Mistä johtuu lamauttava, elämänilon vievä väsymys?
Olen ollut koko alkuvuoden todella väsynyt. Kyseessä ei ole pelkästään unisuus vaan totaalinen, kokonaisvaltainen uupumus. En edes muista, milloin olisin ollut niin virkeä, että olisin halunnut vapaaehtoisesti mennä johonkin, nähdä ihmisiä tai tehdä jotakin. Haluaisin vain nukkua, lukea tai katsoa tv:tä. Muuta en jaksa. Jo pystyyn nouseminen tuntuu välillä maratonilta. Teen työni vailla mitään kunnianhimoa ja raahaudun sen jälkeen kotiin.
Tätä ennen olen ollut melko aktiivinen ihminen. Vaikka en varsinaisesti harrasta liikuntaa, tulee arjessa kuitenkin liikuttua, tehtyä ja mentyä. Asun omakotitalossa ja olen tehnyt omin voimin raskaita pihatöitä ja keskikokoisia remontteja, ja olen aina innostunut asioista. Nyt mikään ei kiinnosta eikä motivoi. Jos voisin, jäisin sänkyyni peiton alle ensi kesään.
Kävin lääkärissä puhumassa asiasta, mutta ainakaan verikokeista ei löydy selitystä väsymykseen. Jäljelle jää oikeastaan vain mahdollisuus, että olen masentunut. Se tuntuu oudolta, koska en koe oloani erityisen surulliseksi. Olen ehkä kuormittunut, mutta en mitenkään tunnista itsessäni masennuksen tunnusmerkkejä. Toisaalta tämä ainainen väsymys jo itsessään masentaa. Joka ikinen aamu herään ja toivon, että oloni olisi parempi, mutta se ei ole. En haluaisi olla näin saamaton, vaan haluaisin energiaa tavata ystäviäni ja saada asioita aikaan niin kuin ennenkin.
Mikä minua vaivaa? Onko kenelläkään teoriaa mistä tällainen voi johtua tai jopa omakohtaista kokemusta vastaavasta olosta? Alan olla epätoivoinen.
P.S. Jos se tähän mitenkään liittyy, sairastin 2 vkon flunssan/influenssan tammikuun alusta. Se on mennyt ohi, mutta lamaava väsymys on jäänyt.
Kommentit (22)
Alkueläin tai ameeba.
Viime kesä oli pitkä ja kuuma, aina aamulla ajattelin tekeväni vaikka mitä.
Iltaan mennesä en ollut saanut mitään aikaiseksi.
Syksyllä söin rautaa, d-vitamiinia ja muuta. Olo koheni, välillä olin jo tosi energinen.
Mutta vain välillä.
Rupesin epäilemään parasiittia (oon matkustanut paljon eri maissa varsinkin Aasiassa).
Kävin omakustanteisesti labratestissä f-paraNho, ja löytyi alkueläin giardia lamblia.
Asuu ohutsuolessa ja estää ravinteiden imeytymisen aiheuttaen vitamiini- ja hivenainepuutoksia.
Puutokset puolestaan aiheuttaa väsymystä ja paljon muitakin oireita.
Mulla oli kerran sellainen influenssa että olin monta kuukautta ihan tööt sen jälkeen. Voi johtua siis siitäkin.