiin, ja läimäytti portin kiinni kun olin tulossa muutaman metrin päässä, siis poistumassa päiväkodista! Laittoi vielä lukkoonkin varmuuden vuoksi. Olen joskus sanonutkin että jätä vaan auki, ollaab poistumassa, mutta sekin tuntuu typerältä sanoa, kun asia täysin selvä, mutta näköjään se on vaan pakko.
Ja kyllä osa tajuaa jättää sen auki, kun näkevät että toinen selvästi poistumassa parin sekunnin päästä perässä.
Kun se on tosi tärkeää että se ei jää auki. Mä otan aina selkeän katsekontaktin ja ojennan käden kohti porttia ja sanon vaikka vielä että mä tuun kanssa sinne. Sama toisinpäin. Jos joku silloinkin sulkee portin nenän edestä niin se on kyllä outoa.
Koska et tiedä mitä se toinen päässään pohtii tai onko edes tulossa oikeasti päiväkotiin, vai menossa vaan sattumalta siitä ohi. Laita portti kiinni. Itse osaan huikata kyllä portilla olevalle olevani tulossa siitä myös ja voin sulkea sen.
Eikä se onko ketään pihalla tarkoita ettei lapset voisi livahtaa hetkessä jostain pihalle ja avoimesta portista ulos. Omatkin lapseni on karanneet pihalle ja melkein portista ulos.
Ihmiset ovat erilaisia. Joku vanhempi voi olla autistinen ja ottaa kaikki säännöt kirjaimellisesti. Kun portti pitää sulkea, se suljetaan vaikka nenän edestä. Sosiaalisissa taidoissa on hankaluuksia näillä myös.
Tähän voi auttaa avaamalla suunsa ja sanomalla:"Ei tartte sulkea, mekin tullaan./Mä voin sulkea sen portin."
Mieluummin noin kuin että jätetään portti auki kun ”kohtahan siitä joku kulkee”.
On hieman eri asia laittaa se lukkoon, kun lapset on ulkona tai muita ei ole tulossa. Mutta kun jotkut tosiaan katsoo silmiin ja läväyttää sen portin kiinni nenän edestä. Se on epäkohteliasta.
Ja sitten on ne, jotka parkkeeraa siihen jalkakäytävälle mikä meidän lasten päiväkodin edessä on. Eräskin AINA jalkakäytävälle portin eteen, vaikka se on kielletty ja siitä on lippulappusia joka paikassa, myös siinä portissa kiinni. Ja silti. (Ja lisäksi vielä se, että jostain syystä sitä jalkakäytävää ei pidetä talvikunnossa, että sekin vielä).
Ja ne oman lapseni ryhmän joidenkin lasten vanhemmat, ketkä eivät koskaan katso ketään silmiin siellä eteisessä, jotka eivät vastaa kun sanotaan huomenta. Aivan älyttömän ärsyttävää, ja tiedän, että tähänkin löytyy tuhat selitystä että miksi juuri minä saan olla epäkohtelias muille. Ihan kokemuksesta tiedän, että näiden vanhempien kanssa ei suju sitten yhtään mikään, varsinkaan, jos on kyse lasten välisistä asioista: ei vastata synttärikutsuun, ei tuoda takaisin jotain väärää, vahingossa mukaan lähtenyttä toisen lapsen vaatetta, ja varsinkaan ei mitään kontaktia silloin, kun heidän lapsensa on tehnyt jotain väärää.
*puistatus*
Inhoan tuollaisia ihmisiä ja sitä, että heidän on ollut ihan pakko lisääntyäkin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat erilaisia. Joku vanhempi voi olla autistinen ja ottaa kaikki säännöt kirjaimellisesti. Kun portti pitää sulkea, se suljetaan vaikka nenän edestä. Sosiaalisissa taidoissa on hankaluuksia näillä myös.
Tähän voi auttaa avaamalla suunsa ja sanomalla:"Ei tartte sulkea, mekin tullaan./Mä voin sulkea sen portin."
Mikähän neurologinen häiriö on niillä, jotka jättävät sen portin auki, vaikka sekä portilla että ulko-ovella on isot laput, joissa lukee "sulje portti".
Viimeksi viime viikolla oli portit auki, kun menin hakemaan omaa lastani, eikä ristin sielua näkynyt.
Tämä on vähän sama kuin se välikapulan iskeminen hihnalle, vaikka toisen ostokset ovat jo menneet ja hihna tyhjä.
Tehdää vain rutiininomaisesti jotain ajattelematta yhtään sen tarpeellisuutta.